LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] geen alternatief voor geannuleerde reis

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
lpvdsteen
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 nov 2012 14:37

geen alternatief voor geannuleerde reis

Ongelezen bericht door lpvdsteen »

In december 2012 een boeking gedaan voor een droomreis naar Egypte in augustus 2013, met vrienden dus voor 8 personen, eerst een weekje cruise over de Nijl en vervolgens een weekje all inclusive in een luxe resort. Heerlijk, op tijd geboekt dus goede vroegboek korting, en Egypte is nog betaalbaar, dus helemaal gelukkig en uitkijken naar de vakantie....
...totdat er onrust ontstaat in Egypte en uiteindelijk door negatief reisadvies de reis moet worden geannuleerd door Neckermann. Veiligheid voorop, dus begrijpelijk.
Wij werden door het reisbureau gebeld en zijn zo snel mogelijk daar langs geweest om de alternatieven te bespreken, en die zijn er eigenlijk niet. Alles wat met een cruise, safari of resort overeenkomt is vele malen duurder (al het betaalbare is al weg), de vroegboekkorting zijn we kwijt, en het aanbod is op zo'n korte termijn al zeer beperkt. Het komt er dus eigenlijk op neer de voldane bedragen terug te laten storten en zelf maar gaan kijken wat er mogelijk is...
Toch Neckermann zelf eens gebeld. Ik snap dat het ook voor hen onmacht is, maar vind het toch erg vreemd dat zij niet zelf met een alternatief komen. Als klant voel ik mij nu behoorlijk op mijzelf aangewezen en door de reisorganisatie in de steek gelaten. Ik zou denken dat zij hun klanten zouden willen behouden, dus extra vluchten aanbieden, (vroegboek) kortingen doorsluizen bij een omboeking bij henzelf of zulk een actie, maar niets is dus minder waar. Mijn vraag "Dat betekend dus eigenlijk dat de klant het zelf uit moet zoeken en Neckermann daarmee die klant mogelijk kwijtraakt" kon enkel met een schuchter "Ja" beantwoord worden. Zij hebben niet de tijd om met klanten naar alternatieven te gaan kijken, was ook een antwoord.
Nou ja, voor ons dus maar een zeer stressvol begin van wat een heerlijke vakantie moest worden, en de cruise doorschuiven naar volgend jaar. Of dat nog met Neckermann wordt? ik weet het niet, er zijn meer aanbieders voor de cruise en het resort, Aanbieders die wellicht wel bereid zijn de stap extra te nemen om hun klanten te behouden.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: geen alternatief voor geannuleerde reis

Ongelezen bericht door olaf79 »

De revolutie in egypte begon in januari 2011. Eigenlijk is het sinds dien nooit echt meer rustig geworden. U heeft dus bewust een risico genomen door dit te boeken terwijl de situatie nog verre van stabiel te noemen was. Het enige dat u waarschijnlijk echt interesseerde was de absurd lage prijs om hiernaartoe te reizen.

Jammer maar helaas. Er zijn genoeg stabiele landen waar u naar toe kunt. Moet u iets langer sparen maar dan is het veilig en leuk.

Uw geld terug is een prima oplossing. Ik zou het geld gebruiken voor een lekkere vakantie in Europa, of de VS.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: geen alternatief voor geannuleerde reis

Ongelezen bericht door sjohie »

lpvdsteen schreef:In december 2012 een boeking gedaan voor een droomreis naar Egypte in augustus 2013, met vrienden dus voor 8 personen, eerst een weekje cruise over de Nijl en vervolgens een weekje all inclusive in een luxe resort. Heerlijk, op tijd geboekt dus goede vroegboek korting, en Egypte is nog betaalbaar, dus helemaal gelukkig en uitkijken naar de vakantie....
...totdat er onrust ontstaat in Egypte en uiteindelijk door negatief reisadvies de reis moet worden geannuleerd door Neckermann. Veiligheid voorop, dus begrijpelijk.
Wij werden door het reisbureau gebeld en zijn zo snel mogelijk daar langs geweest om de alternatieven te bespreken, en die zijn er eigenlijk niet. Alles wat met een cruise, safari of resort overeenkomt is vele malen duurder (al het betaalbare is al weg), de vroegboekkorting zijn we kwijt, en het aanbod is op zo'n korte termijn al zeer beperkt. Het komt er dus eigenlijk op neer de voldane bedragen terug te laten storten en zelf maar gaan kijken wat er mogelijk is...
Toch Neckermann zelf eens gebeld. Ik snap dat het ook voor hen onmacht is, maar vind het toch erg vreemd dat zij niet zelf met een alternatief komen. Als klant voel ik mij nu behoorlijk op mijzelf aangewezen en door de reisorganisatie in de steek gelaten. Ik zou denken dat zij hun klanten zouden willen behouden, dus extra vluchten aanbieden, (vroegboek) kortingen doorsluizen bij een omboeking bij henzelf of zulk een actie, maar niets is dus minder waar. Mijn vraag "Dat betekend dus eigenlijk dat de klant het zelf uit moet zoeken en Neckermann daarmee die klant mogelijk kwijtraakt" kon enkel met een schuchter "Ja" beantwoord worden. Zij hebben niet de tijd om met klanten naar alternatieven te gaan kijken, was ook een antwoord.
Nou ja, voor ons dus maar een zeer stressvol begin van wat een heerlijke vakantie moest worden, en de cruise doorschuiven naar volgend jaar. Of dat nog met Neckermann wordt? ik weet het niet, er zijn meer aanbieders voor de cruise en het resort, Aanbieders die wellicht wel bereid zijn de stap extra te nemen om hun klanten te behouden.
Als je vergelijkbare prijzen aanhoudt bij het boeken de volgende keer, garandeer ik je dat dié touroperator geen stap extra doet tov Neckermann. Ze werken allemaal hetzelfde, met dezelfde vliegmaatschappijen, hotels, rederijen, en +/- een procentje voor dezelfde marges, dus reken daar alsjeblieft niet op, anders wordt het volgend jaar weer een teleurstelling.

En daarnaast weten ze de prijzen voor volgend jaar helemaal nog niet, misschien gaat het toch nog los tussen Iran en de rest v/d wereld, met de daardoor astronomische brandstofprijzen etc, of weet ik wat voor andere ellende, dus als ze nu al kortingen gaan geven, zou ik in ieder geval even checken of ze bij de SGR en ANVR aangesloten zijn, want dan is de kans aanwezig dat ze volgend jaar failliet zijn.

Als je service wilt, boek dan bij een echt reisbureau (dus geen D-reizen etalage met miepjes voor de koffie), en bij een touroperator als kuoni zou ik zeggen.

lpvdsteen
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 nov 2012 14:37

Re: geen alternatief voor geannuleerde reis

Ongelezen bericht door lpvdsteen »

@Olaf

Je mist de essentie. Neckermann hoeft niets, maar doet ook niets. een alternatief bieden voor een vergelijkbare prijs zou erg klantvriendelijk zijn geweest. Ik voel mij als betalende klant weer aan mijzelf overgelaten, en als het aanbod nu nog erg ruim zou zijn, maar zo kort dag is dat zeer beperkt.

@Sjohie

De marge ligt iets hoger dan een procentje, iets veel, maar met die marge houd je rekening. Het is niet onze eerste reis, en zeker niet onze laatste. Kouni bied leuke reizen, maar zijn met de prijzen ook aanzienlijk hoger. (moet ik hier nou ook nog andere operators gaan noemen als sawadee, djozer, shoestring of jambo) Tuurlijk is het volgend jaar duurder, dat is de koffie ook, en hopelijk ook weer iets rustiger in Egypte (@Olaf Ik wil namelijk toch de egyptische oudheden zien voordat het dichtgaat voor toerisme zoals dit nu langzaamaan bij Petra het geval is)

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: geen alternatief voor geannuleerde reis

Ongelezen bericht door olaf79 »

lpvdsteen schreef:@Olaf

Je mist de essentie. Neckermann hoeft niets, maar doet ook niets. een alternatief bieden voor een vergelijkbare prijs zou erg klantvriendelijk zijn geweest. Ik voel mij als betalende klant weer aan mijzelf overgelaten, en als het aanbod nu nog erg ruim zou zijn, maar zo kort dag is dat zeer beperkt.
Het zou pas erg zijn als ze u lieten afreizen naar egypte. Er zijn geen vergelijkbare prijzen voor vergelijkbare reizen simpelweg omdat het grote risico van egypte in de lage prijs is meegenomen. Touroperators doen dat omdat ze hun reizen anders helemaal niet verkopen.
Tuurlijk is het volgend jaar duurder, dat is de koffie ook, en hopelijk ook weer iets rustiger in Egypte (@Olaf Ik wil namelijk toch de egyptische oudheden zien voordat het dichtgaat voor toerisme zoals dit nu langzaamaan bij Petra het geval is)
De situatie in egypte zal nog lang onrustig zijn en blijven. Kies je voor dat soort bestemmingen, kies je voor ellende. Die gok heb je bewust genomen. Als je dat niet wilt moet je een cruise op de elbe of rijn boeken.

lpvdsteen
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 nov 2012 14:37

Re: geen alternatief voor geannuleerde reis

Ongelezen bericht door lpvdsteen »

De situatie in egypte zal nog lang onrustig zijn en blijven. Kies je voor dat soort bestemmingen, kies je voor ellende. Die gok heb je bewust genomen. Als je dat niet wilt moet je een cruise op de elbe of rijn boeken.
@olaf
lived there, been there, done that, niet te vergelijken; schaffhausen vs Luxor, Mmmm, dus een losse flodder als commentaar, jammer.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: geen alternatief voor geannuleerde reis

Ongelezen bericht door sjohie »

lpvdsteen schreef:@Olaf

Je mist de essentie. Neckermann hoeft niets, maar doet ook niets. een alternatief bieden voor een vergelijkbare prijs zou erg klantvriendelijk zijn geweest. Ik voel mij als betalende klant weer aan mijzelf overgelaten, en als het aanbod nu nog erg ruim zou zijn, maar zo kort dag is dat zeer beperkt.

@Sjohie

De marge ligt iets hoger dan een procentje, iets veel, maar met die marge houd je rekening. Het is niet onze eerste reis, en zeker niet onze laatste. Kouni bied leuke reizen, maar zijn met de prijzen ook aanzienlijk hoger. (moet ik hier nou ook nog andere operators gaan noemen als sawadee, djozer, shoestring of jambo) Tuurlijk is het volgend jaar duurder, dat is de koffie ook, en hopelijk ook weer iets rustiger in Egypte (@Olaf Ik wil namelijk toch de egyptische oudheden zien voordat het dichtgaat voor toerisme zoals dit nu langzaamaan bij Petra het geval is)
Samenvatting, service kost geld, en bij de Neckermanns en Arke's van deze wereld, ga je dat niet vinden. Nu niet, en in de toekomst ook niet. Touroperators met meer service en dienstverlening, zijn er wel zoals je zelf al noemt, maar als je daar niet voor kiest uit financiële overwegingen, moet je ook leven met de gevolgen van die keuze, waar een minimale service het voornaamste gevolg van is.

Aan jou/jullie de keuze, maar probeer alsjeblieft niet de gevolgen van je eigen keuze, in de schoenen van Neckermann te schuiven.

Overigens kan ik je uit ervaring aanraden om eerst naar Jordanië te gaan, dat is veel mooier, stabieler, schoner en relaxter als Egypte. En mij is Shoestring als "budget" actieve tour-operator ook erg goed bevallen.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: geen alternatief voor geannuleerde reis

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Dat is oa één van de risico's om heel vroeg al een reis te boeken, heel leuk die vroegboekkortingen etc maar als er een negatief reisadvies is dan heb je een probleem want wil je wat anders boeken
dan moet er heel wat geld bij.

Een alternatief hoeven ze u ook niet te bieden.

lpvdsteen
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 nov 2012 14:37

Re: geen alternatief voor geannuleerde reis

Ongelezen bericht door lpvdsteen »

Chocomelk schreef:Dat is oa één van de risico's om heel vroeg al een reis te boeken, heel leuk die vroegboekkortingen etc maar als er een negatief reisadvies is dan heb je een probleem want wil je wat anders boeken
dan moet er heel wat geld bij.

Een alternatief hoeven ze u ook niet te bieden.
klopt, maar dat had ik in mijn eerste topic opzet en later ook al gemeld, maar er is een verschil tussen moeten en kunnen. Wellicht heeft Sjohie gelijk en is deze gezochte service iets wat je bij een neckermann niet moet verwachten hoewel neckermann echt geen budget aanbieder is maar wel redelijk allround en gewoon door de grootte met wat meer mogelijkheden en soms voordeliger.

Kijk, ik probeer van dit topic geen zeur topic te maken, nog op neckermann, nog op mezelf, maar feit is dat:
1. hoog of laagspringen, Egypte is een aangeboden reisbestemming en ten tijde van boeking zonder negatief reisadvies en dus een prima bestemming is, (ook griekenland kan een negatief reisadvies krijgen zoals nog niet zo lang geleden.)
2. met een cultuur en historische waarde waar zowel ik, mijn vrouw, mijn kinderen (die zelf uit vele mogelijkheden voor de nijl van Egypte hebben gekozen) als onze vrienden graag van willen genieten en die
3. niet te vinden is op andere onderdelen in de wereld waar inderdaad ook fantastische plaatsen zijn, zoals Sirië en Jordanië waar wij ook graag heengaan wanneer de kinderen iets ouder zijn en niet meer hoeven te klagen over een lange tocht door de kloof naar Petra.
4. Ook Schaffhausen een schitterende waterval is die zeker de moeite waard is (om even de eerder genoemde Rijn aan te tippen) maar in het huidige topic geen plaats heeft.
5. Neckermann bij een negatief reisadvies niets hoeft, maar uit serviceoogpunt en klantgerichtheid misschien wel zou moeten.
6. je bij een boeking, vroeg of laat, altijd een vorm van risico loopt; ook centerparcs kan affikken (denk aan de eemhof 10 jaar geleden), moet je daarom niet boeken?
7. vroegboekkortingen in feite niet alleen de klant, maar vooral ook de touroperator ten dienst zijn omdat zij daarmee reizen vol kunnen krijgen, kamers bezetten en zo reizen kunnen garanderen (onder voorbehoud van puntje 5)
8. Je bij een reisorganisatie, willekeurig of het nu zou gaan om een reisje over de Rijn waar CibaGeigi een chemische golf vanuit Zwitserland naar beneden spoelt of om een reisje over de nijl waar een temperament een golf van onrust naar beneden spoelt, of het nu gaat om een hyper top touroperator of een middenmoot, een verwachting hebt dat zij, net als toen ze de eerste keer geïnterresserd waren in de hoeveelheid euro's die je bij ze wilde uitgeven, nu ook net zo gretig zouden moeten zijn in het behouden van die euro's. Dat dat onder de noemer "klantgerichtheid of service" valt, het beestje moet en naampje hebben, buiten dat een tevreden klant nieuwe klandizie betekend.
9. en de aanleiding van dit topic, Ik nog steeds vind dat Neckermann deze service zou moeten bieden aan hun (ex??) klanten, het is effect weinig moeite, kost in verhouding erg weinig en levert op termijn veel meer op; de marge op reizen is erg groot.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: geen alternatief voor geannuleerde reis

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ik heb 1x negatief gehad voor bali en buro hielp wel met zoeken naar andere leuk bestemming...wist niet wat ik wilde,uiteindelijk thailand..

maar kreeg nog wel vroegboekkorting werd gewoon meegenomen,maar ging van tui toen uit,
praat wel over lang terug ,tijden veranderen dus...

ja egypte dat soort landen,...je weet dat elk moment daar ellende kan zijn en idd die ellende is er al een tijd,nu verwacht je niet dat het naar toeristische gebieden overslaat maar eerst was het cairo en nu heel egypte...

ik zou die landen beetje laten rusten wat nog betaal baar is...
turkije?
kroatie,bul en hongarije in opkomst! en leven daar niet duur.....

en nee idd neckerman is een goede touroperator,zeker wel,vaak mee gereisd en luxe!!!en goed...net zo als tui etc..

succes

PeterW1572
Berichten: 145
Lid geworden op: 02 jul 2013 10:31

Re: geen alternatief voor geannuleerde reis

Ongelezen bericht door PeterW1572 »

En wat als er nu domweg voor hetzelfde geld geen vergelijkbare reis is samen te stellen? Dat kan natuurlijk ook gewoon. Misschien hadden ze in Egypte wel heel slim kunnen inkopen waardoor ze die reis konden aanbieden voor de door jou betaalde prijs.

lpvdsteen
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 nov 2012 14:37

Re: geen alternatief voor geannuleerde reis

Ongelezen bericht door lpvdsteen »

Ik verwacht ook wel dat daar een probleem in zit, Egypte is nou eenmaal niet zo heel duur om heen te gaan, helemaal met de mogelijkheden.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: geen alternatief voor geannuleerde reis

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Ja kijk daarom andere optie ,s tunesie? Marokko?! Of wat ik al zei,misschiej nietzo duur..?,

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: geen alternatief voor geannuleerde reis

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Naar Egypte kan je gewoon heen naar de kustgebieden, alleen worden er geen nijlcruises gedaan etc.
Maar of je dat wil is de 2de vraag.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: geen alternatief voor geannuleerde reis

Ongelezen bericht door Chocomelk »

rozemarijntje schreef:ik heb 1x negatief gehad voor bali en buro hielp wel met zoeken naar andere leuk bestemming...wist niet wat ik wilde,uiteindelijk thailand..

maar kreeg nog wel vroegboekkorting werd gewoon meegenomen,maar ging van tui toen uit,
praat wel over lang terug ,tijden veranderen dus...

ja egypte dat soort landen,...je weet dat elk moment daar ellende kan zijn en idd die ellende is er al een tijd,nu verwacht je niet dat het naar toeristische gebieden overslaat maar eerst was het cairo en nu heel egypte...

ik zou die landen beetje laten rusten wat nog betaal baar is...
turkije?
kroatie,bul en hongarije in opkomst! en leven daar niet duur.....

en nee idd neckerman is een goede touroperator,zeker wel,vaak mee gereisd en luxe!!!en goed...net zo als tui etc..

succes
Zonder bijbetaling ?

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: geen alternatief voor geannuleerde reis

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Nou we hadden vrij dure reis en kwam aardig overeen...geloof dat ik 60 guldn bij moest betalen...

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: geen alternatief voor geannuleerde reis

Ongelezen bericht door Chocomelk »

rozemarijntje schreef:Nou we hadden vrij dure reis en kwam aardig overeen...geloof dat ik 60 guldn bij moest betalen...
60 gulden ja dat is te doen ja, Egypte is niet zo heel duur en als je dat al geboekt hebt met vroegboekkorting dan blijft er niet veel over om nu nog op vakantie te kunnen gaan van wat je
er nu voor moet betalen.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: geen alternatief voor geannuleerde reis

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Nee idd daarom opper ik ook..die goedkopere landen.

Bij ons was het torn drie wk van te voren..ineens brak de hel los...
Boem...leuk :evil:

lpvdsteen
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 nov 2012 14:37

Re: geen alternatief voor geannuleerde reis

Ongelezen bericht door lpvdsteen »

Naar Egypte kan je gewoon heen naar de kustgebieden, alleen worden er geen nijlcruises gedaan etc.
Maar of je dat wil is de 2de vraag.
Egypte had voor ons vooral waarde voor de cruise inderdaad. Na de cruise zou er nog wel een weekje in een aquaresort aanzitten waarbij pappa met wat flessen op de rug een paar duiken in de rode zee zou gaan maken, maar dat ook omdat ik niet een week in een AI resort kan overleven zonder iets te kunnen ondernemen.
Dat maakt het voor andere plekken nu ook zo lastig, maar goed,
Tunesie hebben we ongeveer 15 jaar geleden gedaan inclusief wat rondreizen
Turkije moeten we inderdaad nog een keer naar terug, maar dan zou ik graag een rondje capadocië of iets dergelijks, en dat was nu ook niet mogelijk zonder hoofdprijs; hotels en resorts overigens ook maar mondjes maat in deze prijscategorie nu; alles al weg of erg klein.
Nog even naar een island hop in griekenland gekeken, maar dat is toch minder voor de kinderen; stads hotels met weinig vertier
Wij hebben nu eieren voor ons geld gekozen; een heerlijke plek in zuidfrankrijk, maar het heeft mijn vrouw wel weer flink wat uren en stress gekost om eerst alle touroperators langs te klikken, en nu extra marge voor lekker eten en nog wat cultuur en hopelijk volgend jaar alsnog naar toet;
Maar bedankt voor het meedenken.
rozemarijntje schreef:Nee idd daarom opper ik ook..die goedkopere landen.

Bij ons was het torn drie wk van te voren..ineens brak de hel los...
Boem...leuk :evil:
twee jaar geleden in Kenia geweest, ook net rond de revoluties in het noorden, we vlogen terug over het tijdens onze vakantie ontstane 'nieuwe land'. Was ook heel even spannend wat er zou gebeuren maar is toen goed gegaan.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: geen alternatief voor geannuleerde reis

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

blij te horen dat je toch nog ergens lekker heen kan!
al is het niet het geliefde waar je eigenlijk heen wilde...teleurstelling is dan groot weet het,en no\g wel meer mensen hier denk ik...

ik baalde helemaal later ,indo negatief op heel bali niks aan de hand! maar ja?werd er gezegd op eigen risisco,ja dat doe ik niet en thailand alternatief nooooooit geen spijt van gehad,phuket!

oh ja toet is de moeite waard! dat kan ik je verzekeren!
cairo geweest,schitterend...dus hou het op je verlanglijstje,onrust zal nog wel ff aanhouden dus volgend jr??

maar wij deden cruise en gingen musea in cairo en toet ja...geweldig!!!

dus toet moet ff wachten maar ja doet ie al eeuwen dus..die ligt er straks nog wel :wink:

nog even fijne vakantie alvast!!!

Gesloten