Pagina 1 van 3

vertraging Transavia

Geplaatst: 23 sep 2012 15:16
door marisje90
Mijn opa en oma zouden 19 september jl. van Alicante terug naar Amsterdam Schiphol vliegen met Transavia.
Op het vliegveld aangekomen kregen ze te horen dat er een lekke band was, en dat het grote vertraging zou veroorzaken. Er moest een band vanaf Rotterdam Airport komen, en die is er natuurlijk niet met een uurtje. Ze zouden eigenlijk om 10:15 vertrekken, uiteindelijk vertrokken ze pas om ongeveer 22:00!! Ze hebben dus al die tijd op het vliegveld moeten wachten!! Nu heeft mijn opa een mail gestuurt naar Transavia over een vergoeding, en hij krijgt een mail terug met een verhaal dat het overmacht is, en dat ze dus geen vergoeding hoeven te verwachten..!! Dit is natuurlijk echt belachelijk!! Mijn opa en oma zouden het er bijna bij laten zitten, maar wij natuurlijk niet!! Wie kan mij vertellen hoe wij dit het beste kunnen aanpakken??

Alvast bedankt!!

Re: vertraging Transavia

Geplaatst: 23 sep 2012 16:19
door meela
probeer dit eens;

http://www.euclaim.nl/

Re: vertraging Transavia

Geplaatst: 23 sep 2012 20:38
door VioletPrue
Een lekke band is toch inderdaad overmacht?
Transavia plant dat ook niet hoor, kost hen klauwen met geld.

Re: vertraging Transavia

Geplaatst: 23 sep 2012 21:34
door sprookje
Hier kan zelf euclaim niets voor jullie opa en oma doen want dit is echt overmacht,tranavia heeft echt die kappote band niet gepland hoor.Bij overmacht geen recht op compensatie.

Re: vertraging Transavia

Geplaatst: 24 sep 2012 00:06
door tenormin
Raar eigenlijk dat vliegtuigen, net als auto's, geen reserveband bij zich hebben. Of denk ik nu te simpel? Maar los van deze opmerking: ja, dit is dan overmacht, helaas voor opa en oma.

Re: vertraging Transavia

Geplaatst: 24 sep 2012 00:16
door VioletPrue
tenormin schreef:Raar eigenlijk dat vliegtuigen, net als auto's, geen reserveband bij zich hebben. Of denk ik nu te simpel? Maar los van deze opmerking: ja, dit is dan overmacht, helaas voor opa en oma.
Omdat bijvoorbeeld een 747 al 18 wielen heeft.
Leeg weegt een 747 169.480 kilo.
Met wat voor krik zou jij de band even verwisselen dan?
En hoe lang denk je dat dat gaat duren als het al gaat lukken?
Dus ja, ik denk dat je er iets te simpel over denkt.

Re: vertraging Transavia

Geplaatst: 24 sep 2012 01:07
door tenormin
Iets te simpel? Nou, na wat je schrijft is het meer dan dat, hé? 18 wielen-mamma mia, laat ik daar nu niet aan gedacht hebben. Alweer douche, met lekkere temperatuur hoor.

Re: vertraging Transavia

Geplaatst: 24 sep 2012 11:13
door ruud_a
de dichtstbijzijnde band was in rotterdam?
dichterbij was er niets te krijgen?
nu alleen nog om bewijs vragen dat er inderdaad sprake was van een lekke band

Re: vertraging Transavia

Geplaatst: 24 sep 2012 11:23
door VioletPrue
ruud_a schreef:de dichtstbijzijnde band was in rotterdam?
dichterbij was er niets te krijgen?
nu alleen nog om bewijs vragen dat er inderdaad sprake was van een lekke band
Past elke band in een Profilevestiging op jouw auto?
Of hangt dat van de velgmaat/merk/type auto af?
En als een 747 18 wielen heeft, hebben die ook niet allemaal dezelfde maat.
Dus moet de goede maat maar net op voorraad zijn.
Is het vervelend?
Absoluut.
Is het opzet om de passagiers te klieren?
Nee.

Re: vertraging Transavia

Geplaatst: 24 sep 2012 11:24
door bprosman
dichterbij was er niets te krijgen?
Lokale Kwik-fit zal wel dicht geweest zijn :wink:

Re: vertraging Transavia

Geplaatst: 24 sep 2012 11:40
door Emmy75
tenormin schreef:Iets te simpel? Nou, na wat je schrijft is het meer dan dat, hé? 18 wielen-mamma mia, laat ik daar nu niet aan gedacht hebben. Alweer douche, met lekkere temperatuur hoor.
Ergens vond ik het niet eens zo simpel bedacht, immers de meeste auto's hebben ook 4 wielen en als ze al een reservewiel hebben, is dat er maar hooguit 1. Een auto heeft dus ook geen complete set aan boord. Ik weet alleen even niet of ze bij een vliegtuig ook maar 1 band kunnen vervangen of dat het er dan direct meer moeten zijn.

Een lekke band zou inderdaad wel onder overmacht kunnen vallen (dat weet ik niet), maar aan de andere kant is het een beetje vervelend dat ze de band moeten invliegen vanuit Rotterdam, daarom hebben ze veel meer vertraging opgelopen.
VioletPrue schreef: Omdat bijvoorbeeld een 747 al 18 wielen heeft.
Leeg weegt een 747 169.480 kilo.
Zover als ik weet vliegt Transavia niet met grote 747's maar met 737's. Dat zijn een stuk kleinere toestellen, leeg weegt een 737 ca. 33.190 (volgens wiki). Ik weet even niet hoeveel wielen een 737 heeft, maar volgens mij zijn dat er nog lang geen 18.
VioletPrue schreef: Met wat voor krik zou jij de band even verwisselen dan?
En hoe gaan ze dat dan doen als de band vanaf Rotterdam is ingevlogen ? Dan staan ze nog steeds voor hetzelfde probleem. Er worden wel vaker banden vervangen van vliegtuigen het is wat lastiger dan van een auto maar niet onmogelijk. In principe zouden ze dit op elke luchthaven moeten kunnen. Als dat niet kan verzamelen zich er vanzelf een hoop vliegtuigen die nooit meer wegkomen omdat ze geen band kunnen wisselen. Zou een beetje prijzig worden om een heel toestel af te schrijven op een lekke band.
VioletPrue schreef: En hoe lang denk je dat dat gaat duren als het al gaat lukken?
Dus ja, ik denk dat je er iets te simpel over denkt.
Een vliegtuig zal zeker een aardige vertraging oplopen als de band verwisseld moet worden. Maar ze hebben nu een stuk meer vertraging opgelopen omdat de band vanaf Rotterdam ingevlogen moest worden. Als de band niet ingevlogen hoefde te worden, had dit wel enkele uren gescheeld. Dus overmacht ? Misschien wel, maar ze hebben er lang niet alles aan gedaan om de vertraging te beperken.

Re: vertraging Transavia

Geplaatst: 24 sep 2012 11:47
door bprosman
maar aan de andere kant is het een beetje vervelend dat ze de band moeten invliegen vanuit Rotterdam, daarom hebben ze veel meer vertraging opgelopen.
Als de band niet ingevlogen hoefde te worden, had dit wel enkele uren gescheeld. Dus overmacht ? Misschien wel, maar ze hebben er lang niet alles aan gedaan om de vertraging te beperken.
Zou ook zomaar kunnen dat de band op DAT MOMENT niet 'op voorraad' was omdat er al meer gevallen geweest zijn en dus alsnog overmacht.

Re: vertraging Transavia

Geplaatst: 24 sep 2012 12:18
door VioletPrue
Emmy75 schreef:Ergens vond ik het niet eens zo simpel bedacht, immers de meeste auto's hebben ook 4 wielen en als ze al een reservewiel hebben, is dat er maar hooguit 1. Een auto heeft dus ook geen complete set aan boord. Ik weet alleen even niet of ze bij een vliegtuig ook maar 1 band kunnen vervangen of dat het er dan direct meer moeten zijn.
Een auto heeft toch maar 1 maat band?
Bij een vliegtuig verschillen de maten per plek van de wielen denk ik.
Ik denk niet dat de wielen onder de neus dezelfde maat hebben als de wielen onder de motoren....
Emmy75 schreef:
VioletPrue schreef: Omdat bijvoorbeeld een 747 al 18 wielen heeft.
Leeg weegt een 747 169.480 kilo.
Zover als ik weet vliegt Transavia niet met grote 747's maar met 737's. Dat zijn een stuk kleinere toestellen, leeg weegt een 737 ca. 33.190 (volgens wiki). Ik weet even niet hoeveel wielen een 737 heeft, maar volgens mij zijn dat er nog lang geen 18.
Klopt, een 737 heeft 6 wielen.
Emmy75 schreef:
VioletPrue schreef: En hoe lang denk je dat dat gaat duren als het al gaat lukken?
Dus ja, ik denk dat je er iets te simpel over denkt.
Een vliegtuig zal zeker een aardige vertraging oplopen als de band verwisseld moet worden. Maar ze hebben nu een stuk meer vertraging opgelopen omdat de band vanaf Rotterdam ingevlogen moest worden. Als de band niet ingevlogen hoefde te worden, had dit wel enkele uren gescheeld. Dus overmacht ? Misschien wel, maar ze hebben er lang niet alles aan gedaan om de vertraging te beperken.
Hoezo niet dan?
Als een band niet op een vliegveld te krijgen is, is dat dan Trasavia's schuld?
Of die van de afdeling onderhoud van het vliegveld?
Ik denk niet dat Transavia met opzet een band lek heeft laten gaan waarvan zij wisten dat hij niet op voorraad was.

Re: vertraging Transavia

Geplaatst: 24 sep 2012 12:44
door Emmy75
VioletPrue schreef:
Een auto heeft toch maar 1 maat band?
Bij een vliegtuig verschillen de maten per plek van de wielen denk ik.
Ik denk niet dat de wielen onder de neus dezelfde maat hebben als de wielen onder de motoren....
Geen flauw idee, maar goed dan hebben we het over 2 verschillende maten. Doorgaans zijn de wielen wel veer meer gestandaardiseerd dan bij auto's het geval is, zoals dezelfde type auto welke geleverd wordt met diverse wielmaten. Een 737 is wel een erg gangbaar toestel.
VioletPrue schreef: Hoezo niet dan?
Als een band niet op een vliegveld te krijgen is, is dat dan Trasavia's schuld?
Of die van de afdeling onderhoud van het vliegveld?
Ik denk niet dat Transavia met opzet een band lek heeft laten gaan waarvan zij wisten dat hij niet op voorraad was.
Zoals ik al eerder schreef het kan zeker overmacht zijn. Ik wil ook niet beweren dat het geen overmacht is. Maar dat is iets wat wij met deze informatie niet kunnen beoordelen, het ligt aan omstandigheden die nagenoeg niet na te gaan zijn.

Als er wel een ander wiel ter plaatse te krijgen was, is een aantal uren van de vertraging geen overmacht. Als het toestel wel een reservewiel hoort te hebben, maar dat niet had, is het geen overmacht. Als de band al eerder vervangen had moeten worden, is het geen overmacht.
Andersom als er idd geen wiel te krijgen was, is het wel overmacht. Als er 2 vervangen moesten worden en ze hoeven maar 1 aan boord te hebben is het wel overmacht.
Kortom allemaal iets dat we niet kunnen beoordelen en daarom vind ik het lastig om een uitspraak te doen over het wel of geen overmacht zijn.

Re: vertraging Transavia

Geplaatst: 24 sep 2012 13:33
door Har06
Merkwaardig dat op het groete vliegveld Schiphol geen passende band te vinden was:)

Re: vertraging Transavia

Geplaatst: 24 sep 2012 13:47
door bprosman
Mijn opa en oma zouden 19 september jl. van Alicante terug naar Amsterdam Schiphol vliegen met Transavia
Alicante Har :wink:

Re: vertraging Transavia

Geplaatst: 24 sep 2012 16:13
door Har06
bprosman schreef:
Mijn opa en oma zouden 19 september jl. van Alicante terug naar Amsterdam Schiphol vliegen met Transavia
Alicante Har :wink:
Tja dan zal het wel overmacht zijn, :wink:

Re: vertraging Transavia

Geplaatst: 25 sep 2012 11:38
door ruud_a
VioletPrue schreef:
ruud_a schreef:de dichtstbijzijnde band was in rotterdam?
dichterbij was er niets te krijgen?
nu alleen nog om bewijs vragen dat er inderdaad sprake was van een lekke band
Past elke band in een Profilevestiging op jouw auto?
Of hangt dat van de velgmaat/merk/type auto af?
En als een 747 18 wielen heeft, hebben die ook niet allemaal dezelfde maat.
Dus moet de goede maat maar net op voorraad zijn.
Is het vervelend?
Absoluut.
Is het opzet om de passagiers te klieren?
Nee.
ik vroeg mij af of het niet mogelijk was of die band niet vanaf een ander vliegveld ingevlogen had kunnen worden door een andere maatschappij die toch ook naar alicante moest

en met de slechte naam van luchtvaartmaatschappijen die onder vergoedingen proberen uit te komen zou het niet onmogelijk zijn dat die lekke band uit een in dat geval wel erg grote en dikke duim is gekomen

het vliegtuig kan ook nog op een wat beter betaald reisje zijn geweest en de klanten die toch al betaald hadden maar even zijn vergeten
ook dat is al gebeurd in het verleden

Re: vertraging Transavia

Geplaatst: 25 sep 2012 11:43
door VioletPrue
ruud_a schreef:ik vroeg mij af of het niet mogelijk was of die band niet vanaf een ander vliegveld ingevlogen had kunnen worden door een andere maatschappij die toch ook naar alicante moest
Daar zal Transavia zelf niet aan gedacht hebben....
Het kost hen geld als het vliegtuig werkeloos op het asfalt stof vergaart.
Lijkt me sterk dat ze zelf niet naar een gunstiger oplossing hebben gezocht voor ze een band hebben laten invliegen vanuit Rotterdam.
ruud_a schreef:en met de slechte naam van luchtvaartmaatschappijen die onder vergoedingen proberen uit te komen zou het niet onmogelijk zijn dat die lekke band uit een in dat geval wel erg grote en dikke duim is gekomen
Nee, niet onmogelijk.
Maar waarom nou toch altijd die neiging om gelijk van het negatieve uit te gaan?
Niet elk bedrijf is erop uit om de klant te besodemieteren.

Re: vertraging Transavia

Geplaatst: 25 sep 2012 12:08
door ruud_a
VioletPrue schreef:
ruud_a schreef:ik vroeg mij af of het niet mogelijk was of die band niet vanaf een ander vliegveld ingevlogen had kunnen worden door een andere maatschappij die toch ook naar alicante moest
Daar zal Transavia zelf niet aan gedacht hebben....
Het kost hen geld als het vliegtuig werkeloos op het asfalt stof vergaart.
Lijkt me sterk dat ze zelf niet naar een gunstiger oplossing hebben gezocht voor ze een band hebben laten invliegen vanuit Rotterdam.
ruud_a schreef:en met de slechte naam van luchtvaartmaatschappijen die onder vergoedingen proberen uit te komen zou het niet onmogelijk zijn dat die lekke band uit een in dat geval wel erg grote en dikke duim is gekomen
Nee, niet onmogelijk.
Maar waarom nou toch altijd die neiging om gelijk van het negatieve uit te gaan?
Niet elk bedrijf is erop uit om de klant te besodemieteren.
dat stond er bij
de charters hebben een slechte naam, dat heeft als gevolg dat mensen slecht over ze gaan denken

ik heb zelfs een keer gelezen over een charter die passagiers op de terugvlucht in frankrijk heeft gedropt en aan hun lot over gelaten
goed beschouwd, zou je kunnen stellen dat deze maatschappij een misdrijf heeft gepleegd
ze hebben de mensen namelijk ontvoerd
je zou de maatschappij zelfs een criminele organisatie kunnen noemen
de passagiers zijn onder valse voorwendsels (de mensen denken dat ze naar nederland worden gebracht) in een vliegtuig gelokt en ergens naar toe gebracht waar ze niet heen wilden en het toestel is later zonder passagiers vertrokken
dat frankrijk op de route naar nederland lag doet hierbij niet ter zake
je kunt je dan niet verbazen over de slechte naam die charters dan krijgen