LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Prijsverschillen KLM

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
RJJM
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 feb 2016 22:51

Prijsverschillen KLM

Ongelezen bericht door RJJM »

Ik ben nieuw op dit forum maar heb onder tussen wel al enige onderwerpen gelezen m.b.t. prijsverschillen bij het boeken van een vliegreis en in het
bijzonder KLM. Ik ben niet de enige die een negatieve ervaring heeft met KLM want als volgt op 1 februari boek ik drie tickets ter waarde van € 2600! Nu weet ik dat ik eigenlijk niet meer moet gaan kijken want prijzen kunnen aardig schommelen maar dat het zo extreem is had ik me niet voorgesteld. Ik had mijn pricewatch op Kayak aan laten staan en wat bleek binnen net iets meer dan een week werden dezelfde tickets voor €2000 aangeboden dus bij KLM voor dezelfde vluchten € 200 per persoon goedkoper. Nu zou ik dit begrijpen als dit voorkomt tussen de verschillende luchtvaartmaatschappijen maar €200 per persoon is een groot bedrag. Ik heb dan ook een klacht ingediend bij KLM en dit was hun antwoord:

Hartelijk dank voor uw e-mail, waarin u aangeeft dat u zich misleidt voelt door onze promotionele activiteiten. Dit is uiteraard niet onze intentie en
daarom bied ik u graag mijn excuses aan. Graag geef ik u enige uitleg over onze promotionele activiteiten.

Prijsverschil
Prijzen wijzigen soms om de aantal minuten. Het ene moment zijn ze goedkoper, het andere moment duurder. Het is helaas onmogelijk om dit
proces op enige wijze te structureren. Daarvoor is KLM als luchtvaartmaatschappij te veel afhankelijk van externe factoren die invloed uitoefenen op de prijzen van tickets. In de luchtvaart is het gebruikelijk dat de verkoop van onverkochte capaciteit met ondersteuning van een actie wordt bevorderd. Net als in andere takken van de reisindustrie zijn aanbiedingen nooit met terugwerkende kracht geldig, waardoor reeds gemaakte reserveringen niet voor het lagere actietarief in aanmerking komen. Derhalve zal er geen terugbetaling plaatsvinden van het ontstane prijsverschil.

Ik kan mij voorstellen dat u teleurgesteld bent. Wellicht bent u bij een volgende aanbieding wel in de gelegenheid om gebruik te maken van een actietarief.

Ik had niet om een reductie gevraagd, een upgrade had ik ook prima gevonden maar om dan af te sluiten met het herhalen van de aanbieding vond ik wel
een beetje pijnlijk, kennelijk betekend customer care bij KLM iets anders dan bij het gemiddelde andere bedrijf! Uiteraard lees ik het forum en dan lees
ik dat mensen roepen, je hebt met je volle verstand de tickets gekocht en ja dat klopt of je moet ook niet meer kijken m.a.w. weg kijken van het
probleem? Helaas dat zit niet in mijn aard vooral als ik lees dat ik niet de enige ben kortom het probleem komt vaker voor. Maar goed ik had die €200 per ticket willen accepteren, wil mijn vakantie er niet door laten verderven!

Nu is het verhaal van het prijsverschil en de daarop volgende reactie van KLM een jammerlijk verhaal en dit zorgde ervoor dat ik nog eens controleerde wat de prijzen waren en dit was ongeveer 2 weken later! De prijs voor 3 tickets was nu €1300 m.a.w. 50% goedkoper tja dan moet je toch even slikken want de vliegreis is in de tweede helft van Augustus dus prijsschommelingen tot 50% zijn normaal een half jaar voordat je een reis boekt? Iemand die hierop durft te reageren met ja dat is normaal ziet het probleem niet want het mag duidelijk zijn dat men duidelijk zegt "Reisbranche" want
in een andere branche zijn daar duidelijk afspraken over. Maar goed wat blijkt is dat dit de laatste tijd wel vaker bij KLM voorkomt en als consument sta je eigenlijk gewoon machteloos! Ik was geen voorstander van de prijsvechters in de luchtvaartmaatschappij maar het mag wel duidelijk wezen dat zij een duidelijker en transparanter beleid vormen aangaande de prijzen die ze aanbieden. Ben dan ook benieuwd wie hier nog meer de dupe van is geworden en waarom accepteren we dit zo maar?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Prijsverschillen KLM

Ongelezen bericht door kokka »

kan je je huidige ticket niet annuleren? het klinkt alsof je in een redelijk dure boekingsklasse zit, die kan best wel eens redelijk lage annuleringskosten hebben. dan kan je daarna de goedkope tickets boeken .

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Prijsverschillen KLM

Ongelezen bericht door kweenie »

Iemand die hierop durft te reageren met ja dat is normaal ziet het probleem niet want het mag duidelijk zijn dat men duidelijk zegt "Reisbranche" want
in een andere branche zijn daar duidelijk afspraken over.
O? Als ik een TV koop, dan kan het ook goed zijn dat die een paar weken later in de aanbieding is en honderden euro's goedkoper is. Dan heb je in principe ook gewoon pech gehad. Heeft dus niets met de reisbranche specifiek te maken.

Dus, vooruit, het standaard riedeltje. Ja, prijzen kunnen variëren en ze kunnen daarbij hoger of lager worden. Je kunt dus pech of juist geluk hebben. Maar je hebt in elk geval de zekerheid dat je jouw gewenste vlucht kunt nemen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Prijsverschillen KLM

Ongelezen bericht door GJvdZ »

De oplossing is natuurlijk heel simpel: geen prijsverlagingen meer toepassen. Gewoon net als in andere branche vaste prijzen zonder kortingen hanteren. Dan hebben we eindelijk weer eens wat ruimte in het vliegtuig.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Prijsverschillen KLM

Ongelezen bericht door kweenie »

In welke 'ander branche' werken ze met vaste prijzen zonder ooit aanbiedingen of kortingen? Ik kan er zo gauw geen bedenken.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Prijsverschillen KLM

Ongelezen bericht door kokka »

kweenie schreef:In welke 'ander branche' werken ze met vaste prijzen zonder ooit aanbiedingen of kortingen? Ik kan er zo gauw geen bedenken.
de belastingbranche ?? :D :D

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Prijsverschillen KLM

Ongelezen bericht door newmikey »

RJJM schreef: waarom accepteren we dit zo maar?
Het staat u volledig vrij bij een andere maatschappij te boeken uiteraard. Ik denk eerlijk gezegd dat deze fluctuaties inderdaad wel begrijpelijk zijn, gezien de internationale concurrentie op de vliegmarkt en de noodzaak vliegtuigen zo optimaal te vullen tegen een zo goed mogelijk gemiddeld rendement per stoel. Vliegtuigstoelen zijn nu eenmaal een volatiel product.

Voor de rest vind ik het verhaal vrij kansloos eigenlijk en heeft de KLM keurig gereageerd.

RJJM
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 feb 2016 22:51

Re: Prijsverschillen KLM

Ongelezen bericht door RJJM »

De reacties zijn toch aardig divers waar kweenie toch voorbij gaat aan het feit dat als je een TV koopt bij de betere zaken en deze een week later in de aanbieding is je toch netjes kan gaan vragen voor de reductie want de verkoper had je hierover kunnen inlichten. Maar je reactie is matig want je vergelijkt een product met een service iets wat ik toch niet graag wil doen. Een product wordt naarmate de tijd vordert goedkoper omdat veelal een verbeterde versie van datzelfde productie op de markt komt. Ik vind 1300 Euro gewoon te veel dit kun je niet maken ten opzicht van je klanten die netjes op tijd boeken, zorgen dat je je winst behaald, zorgen dat je kan blijven bestaan want uiteindelijk verleen je dezelfde service aan mij als mijn buurman in het vliegtuig.

Wat betreft de reactie newmikey was deze niet netjes want ik had ten eerste niet om mijn geld terug gevraagd daar ging de medewerker standaard vanuit een upgrade naar premium had ik ook prima gevonden :-) daarnaast sluit je je brief niet af met nogmaals aan te halen waar de klacht over gaat maar goed daarvoor werk ik zelf bij een Customer Care afdeling, je luistert, je veert mee en je bedenkt jezelf hoe kan ik als bedrijf van dit probleem beter worden althans als je je zaken goed wil doen.

Het gaat uiteindelijk om de klant waar je bij de prijsvechters dus weet ik moet zo vroeg mogelijk boeken want dan heb je de goede prijs tenzij je een aast op een last minute versus KLM waar het een grote gok is en waar extreem hoge prijsverschillen dus voorkomen of dit nu 9, 6 of 3 maanden voor vertrek is ,afhankelijk van hun algoritme waarmee zij de prijs bepalen kan deze hoger of lager zijn op elk gewenst moment!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Prijsverschillen KLM

Ongelezen bericht door kweenie »

waar kweenie toch voorbij gaat aan het feit dat als je een TV koopt bij de betere zaken en deze een week later in de aanbieding is je toch netjes kan gaan vragen voor de reductie want de verkoper had je hierover kunnen inlichten. Maar je reactie is matig want je vergelijkt een product met een service iets wat ik toch niet graag wil doen.
Je begint zelf in je openingspost met het vergelijken met een andere branche. Dan is het toch niet vreemd als ik die vergelijking ook maak en daarbij laat zien dat zulke prijsverschillen ook in andere branches voorkomen?

En terugkomen naar de TV winkel kam natuurlijk wel, maar in principe heb je dan ook pech gehad.

jvdoorn
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 aug 2016 21:24

Re: Prijsverschillen KLM

Ongelezen bericht door jvdoorn »

KLM verhoogde bij mij de prijs onlangs tijdens mijn boeking met ruim 13%. In dit geval een vliegticket naar Toulouse die na het kiezen van de gewenste data, vluchten, prijs en invullen al mijn gegevens ineens met ruim 13% wordt verhoogt bij de optie betalen. Wat het extra zuur maakte is dat ik deze vlucht heb geboekt om mij in te spannen voor een erg goed doel. Dit ook aangegeven aan KLM via Facebook en hun reactie was kort samengevat, in nette bewoording, dat ik het er maar mee moest doen. Een uitleg over hun systeem, dat ze de frustatie snapte van mijn kant en aan het kijken waren naar een oplossing voor dit soort situaties. Een oplossing op dat moment? Ho maar. Ondertussen stond de vlucht er de dag erna wel weer voor een lager tarief op.

Het gaat hier niet om een astronomisch bedrag ofzo, maar het principe klopt in mijn ogen gewoon niet. Als je een prijs voorschotelt waarmee ik akkoord ga, de moeite neem om mijn gegevens in te vullen, dan kan je die toch niet ineens verhogen zodra ik wil betalen? Dat is alsof ik een spijkerbroek ga passen in de winkel, besluit dat ie goed zit en de prijs bevalt me ook. Loop ik er vervolgens mee naar de kassa zegt de medewerker daar dat ie zojuist ineens ruim 20€ duurder is geworden.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Prijsverschillen KLM

Ongelezen bericht door Har06 »

Wij zijn vorig jaar naar Toronto met de KLM gevlogen, early booking system gevolgd, een kwartaal later waren de prijzen 20 % hoger, ook dat kan.
Vliegen is een kwestie van vraag en aanbod, de ene keer heb je voordeel ,de andere keer heb je nadeel :mrgreen:

Gesloten