LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vertrektijd van 23:55

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
kooskoekedoos
Berichten: 135
Lid geworden op: 28 jun 2010 12:21

Vertrektijd van 23:55

Ongelezen bericht door kooskoekedoos »

2 jaar geleden heb ik hier ook al een vraag over gesteld in dit topic:
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 19&t=83073

Inmiddels heb ik de vluchttijden voor mijn komende vakantie binnen en blijkt dat de touroperator weer hetzelfde trucje toepast:

Mijn terugvlucht van mijn vakantiebestemming staat aangegeven op de laatste dag van mijn vakantie op 23:55. Op de tickets staat nu in kleine letters dat de vlucht daadwerkelijk de dag erna is om 01:45 (Wat technisch gezien niet de dag is dat ik heb geboekt om te vertrekken vanuit mijn vakantie bestemming terug naar nl).

Een voorbeeld om dit duidelijker te maken:
Stel je boekt een vakantie naar Italie van 31 juli tot 7 augustus. Dus 31 juli vertrek je uit NL, en je hoort op 7 augustus vanaf Italie weer terug naar huis te vliegen.
De touroperator geeft aan dat je 31 juli om 13:00 vertrekt vanuit NL, wat dus volgens afspraak is, en op 7 augustus om 23:55 vertrekt vanuit Italie, wat volgens afsprijkt lijkt. Alleen het blijkt zo te zijn dat de vlucht van 23:55 helemaal niet bestaat, en eigenlijk een vlucht op 8 augustus om 1:45 is. Wat dus niet volgens de overeenkomst is die je bent aangegaan.

Ik ben me bewust van het feit dat chartertijden niet vaststaan, de eerste en laatste dag van de vakantie reisdagen zijn etc. Maar het viel mij tijdens mijn zoektocht naar een vakantie op dat verschillende aanbieders dit trucje gebruiken, wat in mijn ogen niet helemaal volgens de ANVR regels is.

Heb er in dit geval geen zin in om er een probleem van te maken bij de touroperator, maar weet iemand of dit daadwerkelijk mag via een uitzondering in de ANVR voorwaarden o.i.d. of dat meerdere touroperators dit gewoon maar doen?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vertrektijd van 23:55

Ongelezen bericht door kweenie »

Tsja, je hebt juist geluk dat de terugvlucht op de volgende dag vertrekt. Dan heb je de 7de nog om een en ander te doen. Meestal is het zo dat dat de vlucht juist op 7 augustus 's ochtends heel vroeg terug gaat (dus 7 augustus om 1.45 uur) en dat je dus in feite een dag kwijt bent.

Belangrijk bij zulke zaken is of je een extra overnachting moet maken, of juist een overnachting kwijt bent.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Vertrektijd van 23:55

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ja,eerlijk gezegd weet ik niet of het mag!
ze doen niet voor niks de tijd zetten op 23.55....

wel rekening houden met je reisverzekering...
ja ik zou er ook geen problemen mee hebben,maar er zijn mensen die vinden het niet prettig...
koekedoos weet ik niet,hij vraagt alleen of het mag...
het is ook echt iets van de laatste 3 a 4 jr dat ze dat doen...
ik ga er eens proberen achter te komen,ik ken iemand die werkt op reisburo,alleen die zie ik niet vaak is dus toevals treffer maar als ik haar spreek dan vraag ik het!!!

alvast fijne vakantie!

kooskoekedoos
Berichten: 135
Lid geworden op: 28 jun 2010 12:21

Re: Vertrektijd van 23:55

Ongelezen bericht door kooskoekedoos »

Rozemarijntje zit hier ook nog steeds, zo kom je weer eens oude bekenden tegen :D

Zoals je inderdaad al zegt los van het feit of het nu geluk is of niet, of dat je nu later weg gaat dus "extra" vakantie hebt of juist langer moet wachten voordat je vertrekt (dit is allemaal subjectief en verschilt per persoon) is mijn vraag:

Mogen touroperators dit trucje, wat mij de laatste jaren opvalt, hanteren: een vluchttijd die niet bestaat op het ticket zetten, en inboeken op een vlucht die buiten de overeengekomen periode valt?

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Vertrektijd van 23:55

Ongelezen bericht door nevermind »

Waarom zou het niet mogen?
De vlucht is toch op dezelfde dag nog, tenminste als er deze vlucht bestaat.
Wij hadden eens een terugvlucht om 0:45 op de laatste dag en zijn al morgens om 7 uur op de laatste vakantiedag weer thuis geweest.
Dus onze manier is niet goed, maar ook de manier van TS niet.
Dan zijn wij weer in de andere topic´s geland met de vertrektijden, wat mag en niet.
Vast staat chartervluchten kunnen en mogen de vertrektijden wijzigen.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vertrektijd van 23:55

Ongelezen bericht door alfatrion »

De tijden die genoemd worden tijdens het boeken, dus voordat je het aanbod aanvaard, maken onderdeel uit van de overeenkomst. De reisorganisator kan bedingen hij dit mag wijzigen wanneer hij een in situatie terecht komt dat hij zich anders gedwongen zou zien om de overeenkomst te ontbinden. Echter, de reiziger mag deze wijziging afwijzen indien het een ingrijpende wijziging is of wanneer hij hierdoor nadeel van meer dan geringe betekenis zou krijgen. Daarnaast heeft de reiziger recht op schadevergoeding wanneer de wijziging een verslechtering inhoud. Dit alles valt onder half dwingend recht, zodat hiervan niet in het nadeel van de reiziger van mag worden afgeweken.

Ik ben niet bekent met een ANVR regel waaruit zou volgen dat de reisorganisator verplicht is om de wijziging op de zelfde dag te laten vallen. Ik zie daarvan ook niet het nut en noodzaak in. Het gaat om het tijdsverschil. Stel dat je zou vertrekken om 00:05, dan zou men moeten de voorkeur moeten geven aan een vertraging van 23 uur boven een uurtje eerder vertrekken?

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Vertrektijd van 23:55

Ongelezen bericht door Har06 »

Inmiddels heb ik de vluchttijden voor mijn komende vakantie binnen en blijkt dat de touroperator weer hetzelfde trucje toepast:

wel vreemd dat Ts het zg trucje weer slikt en boekt( de steen en ezel ? :) ).
zijn topic is het bekende verhaal van alle chartervluchten, regels hanteren vlg de algemene voorwaarden waar de klant verder geen vat op kan krijgen en geen schade vergoeding kan eisen, waarom ook. De 8 daagse boeking zijn 6 daadwerkelijke vakantie dagen, tekort ? 10 dagen boeken welke nauwelijks meerkosten.

de opmerking over de reisverzekering ontgaat me

kooskoekedoos
Berichten: 135
Lid geworden op: 28 jun 2010 12:21

Re: Vertrektijd van 23:55

Ongelezen bericht door kooskoekedoos »

@nevermind: vlucht is juist niet op dezelfde dag, maar op een andere dag. Staat ook beschreven in het voorbeeld om dit duidelijk te maken.


@alfatrion: onderstaande komt van de ANVR website en geeft dus het bekende verhaal aan dat vluchttijden over de gehele dag mogen wijzigen (volgens mij zelfs ook als ze tijdens de boeking al aangegeven worden). Maar ook dat dit wel op dezelfde dag moet vallen die jij geboekt hebt.

Ik verneem dat mijn vertrek op een later tijdstip is dan gepland. Mag dat?

Ja, dat mag wegens gewichtige omstandigheden (artikel 11 ANVR Reisvoorwaarden).

U moet er rekening mee houden dat u op de dag van vertrek en aankomst één dag kwijt bent aan reizen. De dagen van vertrek en aankomst worden, ongeacht de aankomsttijd, namelijk als hele dagen gerekend. Houdt u daarom rekening met onverwachte omstandigheden van technische of organisatorische aard die aanleiding geven tot wijziging in luchtvaartmaatschappij, route of vertrektijd.

Let op: vertrek na middernacht is een vertrek op de volgende dag. Hier is sprake van een wijziging van de overeenkomst. Een reisorganisator is hiervoor aansprakelijk en moet u een zo gelijkwaardig mogelijk alternatief aanbieden. Als dit niet mogelijk is, kunt u een vergoeding vragen voor deze wijziging, tenzij de reisorganisator een beroep op overmacht kan doen. Als de reisorganisator u als reiziger niet tegemoet wil komen, kunt u (schriftelijk) onder protest akkoord gaan met de wijziging en na terugkomst van de reis een klacht indienen en de klachtenprocedure volgen.

alfatrion schreef:Stel dat je zou vertrekken om 00:05, dan zou men moeten de voorkeur moeten geven aan een vertraging van 23 uur boven een uurtje eerder vertrekken?
Hier begrijp ik niet wat je bedoelt met vetraging van 23 uur als mijn vlucht om 0:05 zou vertrekken?
Har06 schreef:Inmiddels heb ik de vluchttijden voor mijn komende vakantie binnen en blijkt dat de touroperator weer hetzelfde trucje toepast:

wel vreemd dat Ts het zg trucje weer slikt en boekt( de steen en ezel ? :) ).
zijn topic is het bekende verhaal van alle chartervluchten, regels hanteren vlg de algemene voorwaarden waar de klant verder geen vat op kan krijgen en geen schade vergoeding kan eisen, waarom ook. De 8 daagse boeking zijn 6 daadwerkelijke vakantie dagen, tekort ? 10 dagen boeken welke nauwelijks meerkosten.

de opmerking over de reisverzekering ontgaat me
Leuk jouw opmerking over de steen en de ezel, maar eerst goed lezen graag voor je over ezels begint:
1. Vorige keer niet geslikt en dus ook andere vluchttijden gekregen. Dit keer waren er nog geen vluchttijden bekend ten tijde van boeking.
2. Dit is niet hezelfde dan de topics over ik vlieg laat heen en vroeg terug op de dagen dat ik geboekt heb te vliegen (dit staat overal duidelijk verteld wanneer je boekt). Hierbij wordt er daadwerkelijk op een andere dag pas vertrokken dan geboekt, en lijken touroperators ook te weten dat dit niet mag door het te doen voorkomen dat de vlucht wel op de geboekte vertrekdag vertrekt.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Vertrektijd van 23:55

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@har

je gaat geen 15 dg op vakantie maar 16...dus heel veel mensen hebben geen doorlopende en sluiten verzekering af voor 15 dg..maar de vlucht gaat dus op dag 16....snap je hem nu? :wink:
dus ben je die dag niet verzekerd...
nu had koekedoos al late vlucht,maar voor het zelfde geld hebben mensen er geen erg in.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vertrektijd van 23:55

Ongelezen bericht door alfatrion »

kooskoekedoos schreef:@alfatrion: onderstaande komt van de ANVR website en geeft dus het bekende verhaal aan dat vluchttijden over de gehele dag mogen wijzigen (volgens mij zelfs ook als ze tijdens de boeking al aangegeven worden). Maar ook dat dit wel op dezelfde dag moet vallen die jij geboekt hebt.
Als er tijdens het boeken tijden worden genoemd, dan maken deze onderdeel uit van de overeenkomst. Als de reisorganisator de tijden geen onderdeel wil laten uitmaken van de overeenkomst, dan kan men die ook niet tijdens het boeken geven. Wanneer hiervan in de algemene voorwaarden wordt afgeweken dan is dat vermoedelijk onredelijke bezwarend. Een gemotiveerd betoog waarom dit redelijk zou zijn of waarom het in zijn algemeenheid om de dagen zou gaan ben ik nog niet tegengekomen.

P.S. Die kleine lettertjes lezen niet zo prettig.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Vertrektijd van 23:55

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Het enige alternatief om dit soort dingen te voorkomen is zelf de hele reis samen te stellen en te boeken. Als je lijndienstvluchten boekt kan je zelf kiezen op welke tijden je vliegt (binnen de beperkingen van de dienstregeling natuurlijk). Met charters wordt constant geschoven om lijndiensten zoveel mogelijk op tijd te laten vliegen.

Op zich is het helemaal niet zoveel werk om het zelf te doen, en het hoeft ook helemaal niet veel duurder te zijn dan een package deal als je even zoekt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vertrektijd van 23:55

Ongelezen bericht door kweenie »

kooskoekedoos schreef:
alfatrion schreef:Stel dat je zou vertrekken om 00:05, dan zou men moeten de voorkeur moeten geven aan een vertraging van 23 uur boven een uurtje eerder vertrekken?
Hier begrijp ik niet wat je bedoelt met vetraging van 23 uur als mijn vlucht om 0:05 zou vertrekken?
In jou geval gaat het inderdaad niet om een vertraging, maar om een vervroeging van 22 uur. Je zou dus de voorkeur moeten geven aan 7 augustus 22 uur eerder (om 1.45) vertrekken in plaats van om 23.55, omdat je dan in elk geval op de zelfde dag vliegt?

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Vertrektijd van 23:55

Ongelezen bericht door newmikey »

Ik moet dit keer even achter de oren krabben. Wat is hier dan het "trucje" van de touroperator? Hij wint of verliest niets bij dit verschil. Of je nu om 23:55 op de ene dag of om 01:45 op de volgende dag vertrekt, je zal uit je hotel moeten checken op dezelfde dag, zelfde tijd. Hij moet een vliegveld transfer regelen op dezelfde avond. Je komt ook ruwweg gesproken op de zelfde dag aan - dezelfde ochtend zelfs. Je reisverzekering had dus sowieso ook voor de dag van aankomst moeten gelden.

Het omgekeerde zien we veel vaker namenlijk dat je van de 31st t/m de 7e boekt en dan blijkt dat je de 7e al verschrikkelijk vroeg weg moet zodat die dag als verloren moet worden beschouwd.

In dit geval heb je het volledige genot van die laatste dag, of je nu om 23:55 of om 01:45 vertrekt.

Ik moet iets over het hoofd zien...wie helpt me uit de brand?
Laatst gewijzigd door newmikey op 31 jul 2012 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Vertrektijd van 23:55

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

nee geen vervroeging...hij heeft eigenlijk dag langer....
vertrekt ik zeg maar wat niet vandaag maar morgen(vannacht dus)

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Vertrektijd van 23:55

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ja daar gaat het koekedoos ook niet om,dat ie later vertrekt...

maar waarom,zetten ze de tijd op 23.55 en vertrek je dus pas ...later die trucjes worden dus toegepast..anders zouden ze wel zetten...1.45...?
en dat doen ze dus niet,op je ticket staat dus 23.55 uiterste tijd die er op kan...maar je gaat later...dat weet je nu al..waarom zetten ze het zo neer?dat is de vraag...

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Vertrektijd van 23:55

Ongelezen bericht door GJvdZ »

rozemarijntje schreef:ja daar gaat het koekedoos ook niet om,dat ie later vertrekt...

maar waarom,zetten ze de tijd op 23.55 en vertrek je dus pas ...later die trucjes worden dus toegepast..anders zouden ze wel zetten...1.45...?
en dat doen ze dus niet,op je ticket staat dus 23.55 uiterste tijd die er op kan...maar je gaat later...dat weet je nu al..waarom zetten ze het zo neer?dat is de vraag...
Chartervluchten zijn het laagste-van-het-laagste in de vliegwereld. Alle andere vluchten krijgen voorrang. Dus de vertrektijden van charters zijn niet meer dan best-effort. Mocht het genoemde tijdslot vrij zijn dan heb je mazzel, maar als een andere maatschappij meer wil betalen voor dat tijdslot dan verschuift de tijd.

Bij mij op het werk hadden ze pas ook het geweldige idee om uit kostenoverwegingen met charters en low cost airlines te gaan vliegen. Toen dat uiteindelijke zorgde voor een aantal gemiste klantmeetings is men daar maar weer vanaf gestapt. En door iets beter te plannen ben je bijna niks extra's kwijt met een lijndienst.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Vertrektijd van 23:55

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ok!

weer wat geleerd!

ik neem altijd lijndiensten voor zover dat gaat!
vroeger niet,maar laatste jaren neit anders eerlijk gezegd,veel beter..

zo als zakelijke reiziger moet je dat gezeur helemaal niet hebben.
weet het mijn man moet vaak...

wiseger
Berichten: 509
Lid geworden op: 10 nov 2010 16:29

Re: Vertrektijd van 23:55

Ongelezen bericht door wiseger »

newmikey schreef:Ik moet dit keer even achter de oren krabben. Wat is hier dan het "trucje" van de touroperator? Hij wint of verliest niets bij dit verschil. Of je nu om 23:55 op de ene dag of om 01:45 op de volgende dag vertrektIk moet iets over het hoofd zien...wie helpt me uit de brand?
Het trucje is dat je terug gaat met een vlucht die niet bestaat. Al gelang het de operator uitkomt (qua stoelbezetting) kan hij je naar eigen inzicht eerder danwel later laten vertrekken. Tot op het laatste moment kan de operator zijn vliegtuigen vol plannen. Hij kan qua tijd niet verder gaan dan 23.55 omdat je anders een andere vertrekdag krijgt dan overeengekomen in de boeking (afwijkend van de boeking, dus kan de klant klagen en zelfs vergoeding eisen). Op deze manier is de klant dus op de zogemaand op afgesproken datum naar huis gebracht en is alleen de tijd afwijkend.

kooskoekedoos
Berichten: 135
Lid geworden op: 28 jun 2010 12:21

Re: Vertrektijd van 23:55

Ongelezen bericht door kooskoekedoos »

@Wiseger ik had al het vermoeden dat het hier iets mee te maken had. Maar mag de operator je dan uiteindelijk ook een dag later laten vertrekken (oftewel na 0:00) dan geboekt?

Thorsten
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 jan 2012 10:25

Re: Vertrektijd van 23:55

Ongelezen bericht door Thorsten »

Zou het zo kunnen zijn dat de operator dit zo opschrijft zodat er voor de reiziger geen misverstand bestaat over tot wanneer de accommodatie geboekt dient te worden?
Dat zij de nachtvluchten proberen te reserveren voor diegenen die formeel de dag ervoor terug zouden vliegen omdat diegenen van de dag erna er weinig prijs op stellen?

Staat ook vreemd toch hotel geboekt van 16 tot en met 31 juli, terugvlucht 1 augustus?

Gesloten