LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Toeslag ochtendvlucht (TUI)

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
JoeryS
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 feb 2016 18:51

Toeslag ochtendvlucht (TUI)

Ongelezen bericht door JoeryS »

Wellicht is dit bericht meer een waarschuwing dan een vraag, maar alleen daarom al de moeite waard om te delen.

Twee weken geleden heb ik een pakketreis bij Tui geboekt. We hebben er bewust voor gekozen de standaardvlucht (vertrek 15:30) te wijzigen naar een ochtendvlucht (5:05). Hiervoor betaal je een toeslag van 35 p.p..

Nu zijn we er net achter gekomen dat de vluchttijd alsnog is gewijzigd naar 14.30. Oftewel; we hebben de toeslag voor niets betaald. We zijn ons er van bewust dat vluchttijden altijd onder voorbehoud zijn, maar aangezien we toeslag betaald hebben, vinden dit wel een ander geval. Helaas kan de operator ons niet verder helpen; "je betaalt toeslag voor garantie op je vlucht en niet voor de tijd waarop je vliegt". Juridisch ongetwijfeld allemaal in orde, al zal het merendeel van de vakantieboekers hier natuurlijk nooit vanuit gaan. Wel heel frappant dat vrijwel altijd de ochtendvluchten een extra hoge toeslag vragen. Een toeslag voor ochtendvlucht kan ik begrijpen, maar niet meer wanneer de vlucht ineens 9 uur later vertrekt toch? Je betaalt in het theater toch ook geen 20 euro extra voor eerste rang, terwijl je uiteindelijk toch nog op de derde terecht kunt komen?

Nogmaals, waarschijnlijk hebben we geen goed (juridisch) argument om tegen TUI in te gaan. Belachelijk vinden we het echter wel. Toeslagen voor vluchten (70 euro!) zijn dus blijkbaar niet voor gunstige vliegtijden, maar voor 'een garantie op de vlucht'. Ik wil niet weten (of misschien juist wel) hoeveel meer mensen hier regelmatig mee de mist in gaan en hoeveel (onterecht verdiend) geld hierdoor bij de reisorganisaties terecht komt.

Mocht iemand nog een tip/advies hebben, dan horen we het graag. Wees anders in ieder geval gewaarschuwd voor deze [ongefundeerde bewering verwijderd]
Laatst gewijzigd door Radar op 04 feb 2016 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ongefundeerde bewering verwijderd

Regggy
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 mei 2010 20:12

Re: Toeslag ochtendvlucht (TUI)

Ongelezen bericht door Regggy »

Vervelend dat je vluchttijd wijzigt, maar dit kan altijd gebeuren (t/m dag van vertrek kunnen je vluchttijden wijzigen, altijd onder voorbehoud).

Lijkt me overigens wel dat je in ieder geval je geld terug dient te krijgen, aangezien dit klinkt alsof TUI nu 2 vluchten in één schuift wegens minder animo. De kosten voor de vroege vlucht dienen dan ook niet voor jouw rekening te komen.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Toeslag ochtendvlucht (TUI)

Ongelezen bericht door Brahms »

je betaalt toeslag voor garantie op je vlucht en niet voor de tijd waarop je vliegt
Dit is natuurlijk complete onzin, je betaald voor een bepaalde vlucht extra. Wat is nu de garantie, dat er ooit eens een vliegtuig gaat op die dag. Nee, want mensen op de late vlucht betalen niets extra, maar hebben evenveel garantie.
Het extra bedrag is slechts een bijgekochte optie, en die moet dan wel geleverd worden. Is dat niet mogelijk, dan geld van deze optie (aankoop) retour.

felixcattenstart
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 feb 2016 15:13

Re: Toeslag ochtendvlucht (TUI)

Ongelezen bericht door felixcattenstart »

Ik heb ditzelfde gehad.

Met de introductieaanbieding had ik via TUI een reis geboekt op goede vrijdag 25 maart om 7:15 vertrekken en om 8:40 in Kopenhagen. Dit werd in december verlaat naar 8:00 vertrek en 9:25 aankomst. Halverwege januari werd dit wederom verlaat naar 12:05 vertrek en 13:40 aankomst.

Gezien onze terugvlucht al op 1e paasdag is, maar in de avond om 21:35 vertrekken en om 23:00 weer terug in Eindhoven, zouden deze 3 dagen al snel een stuk korter uitpakken.

Ik had TUI gebeld met de vraag of we dan de donderdagavondvlucht al konden pakken met om 17:05 vertrek en 18:30 in Kopenhagen. Dit ging niet want het was een hotel die alleen in de weekenden beschikbaar was en doordeweeks bezet voor bedrijven.

Ik had gevraagd of ze mij kon omboeken naar een ander hotel, ik had gekeken en wilde naar Wakeup Copenhagen Carsten Niebuhrsgade. Ik had dit via Social Media aan ze gevraagd, maar dat kon niet geregeld worden, ik moest verplicht het 0900-nummer bellen. Ik heb gebeld en de situatie uitgelegd. Ze vroeg welk hotel wilt u meneer? Dus ik zeg tegen haar "Wakeup Copenhagen Carsten Niebuhrsgade", waarop zij bevestigend vraagt "Wakeup Copenhagen?" en ik bevestigde. Achteraf kreeg ik een omboeking toegestuurd per mail met daarin Wakeup Copenhagen Borgergade. Dat is een duurder hotel. Ik bel vervolgens weer naar het 0900-nummer om aan te geven dat ze het verkeerde hotel heeft gepakt en dat hotel kostte 111 euro in plaats van 71 euro. In dat bedrag zitten de omboekingskosten van 27 euro al verwerkt.

Het heeft me bijna de hele middag gekost om het goed geregeld te krijgen en het kostte me ook nog een 71 euro extra. Niet de service die je zou verwachten.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Toeslag ochtendvlucht (TUI)

Ongelezen bericht door kweenie »

Extra betalen voor de garantie op je vlucht is natuurlijk onzin. Alsof je zonder die toeslag maar zou moeten gokken of de vlucht wel of niet gaat... Lijkt mij dat ze dat extra geld dan wel terug zouden moeten geven.

Hier trouwens kort geleden meegemaakt dat we bewust een reis hadden uitgezocht met een vlucht van een andere luchthaven dan Schiphol. Ondanks dat die vluchten op minder fijne dagen zouden gaan. Paar weken later bericht dat de vlucht ineens toch vanaf Schiphol zou vertrekken. Dus voor niets een reis uitgezocht op de 'onhandige' dagen en bovendien extra gedoe (en kosten) voor de reis naar Schiphol. Krijg je ook wel een nare smaak van in je mond.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Toeslag ochtendvlucht (TUI)

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Garantie op een vlucht klinkt niet logisch. Dat zou betekenen dat als maar 1 persoon heeft geboekt en een beetje extra betaalt, het vliegtuig toch zou gaan. Of CC heeft het niet duidelijk verteld, of TS heeft het antwoord verkeerd begrepen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Toeslag ochtendvlucht (TUI)

Ongelezen bericht door olaf79 »

kweenie schreef:Extra betalen voor de garantie op je vlucht is natuurlijk onzin. Alsof je zonder die toeslag maar zou moeten gokken of de vlucht wel of niet gaat... Lijkt mij dat ze dat extra geld dan wel terug zouden moeten geven.

Hier trouwens kort geleden meegemaakt dat we bewust een reis hadden uitgezocht met een vlucht van een andere luchthaven dan Schiphol. Ondanks dat die vluchten op minder fijne dagen zouden gaan. Paar weken later bericht dat de vlucht ineens toch vanaf Schiphol zou vertrekken. Dus voor niets een reis uitgezocht op de 'onhandige' dagen en bovendien extra gedoe (en kosten) voor de reis naar Schiphol. Krijg je ook wel een nare smaak van in je mond.
Dat is een goede grond de reis te annuleren en je geld terug te krijgen.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Toeslag ochtendvlucht (TUI)

Ongelezen bericht door Har06 »

olaf79 schreef:
kweenie schreef:Extra betalen voor de garantie op je vlucht is natuurlijk onzin. Alsof je zonder die toeslag maar zou moeten gokken of de vlucht wel of niet gaat... Lijkt mij dat ze dat extra geld dan wel terug zouden moeten geven.

Hier trouwens kort geleden meegemaakt dat we bewust een reis hadden uitgezocht met een vlucht van een andere luchthaven dan Schiphol. Ondanks dat die vluchten op minder fijne dagen zouden gaan. Paar weken later bericht dat de vlucht ineens toch vanaf Schiphol zou vertrekken. Dus voor niets een reis uitgezocht op de 'onhandige' dagen en bovendien extra gedoe (en kosten) voor de reis naar Schiphol. Krijg je ook wel een nare smaak van in je mond.
Dat is een goede grond de reis te annuleren en je geld terug te krijgen.
Ts wil helemaal niet annuleren Ts heeft eea onjuist begrepen, Ts kan wel de € 70,00 claimen

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Toeslag ochtendvlucht (TUI)

Ongelezen bericht door kweenie »

olaf79 schreef:
kweenie schreef:Hier trouwens kort geleden meegemaakt dat we bewust een reis hadden uitgezocht met een vlucht van een andere luchthaven dan Schiphol. Ondanks dat die vluchten op minder fijne dagen zouden gaan. Paar weken later bericht dat de vlucht ineens toch vanaf Schiphol zou vertrekken. Dus voor niets een reis uitgezocht op de 'onhandige' dagen en bovendien extra gedoe (en kosten) voor de reis naar Schiphol. Krijg je ook wel een nare smaak van in je mond.
Dat is een goede grond de reis te annuleren en je geld terug te krijgen.
Ja, maar er is intussen al wel alles zo geregeld dat het ook op die dagen zou kunnen. Bovendien gaat waarschijnlijk de hele vlucht niet door en is er dus geen 'lokaal' alternatief. Annuleren en andere reis boeken betekent dan dus niet dat alsnog van de favorieten luchthaven kan worden gevlogen.

JoeryS
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 feb 2016 18:51

Re: Toeslag ochtendvlucht (TUI)

Ongelezen bericht door JoeryS »

Hallo allen,

Heel erg dank voor jullie reacties. De 'garantie op de vlucht' blijkt inderdaad een eenmalige verkeerde uitspraak van een medewerker van TUI. Inmiddels heb ik opnieuw meerdere keren contact gehad en momenteel is dit de uitleg;

"U betaalt een meerprijs omdat deze vlucht al voller zat, waardoor u in een andere prijsklasse zat. Dit is ook de Economy Class, echter bestaan er binnen de Economy Class verschillende prijsklassen. Als de eerste prijsklasse vol zit, treed de tweede prijsklasse in werking en zo verder. U heeft niet betaald voor deze ochtendvlucht, maar voor een duurdere stoel in een voller vliegtuig."

Wel typisch dat je die meerprijs bijna alleen betaalt voor interessante ochtend (heen) en avond (terug) vluchten. Daarnaast ook raar dat je nu voor diezelfde heenvlucht (met nieuwe vertrektijd) ineens geen toeslag meer hoeft te betalen. Het vliegtuig is ineens minder vol geworden?

Vervolgens wordt er in de mail verwezen dat dit (zie citaat) terug te vinden is in de ANVR-voorwaarden en dat op basis daarvan een klacht indienen (en vervolgens eventueel contact met geschillencommissie) wordt afgeraden.

Zijn jullie het daarmee eens?

Alvast dank voor eventuele reacties.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Toeslag ochtendvlucht (TUI)

Ongelezen bericht door kweenie »

O, het gaat dus helemaal niet om een toeslag. Het gaat gewoon om een ander soort ticket dat op 'jouw' tijd al uitverkocht was. Dat is heel wat anders. Dat verandert het verhaal wel even. Het is behoorlijk gebruikelijk dat vluchten verschillende tariefklassen hebben, waarbij je dus ook voor de zelfde stoelen verschillende bedragen betaalt.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Toeslag ochtendvlucht (TUI)

Ongelezen bericht door kokka »

JoeryS schreef: Wel typisch dat je die meerprijs bijna alleen betaalt voor interessante ochtend (heen) en avond (terug) vluchten.
dat is eigenlijk wel heel logisch. kwestie van vraag en aanbod. de goedkope stoelen zijn dan snel vol, dus kunnen ze meer verdienen aan de vlucht door een hoop dure stoelen te verkopen.

JoeryS
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 feb 2016 18:51

Re: Toeslag ochtendvlucht (TUI)

Ongelezen bericht door JoeryS »

kweenie schreef:O, het gaat dus helemaal niet om een toeslag.
Tja, 'whats in the name?'. In de kolom (waaronder je kunt boeken, bij onderdeel vluchtkeuze) heet het letterlijk toeslag. Je betaalt dus weldegelijk toeslag, alleen is eigenlijk te onduidelijk waarvoor.

De gemiddelde consument zal de betaalde toeslag (binnen een pakketreis) waarschijnlijk linken aan de vroege vertrektijd en niet aan het feit dat binnen de economy class, prijzen kunnen verschillen per boekmoment (en dat de toeslag daarop gebaseerd wordt).

Indien de vliegtijden wijzigen, kun je jezelf hier dus op verkijken en zullen vele touroperators, in geval van gewijzigde vluchttijden, flink wat extra geld op deze (wellicht wat naïeve) keuze verdienen.

Gelukkig stond in mijn eerste bericht al dat mijn post wellicht meer waarschuwing was dan vraag. Doe er je voordeel mee :).

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Toeslag ochtendvlucht (TUI)

Ongelezen bericht door Har06 »

JoeryS schreef:
kweenie schreef:O, het gaat dus helemaal niet om een toeslag.
Tja, 'whats in the name?'. In de kolom (waaronder je kunt boeken, bij onderdeel vluchtkeuze) heet het letterlijk toeslag. Je betaalt dus weldegelijk toeslag, alleen is eigenlijk te onduidelijk waarvoor.

De gemiddelde consument zal de betaalde toeslag (binnen een pakketreis) waarschijnlijk linken aan de vroege vertrektijd en niet aan het feit dat binnen de economy class, prijzen kunnen verschillen per boekmoment (en dat de toeslag daarop gebaseerd wordt).

Indien de vliegtijden wijzigen, kun je jezelf hier dus op verkijken en zullen vele touroperators, in geval van gewijzigde vluchttijden, flink wat extra geld op deze (wellicht wat naïeve) keuze verdienen.

Gelukkig stond in mijn eerste bericht al dat mijn post wellicht meer waarschuwing was dan vraag. Doe er je voordeel mee :).

Welke Waarschuwing ? welk voordeel ?

Lelystadpene
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 aug 2016 00:43

Re: Toeslag ochtendvlucht (TUI)

Ongelezen bericht door Lelystadpene »

Hier nog een leuker voorbeeld.

Ik heb in januari een tui vakantie geboekt naar Tenerife met vertrek om 7.15 uur.
Vandaag zag ik dat de vlucht veranderd is naar 14.30 uur.dus ik bellen en ja...ok...jammer maar dat mogen ze doen.
Echter....ik kreeg meteen het aanbod om voor €60 per persoon extra een vlucht eerder te nemen die om 7.30 uur vertrekt???

Excuse me?? Dus onze reeds geboekt vlucht verplaatsen we naar de middag om vervolgens op onze originele vertrektijd een ander vlucht te zetten die duurder is??

Ik heb gezegt dat ik uitleg en compensatie wil van een hogere afdeling dan de klantenservice maar daar reageerde ze niet meer op.
Dus heb nu mail gestuurd naar elke tui mail die ik kon vinden en een paar rtl4 adressen erbij...

Starr
Berichten: 142
Lid geworden op: 25 jan 2011 12:05

Re: Toeslag ochtendvlucht (TUI)

Ongelezen bericht door Starr »

Lelystadpene schreef: Dus heb nu mail gestuurd naar elke tui mail die ik kon vinden en een paar rtl4 adressen erbij...
:lol:

Hebben ze het 8 uur-journaal er gisteren voor onderbroken?

pieterenien
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jun 2011 14:03

Re: Toeslag ochtendvlucht (TUI)

Ongelezen bericht door pieterenien »

Hier worden straks na het zomerreces ongetwijfeldr vragen over gesteld in de Tweede Kamer :wink:

monique.van-amstel
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 feb 2017 21:29
Contacteer:

Re: Toeslag ochtendvlucht (TUI)

Ongelezen bericht door monique.van-amstel »

Hier hetzelfde verhaal. Voor de terugvlucht voor komende zomervakantie kozen wij bewust voor de ochtendvlucht, omdat ik vaak ziek wordt op avondvluchten. Verder vliegen we bij voorkeur comfortclass. De prijs voor de comfortclass was in de ochtend € 40 p.p. meer dan in de avond , maar dat hebben we er voor over als we hierdoor in de ochtend kunnen vliegen. Nu heeft tui toch onze terugvlucht aangepast naar diezelfde avondvlucht. Als ik bij het boeken meteen voor deze vlucht had gekozen, hadden we € 120 bespaard. Ik heb hierover telefonisch contact opgenomen met de klantenservice. Zij houden echter voet bij stuk. En natuurlijk staat het allemaal in de kleine lettertjes en staan ze volledig in hun recht. Maar in dit geval had ik toch op wat meer klantvriendelijkheid en service gehoopt. Blijkbaar kan of wil men dit niet geven. We hebben heel vaak geboekt via Tui, maar dat is nu wel voor het laatst geweest. Ik ben diep teleurgesteld in deze organisatie....

Gesloten