LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] geld terug bij vertraging vlucht - antwoord van airline

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

geld terug bij vertraging vlucht - antwoord van airline

Ongelezen bericht door Isabel1 »

hallo allemaal,

ik heb een vraag, en vroeg me af of iemand dit wist,

Mijn zoon is voor een studie reisje naar Salzburg gegaan. Op de terugweg heeft hij 12 uur vertraging opgelopen.

Zijn vlucht werd gecancelled (mankementen aan het vliegtuig). Vervolgens kreeg hij natuurlijk wel zo'n folder waarin staat wat je moet doen bij vertraging. De vliegmaatschappij heeft hem wel een voucher voor een hotel gegeven (want hij moest de nacht blijven) en ook vouchers voor een taxi naar en van het hotel, en een voucher voor 12 euro om op de luchthaven iets te eten.
Op zich heel netjes dus (naar mijn mening) De dag erna kon hij met een tussenstop terugvliegen (hij had oorspronkelijk een directe vlucht)

Volgens de folder die hij kreeg kan hij een claim indienen bij vertraging en geld terug krijgen. Hij zegt zelf dat dat geen zin heeft en dat je dat geld toch nooit krijgt. Ik vraag me nu af of dat wel zo is.

Mijn vraag is dus: heeft hij gelijk en ben ik gewoon naief, of moet ik hem eens goed de oren gaan wassen en zeggen dat hij niet zo lui moet zijn en dat geld gaat claimen. :D

isabel
Laatst gewijzigd door Isabel1 op 19 jun 2012 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: geld terug bij vertraging vlucht - antwoord van airline

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Ik zou op zijn minst zeggen altijd proberen, niet geschoten is altijd mis.
Dit gezegd hebbende zou ik er ook niet al te hoge verwachtingen van hebben want het is zeker niet makkelijk om het recht te halen in de meeste gevallen.

Op de site van consuwijzer is meer info te vinden
http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... k_recht_op

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: geld terug bij vertraging vlucht - antwoord van airline

Ongelezen bericht door Isabel1 »

ha kijk, dat stond ook in de folder, maar niet dat stappenplan.

Dat is dus al mooi! Bedankt

Maar ook hier uit je post merk ik dus dat het vaak niet werkt. Dat zei mijn zoon dus ook. Toch proberen dan maar denk ik. Dus ik ga zoonlief eens aan de haren trekken.

Isabel

meela
Berichten: 88
Lid geworden op: 30 nov 2011 21:18

Re: geld terug bij vertraging vlucht - antwoord van airline

Ongelezen bericht door meela »

je moet er vanuit gaan dat dit wel minimaal 6 weken gaat duren.
niks weggooien wat betreft de terugreis (instapkaarten ed), kunnen nog van plan komen.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: geld terug bij vertraging vlucht - antwoord van airline

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Goed punt!

alles bewaren, gaan we doen, bedankt!

Isabel

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: geld terug bij vertraging vlucht - antwoord van airline

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Er zijn op internet legio klachten te vinden dat dit claimen niet soepel gaat vandaar dat ikhet opmerkte. Er zullen zoals meela zei zeker de nodige weken overheen gaan, maar ik zou het zeker proberen.

Misschien kunt u het ook van hem overnemen met de afspraak dat u het mag houden als het lukt.. :wink:

meela
Berichten: 88
Lid geworden op: 30 nov 2011 21:18

Re: geld terug bij vertraging vlucht - antwoord van airline

Ongelezen bericht door meela »

:D

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: geld terug bij vertraging vlucht - antwoord van airline

Ongelezen bericht door Isabel1 »

hahahaha, zou inderdaad een plan zijn. Maar ik wil dat hij het zelf doet (hij is oud genoeg)
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik voor altijd al zijn dingen ga regelen.

isabel

Zante
Berichten: 106
Lid geworden op: 17 jul 2010 21:03

Re: geld terug bij vertraging vlucht - antwoord van airline

Ongelezen bericht door Zante »

Toevallig heb ik al 2 jaar een claim lopen, ook voor een urenlange vertraging. Het is een hele procedure, die je zelf niet makkelijk kunt doen. Bij mij loopt het daarom via Euclaim. Volgens inspectie verkeer en waterstaat heb je inderdaad recht op compensatie bij vertraging (vanaf een bepaald aantal uur uiteraard), maar vaak verzuimen luchtvaartmaatschappijen dit uit te betalen. Bij mij heeft inspectie verkeer en waterstaat ons gelijk gegeven en de klacht dus gegrond verklaard, maar nog steeds geen compensatie.

Maar toch: gewoon proberen. Zeker als je het via een instantie doet (die overigens wel een deel van de vergoeding houden als je wint), hoef je zelf eigenlijk alleen maar af te wachten. Ik denk dat je het zonder een instantie niet makkelijk wint, dan moet je echt een advocaat inschakelen maar dan kost het uiteindelijk meer dan dat het oplevert.

meela
Berichten: 88
Lid geworden op: 30 nov 2011 21:18

Re: geld terug bij vertraging vlucht - antwoord van airline

Ongelezen bericht door meela »

"2 jaar", beetje lang lijkt me.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: geld terug bij vertraging vlucht - antwoord van airline

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Ja en denk dat je dan meer kwijt bent aan mensen die voor je aan het vechten zijn,hou je nog wel wat over straks?
Zo veel krijg toch ook weer niet. Als compensatie.

Moet wel zeggen en dat zeg je zelf ook,dat ze het wel goed geregeld hebben,hotel ,voucher,
Menig maatschappij,laat je aan je lot over...positief moet ik zeggen.
Maar hè ,niet geschoten altijd mis

Keek net op www.vlucht-vertraagd.nl

Misdschien een kijken

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: geld terug bij vertraging vlucht - antwoord van airline

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Hallo allemaal,

zoonlief heeft inmiddels contact gehad met de airline, die zeiden dat hij per mail zijn klacht moest sturen, dus dat hebben we dan maar gedaan. We volgen gewoon het lijstje van de link van emmy. Maar we gaan daar dus niet 2 jaar voor zitten vechten, dat is een beetje te lang. Zeker omdat, zoals rozemarijntje al zegt, ze hebben opzich het ter plaatse heel netjes opgelost.

isabel

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: geld terug bij vertraging vlucht - antwoord van airline

Ongelezen bericht door ruud_a »

de hele terugbetaalregeling vind ik een lachertje
eerst geef je als luchtvaartmaatschappij een hoop geld uit om ze in een hotel onder te brengen
dan moet je nog een hele administratieve afdeling op poten zetten om die claims te verwerken
soms kun je er al luchtvaartmaatschappij niets aan doen dat je bent vertraagd, als die vertraging door derden is veroorzaakt
en uiteindelijk wordt alles toch door de consument betaald

die hele regeling is naar mijn mening ingevoerd ter meerdere eer en glorie van de europese unie
zo van kijk eens wat wij allemaal voor jullie doen

als die regeling er dan toch moet zijn zouden de kosten daarvan apart van de ticketprijs moeten worden vermeld
dan weten we in ieder geval wat het de consument kost

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: geld terug bij vertraging vlucht - antwoord van airline

Ongelezen bericht door Isabel1 »

soms kun je er al luchtvaartmaatschappij niets aan doen dat je bent vertraagd, als die vertraging door derden is veroorzaakt
zoals ik het begrepen heb heb je dan dus ook geen recht op je geld terug. Alleen als de luchtvaartmaatschappij wel schuld heeft (overboekt, geen piloot aanwezig etc)
eerst geef je als luchtvaartmaatschappij een hoop geld uit om ze in een hotel onder te brengen
dat doen naar ik heb begrepen ook niet alle maatschappijen, sommigen laten je gewoon aan je lot over (in het geval van mijn zoon was dat dus niet zo)

Natuurlijk wordt alles gewoon doorberekend naar de consument, toch vind ik het wel goed dat er een soort van (niet zo heel goed werkende) regel is. Stel je bent op doorreis dan kan zo'n vertraging oplopen tot 2 dagen. Stel dat is omdat je maatschappij je overboekt heeft. Ik vind dat gewoon echt niet kunnen. Dan ben je dus 2 dagen aan het rondhangen op een vliegveld alleen omdat de vliegmaatschappij graag het vliegtuig vol wil hebben. (de overmacht regel ben ik het overigens wel mee eens, een airline kan er niets aan doen als er een aardbeving is)

Isabel

b767-300er
Berichten: 161
Lid geworden op: 29 okt 2011 17:45

Re: geld terug bij vertraging vlucht - antwoord van airline

Ongelezen bericht door b767-300er »

Isabel,

Als een vliegtuig van een Nederlandse maatschappij landt op Cancun in Mexico, het krijgt tijdens de landing oververhitte remmen die vervangen moeten worden. Dit duurt ca 5 uur. Je komt met 5 uur vertraging aan op je thuisadres Amsterdam.Is hier dan sprake van overmacht?

Mijns inziens wel, echter de regelgeving zegt dat elke passagier van deze vlucht van Cancun naar Amsterdam dan recht heeft op een schadevergoeding van 600 euro... (en de ticketprijs van dit traject is slechts 450 euro).

De regeling is in het leven geroepen om luchtvaartmaatschappijen te verplichten te leveren wat ze beloven, maar schiet door bijvoorbeeld bovenstaande voorbeelden zijn of haar doel helemaal voorbij.

Groeten Niels

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: geld terug bij vertraging vlucht - antwoord van airline

Ongelezen bericht door ruud_a »

Isabel1 schreef:
soms kun je er al luchtvaartmaatschappij niets aan doen dat je bent vertraagd, als die vertraging door derden is veroorzaakt
zoals ik het begrepen heb heb je dan dus ook geen recht op je geld terug. Alleen als de luchtvaartmaatschappij wel schuld heeft (overboekt, geen piloot aanwezig etc)
eerst geef je als luchtvaartmaatschappij een hoop geld uit om ze in een hotel onder te brengen
dat doen naar ik heb begrepen ook niet alle maatschappijen, sommigen laten je gewoon aan je lot over (in het geval van mijn zoon was dat dus niet zo)

Natuurlijk wordt alles gewoon doorberekend naar de consument, toch vind ik het wel goed dat er een soort van (niet zo heel goed werkende) regel is. Stel je bent op doorreis dan kan zo'n vertraging oplopen tot 2 dagen. Stel dat is omdat je maatschappij je overboekt heeft. Ik vind dat gewoon echt niet kunnen. Dan ben je dus 2 dagen aan het rondhangen op een vliegveld alleen omdat de vliegmaatschappij graag het vliegtuig vol wil hebben. (de overmacht regel ben ik het overigens wel mee eens, een airline kan er niets aan doen als er een aardbeving is)

Isabel
wettelijk hebben de maatschappijen een zorgplicht
daarop zijn die maatschappijen aan te spreken
als overheden zich sterk willen maken voor reizigers, kunnen ze beter boetes uitdelen en eventueel landingsvergunningen intrekken als ze zich niet aan die zorgplicht houden
dat is beter dan zo'n geldverslindende regeling die je als consument uiteindelijk zelf betaalt

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: geld terug bij vertraging vlucht - antwoord van airline

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Isabel,

Als een vliegtuig van een Nederlandse maatschappij landt op Cancun in Mexico, het krijgt tijdens de landing oververhitte remmen die vervangen moeten worden. Dit duurt ca 5 uur. Je komt met 5 uur vertraging aan op je thuisadres Amsterdam.Is hier dan sprake van overmacht?

Mijns inziens wel, echter de regelgeving zegt dat elke passagier van deze vlucht van Cancun naar Amsterdam dan recht heeft op een schadevergoeding van 600 euro... (en de ticketprijs van dit traject is slechts 450 euro).

De regeling is in het leven geroepen om luchtvaartmaatschappijen te verplichten te leveren wat ze beloven, maar schiet door bijvoorbeeld bovenstaande voorbeelden zijn of haar doel helemaal voorbij.

Groeten Niels
Ik zou dat zelf inderdaad ook als overmacht zien, maar blijkbaar is dat dus volgens de wet niet zo. In het geval van mijn zoon was er ook een mankement aan het vliegtuig maar dat bleek al een paar dagen zo te zijn, er was dus genoeg tijd om tot een oplossing te komen.
wettelijk hebben de maatschappijen een zorgplicht
daarop zijn die maatschappijen aan te spreken
als overheden zich sterk willen maken voor reizigers, kunnen ze beter boetes uitdelen en eventueel landingsvergunningen intrekken als ze zich niet aan die zorgplicht houden
dat is beter dan zo'n geldverslindende regeling die je als consument uiteindelijk zelf betaalt
ik had begrepen (maar wellicht verkeerd) dat de wetgeving van de zorg plicht en de wetgeving van de compensatie in dezelfde wet geregeld was (zie bericht van emmy) Die zorgplicht, daar betaal je als consument dan toch ook zelf voor?

Punt is, ik was echt niet van plan op mijn strepen te staan maar ik vind wel dat als er een wet is (of we het daar nou wel of niet mee eens zijn) dat die wel toegepast zou moeten worden.

isabel

sprookje
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 jan 2007 15:06

Re: geld terug bij vertraging vlucht - antwoord van airline

Ongelezen bericht door sprookje »

Proberen kan nooit kwaad denk maar zo klinkt het niet dan bots het niet.

b767-300er
Berichten: 161
Lid geworden op: 29 okt 2011 17:45

Re: geld terug bij vertraging vlucht - antwoord van airline

Ongelezen bericht door b767-300er »

De regelgeving omtrent dit onderwerp heb ik op mijn eigen website staan.
http://www.vliegschemas.nl/euverordening.htm

[quote=Isabel1]
Ik zou dat zelf inderdaad ook als overmacht zien, maar blijkbaar is dat dus volgens de wet niet zo.
[/quote]
Dat is dus wat ik bedoelde met dat de wet zijn doel voorbij schiet.
De reparatie tijd is 5 uur, (vervelend gevolg is vaak nog dat de crew ook nog eens uit haar uren gaat hierdoor)
Een ander vliegtuig inclusief crew invliegen is zon 13 uur (11 uur vliegen plus 2 uur crew oproeptijd).
Wat kan de Airline nog meer doen dan?

diepezucht
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 mei 2006 13:49

Re: geld terug bij vertraging vlucht - antwoord van airline

Ongelezen bericht door diepezucht »

[off topic]
Haha, die vertraging in Cancun mag je dan wel bij de vliegers claimen. Er is geen enkele reden voor een Boeing 767 (dat moet je toch weten Boeing 767-300ER) om daar met oververhitte remmen te landen, tenzij er sprake is van een technisch probleem waardoor de aanvliegsnelheid drastisch moet worden verhoogd. Bijvoorbeeld door een defecte rem (de 767 heeft er acht) of problemen met de flaps. Oververhitte remmen in Cancun betekent 99 van de 100 keer dat óf de vlieger een vroege afslag heeft willen halen óf buiten de 'touchdownzone' (te ver op de baan) is geland en flink heeft moeten remmen om er niet aan het eind vanaf te gaan. Het is dan in Mexico wel warm, maar niet extreem heet zoals in bv Dubai, de landingsbanen zijn lang en Cancun ligt ook nog eens op zeenivo. :wink: [/off topic]

Gesloten