LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verhuurder schrijft automatisch incasso niet af.

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Tmx46
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jul 2010 18:31

Verhuurder schrijft automatisch incasso niet af.

Ongelezen bericht door Tmx46 »

Enkele dagen geleden werd ik gebeld door het bedrijf waarbij ik mijn pand huur. Zij belden mij met de mededeling dat ik contact met hun op moet nemen over een achterstallige betalingen betreffend September 2008, Oktober 2008 en Februari 2010. Hierbij vermelden zij, dat zij verwachten dat ik de achterstallige huur contant ga voldoen aan het hoofdkantoor, binnen een zeer kort termijn.

Hier klopt alleen iets totaal niet.
Alle maanden heb ik genoeg geld op mijn rekening staan om het eraf te laten schrijven, ik heb namelijk een aparte rekening voor de vaste lasten en een rekening waarmee ik overige dingen koop/betaal. Ik heb de bank gebeld en zij vertelden mij dat in die tijd genoeg geld op mijn rekening stond om de huur eraf te kunnen halen. Daarbij wist ik niet eens dat ze het niet hadden afgeschreven, normaal krijg je dan een herinnering. Ik ga er vanuit dat zij contact met mij opnemen zodra er iets mis gaat met het afschrijven.
Nu moet ik dus waarschijnlijk in 1x het gehele bedrag contant betalen, wat zij gewoon nooit van mijn rekening hebben afgeschreven.

Het is niet normaal om achterstallige huur contact te voldoen, en al helemaal niet als het hun eigen schuld is. Zij hebben mij nooit een herinnering gestuurd, terwijl in het contract toch echt gesproken wordt over het versturen van herinneringen bij achterstallige betalingen.

Wat ik graag wil weten, en ik hoop dat jullie mij daarbij kunnen helpen zijn de volgende punten:
Heeft mijn verhuurbedrijf überhaupt nog wel recht op het geld van 2008, want hun boekhouding is dus duidelijk totaal verkeerd. (is er niet iets zoals verjaring, waardoor het niet meer geldig is?)
En kunnen zij eisen dat ik het bedrag contact moet voldoen in 1x op kort termijn?

Alvast bedankt voor de hulp.

gerda1956
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2005 21:22

Re: Verhuurder schrijft automatisch incasso niet af.

Ongelezen bericht door gerda1956 »

Juist op een vastelastenrekening moet het toch opvallen als er saldo blijft staan. U had dit kunnen opmerken.Verjaring is nog lang niet aan de orde. Vraag een om een betalingsregeling, maar dat is de verhuurder niet verplicht.

Toxopeus
Berichten: 233
Lid geworden op: 03 okt 2009 11:18

Re: Verhuurder schrijft automatisch incasso niet af.

Ongelezen bericht door Toxopeus »

Tmx46 schreef:Heeft mijn verhuurbedrijf überhaupt nog wel recht op het geld van 2008, want hun boekhouding is dus duidelijk totaal verkeerd. (is er niet iets zoals verjaring, waardoor het niet meer geldig is?)
En kunnen zij eisen dat ik het bedrag contact moet voldoen in 1x op kort termijn?
Als de bedragen niet zijn afgeschreven heeft de verhuurder recht op het geld, er is geen sprake van verjaring.
Heb je dan 3x nooit gezien dat de huur niet was afgeschreven?

Je kunt een voorstel tot het treffen van een betalingsregeling doen, meestal is dat wel mogelijk.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Verhuurder schrijft automatisch incasso niet af.

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

ja dat hebben ze... Dat het niet door hun afgeschreven is, ontslaat jou niet van je betalingsplicht. Van verjaring is na 1,5 jaar nog geen spraken en het bedrag mag dus volledig in een keer opgeeist worden.

Tmx46
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jul 2010 18:31

Re: Verhuurder schrijft automatisch incasso niet af.

Ongelezen bericht door Tmx46 »

Op mijn vaste lasten rekening wordt ook mijn telefoon en mobiele rekening afgeschreven, waardoor de bedragen wisselen. Ik let hier eigenlijks nooit op en ga er vanuit dat het goed gaat.

Maar als er duidelijk in het contract staat dat zij herinneringen sturen als er geen betalingen zijn voldaan. En ik heb nooit een herinnering gekregen dan is dit toch alsnog vreemd... lijkt mij.
En dat ik het contact moet voldoen vind ik nog het meest opvallende. Volgens de Postbank is dit niet een normale procedure, en "stinkt het zaakje" (zoals zij het zeiden).

Ik wil het bedrag best betalen, uiteraard daar hebben zij recht op. Maar dat ik het contact moet langs brengen. Dat is toch niet normaal meer. Zij horen mij toch eerst per post op de hoogte te stellen van hun fout. Zodat ik het bedrag kan overmaken.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Verhuurder schrijft automatisch incasso niet af.

Ongelezen bericht door crazyme »

Maak het bedrag gewoon zelf over. Niet contant betalen, dat is alleen maar risico's zoeken. (overval, telfouten, betalingsbewijs e.d.)

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Verhuurder schrijft automatisch incasso niet af.

Ongelezen bericht door SJZ »

Als je nou meteen vandaag of morgen betaalt, dan staat het maandag of dinsdag op hun rekening en hebben ze niks meer te zeuren.

Daisy25
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 aug 2010 19:45

Re: Verhuurder schrijft automatisch incasso niet af.

Ongelezen bericht door Daisy25 »

Nooit zomaar ergens vanuit gaan, altijd controleren. Ik vind het wel raar dat jij niet controleert of alles wel word afgeschreven. Zoiets belangrijks controleer je toch wel. Dat hou je op ze minst in de gaten?

Tuurlijk is het hun eigen fout,maar heb jij ook een stukje verantwoordelijkheid. Ik doe nooit iets op automatische incasso. Ik maak het altijd over en bewaar mijn afschriften,zodat ik altij bewijs heb.

Het komt op mij over alsof jij heel laks bent met dit soort dingen.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Verhuurder schrijft automatisch incasso niet af.

Ongelezen bericht door jor »

Tmx46 schreef: Nu moet ik dus waarschijnlijk in 1x het gehele bedrag contant betalen, wat zij gewoon nooit van mijn rekening hebben afgeschreven.

Het is niet normaal om achterstallige huur contact te voldoen, en al helemaal niet als het hun eigen schuld is. Zij hebben mij nooit een herinnering gestuurd, terwijl in het contract toch echt gesproken wordt over het versturen van herinneringen bij achterstallige betalingen.

Wat ik graag wil weten, en ik hoop dat jullie mij daarbij kunnen helpen zijn de volgende punten:
Heeft mijn verhuurbedrijf überhaupt nog wel recht op het geld van 2008, want hun boekhouding is dus duidelijk totaal verkeerd. (is er niet iets zoals verjaring, waardoor het niet meer geldig is?)
En kunnen zij eisen dat ik het bedrag contact moet voldoen in 1x op kort termijn?
.
Als het werkelijk zo gegaan is staat dat geld toch nog steeds op die aparte rekening?
Natuurlijk heeft het verhuurbedrijf nog recht op betaling, je hebt ook nog zo iets als eigen verantwoording hoor.En nogmaals, als het zo ging staat dat geld nog op die rekening en kan je gewoon in 1 maal betalen of heb je het intussen opgemaakt terwijl je dan kon zien en dus weten dat de huur van al die maanden niet afgeschreven is. Natuurlijk verdient het verhuurbedrijf geen schoonheidsprijs voor het late afschrijven maar dat doet niets af van hun recht op betaling.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Verhuurder schrijft automatisch incasso niet af.

Ongelezen bericht door jor »

Het is niet normaal om achterstallige huur contact te voldoen, en al helemaal niet als het hun eigen schuld is
Waar dit nu op slaat weet ik niet maar ik denk dat je van een erg koude kermis thuis komt.

witte angora
Berichten: 30555
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verhuurder schrijft automatisch incasso niet af.

Ongelezen bericht door witte angora »

Hoi Tmx,

Ik snap aan een kant je frustratie wel een beetje, maar wat mijn voorgangers ook al schreven, je zult zelf ook dingen moeten controleren. Ook al is er een afspraak dat er herinneringen worden verstuurd als de afschrijving niet lukt, vergeet niet dat tegenwoordig niet alle post meer aankomt.

Momenteel komt hier de nota voor TV en internet per acceptgiro, maar vorige maand, en deze maand, is die hier niet aangekomen, vorige week had ik wel een herinnering in de bus. Maar voor deze maand nog steeds geen nota.

Dus de herinnering van vorige maand wordt morgen op de bus gedaan, en tegelijk gaat er een eigen overschrijving voor deze maand de deur uit, omdat ik zelf ook wel weet dat er betaald moet worden.

Snap je?

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Verhuurder schrijft automatisch incasso niet af.

Ongelezen bericht door jor »

witte angora schreef: Ook al is er een afspraak dat er herinneringen worden verstuurd als de afschrijving niet lukt, vergeet niet dat tegenwoordig niet alle post meer aankomt.

Momenteel komt hier de nota voor TV en internet per acceptgiro, maar vorige maand, en deze maand, is die hier niet aangekomen, vorige week had ik wel een herinnering in de bus. Maar voor deze maand nog steeds geen nota.
Yep, hier ook. Ik miste post van o.a. UPC ( betaal hen per acceptgiro ) en ook een andere rekening bleef vorige maand uit, echter dat merk ik vrijwel direct omdat je toch je maandelijks uitgaven weet en onderneem ik actie. Heb het bedrag opgevraagd bij UPC ( veranderd wel eens al je een filmpje huurt bv ) en dat per internetbankieren betaald en de andere rekening welke een vast bedrag heeft heb ik ook betaald met de opmerking van het ontbreken van de rekening. Natuurlijk vervelend maar dat kan je niet zomaar wegschuiven door te zeggen, ik kreeg geen rekening dus dan betaal ik niet of het is niet afgeschreven nu hoef ik niets te doen en als klap op de vuurpijl melden dat het verhuurbedrijf er dan geen recht meer op heeft.

witte angora
Berichten: 30555
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verhuurder schrijft automatisch incasso niet af.

Ongelezen bericht door witte angora »

ik kreeg geen rekening dus dan betaal ik niet
Als de TNT de rekening niet bezorgd heeft, dan is de TNT toch fout, toch niet het bedrijf dat de rekening verstuurd heeft? Dan moet het simpelweg in goed overleg opgelost worden, en er is er maar één die weet dat de nota niet is aangekomen, dus er is er maar één die aan de bel kan trekken. Lijkt me allemaal toch niet zo moeilijk.

Wachten op een herinnering is alleen maar wachten op een extra kostenpost voor het bedrijf. Het mag dan, in verhouding tot de nota, en zeker in verhouding tot de totale omzet, een klein bedrag zijn, maar het is gewoon niet nodig.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Verhuurder schrijft automatisch incasso niet af.

Ongelezen bericht door jor »

jor schreef...Natuurlijk vervelend maar dat kan je niet zomaar wegschuiven door te zeggen, ik kreeg geen rekening dus dan betaal ik niet
Dit was de hele opmerking waarin ik schreef dat je dat niet zomaar kan stellen.Persoonlijk vind ik de opstelling van TS iets te gemakkelijk, er is niets afgeschreven en nu heeft de verhuurder eigenlijk geen recht meer op de 4 maanden huurpenningen en dat is natuurlijk dikke onzin.

witte angora
Berichten: 30555
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verhuurder schrijft automatisch incasso niet af.

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik had het begrepen, jor, geen zorg. Ik heb bewust een klein deel van het zinnetje gekopieerd, precies het deel dat de gedachte van de TS weergeeft. En op de gedachte van de TS heb ik mijn vorige bericht geschreven.

Bosjesman
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 feb 2007 14:09

Re: Verhuurder schrijft automatisch incasso niet af.

Ongelezen bericht door Bosjesman »

Huur is een brengschuld, de corporatie biedt je de service van automatische incasso, maar jij alsz huurder dient te voldoen aan de tegenprestatie uit het contract (huur betalen) Jij hebt toch ook het woongenot gehad?

(ik ben incassomedewerker bij een corporatie geweest, en het smoesje van niet afgeschreven, dus u heeft pech, het geld is bv. op heb ik vaker gehoord, en daar blijf je nergens mee, als het voor de rechter komt, veegt hij dit echt zo weg....)

ageeth12
Berichten: 169
Lid geworden op: 08 jun 2005 12:37

Re: Verhuurder schrijft automatisch incasso niet af.

Ongelezen bericht door ageeth12 »

Als je kan aantonen dat via automatische incasso lopen zou lopen en het kan aantonen via de dagafschriften dat het niet gebeurd is. Is het een ander geval. Maar zelf had je het ook in de gaten moeten hebben. Ik heb gisteren de de wbv de key gebeld omdat de huur van augustus niet afgeschreven was. Door hun werd er verteld dat bij niemend geincasseerd was. Het zou vandaag gebeuren nou nog niet. Dus je moet zelf ook in de gaten houden. Is mijn advies.

elvandar
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 feb 2008 11:58

Re: Verhuurder schrijft automatisch incasso niet af.

Ongelezen bericht door elvandar »

Je moet het zelf idd in de gaten houden of er iets afgeschreven wordt of niet. Je bent zelf ten alle tijde verantwoordelijk. Maar wat ik wel frapant vindt is dat ze nu pas komen met een herinnering voor September en Oktober 2008 als bedrijf zijnde zou ik toch al eerder een herinnering sturen naar de klant.
Hoe dan ook het geld zal betaald moeten worden ook al komen ze er zo laat mee en als je het vraagt zullen ze heus wel bereid zijn om een regeling te treffen. Mits dit al eerder gebeurd is en je de afspraak toen niet ben nagekomen.

Anna01
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 aug 2010 17:59

Re: Verhuurder schrijft automatisch incasso niet af.

Ongelezen bericht door Anna01 »

Wettelijke verjaringstermijn voor facturen geldt 5 jaar. Het is vervelend dat ze nu met herinneringen komen. Maar waarschijnlijk is er een extra of nieuwe werknemer op debiteuren grootboekrekening gezet om alle achterstallige vorderingen uit te zoeken. Helaas wordt je nu door hun slordigheid geconfronteerd. Als ik u was zal ik om een betalingsregeling vragen. Drie maanden huur waar je niet op gerekend hebt is erg veel voor 1 keer te betalen.

discovery60
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 dec 2009 12:55

Re: Verhuurder schrijft automatisch incasso niet af.

Ongelezen bericht door discovery60 »

Ik ben het helemaal met Jor eens dat als het echt niet is afgeschreven het nog op je vaste lasten rekening moet staan. Ik vraag me dan ook af wat het probleem is!
Controleer of het wel of niet betaald is, zo nee, staat het nog op je rekening en kan je het zo in 1 termijn ophoesten.
Zo ja, kan je het bewijzen via je dagafschrift.

En zoals eerder vermeld, je hebt ten alle tijde de plicht om zelf te controleren of je betalingen correct worden uitgevoerd.

Gesloten