LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Letterlijk en figuurlijk weg met Djoser

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Letterlijk en figuurlijk weg met Djoser

Ongelezen bericht door bprosman »

Lekker makkelijk als je dood en doodziek
Dood- en doodziek ben je als je geen telefoon meer vast kunt houden maar met het thuisfront bellen ging prima.
in de middle of nergens wordt achtergelaten
Waarschijnlijk nog nooit in Maun geweest ?
Dat "middle of nergens" valt echt wel mee hoor. 10 Jaar terug kreeg ik in (Zuid-) Afrika mijn telecom/data lijnen gemiddeld sneller opgeleverd dan in NL via KPN, daar konden ze in NL nog een heleboel van leren.

AGGB
Berichten: 371
Lid geworden op: 20 jan 2008 13:23

Re: Letterlijk en figuurlijk weg met Djoser

Ongelezen bericht door AGGB »

geengast schreef:Djoser is toch gewoon een ANVR reisorganisatie?
Dan spelen hier twee artikelen uit de reisvoorwaarden:

artikel 13 ad 1b: (hulp en bijstand) Indien de oorzaak aan de reizigers is toe te rekenen (in dit geval is dat zo, men heeft zelf voor de ziekmakende malaria tabletten gekozen) is de reisorganisator tot verlening van hulp en bijstand slechts verplicht voor zover dat redelijkerwijs van hem kan worden gevergd. De kosten zijn in dat geval voor rekening van de reiziger.

- Er is dus geen sprake van GRATIS hulpverlening. Als de dames iemand nodig hadden om hun handje vast te houden, had Djoser dat kunnen/moeten aanbieden tegen de daarvoor geldende kosten. Om dan iemand over te laten vliegen (maar er waren geen vluchtplaatsen....) kon dan wel eens in de duizenden euro's lopen.

Het tweede artikel wat geldig is:

artikel 15 ad 2a: (verplichtingen van de reiziger) De reiziger die zodanig hinder of last oplevert of kan opleveren, dat een goede uitvoering van een reis daardoor in sterke mate wordt bemoeilijkt, kan door de reisorganisatoren van voortzetting van de reis worden uitgesloten. De kosten daartoe zijn voor rekening van de reiziger.

- De dames zouden de rest van de groep ernstig benadeeld hebben als de gids/begeleider niet met de rest verder gegaan was. Ze leverden dus hinder en last op. (dat hoeft niet altijd persé jouw eigen schuld te zijn!). In het belang van de rest van de groep moest de begeleider dus zeker door en de dames zelfs uitsluiten van verdere deelname aan deze reis.


Vooral het artikel 15: VERPLICHTINGEN VAN DE REIZIGER, wordt helaas maar vaak genoeg als niet relevant gezien, terwijl 'verplichtingen van de reisorganisator' als zaligmakend beschouwd worden.

Soms moet je gewoon eens even naar je zelf kijken. Het zijn niet altijd de 'anderen' die fouten maken.
Enkele posters weigeren kennelijk bovenstaande (en andere bijdragen)grondig te lezen, maar mauwen of maunen lustig mee.
De GGD vertelt over de diverse middelen en kan Lariam aanbevelen op grond van prijs en de medische voorgeschiedenis van de reiziger. Echter de reiziger heeft altijd de keus, of niks slikken en hopen dat deet en een klamboe voldoende helpen, of een van de middelen gebruiken. De reiziger is daar zelf verantwoordelijk voor en niet de reisorganisatie, in dit geval Djoser. Bij de voorbereidingen hoort ook zelf op onderzoek uitgaan en eventueel dan voor safety first kiezen wat een middel betreft, ongeacht de prijs.
Djoser kon nmm niets meer doen,ze hebben daar geen kantoor, de dames hadden frequent contact met het thuisfront en de verzekering regelde de zaken goed. Tja en er is al diverse malen gezegd dat er geen rijen vliegtuigen klaarstaan om ze op te halen. etc etc etc

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Letterlijk en figuurlijk weg met Djoser

Ongelezen bericht door ciske »

bprosman schreef:
Lekker makkelijk als je dood en doodziek
Dood- en doodziek ben je als je geen telefoon meer vast kunt houden maar met het thuisfront bellen ging prima.
in de middle of nergens wordt achtergelaten
Waarschijnlijk nog nooit in Maun geweest ?
Dat "middle of nergens" valt echt wel mee hoor. 10 Jaar terug kreeg ik in (Zuid-) Afrika mijn telecom/data lijnen gemiddeld sneller opgeleverd dan in NL via KPN, daar konden ze in NL nog een heleboel van leren.

Joh , laat kletsen die JD, die leeft nog ergens in de Middeleeuwen. :lol:

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Letterlijk en figuurlijk weg met Djoser

Ongelezen bericht door Har06 »

Tsja, je komt bij de GGD en vraagt hen iets tegen de maliaria. Je loopt met recept voor Lariam de deur uit. Je wordt later ziek van de medicijnen. Is dit jou toe te rekenen. Natuurlijk niet. Wat een onzin zeg. Lariam is een goedgekeurd medicijn, en daarmee houdt de verantwoording van de reiziger op.[/quote]


Zo werkt het dus helemaal niet Olaf, wij komen regelmatig bij de GGD voor onze reizen naar Afrika of Azie, na onderling overleg en instemming schrijven zij een recept uit, in ons geval geen Lariam maar Malarone,omdat algemeen de neg bijwerkingen van Lariam bekend zijn, Lariam is goedkoop nin dit geval dus duurkoop, de meisjes hebben vermoedelijk geen aanvullende zorgverzekering afgesloten, bij ons valle oa de malaria pillen ggd bezoek etc binnen onze verzekering

Mardiesel
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 aug 2012 14:23

Re: Letterlijk en figuurlijk weg met Djoser

Ongelezen bericht door Mardiesel »

Treurig verhaal. Ik wist niet dat je met reizen van Djoser (een reisorganisatie die goed bekend staat om wat luxere vakanties) ook in een overlandtruck werd gestopt, die over het algemeen 2x zo goedkoop zijn dan de reissommen van Djoser - tickets. In Afrika zijn deze trucks wel gewoon nodig, niet voor niets wordt er in veel luxere vakanties gevlogen ipv van vervoer over de weg. Alhoewel Namibië en Zuid-Afrika hierop toch uitzonderingen zijn. Erg jammer van Djoser, al zullen ze het wel vermeld hebben dat de reis met een overlandtruck was?

Ik heb zelf in Afrika gewoond diverse keren en nooit lariam gebruikt. Het is opvallend hoe weinig mensen iets weten over deze tabletten. Lariam wordt door elke persoon anders ervaren, van geen reactie tot de reacties die de dames hadden. Het belangrijkste is dat lariam emoties versterkt. Het testen in Nederland heeft in vele gevallen geen enkele zin, omdat je dan nog in je normale omgeving bent. Op reis kun je heel anders op lariam reageren, zeker als deze reis tegenvalt. De GGD gaat ontzettend slecht om met deze medicatie. Ik heb heel veel mensen gesproken in Afrika over hun advies en het blijkt dat de GGD er met de pet naar gooit door en altijd standaard adviezen geeft en soms zelfs geen informatie geeft over de bijwerkingen! Veel heeft met geld te maken, want verzekeringen zitten niet te wachten op het veel duurdere malarone. Voor deze reis was overigens helemaal geen medicatie nodig geweest, het ligt in een overgangszone en het gebruik van deet, bedekkende kleding en het gebruik van een klamboe is voldoende.

Maun is overigens misschien in de middle-of-nowhere, er zijn moderne voorzieningen, hotels, een luchthaven en het is absoluut veilig, dus geen dramatische plaats voor 3 vrouwen om door te brengen.

AGGB
Berichten: 371
Lid geworden op: 20 jan 2008 13:23

Re: Letterlijk en figuurlijk weg met Djoser

Ongelezen bericht door AGGB »

@Mardiesel, het is altijd handig om andere postings te lezen, dan kon u zien dat de reis verder doorging naar de Victoria Falls. Hoewel de kans klein is, is het risico van malaria te krijgen daar aanwezig en daarom wordt er aangeraden preventie middelen waaronder ook een pil te gebruiken. Inderdaad is dat in het begin van de reis in Zuid Afrika en Namibie niet nodig.
De meningen over hoe de GGD daarmee omgaat verschillen. Mijn ervaring is altijd een gesprek, waarin jezelf de uiteindelijke beslissing neemt. Een GGD arts laat echt zijn oren niet hangen of een verzekering het ene of het andere geheel, gedeeltelijk of niet vergoedt. Dat is aan de reiziger.

De tot bus omgebouwde truck is vele malen gefotografeerd op de Djosersite,dat kan iedereen zien, ook op de voorlichtingsdagen wordt die op plaatjes getoond heb ik van anderen vernomen, dat is hier reeds vermeld en de truck is geheel volgens het reisschema, dat aan iedereen bekend is, ingezet.
Sommige wegen zijn immers niet geschikt voor een luxe touringcar.Achteraf daarover mekkeren is van de zotte.

Op dag 17-20 wordt in Maun verbleven en vandaaruit de Okivango bezocht. De dames konden dat niet meer aan. De truck blijft dan (afgesloten uiteraard)achter op de goed geoutilleerde camping, waar ook de dames achterbleven.
Vandaar vertrekt de groep na enkele dagen naar de Victoria waterval en vandaar met het vliegtuig( zoals u zegtdat in veel luxere vakanties het geval is), terug op dag 23 naar Johannesburg. Op dag 24 vertrek naar Amsterdam.
De dames zijn bij de goed geoutieerde camping van Maun achtergebleven toen de groep richting Victoria falls ging.
In Maun is inderdaad van alles voorhanden zoals internationaal vliegveld, ziekenhuis, internet, hotels en vele westerlingen die de Okivango vandaaruit bezoeken.
Djoser adverteert met: Djoser, de andere manier van reizen. Dat kunnen de dames nu beamen.
Laatst gewijzigd door AGGB op 08 aug 2012 18:30, 2 keer totaal gewijzigd.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Letterlijk en figuurlijk weg met Djoser

Ongelezen bericht door olaf79 »

Har06 schreef:Zo werkt het dus helemaal niet Olaf, wij komen regelmatig bij de GGD voor onze reizen naar Afrika of Azie, na onderling overleg en instemming schrijven zij een recept uit, in ons geval geen Lariam maar Malarone,omdat algemeen de neg bijwerkingen van Lariam bekend zijn, Lariam is goedkoop nin dit geval dus duurkoop, de meisjes hebben vermoedelijk geen aanvullende zorgverzekering afgesloten, bij ons valle oa de malaria pillen ggd bezoek etc binnen onze verzekering
Jij weet niet of het bij elke GGD zo gaat als bij de jouwe. Bovendien blijft als een paal boven water staan dat Lariam een goedgekeurd medicijn is dat frequent wordt voorgeschreven en waarvan de bijwerkingen volgens de officieele bijsluiter in uitzonderlijke gevallen voorkomen en zeker bij (psychisch) gezonde mensen is het uitzonderlijk. Bij Malrone is trouwens de bijwerking ook niet uit te sluiten zoals dat bij geen enkel medicijn het geval is.
Het is dus geen nalatigheid van de meiden. Zij hebben een medicijn genomen dat in principe bij hun past maar achteraf een minder goede keus bleek te zijn.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Letterlijk en figuurlijk weg met Djoser

Ongelezen bericht door olaf79 »

AGGB schreef:@Mardiesel, het is altijd handig om andere postings te lezen, dan kon u zien dat de reis verder doorging naar de Victoria Falls. Hoewel de kans klein is, is het risico van malaria te krijgen daar aanwezig en daarom wordt er aangeraden preventie middelen waaronder ook een pil te gebruiken. Inderdaad is dat in het begin van de reis in Zuid Afrika en Namibie niet nodig.
De meningen over hoe de GGD daarmee omgaat verschillen. Mijn ervaring is altijd een gesprek, waarin jezelf de uiteindelijke beslissing neemt. Een GGD arts laat echt zijn oren niet hangen of een verzekering het ene of het andere geheel, gedeeltelijk of niet vergoedt. Dat is aan de reiziger.

De tot bus omgebouwde truck is vele malen gefotografeerd op de Djosersite,dat kan iedereen zien, ook op de voorlichtingsdagen wordt die op plaatjes getoond heb ik van anderen vernomen, dat is hier reeds vermeld en de truck is geheel volgens het reisschema, dat aan iedereen bekend is, ingezet.
Sommige wegen zijn immers niet geschikt voor een luxe touringcar.Achteraf daarover mekkeren is van de zotte.

Op dag 17-20 wordt in Maun verbleven en vandaaruit de Okivango bezocht. De dames konden dat niet meer aan. De truck blijft dan (afgesloten uiteraard)achter op de goed geoutilleerde camping, waar ook de dames achterbleven.
Vandaar vertrekt de groep na enkele dagen naar de Victoria waterval en vandaar met het vliegtuig( zoals u zegtdat in veel luxere vakanties het geval is), terug op dag 23 naar Johannesburg. Op dag 24 vertrek naar Amsterdam.
De dames zijn bij de goed geoutieerde camping van Maun achtergebleven toen de groep richting Victoria falls ging.
In Maun is inderdaad van alles voorhanden zoals internationaal vliegveld, ziekenhuis, internet, hotels en vele westerlingen die de Okivango vandaaruit bezoeken.
Djoser adverteert met: Djoser, de andere manier van reizen. Dat kunnen de dames nu beamen.
Het enige dat telt is dat Lariam wordt voorgeschreven door de GGD in geval je geen voorgaande psychisch medische geschiedenis hebt. Daarmee mag je ervan uit gaan dat je een veilig medicijn gebruikt. Dat de GGD weinig kennis heeft, is niet de dames toe te rekenen, en van nalatigheid is dan ook geen sprake.
Niemand beweert hier dat de dames op een slechte plek zijn gedropt. Al kan ik me voorstellen dat het geen opwekkende plaats is als je al depri bent. Waar het mij om gaat is dat dsjoser (op zijn minst) had moeten informeren hoe het met de dames ging of alles geregeld was voor de terugreis.

AGGB
Berichten: 371
Lid geworden op: 20 jan 2008 13:23

Re: Letterlijk en figuurlijk weg met Djoser

Ongelezen bericht door AGGB »

Al hebben ze De pil of een asperientje genomen of valium. Het is allemaal niet de verantwoordelijkheid van Djoser.

OH nee, welzeker, de dames beweren van alles over de plek en over de reis, alleen maar klachten, plus dat ze zo lang moesten reizen en zo vroeg moesten opstaan, dat de accomodatie vies was( dat laatste niet op dit forum ,maar elders)een groot gemauw.
Opnieuw, de dames hadden verscheidene malen per dag contact met het thuisfront, de verzekering regelde alles keurig, een was er beter aan toe en die kon vanalles voor de beide anderen regelen. (dat staat hier of elders, ze hebben het hele web volgeplemd)
En Olaf, kijk nog eens naar de posting van Geengast. Dat is heel duidelijk.
Als Djoser fout was dan kunnen die dokken. Ik vermoed dat de dames nu pas met hun verhaal komen, omdat ze geen poot hebben om op te staan. Alles is in redelijkheid geregeld en nu wild om zich heen trappen.
Laatst gewijzigd door AGGB op 08 aug 2012 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Mardiesel
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 aug 2012 14:23

Re: Letterlijk en figuurlijk weg met Djoser

Ongelezen bericht door Mardiesel »

AGGB schreef:@Mardiesel, het is altijd handig om andere postings te lezen, dan kon u zien dat de reis verder doorging naar de Victoria Falls.
Dat weet ik, heb het gelezen en ben daar diverse keren geweest en overlandtrucks tegengekomen :? dus weet niet waar deze opmerking vandaan komt. Ik besef me dat reizigers niet weten in welke regio's van Afrika welk risico voor malaria bestaat, dat zou bekend moeten zijn bij de GGD, maar waarschijnlijk te veel moeite voor ze. Feit is dat als ik binnenkomt ze al lariam voorgeschreven hebben, en dan moet je medicijn kennis hebben om ze om te praten. Djoser staat hierbuiten, dat kan ook niet anders, de verantwoordelijkheid van de reiziger.

Als het op de Djoser site staat is het oke, alleen verwacht je het niet van Djoser. Reiservaringen opzoeken met overlandtrucks is ook wel slim. Ik ben op een deel van hetzelfde traject een Belgisch koppel tegengekomen op huwelijksreis, zij wisten het ook niet, vonden het niet ideaal, maar Belgen mopperen wat minder snel.

AGGB
Berichten: 371
Lid geworden op: 20 jan 2008 13:23

Re: Letterlijk en figuurlijk weg met Djoser

Ongelezen bericht door AGGB »

""Dat weet ik, heb het gelezen en ben daar diverse keren geweest en overlandtrucks tegengekomen dus weet niet waar deze opmerking vandaan komt. Ik besef me dat reizigers niet weten in welke regio's van Afrika welk risico voor malaria bestaat, dat ""
Omdat het leek alsof u vond dat voor de reis geen malariapil preventie nodig was, dat was inderdaad voor het eerste deel niet het geval, maar bij de V falls is het risico wel groter.

Als men bij de GGD binnenkomt en ook op allerlei sites worden de malariagebieden duidelijk aangegeven en de gebieden met minder risico in een andere kleur. De GGD gaat volgens die kleuren te werk. nmm is Deet en een goede klamboe en goede beschermende kleding vaak voldoende, maar men werkt nu eenmaal bij de GGD met de lijsten en kleuren. De uiteindelijke verantwoordelijkheid ligt bij de reiziger en niet bij de reisorganisatie.

Regels voor de verantwoordelijkheid zijn hiereerder gepost door Geengast.

De truck en de koepeltenten staan op de Djosersite en op allerlei reisverhalensites;bovendien zijn ze naar een voorlichtingsdag over die reis naar Djoser geweest, waar ze nmm hebben zitten dromen over een kampvuur en de reis zwaar geromantiseerd hebben. De dames lijken wel zeer onvoorbereid op reis te zijn gegaan. Let wel. ze zijn volwassen, geen meiskes van 16. Ze waren 23.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Letterlijk en figuurlijk weg met Djoser

Ongelezen bericht door Har06 »

][/quote]Jij weet niet of het bij elke GGD zo gaat als bij de jouwe. Bovendien blijft als een paal boven water staan dat Lariam een goedgekeurd medicijn is dat frequent wordt voorgeschreven en waarvan de bijwerkingen volgens de officieele bijsluiter in uitzonderlijke gevallen voorkomen en zeker bij (psychisch) gezonde mensen is het uitzonderlijk. Bij Malrone is trouwens de bijwerking ook niet uit te sluiten zoals dat bij geen enkel medicijn het geval is.
Het is dus geen nalatigheid van de meiden. Zij hebben een medicijn genomen dat in principe bij hun past maar achteraf een minder goede keus bleek te zijn.[/quote]


Olaf ik snap jouw koppigheid niet, welke relatie heb jij met de overspannen meisjes?.
Als een 23 jarig persoon ben je toch in staat om met de voorschrijvende arts overleg te plegen en zeker om internet te gebruiken voor de plussen en de vele minnen van Lariam.
Djoser heeft geen verplichting om als een oppas tante de meisjes te raadplegen ivm de overname van de afwikkeling door Interpolis, Maun is een behoorlijk plaatsje ook voor overspannen meiden

Mardiesel
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 aug 2012 14:23

Re: Letterlijk en figuurlijk weg met Djoser

Ongelezen bericht door Mardiesel »

AGGB schreef: Omdat het leek alsof u vond dat voor de reis geen malariapil preventie nodig was, dat was inderdaad voor het eerste deel niet het geval, maar bij de V falls is het risico wel groter.

Als men bij de GGD binnenkomt en ook op allerlei sites worden de malariagebieden duidelijk aangegeven en de gebieden met minder risico in een andere kleur. De GGD gaat volgens die kleuren te werk. nmm is Deet en een goede klamboe en goede beschermende kleding vaak voldoende, maar men werkt nu eenmaal bij de GGD met de lijsten en kleuren. De uiteindelijke verantwoordelijkheid ligt bij de reiziger en niet bij de reisorganisatie.
Klopt, maar ik kan u vertellen dat het risico op de Zuidelijk Afrikaanse savannen niet erg groot is vergeleken met de tropen, zeker op bepaalde plekken. Echter, de kleurtjes van de GGD kennen daar geen differentiatie in, wat hen valt aan te rekenen. Ik zou dan ook bij locals of experts adviseren. Deze situaties komen veel vaker voor dan jullie waarschijnlijk denken, doodzonde.

AGGB
Berichten: 371
Lid geworden op: 20 jan 2008 13:23

Re: Letterlijk en figuurlijk weg met Djoser

Ongelezen bericht door AGGB »

Klopt, geldt niet alleen voor Afrika.Ook in andere gebieden in bv Zuid Amerika . Geen nuances voor het binnenland van bv Suriname
Het hele gebied ten zuiden van Paramaribo en tzv de kustlijn is hartstikke rood op de GGD kaart.
Bijna heel Suriname. In de goudzoekers gebieden is het heel erg oppassen voor de malariamug, naast de andere gevaren, die nmm veel groter zijn. Langs de Par. rivier (stromend water) is malaria preventie in de vorm van een pil nmm niet nodig, maar de GGD schrijft wel malaria preventie pillen voor.
Een goede klamboe, deet en beschermende kleding doet wonderen.
Dit wat nuance per gebied betreft.
Maar dat is een heel andere discussie.

Gesloten