LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wat te doen?

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
jerommeke
Berichten: 51
Lid geworden op: 18 jun 2005 19:11

wat te doen?

Ongelezen bericht door jerommeke »

Vooropgesteld: wij hebben het niet goed gedaan!

Wij hebben in februari een reis geboekt voor ons gezin via tjingo
Daar hebben wij goede ervaringen mee dus dat was voor ons vanzelfsprekend via hen weer te boeken.Vorig jaar was dat vemde in heerde.
We hebben aanbetaald wel na de datum die zij stelden.
We hebben in maart 2012 een bedrag van 700 euro aanbetaald op een reis van ruim 3200 euro.
De vertrekdatum is 4 juli dus wij zouden half mei het restant moeten betalen.
Voorgaande jaren was 1 belletje voldoende om te zeggen dat wij het vakantiegeld half juni beuren en dan dus restant betalen.
nu heeft iedereen last van de crisis en reisburo kan en wil dus niet wachten op het vakantiegeld. dat is hun goed recht.
Voorgaande jaren was dit echter geen probleem maar dit was niet core travel maar diverse reisorganisaties.
ik moet nu 15 mei het restant betaald hebben anders word onze reis geannuleerd.
Dus de aanbetaling zijn we kwijt en de rest van het geld word dus ook in rekening gebracht.
Dus 3200 euro weg en geen vakantie.
Mijn man zn baas betaald pas in juni het vakantiegeld uit.
Ik begrijp core travel zeker en het staat ook in hun voorwaarden, ik ging er echter iets te makkelijk van uit dat later betalen wel zou kunnen.
ik kan de vakantie immers betalen maar pas half juni en niet half mei.
Voordat men valt over heb je verder geen spaargeld, ja dat hadden we, maar na aankoop van auto na 10 jaar leaseauto en te zijn belazerd door garage is onze spaar rekening op nul.
En de ze word pas in december weer aangevuld door overuren.
Wat kan ik nu nog doen om te zorgen dat onze vakantie niet geannuleerd word?
ik kan immers 2 weken voor vertrek het restant betalen maar niet 6 weken voor vertrek zoals in hun voorwaarden staat,.
iemand een idee???
Laatst gewijzigd door jerommeke op 04 mei 2012 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: wat te doen?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ja,ik denk dat je er aan vast zit,
het zijn overal de algemene voorwaarden.
het is jammer dat het nu niet kan,het is een tegemoetkoming die ze naar u gemaakt hebben..

misschien klink ik nu cru,maar dit soort dingen moet je dus altijd in je achterhoofd houden.
ik bedoel het dus niet cru...

het is geen klein bedragje wat je zo even aan iemand vraag om te lenen.
of je vraagd aan de werkgever of het misschien een mnd eerder uitbetaald kan worden of??

en ja tip,hou er voortaan rekening mee..

laat je misschien even weten als je een oplossing hebt gevonden,ik hoop het wel voor jullie

jerommeke
Berichten: 51
Lid geworden op: 18 jun 2005 19:11

Re: wat te doen?

Ongelezen bericht door jerommeke »

ik begrijp dat je het niet cru bedoelt hoor, ik ben er klakkeloos vanuit gegaan dat een telefoontje nu ook weer voldoende zou zijn.
het ging immers al 6 jaar bij diverse reisorganisaties gewoon goed als wij half juni betaalden.maar goed ik heb niet aan crisis gedacht hierin en nu kan het dus dit jaar niet en hebben we een probleem.
en 3200 en geen vakantie das wel erg erg ruk zeg maar.... zucht

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: wat te doen?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

jerommeke schreef:Wat kan ik nu nog doen om te zorgen dat onze vakantie niet geannuleerd word?
ik kan immers 2 weken voor vertrek het restant betalen maar niet 6 weken voor vertrek zoals in hun voorwaarden staat,.
iemand een idee???
Bij elke reis is het gebruikelijk dat er 6 weken voor vertrek betaald dient te worden, is mijn ervaring. U begon zelf al uw post dat u zelf inmiddels ook wel weet dat het niet handig was, dus dit zult u inmiddels ook wel weten. Dus laten we daar even niet teveel bij stilstaan.

Als de touroperator niet wil meewerken aan het betalen op 2 weken voor vertrek, zal er niet veel anders opzitten dan toch half mei betalen op een of andere manier.

Wat mogelijkheden zouden kunnen zijn:
- Nu weet ik niet hoe de relatie met de werkgever is, maar misschien is het mogelijk een voorschot te vragen op het vakantiegeld, zodat er op tijd betaald kan worden. ( Voor volgend jaar zou ik u wel willen adviseren hier geen gewoonte van te maken, maar dat is een ander verhaal. )

- Misschien is er familie of zijn er vrienden die het bedrag u een maandje kunnen voorschieten. Niet leuk om dit te moeten doen, maar het alternatief is nog zuurder.

- Eventueel met een bank gaan praten over een tijdelijke lening die na een maand weer afgelost wordt met het vakantie geld. Ja dit kost ook wel weer geld maar vele malen minder dan de aanbetaling kwijt zijn. En dan ook echt direct aflossen als het vakantiegeld binnenkomt anders worden er alleen maar gaten gemaakt. U begrijpt het is niet mijn eerste keus maar als het echt moet dan moet het.

- Heeft u een creditcard ? Dan kunt u daar misschien mee betalen en dan krijgt u de rekening (afhankelijk van het soort cc) misschien ook weer later.

Voor volgend jaar:
Niet vergeten dat het gebruikelijk is dat er 6 weken voor vertrek betaald moet worden doorgaans. Dus of ervoor zorgen dat het geld er is als er betaald moet worden of later met vakantie gaan als het van het vakantiegeld moet.
Of eerst met de touroprator / reisbureau afspreken dat u korter voor vertrek het restant betaald en dit schriftelijk laten bevestigen voordat u een reis boekt of bij een reisbureau op het boekingsformulier laten vastleggen.

In dit opzicht kan een reisbureau waar ze persoonlijke aandacht hebben voor de klant wel uitkomst bieden. Zeker als u ergens vaste klant bent, dan kan vaak veel meer. Maar dan wel uitleggen voor het boeken en dus niet eerst boeken en we zien later wel. Of met die reisorganisaties in zee gaan waarvan u weet dat het geen probleem is. Dan kunt u dat argument ook altijd weer gebruiken. Dat het bij sommige wel goed gaat, wil natuurlijk niet zeggen dat alle het maar goed vinden en ook in dit opzicht geld resultaten uit het verleden...

jerommeke
Berichten: 51
Lid geworden op: 18 jun 2005 19:11

Re: wat te doen?

Ongelezen bericht door jerommeke »

familie is helaas geen optie, werkgever vragen vind man erg lastig.
cc van zaak is er ook maar wederom het werkgever verhaal.
nou dit gebeurt ons inderdaad volgend jaar echt niet nog een keer, ik ging er na jaren vanuit dat het nu weer zo kon zijn.
ik hoop nog dat coretravel hier evt leest en met handjes over hart strijkt en juni goedkeurt, ik had toch immers die vakantie niet geboekt als ik hem niet betalen kan, want betalen moet ik hoe dan ook! en als ik hem niet had kunnen betalen had ik hem zelf eerder geannuleerd om de schade te beperken.
Lieve mensen bij coretravel, ik kan mn vakantie betalen maar mag het alsje alsjeblieft in juni :)

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: wat te doen?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

jerommeke schreef: cc van zaak is er ook maar wederom het werkgever verhaal.
Ik bedoelde eigenlijk een eigen cc en geen van de zaak.
Blijft over de mogelijkheid van een lening gaan onderzoeken. Letwel dit kost ook wat tijd dus wordt het hoog tijd dat na te gaan vragen.
jerommeke schreef: ik hoop nog dat coretravel hier evt leest en met handjes over hart strijkt en juni goedkeurt,
Persoonlijk zou ik niet alleen gaan zitten afwachten in de hoop dat het allemaal goedkomt. Ervaring hier op het forum leert dat het dan vaak niet goed gaat.

Probeer anders nog eens contact op te nemen met de reisorganistie, leg uit dat u dat in het verleden veel vaker zo gedaan heeft en het nog geen enkel probleem is geweest bij andere reisorganisaties.

Probeer anders even na te gaan wat u bij elkaar kunt schrapen om wel half mei te betalen (om de welwillendheid te tonen) en geef aan dat u x wel kunt betalen half mei.
jerommeke schreef: ik had toch immers die vakantie niet geboekt als ik hem niet betalen kan, want betalen moet ik hoe dan ook!
Het klinkt heel logisch echter, u wilt ze de kost niet hoeven geven die zoiets toch doen, dus ook dat weet een reisorganisatie daarom is het argument voor hen weer wat minder logisch.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: wat te doen?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Heb je geen kredietmogelijkheid bij de bank, een kwartaalkrediet o.i.d. (evt. in combinatie met een deel betalen op creditcard)? Het is ook weer geen onoverkomelijk groot bedrag (ik neem tenminste aan dat jullie inkomsten groot genoeg zijn als je vakanties in deze prijsklasse kunt boeken). De extra rente valt in het niet bij het verlies als je niet met vakantie kunt maar wel moet betalen.

b767-300er
Berichten: 161
Lid geworden op: 29 okt 2011 17:45

Re: wat te doen?

Ongelezen bericht door b767-300er »

Mocht je beslissen te annuleren, en je doet dat nu, dan ben je niet de gehele reissom kwijt zoals je zelf stelt. Je geeft aan dat je begin juli vertrekt, dus das ruim voor de 42 dagen termijn die de ANVR daarvoor stelt. Je bent dan wel je aanbetaling kwijt. Dat is een keuze.
Overigens zijn volgens mij werkgevers wettelijk verplicht vakantiegeld voor 31 mei 2012 overgemaakt te hebben op je rekening. . Waarom dan pas half juni?

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: wat te doen?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ja wat gjvdz zegt is een optie?

en nee het is niet verplicht om vakantiegeld in mei uit te keren.
als het maar eens per jaar is,mag zelfs in 2x....las ik hier

http://www.salarisnet.nl/Vraag-Antwoord ... etalen.htm

hoop dat je echt tot een oplossing komt..

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: wat te doen?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

b767-300er schreef:Mocht je beslissen te annuleren, en je doet dat nu, dan ben je niet de gehele reissom kwijt zoals je zelf stelt. Je geeft aan dat je begin juli vertrekt, dus das ruim voor de 42 dagen termijn die de ANVR daarvoor stelt. Je bent dan wel je aanbetaling kwijt. Dat is een keuze.
Dan ging ik toch liever de kredietmogelijkheid onderzoeken. De rente is nog steeds een stuk lager dan de aanbetaling van 700,- welke TS dan kwijt zou zijn.
b767-300er schreef: Overigens zijn volgens mij werkgevers wettelijk verplicht vakantiegeld voor 31 mei 2012 overgemaakt te hebben op je rekening. . Waarom dan pas half juni?
Nee dat zijn ze niet wettelijk verplicht. Veel werkgevers betalen in mei, maar ook best veel pas in juni. Het is soms ook afhankelijk van wat er in de CAO geregeld is als er een CAO van toepassing is. Als daarin zoiets staat dat het vakantiegeld in mei betaald moet worden, dan moet de werkgever zich daar inderdaad wel aan houden en kan werknemer dat eisen.

b767-300er
Berichten: 161
Lid geworden op: 29 okt 2011 17:45

Re: wat te doen?

Ongelezen bericht door b767-300er »

Verkeerde aanname dus vwb de betaaldatum van mijn zijde.
Echter dat TS stelt dat ze de gehele som van 3200 euro kwijt is klopt dus echt niet volgens mij.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: wat te doen?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

b767-300er schreef: Echter dat TS stelt dat ze de gehele som van 3200 euro kwijt is klopt dus echt niet volgens mij.
Klopt helemaal, dat zou TS ook zelf kunnen voorkomen inderdaad door 43 dagen voor vertrek zelf te annuleren bijvoorbeeld.

Ik denk dat het eerst zaak is voor TS om toch te regelen dat vakantie gewoon door kan gaan. Mocht dit echt niet lukken en de touroperator annuleert zelf, dan kan TS dat altijd nog juridisch uitvechten. Ook al heeft een touroperator in de voorwaarden staan dat TS de hele reissom moet betalen, is er een kans dat dat alsnog niet hoeft. Een dergelijke voorwaarde kan nog wel eens onredelijk bezwarend zijn. Waarmee natuurlijk niet gezegd is dat TS er dan met een koopje vanaf komt. De kosten kunnen dan toch nog aardig hoog zijn. Maar goed da's vooruit lopen op iets waar nog lang geen sprake van is.

Roosje1957
Berichten: 169
Lid geworden op: 18 sep 2009 18:56

Re: wat te doen?

Ongelezen bericht door Roosje1957 »

Ik heb hier wel wat moeite mee.
Waarom vindt u het redelijk aannemelijk dat een organisatie waar u geen persoonlijke banden mee heeft, u dit geld wel gaat voorschieten?
En is het 'lastig' om aan de werkgever, die u (of uw man) wel kent, het zelfde te vragen.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: wat te doen?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@roosje 1957

nou ik denk dat ts misschien een band heeft opgebouwd,onder het mom vaste klant...
maar ja er kunnen dingen veranderen.
ts weet zelf ook dat ze makkelijk is geweest,

en ik kan me voorstellen dat je licht beschaamd voelt om het te vragen....
maar als er geen andere mogelijkheid is zou ik het toch proberen....of de baas is niet zo....meewerkend dat kan ook,dat ts haar man al denkt laat maar zitten.zal best een reden hebben

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: wat te doen?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

rozemarijntje schreef:nou ik denk dat ts misschien een band heeft opgebouwd,onder het mom vaste klant...
Dat vraag ik me af. TS schreef dat dit al 6 jaar bij diverse reisorganisaties is goed gegaan. Onder het mom van vaste klant werkt meestal beter als men echt al een aantal jaren bij dezelfde boekt. Bovendien zijn er ook reisorganisaties die zulke klanten liever kwijt zijn dan rijk.
rozemarijntje schreef: en ik kan me voorstellen dat je licht beschaamd voelt om het te vragen....
maar als er geen andere mogelijkheid is zou ik het toch proberen....of de baas is niet zo....meewerkend dat kan ook,dat ts haar man al denkt laat maar zitten.zal best een reden hebben
Het zal inderdaad vast een reden hebben. Soms ligt het er ook maar aan hoe lang iemand ergens werkt of de relatie met werkgever goed is, of er misschien binnenkort mensen uit moeten (sja dan zijn ze soms de 'lastigere' werknemer liever kwijt) enz. Er kunnen best vele goede redenen zijn om het niet te vragen.

Goed dat kan maar dan zou ik toch naar andere mogelijkheden (bv een krediet of lening) gaan kijken en niet zomaar gaan zitten afwachten. Als het goed is, is TS al een keer goed gewaarschuwd inmiddels dat ze er te gemakkelijk over dacht van ik regel dat wel even met een telefoontje.

b767-300er
Berichten: 161
Lid geworden op: 29 okt 2011 17:45

Re: wat te doen?

Ongelezen bericht door b767-300er »

Tsja, ik denk dat ik mijn medewerkers ook even bel om hen mede te delen dat ze hun geld 4 weken later vangen dan normaal. Bij mijn vorige eensmanszaak werd daar ook niet moeilijk over gedaan, dus zal nu ook wel niet. Hoe zou u (TS) reageren dan?

Oftewel, alle gekheid op een stokje, daar blind van uitgaan dat dit bij een reisburo wel kan omdat dat voorheen bij andere reisburo's ook lukte is in de huidige economische tijden wellicht een beetje naief. gelukkig is TS zich daar wel van bewust. Maar als je niets onderneemt gaat dit zowiezo geld kosten.

sprookje
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 jan 2007 15:06

Re: wat te doen?

Ongelezen bericht door sprookje »

Ik zou zeggen ga naar u bank en vraag een persoonlijke lening van 3500 euro en betaal alles in één keer terug als u man zijn vakantiegeld heeft gekregen.
Dity lijkt mij de beste oplossing.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: wat te doen?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@ts
hoe is het afgelopen?zit nu wel wat tijd tussen?nieuws?
hoop dat het goed is gegaan?

jerommeke
Berichten: 51
Lid geworden op: 18 jun 2005 19:11

Re: wat te doen?

Ongelezen bericht door jerommeke »

Update: we hebben even alle mogelijkheden bestudeerd en hebben werkgever om hulp gevraagd ook omdat mijn man daar inmiddels buiten zijn vakantiegeld om ook voor ruim 5200 euro aan overuren heeft staan.
Ik verwacht hier morgen uitsluitsel over.

jerommeke
Berichten: 51
Lid geworden op: 18 jun 2005 19:11

Re: wat te doen?

Ongelezen bericht door jerommeke »

b767 u hebt helemaal gelijk met uw voorbeeld.
het zal ons dus echt niet nog een keer gebeuren.
heb er echt te laconiek over gedacht

Gesloten