LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] verlaten en afleveren van huurwoning

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
riafaasse
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jun 2009 18:08

verlaten en afleveren van huurwoning

Ongelezen bericht door riafaasse »

Hallo,
Na het overlijden van mijn schoonvader, kregen we van de verhuurder een hele lijst wat we allemaal moeten doen en hoe we de woning achter moeten laten. Deze woning wordt verkocht en wij moeten hem verkoopklaar maken , zoals oa. het behang van de muren halen, alles moet perfekt werken zoals geen lekkende kranen, enz.enz. Mijn schoonvader heeft 40 jaar in deze woning gewoond en nu is mijn vraag of zij dat kunnen verplichten. Er komt zelfs een makelaar kijken en de dingen die we zelf niet kunnen worden door hen gedaan en wij krijgen de rekening.
Hoop dat iemand mij raad kan geven.

M.vr.gr. Riafaasse

bachanaal
Berichten: 145
Lid geworden op: 24 jan 2006 16:15

Re: verlaten en afleveren van huurwoning

Ongelezen bericht door bachanaal »

volgens mij mogen ze die eisen helemaal niet stellen. voor zover ik weet gaat de woningbouw, indien het objekt de verkoop ingaat zelf de boel opknappen. ik heb ooit zelf in een bewonerscommissie gezeten van de buurt en daar werkte dat zo. mogelijk is er een bewonerscommissie in uw buurt waar u te rade kunt gaan en anders een juridisch loket of iets dergelijks. in de plaatselijke gemeente gids is wel info te vinden.

riafaasse
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jun 2009 18:08

Re: verlaten en afleveren van huurwoning

Ongelezen bericht door riafaasse »

hallo bacchanaal,

Bedankt voor je reaktie, ga nu inderdaad eens kijken wat ik hier aan kan doen.

Gr. RiaFaasse

calastra
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 dec 2003 21:32

Re: verlaten en afleveren van huurwoning

Ongelezen bericht door calastra »

Misschien kan je ergens de huurvoorwaarden vinden? Ik heb ze ten tijde van het overlijden van mijn opa ook opgezocht, en daarin stond precies wat er gedaan moest zijn.

Dit heb ik op een andere site gevonden:
Het uitgangspunt bij opleveren van de woning is dat de huurder de woning moet opleveren zoals deze was bij het aangaan van de huurovereenkomst . Veranderingen zelf met schriftelijke toestemming van de verhuurder aangebracht mag u laten zitten, tenzij destijds is afgeproken dat u deze moet verwijderen bij het einde van de overeenkomst. Zaken die door normaal gebruik en normale slijtage zijn verouderd vallen hier buiten. Voor huurcontracten die vóór 1 augustus 2003 zijn ingegaan gelden nog de oude regels. In uw geval is sprake van een oud contract en geldt het volgende:Bij oplevering zonder opnamestaat, moet u er van uitgaan dat de woning bij het begin van het contract in goede staat was. U moet de woning dan ook in goede staat opleveren (behalve normale slijtage). Bij oplevering mét opnamestaat moet u er van uitgaan dat de woning in goede staat was behalve de zaken die in de opnamestaat staan. U moet de woning in goede staat opleveren. Met uitzondering van de gebreken op de opnamestaat en normale slijtage.
Als u bepaalde zaken moet herstellen dan moet de verhuurder wel een zorgvuldige procedure in acht nemen. U moet de kans krijgen om de gebreken zelf te verhelpen. Daarom moet de verhuurder zowel een voorinspectie als een eindinspectie houden.
Bij de voorinspectie moet de verhuurder duidelijk aangeven welke zaken u nog moet herstellen en ook per onderdeel aangeven welke kosten u moet betalen als u dit niet doet. Tussen de voorinspectie en de eindinspectie moet u de kans krijgen om de gebreken zelf op te lossen. Er is geen vaste regel over wat een redelijke termijn is, maar normaal gesproken is dit 1 á 2 weken

riafaasse
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jun 2009 18:08

Re: verlaten en afleveren van huurwoning

Ongelezen bericht door riafaasse »

Bedankt Calastra, ik ga dit uitprinten en kijken wat ik er mee kan doen. Want ze eisen nogal wat. En we hebben nog niets gevonden. Dit huis is inmiddels al 4x van eigenaar verwisseld. Ik hoop dat ik nog iets van papieren vind, maar heb weinig hoop.Maar ben wel blij met jouw antwoord.
Gr. RiaFaasse
calastra schreef:Misschien kan je ergens de huurvoorwaarden vinden? Ik heb ze ten tijde van het overlijden van mijn opa ook opgezocht, en daarin stond precies wat er gedaan moest zijn.

Dit heb ik op een andere site gevonden:
Het uitgangspunt bij opleveren van de woning is dat de huurder de woning moet opleveren zoals deze was bij het aangaan van de huurovereenkomst . Veranderingen zelf met schriftelijke toestemming van de verhuurder aangebracht mag u laten zitten, tenzij destijds is afgeproken dat u deze moet verwijderen bij het einde van de overeenkomst. Zaken die door normaal gebruik en normale slijtage zijn verouderd vallen hier buiten. Voor huurcontracten die vóór 1 augustus 2003 zijn ingegaan gelden nog de oude regels. In uw geval is sprake van een oud contract en geldt het volgende:Bij oplevering zonder opnamestaat, moet u er van uitgaan dat de woning bij het begin van het contract in goede staat was. U moet de woning dan ook in goede staat opleveren (behalve normale slijtage). Bij oplevering mét opnamestaat moet u er van uitgaan dat de woning in goede staat was behalve de zaken die in de opnamestaat staan. U moet de woning in goede staat opleveren. Met uitzondering van de gebreken op de opnamestaat en normale slijtage.
Als u bepaalde zaken moet herstellen dan moet de verhuurder wel een zorgvuldige procedure in acht nemen. U moet de kans krijgen om de gebreken zelf te verhelpen. Daarom moet de verhuurder zowel een voorinspectie als een eindinspectie houden.
Bij de voorinspectie moet de verhuurder duidelijk aangeven welke zaken u nog moet herstellen en ook per onderdeel aangeven welke kosten u moet betalen als u dit niet doet. Tussen de voorinspectie en de eindinspectie moet u de kans krijgen om de gebreken zelf op te lossen. Er is geen vaste regel over wat een redelijke termijn is, maar normaal gesproken is dit 1 á 2 weken

MAXIEM

Re: verlaten en afleveren van huurwoning

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Neem hierover ook even kontakt op met:

Woonbond:

Nieuwe Achtergracht 17
1018 XV Amsterdam

Tel.: 020-5517700

[email protected]

http://www.woonbond.nl/

http://wetwegwijzer.bibliotheek.nl/docs/40.htm

Huurderslijn:

020-5517755
op werkdagen van 10.00-13.00 uur

Note: deze eisen zijn zonder meer belachelijk. De huurder dient de huurwoning in goede danwel redelijke staat op te leveren en daar hoort echt het verwijderen van het behang niet bij. Advies: weiger de onrechtmatige eisen van de verhuurder uit te voeren en neem zoveel mogelijk foto's van de uiteindelijke staat waarin de woning door jullie wordt opgeleverd. Mocht de verhuurder achteraf onrechtmatig bepaalde zaken in rekening brengen, dat moet je gewoon niet betalen. Laat een rechter zich daar maar over uitspreken als je gedagvaard wordt (maar zo'n vaart zal het wel niet lopen).

Relevante info:

Huurders met een probleem kunnen de Huurderslijn bellen voor advies.
De Huurderslijn, de ledenservice van de Woonbond, is bereikbaar van maandag t/m donderdag tussen 10.00 en 13.00 uur en dinsdagavond tussen 18.30 en 20.00 uur: 020-5517755.
---------------------------------------------------------------------------------------------

Huurdersprobleem-oorspronkelijke staat:

Verhuurders hameren er nog steeds op dat je het verhuurde bij vertrek in de 'oorspronkelijke staat' moet opleveren. Het is zo (en dat weten ze heel goed) dat de staat van het gehuurde bij oplevering goed danwel redelijk moet zijn. Dat hoeft echter niet per se de oorspronkelijke staat te zijn. Zo menen verhuurders vaak dat huurders verplicht zijn bekleding en stoffering bij het beëindigen van de huur te verwijderen en het gehuurde in de oorspronkelijke staat op te leveren. De rechter en de jurisprudentie die daarover is, neemt echter meestal aan, dat huurders die verplichting niet hebben tenzij het gehuurde door het niet verwijderen niet in goede staat zou worden opgeleverd danwel in beschadigde staat. Kortom het gaat niet zo zeer om de oorspronkelijke (oude) staat maar om een goede respectievelijk redelijke staat.

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=3818

http://www.huurders.info/?id=251

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Einde huurovereenkomst

8. Hoe dient de woning te worden opgeleverd bij het einde van het huurcontract?
De huurder mag bij het einde van het huurcontract de door hem aangebrachte veranderingen ongedaan maken. Daarbij moet hij ervoor zorgen dat de woning weer redelijk in overeenstemming is met de oorspronkelijke staat. Ook is het zo dat de huurder niet verplicht is geoorloofde veranderingen en toevoegingen ongedaan te maken, tenzij de rechter dat heeft bepaald.
Vergoeding
Bovendien kan de huurder voor de geoorloofde veranderingen die bij het einde van de huurovereenkomst niet ongedaan worden gemaakt, een vergoeding vragen aan de verhuurder. Als de veranderingen een waardevermeerdering van de woning betekenen kan hij eventueel via de rechter deze vergoeding afdwingen.
Opnamestaat aanwezig
Als er bij het begin van de huur een beschrijving van de woning is opgemaakt (opnamestaat), is de huurder verplicht de woning in dezelfde staat op te leveren waarin hij hem volgens de beschrijving heeft aanvaard. Uitzondering hierop zijn de veranderingen waarvoor hij toestemming heeft gekregen en hetgeen door ouderdom is teniet gegaan of beschadigd.
Geen opnamestaat
Anders is het als er geen beschrijving van het gehuurde is opgemaakt. In dat geval wordt de staat waarin de huurder de woning oplevert dezelfde geacht als bij het begin van het huurcontract. De verhuurder zal dan aan moeten tonen dat de huurder de woning in minder goede staat heeft opgeleverd.

Maxiem.

riafaasse
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jun 2009 18:08

Re: verlaten en afleveren van huurwoning

Ongelezen bericht door riafaasse »

Hallo Maxiem,

Wat ben ik blij met al die telefoonnummers en adressen die je me gaf. Dank je wel hoor. Ik ga maandag gelijk er tegen aan.Was echt in paniek.

Gr. RiaFaasse
MAXIEM schreef:Neem hierover ook even kontakt op met:

Woonbond:

Nieuwe Achtergracht 17
1018 XV Amsterdam

Tel.: 020-5517700

[email protected]

http://www.woonbond.nl/

http://wetwegwijzer.bibliotheek.nl/docs/40.htm

Huurderslijn:

020-5517755
op werkdagen van 10.00-13.00 uur

Note: deze eisen zijn zonder meer belachelijk. De huurder dient de huurwoning in goede danwel redelijke staat op te leveren en daar hoort echt het verwijderen van het behang niet bij. Advies: weiger de onrechtmatige eisen van de verhuurder uit te voeren en neem zoveel mogelijk foto's van de uiteindelijke staat waarin de woning door jullie wordt opgeleverd. Mocht de verhuurder achteraf onrechtmatig bepaalde zaken in rekening brengen, dat moet je gewoon niet betalen. Laat een rechter zich daar maar over uitspreken als je gedagvaard wordt (maar zo'n vaart zal het wel niet lopen).

Relevante info:

Huurders met een probleem kunnen de Huurderslijn bellen voor advies.
De Huurderslijn, de ledenservice van de Woonbond, is bereikbaar van maandag t/m donderdag tussen 10.00 en 13.00 uur en dinsdagavond tussen 18.30 en 20.00 uur: 020-5517755.
---------------------------------------------------------------------------------------------

Huurdersprobleem-oorspronkelijke staat:

Verhuurders hameren er nog steeds op dat je het verhuurde bij vertrek in de 'oorspronkelijke staat' moet opleveren. Het is zo (en dat weten ze heel goed) dat de staat van het gehuurde bij oplevering goed danwel redelijk moet zijn. Dat hoeft echter niet per se de oorspronkelijke staat te zijn. Zo menen verhuurders vaak dat huurders verplicht zijn bekleding en stoffering bij het beëindigen van de huur te verwijderen en het gehuurde in de oorspronkelijke staat op te leveren. De rechter en de jurisprudentie die daarover is, neemt echter meestal aan, dat huurders die verplichting niet hebben tenzij het gehuurde door het niet verwijderen niet in goede staat zou worden opgeleverd danwel in beschadigde staat. Kortom het gaat niet zo zeer om de oorspronkelijke (oude) staat maar om een goede respectievelijk redelijke staat.

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=3818

http://www.huurders.info/?id=251

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Einde huurovereenkomst

8. Hoe dient de woning te worden opgeleverd bij het einde van het huurcontract?
De huurder mag bij het einde van het huurcontract de door hem aangebrachte veranderingen ongedaan maken. Daarbij moet hij ervoor zorgen dat de woning weer redelijk in overeenstemming is met de oorspronkelijke staat. Ook is het zo dat de huurder niet verplicht is geoorloofde veranderingen en toevoegingen ongedaan te maken, tenzij de rechter dat heeft bepaald.
Vergoeding
Bovendien kan de huurder voor de geoorloofde veranderingen die bij het einde van de huurovereenkomst niet ongedaan worden gemaakt, een vergoeding vragen aan de verhuurder. Als de veranderingen een waardevermeerdering van de woning betekenen kan hij eventueel via de rechter deze vergoeding afdwingen.
Opnamestaat aanwezig
Als er bij het begin van de huur een beschrijving van de woning is opgemaakt (opnamestaat), is de huurder verplicht de woning in dezelfde staat op te leveren waarin hij hem volgens de beschrijving heeft aanvaard. Uitzondering hierop zijn de veranderingen waarvoor hij toestemming heeft gekregen en hetgeen door ouderdom is teniet gegaan of beschadigd.
Geen opnamestaat
Anders is het als er geen beschrijving van het gehuurde is opgemaakt. In dat geval wordt de staat waarin de huurder de woning oplevert dezelfde geacht als bij het begin van het huurcontract. De verhuurder zal dan aan moeten tonen dat de huurder de woning in minder goede staat heeft opgeleverd.

Maxiem.

MAXIEM

Re: verlaten en afleveren van huurwoning

Ongelezen bericht door MAXIEM »

riafaasse

Graag gedaan.

Sukses en groeten, Maxiem.

zillaakyuz
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 apr 2011 11:38

Re: verlaten en afleveren van huurwoning

Ongelezen bericht door zillaakyuz »

En hoe zit dit dan met een huurwoning die nadat jij eruit bent verkocht gaat worden?
Want ik neem aan dat daar weer andere regels voor van toepassing zijn.
Ik zelf woon nu met mijn gezin in een huurwoning en wij willen binnenkort gaan verhuizen, nu worden alle andere woningen bij ons in de flat verkocht, dus ben wel benieuwd hoe dat nu precies in zijn werk zit.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: verlaten en afleveren van huurwoning

Ongelezen bericht door witte angora »

zillaakyuz schreef:En hoe zit dit dan met een huurwoning die nadat jij eruit bent verkocht gaat worden?
Want ik neem aan dat daar weer andere regels voor van toepassing zijn.
Ik zelf woon nu met mijn gezin in een huurwoning en wij willen binnenkort gaan verhuizen, nu worden alle andere woningen bij ons in de flat verkocht, dus ben wel benieuwd hoe dat nu precies in zijn werk zit.
Dat is dus het probleem van de eigenaar/verhuurder. Jij hebt te maken met wat er in het huurcontract staat, en de wettelijke regelingen die daarop van toepassing zijn. Niks meer, niks minder.

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: verlaten en afleveren van huurwoning

Ongelezen bericht door renegade66 »

die woning hoeft helemaal niet in perfecte staat opgeleverd te worden.
dit behoort de woningbouw te doen, die gaat het huis verkopen, jullie niet.

zo werkt dat bij ons ook, en geloof me ze zijn hier niet makkelijk.


heel veel succes.
Laatst gewijzigd door renegade66 op 06 apr 2011 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: verlaten en afleveren van huurwoning

Ongelezen bericht door VioletPrue »

renegade66 schreef:Oud bericht, n.v.t.
Originele bericht stamt uit december. :wink:

PS
He he, bewerken eindelijk gelukt.
Laatst gewijzigd door VioletPrue op 06 apr 2011 15:29, 3 keer totaal gewijzigd.

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: verlaten en afleveren van huurwoning

Ongelezen bericht door renegade66 »

:( :oops: :oops: :oops: is aangepast.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: verlaten en afleveren van huurwoning

Ongelezen bericht door ciske »

renegade66 schreef::( :oops: :oops: :oops: is aangepast.
:lol: :lol: Maar er is wel een nieuw bericht bij van 2011

Trouwens hier ook hoor , onze woningen worden ook koop huizen , als je het eisenpakket ziet hoe je een huis moet achterlaten!

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: verlaten en afleveren van huurwoning

Ongelezen bericht door Chocomelk »

renegade66 schreef:die woning hoeft helemaal niet in perfecte staat opgeleverd te worden.
dit behoort de woningbouw te doen, die gaat het huis verkopen, jullie niet.

zo werkt dat bij ons ook, en geloof me ze zijn hier niet makkelijk.


heel veel succes.
Dat is dan overal anders, ken mensen die in een huurwoning zaten die gingen verhuizen en ook die woning werd verkocht, hun moesten het in oude staat terug brengen.
Dingen die ze zelf veranderd hadden moesten eruit gehaald worden, terwijl het echt een verbetering van de woning was.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: verlaten en afleveren van huurwoning

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Moeten is natuurlijk betrekkelijk. Als het moet van de verhuurder, hoeft het nog niet te moeten van de kantonrechter. Je kan gewoon weigeren. Het is dan aan de verhuurder om naar de kantonrechter te gaan om de schade te verhalen. In veel gevallen zal dat niet gebeuren. Teken in elk geval niet de opnamestaat van de inspectie als je het niet met de verhuurder eens bent!

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: verlaten en afleveren van huurwoning

Ongelezen bericht door renegade66 »

klopt helemaal, ze kunnen zoveel willen.
het is zelfs zo, als het daadwerkelijk een verbetering van de woning is kun je de woningbouw zelfs laten betalen voor de verbetering.

echter bijna niemand weet dat er een pot(je) voor is.
de woningbouw brengt dit bewust niet naar buiten.

Gesloten