LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Discussie over reisdagen met D-reizen

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Vincenza
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 nov 2015 15:13

Discussie over reisdagen met D-reizen

Ongelezen bericht door Vincenza »

Ik wil een reis boeken naar New York. En ik had besloten om samen met mijn partner voor 7 dagen te kiezen. Tot mijn verbazing verblijf ik dan 5 nachten in het hotel en zit ik de 6e nacht in het vliegtuig. Naar mijn beleving heb ik dan een reis van 6 dagen.. Want ik vertrek op de 6e dag en niet de 7e dag. Maar het wordt dus verkocht als 7 daagse reis. Volgens D-Reizen moeten ze dit van de anvr als 7 daagse reis verkopen. Ik vind dat erg onlogisch. Want volgens mij zijn de eerste en de laatste dag je reisdag. Ik begrijp dat je dan pech of geluk kunt hebben met vertrektijden en dergelijke. Maar als ik een reis boek voor 7 dagen. Dan hoor ik toch op de 7e dag te vertrekken? En niet op de 6e? Want dat is wat er nu gebeurt.. Ik zou nu wel graag willen weten hoe dat zit. Volgens hen staat dit ook op pagina 6 van bijgevoegd bestand bij de reisdagen.

prijk
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 jul 2008 16:17

Re: Discussie over reisdagen met D-reizen

Ongelezen bericht door prijk »

Ik snap dat het verwarrend kan zijn, maar de ANVR-voorwaarden zijn duidelijk. De dag waarop je aankomt telt volledig mee, al is dat om 00.01 uur:
"Reisdagen
De geboekte reis wordt in hele dagen aangegeven. Uw reis kan op de eerste dag beginnen met vertrek om 23.00 uur en op de laatste dag eindigen met aankomst om 08.00 uur."
http://www.anvr.nl/anvr-reis-en-boekingsvoorwaarden/

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Discussie over reisdagen met D-reizen

Ongelezen bericht door kweenie »

Vincenza schreef:Maar als ik een reis boek voor 7 dagen. Dan hoor ik toch op de 7e dag te vertrekken? En niet op de 6e?
Nee, het gaat er om wanneer de reis in Nederland begint en wanneer de reis in Nederland weer eindigt. Dus even simpel gezegd, vanaf wanneer het vliegtuig vanaf Schiphol vertrekt tot aan wanneer je weer op Schiphol landt. Bij reizen naar Amerika ben je daarom altijd een nacht 'kwijt'.

Het is trouwens sowieso verstandig om goed na te gaan wanneer de vluchten gaan, omdat je daarmee zo een halve dag extra vakantieplezier kunt krijgen.

Vincenza
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 nov 2015 15:13

Re: Discussie over reisdagen met D-reizen

Ongelezen bericht door Vincenza »

Dat vind ik wel apart moet ik zeggen.. Dat er voor reizen naar Amerika dan weer onderscheid word gemaakt. Want bij andere reizen is dat niet zo.. Ik ben nog nooit een dag eerder vertrokken op een reis om op de laatste reisdag voor 08.00 aan te komen. En volgens mij interpreteert u het verkeerd Meneer of mevrouw Prijk. Want de 7e dag is de laatste dag. En ik ben vaak genoeg op de 8e dag terug gekeerd.. Omdat mijn vlucht dan op de 7e dag 's avonds pas vertrok. Dus volgens mij kloppen die redeneringen allebei niet. De laatste dag is de reis dag. Dus tot 23:59 naar mijn idee..

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Discussie over reisdagen met D-reizen

Ongelezen bericht door Har06 »

is altijd 8-1 of 8-2 heeft verder niets met D reizen te maken, bestaat die club nog ?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Discussie over reisdagen met D-reizen

Ongelezen bericht door renewouters »

Vincenza schreef:Dat vind ik wel apart moet ik zeggen.. Dat er voor reizen naar Amerika dan weer onderscheid word gemaakt. Want bij andere reizen is dat niet zo.. Ik ben nog nooit een dag eerder vertrokken op een reis om op de laatste reisdag voor 08.00 aan te komen.
Dan heb je tot nu toe altijd mazzel gehad want dit is vrij gebruikelijk.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Discussie over reisdagen met D-reizen

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is juist geen uitzondering voor Amerika. Neer als bij andere reizen gaat het er om hoeveel nachten er overheen gaan voor je weer thuis bent.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Discussie over reisdagen met D-reizen

Ongelezen bericht door Brahms »

Ook op korte min of meer Europese reizen gebeurd dit. Ga met een zgn goedkope reisorganisatie als Corendon naar Turkije. Vlucht gaat om 23.30 uur terug, aankomst om 03.00 in de nacht. Je bent nog voordat de buren wakker worden al thuis. Echter deze dag telt nog gewoon mee als vakantiedag.
Ook vluchten op de laatste dag, even na 00.00 uur middernacht zijn een bekend fenomeen met hetzelfde effect.

Wij letten op dat de terugvlucht altijd zo last mogelijk is, maar nog wel met aankomst voor 23.59 uur op dezelfde dag (en de heenvlucht natuurlijk zo vroeg mogelijk op de eerste reisdag).
Mensen uit voorbeeld zitten al uren en uren thuis, wij nog aan het strand ! Dit terwijl reisduur op papier even lang is.
Laatst gewijzigd door Brahms op 06 nov 2015 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.

prijk
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 jul 2008 16:17

Re: Discussie over reisdagen met D-reizen

Ongelezen bericht door prijk »

Vincenza schreef:Dat vind ik wel apart moet ik zeggen.. Dat er voor reizen naar Amerika dan weer onderscheid word gemaakt. Want bij andere reizen is dat niet zo.. Ik ben nog nooit een dag eerder vertrokken op een reis om op de laatste reisdag voor 08.00 aan te komen. En volgens mij interpreteert u het verkeerd Meneer of mevrouw Prijk. Want de 7e dag is de laatste dag. En ik ben vaak genoeg op de 8e dag terug gekeerd.. Omdat mijn vlucht dan op de 7e dag 's avonds pas vertrok. Dus volgens mij kloppen die redeneringen allebei niet. De laatste dag is de reis dag. Dus tot 23:59 naar mijn idee..
D-reizen hanteert de ANVR-voorwaarden en het aantal dagen is bij uw reis precies volgens de ANVR-voorwaarden geteld. Ik interpreteer niets, de regel is gewoon heel duidelijk: de dag (=de datum) waarop uw vliegtuig landt, is bepalend en geldt als hele vakantiedag. Landt uw vliegtuig uit Amerika volgens dienstregeling om vijf minuten na middernacht, dan geldt dat als hele reisdag. En dan is uw reis inderdaad bijna 24 uur korter dan van iemand wiens vliegtuig om vijf minuten voor middernacht landt. Maar u betaalt daarbij wel minder want u heeft een hotelovernachting in Amerika minder.
Dat u zoiets nog nooit heeft meegemaakt, kan natuurlijk best zijn; door het grote tijdsverschil met de VS maak je ook een flinke tijdsprong richting Nederland (je "verliest" zes uur), maar aan het begin van je reis win je juist weer een aantal uren.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Discussie over reisdagen met D-reizen

Ongelezen bericht door kweenie »

Even een zijsprong, voor veel mensen is het beschikbare aantal vrije dagen de beperkende factor. Als je op zaterdag heen kunt vliegen en een week later op zondag weer terug moet zijn, dan heb je dus negen dagen voor je vakantie. Als je bij de ene reis een nacht onderweg bent en bij de andere niet, dan heb je niet oneens meer of minder dagen twee beschikking.

Regggy
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 mei 2010 20:12

Re: Discussie over reisdagen met D-reizen

Ongelezen bericht door Regggy »

Vincenza schreef:Ik wil een reis boeken naar New York. En ik had besloten om samen met mijn partner voor 7 dagen te kiezen. Tot mijn verbazing verblijf ik dan 5 nachten in het hotel en zit ik de 6e nacht in het vliegtuig. Naar mijn beleving heb ik dan een reis van 6 dagen.. Want ik vertrek op de 6e dag en niet de 7e dag. Maar het wordt dus verkocht als 7 daagse reis. Volgens D-Reizen moeten ze dit van de anvr als 7 daagse reis verkopen. Ik vind dat erg onlogisch. Want volgens mij zijn de eerste en de laatste dag je reisdag. Ik begrijp dat je dan pech of geluk kunt hebben met vertrektijden en dergelijke. Maar als ik een reis boek voor 7 dagen. Dan hoor ik toch op de 7e dag te vertrekken? En niet op de 6e? Want dat is wat er nu gebeurt.. Ik zou nu wel graag willen weten hoe dat zit. Volgens hen staat dit ook op pagina 6 van bijgevoegd bestand bij de reisdagen.
wat is je verwarring? Wanneer je boekt zie je toch direct wat je reistijden zijn en op welke dag je weer terug vliegt?

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: Discussie over reisdagen met D-reizen

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

Brahms schreef:Ook op korte min of meer Europese reizen gebeurd dit. Ga met een zgn goedkope reisorganisatie als Corendon naar Turkije. Vlucht gaat om 23.30 uur terug, aankomst om 03.00 in de nacht. Je bent nog voordat de buren wakker worden al thuis. Echter deze dag telt nog gewoon mee als verkantiedag.
Ook vluchten op de laatste dag, even na 00.00 uur middernacht zijn een bekend fenomeen met hetzelfde effect.

Wij letten op dat de terugvlucht altijd zo last mogelijk is, maar nog wel met aankomst voor 23.59 uur op dezelfde dag (en de heenvlucht natuurlijk zo vroeg mogelijk op de eerste reisdag).
Mensen uit voorbeeld zitten al uren en uren thuis, wij nog aan het strand ! Dit terwijl reisduur op papier even lang is
.
Deze waaier gaat alleen op, als de vluchten niet door de maatschappij veranderd worden, dan heb je namelijk geen keuze.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Discussie over reisdagen met D-reizen

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Vergeet ook niet dat je heen 6 uur "teruggaat" in de tijd en terug dus 6 uur vooruit. Dat kan ook een dag verschil maken. Op dag 6 weg vanuit New York en op dag 7 aankomen op Schiphol, kan gewoon in het tijdverschil zitten.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Discussie over reisdagen met D-reizen

Ongelezen bericht door renewouters »

Brahms schreef:Ook op korte min of meer Europese reizen gebeurd dit. Ga met een zgn goedkope reisorganisatie als Corendon naar Turkije. Vlucht gaat om 23.30 uur terug, aankomst om 03.00 in de nacht. Je bent nog voordat de buren wakker worden al thuis. Echter deze dag telt nog gewoon mee als vakantiedag.
Maar dat kan je weer simpel voorkomen door lijnvluchten te boeken. Is helemaal niet zoveel duurder tegenwoordig.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Discussie over reisdagen met D-reizen

Ongelezen bericht door kweenie »

Bijna aan het einde

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Discussie over reisdagen met D-reizen

Ongelezen bericht door Har06 »

kweenie schreef:Bijna aan het einde
dat komt uit als je bij D Reizen wilt boeken, fee betalen voor niets.

Natuurlijk boek je x dagen-1

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Discussie over reisdagen met D-reizen

Ongelezen bericht door Har06 »

Donna schreef:Ik vind het in de voorwaarden niet zo duidelijk, maar wel in de uitleg die de ANVR er aan geeft. Als je wilt protesteren zul je bij de ANVR niet ver komen.

Maar, vergelijk het eens met een busreis naar Zuid-Europa. Daarbij duren zowel de heen- als de terugreis twee dagen, meestal met overnachting, maar ook als 's nachts doorgereden wordt haal je het niet in één dag. En je betaalt ook voor de dag van vertrek en de dag van aankomst.

De vergelijking tussen een bus en vliegtuig slaat nergens op en heeft geen betrekking tot het onderwerp

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Discussie over reisdagen met D-reizen

Ongelezen bericht door Har06 »

Donna schreef:
Har06 schreef:
De vergelijking tussen een bus en vliegtuig slaat nergens op en heeft geen betrekking tot het onderwerp
Wat is dan het onderwerp?
was het niet een discussie over reisdagen met de overbodige club D Reizen????? :oops:

je kunt ook met de e-bike gaan, nog meer reisdagen

89PB
Berichten: 97
Lid geworden op: 10 nov 2014 00:07

Re: Discussie over reisdagen met D-reizen

Ongelezen bericht door 89PB »

Donna schreef:
Har06 schreef:
De vergelijking tussen een bus en vliegtuig slaat nergens op en heeft geen betrekking tot het onderwerp
Wat is dan het onderwerp?
@Donna
Reageren op bepaalde personen heeft weinig tot geen effect :wink:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Discussie over reisdagen met D-reizen

Ongelezen bericht door kweenie »

Natuurlijk slaat die vergelijking wel ergens op. Het punt van TS is dat de terugreis niet aanmaant op de laatste vakantiedag, maar op de eennalaatste vakantiedag. Dit omdat er wordt gekeken naar de dag dat de reis echt afgelopen is en dat is de dag van aankomst terug in Nederland. Dat principe is voor vluchten een voor busreizen identiek.

Gesloten