LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vastgehouden bij douane vlucht gemist.

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
rianne1302
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 mar 2016 03:31

vastgehouden bij douane vlucht gemist.

Ongelezen bericht door rianne1302 »

Vanmiddag zou mijn vlucht van Heraklion Kreta vertrekken naar Nederland om 10 over half 5. Inchecken doe je normaal een uurtje van te voren hier buiten het toeristenseizoen hier. Dus ik vol goede moet 1.5 uur van te voren ingecheckt maar zag dat er geen rij was bij de douane dus even naar buiten gegaan sigaret roken. Half uurtje later naar binnen alleen handbagage bij me.
En bij de douane bleek iets niet goed te zijn met mijn tas. Moest onderin een ruimte zitten met iets van ijzer. Ik was me nog steeds niet van kwaad bewust.
Dus ik ben gewoon netjes meegegaan. Tas bleek later na grondig onderzoek en het ijzer eruit gesneden te hebben in orde.

Toen kwam er een ander persoon binnen achteraf denk ik dat het een soort politie was die me van alles vraagde. Wat ik hier deed (werken) Hoelang ik hier al verbleef(2 maand). Na nog meer vragen gingen ze kijken als al mijn papier in orde waren. Blijkbaar was 1 papier niet helemaal in orde maar dat was verder geen probleem. Werkvergunning en verzekering was wel voor elkaar.

Maar door dit alles heb ik mijn vlucht gemist want het ging allemaal op zijn Grieks enorm langzaam. Ik ging terug voor mijn oma's begravenis dus helemaal extra zuur. Ze konden geen vlucht meer regelen die op tijd zou aankomen en ik heb zelf besloten om dat maar hier te blijven.
Nu hebben ze me een schadeformulier in mijn handen gedrukt waarmee ik een claim tegen ze kan indienen.

Maar mijn vraag is meer wat kan ik nog meer hier tegen doen? Want het lijkt mij toch heel erg vreemd dat dit zomaar mag gebeuren.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: vastgehouden bij douane vlucht gemist.

Ongelezen bericht door Frantic2 »

ik denk dat je dat in Kreta moet vragen.... Niet in Nederland...

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: vastgehouden bij douane vlucht gemist.

Ongelezen bericht door crazyme »

Frantic2 schreef:ik denk dat je dat in Kreta moet vragen.... Niet in Nederland...
Het zou best eens kunnen dat hier internationale afspraken over zijn gemaakt, dus zo gek is die vraag niet.

rianne1302
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 mar 2016 03:31

Re: vastgehouden bij douane vlucht gemist.

Ongelezen bericht door rianne1302 »

Nou ik heb eigenlijk geen idee wat ik kan doen. Dus vandaar dat ik het hier vroeg. Misschien zijn hier mensen die in een soortgelijke situatie gezeten hebben of me meer kunnen vertellen.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: vastgehouden bij douane vlucht gemist.

Ongelezen bericht door Brahms »

Zover ik weet mag douane en/of politie je zo lang vast houden als nodig is voor het onderzoek.
Ook wel eens gezien dat mensen uit een Internationele trein werden gehaald op klein grenstation door douane voor uitgebreid onderzoek, nou die hebben hun reisdoel die dag ook waarschijnlijk niet gehaald.

Schadeformulier invullen lijkt me een juist begin, verder eens navragen bij luchtvaartmaatschappij en/of ambassade.

Mucha

Re: vastgehouden bij douane vlucht gemist.

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: vastgehouden bij douane vlucht gemist.

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Als ik het nieuws moet geloven wil iedere Nederland weer flinke grenscontroles. Prima dus dat het al is ingevoerd lijkt me... Als Wilders het voor het zeggen krijgt moet je gewoon weer een paar uur voor iedere grensovergang incalculeren.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: vastgehouden bij douane vlucht gemist.

Ongelezen bericht door moederslink »

Steekproefgewijs worden mensen er uitgepikt voor extra controle , zeker als er ijzer onderin je handtas zit. Er zal wel een piep zijn afgegaan.
Dat gebeurt , ook bij ferry.s . Er wordt meer en meer gecontroleerd en terecht vind ik. Vervelend en pech.
U kunt door het missen van uw vlucht een schade claim indienen en kijken wat er gebeurt en hoe het afloopt.
U heeft besloten te blijven lees ik. Is uw bagage dan ook weer uit het vliegtuig gehaald? :(
Hoe gaat het nu verder dan?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: vastgehouden bij douane vlucht gemist.

Ongelezen bericht door sjohie »

rianne1302 schreef:Vanmiddag zou mijn vlucht van Heraklion Kreta vertrekken naar Nederland om 10 over half 5. Inchecken doe je normaal een uurtje van te voren hier buiten het toeristenseizoen hier. Dus ik vol goede moet 1.5 uur van te voren ingecheckt maar zag dat er geen rij was bij de douane dus even naar buiten gegaan sigaret roken. Half uurtje later naar binnen alleen handbagage bij me.
En bij de douane bleek iets niet goed te zijn met mijn tas. Moest onderin een ruimte zitten met iets van ijzer. Ik was me nog steeds niet van kwaad bewust.
Dus ik ben gewoon netjes meegegaan. Tas bleek later na grondig onderzoek en het ijzer eruit gesneden te hebben in orde.

Toen kwam er een ander persoon binnen achteraf denk ik dat het een soort politie was die me van alles vraagde. Wat ik hier deed (werken) Hoelang ik hier al verbleef(2 maand). Na nog meer vragen gingen ze kijken als al mijn papier in orde waren. Blijkbaar was 1 papier niet helemaal in orde maar dat was verder geen probleem. Werkvergunning en verzekering was wel voor elkaar.

Maar door dit alles heb ik mijn vlucht gemist want het ging allemaal op zijn Grieks enorm langzaam. Ik ging terug voor mijn oma's begravenis dus helemaal extra zuur. Ze konden geen vlucht meer regelen die op tijd zou aankomen en ik heb zelf besloten om dat maar hier te blijven.
Nu hebben ze me een schadeformulier in mijn handen gedrukt waarmee ik een claim tegen ze kan indienen.

Maar mijn vraag is meer wat kan ik nog meer hier tegen doen? Want het lijkt mij toch heel erg vreemd dat dit zomaar mag gebeuren.
Ik denk dat dat formulier je eerste aanknopingspunt is, wat staat daar precies op?

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: vastgehouden bij douane vlucht gemist.

Ongelezen bericht door Har06 »

vreemd gedrag is misschien de oorzaak van de extra controle, inchecken naar buiten gaan etc, voor boarding staat meestal 1 uur.

de securite heeft vermoedelijk bovenstaand gedrag als alarmerend ervaren.

het klachten formulier invullen. waar woont Ts met welke nationaliteiten ?. :?: :!:

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: vastgehouden bij douane vlucht gemist.

Ongelezen bericht door geengast »

Het is geen verplichting, maar bij Europese vluchten wordt 2 uur van te voren inchecken zeer aanbevolen. Net omdat er altijd iets kan gebeuren, zoals deze controle. Denk niet dat daar iemand de schuld van kan krijgen.

Sandra Voorstenbosch
Berichten: 63
Lid geworden op: 07 aug 2010 01:04

Re: vastgehouden bij douane vlucht gemist.

Ongelezen bericht door Sandra Voorstenbosch »

Nog gekker:
ik was in Amerika, overstap in Detroit, USA, daar ben ik 5 uur lang binnenstebuiten gekeerd, incl telefoon en laptop helemaal doorzocht, terwijl ik niks strafbaars had of gedaan had. Uiteindelijk ben ik na 5 uur op het eerste vliegtuig teruggezet omdat ze "dachten dat mijn intenties niet die van puur een toerist waren". Mijn ESTA is ingetrokken,

Ik had 1 foto van een benzine station in mijn gewiste foto's staan van mijn laatste trip naar de USA, op die pomp stond een bordje met "help wanted".
Ik had 1 "sollicitatie mailtje" in mijn SEND items van Gmail staan, omdat ik op bezoek was bij een vriend die vroeg of ik daar wilde komen werken, in mijn volgende mail, waarin ze mij meermaals om een CV vragen, antwoord ik dat ik geen interesse heb. Verder stonden er 500 foto's van mijn laatste roadtrip op: de Grand Canyon, etc. Ik moest een aantal maanden in Nederland werken ivm deadlines van mijn werkgever, en daarna wilde ik mijn roadtrip vervolgen, ik had kaarten mee, etc.

Ik heb 1000 euro aan een ticket besteed, KLM gemaild, mag dit zomaar? Hebben we daar geen internationale afspraken over? (en ik hoor steeds meer geluiden van Nederlanders die worden "teruggestuurd" vanuit Amerikaanse vliegvelden).

Ik heb GEEN bruine huidskleur, geen vreemde achternaam (sorry dat ik dit hier opschrijf, ik ben alles aan het nazoeken waarom ze zoiets zouden doen), ik heb een MSc diploma, in het dossier van de douane vermeldden ze zelfs dat ik een paar maanden WW kreeg, voor de periode tijdens mijn reis..en ik had papieren bij mij voor de werk-projecten in Nederland die op mij wachten zodra ik weer terug ben.

Wat zijn de afspraken over:
1. vergoeden ticket (ik had een ESTA)
2. weigeren land (ik heb niks strafbaars gedaan)

ik voelde me heel naar, ze namen vingerafdrukken, lengte, en foto's van vooraanzicht en zij aanzicht.

taxikemperman
Berichten: 631
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: vastgehouden bij douane vlucht gemist.

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Hoi Sandra
Weet je dat het heel onbeleefd is om je eigen probleem (wat totaal anders is) te plaatsen in een topic van iemand anders?
Als je het volgens de regels wilt doen, dan verwijder je je vraag en maak je je eigen topic aan

Sandra Voorstenbosch
Berichten: 63
Lid geworden op: 07 aug 2010 01:04

Re: vastgehouden bij douane vlucht gemist.

Ongelezen bericht door Sandra Voorstenbosch »

oke je hebt een punt, maar hoort het niet bij elkaar? eerst advies geven en dan ook evt ervaringen delen die jezelf met douane gehad hebt? ik heb ook geen cent van KLM teruggehad en ben nog steeds versteld wat de douane tegenwoordig doet.

Ik voel me minder vrij in deze digitale surveillance-staat waarin het lijkt dat meer mensen de dupe worden
moeten we niet juist onze ervaringen bundelen en vergelijken?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: vastgehouden bij douane vlucht gemist.

Ongelezen bericht door kweenie »

Sandra, vingerafdrukken en foto's doen ze tegenwoordig standaard bij iedereen die de VS wil binnengaan. Dat heeft dus niets met jouw specifieke situatie te maken.

Maar even van de kant van de immigration bekeken, kan ik het mij ook wel een beetje voorstellen dat je als 'risico' wordt gezien. Een situatie die misschien best vaak voorkomt: je maakt een reis in de VS en ontmoet iemand waarmee je verder wilt leven. Je gaat vervolgens terug naar Nederland om een en ander te regelen (zoals je werk afmaken en baan opzeggen etc.) en keert weer terug naar de VS om bij je nieuwe vlam te gaan wonen.

Ik denk niet dat het bij jou zo zit, maar ik kan mij goed voorstellen dat er voor de immigration genoeg aanwijzingen in die richting waren. (Paar maanden eerder ook in de VS geweest; gelogeerd bij een vriend; nu ineens geen baan meer etc.)

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: vastgehouden bij douane vlucht gemist.

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Bereidt je maar voor op dat dit hier ook gaat gebeuren: http://nos.nl/artikel/2096247-komende-m ... iphol.html

Maar goed, volgens Maurice de Hond willen we dit graag: http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenla ... nzen-dicht

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: vastgehouden bij douane vlucht gemist.

Ongelezen bericht door kweenie »

Ja, veel mensen willen de grenzen 'op slot' en strenge controles, behalve als ze zelf willen reizen...

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: vastgehouden bij douane vlucht gemist.

Ongelezen bericht door GJvdZ »

kweenie schreef:Ja, veel mensen willen de grenzen 'op slot' en strenge controles, behalve als ze zelf willen reizen...
Ik kan ook niet wachten tot de gigantische koppen in de Telegraaf komende zomer. "Deel uw horror ervaringen op het vliegveld". "Ramp voor Hollandse vakantiegangers". Waar Wilders dan weer garen bij spint want die komt dan ongetwijfeld doodleuk met een oproep om de grenzen voor Nederlanders open te gooien.

stofzuigertje

Re: vastgehouden bij douane vlucht gemist.

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als ik het verhaal van Sandra lees;
Hoe meer ze vinden, des te meer ze zoeken.
Zorg voor lege laptop of smartphone en niets te vinden is doorlopen.

Als je alles op externe harde schijf had gezet of online was er niets te vinden geweest.
Wel heb ik van jou verhaal geleerd, hoe meer info te vinden is des te meer tijd zij nodig hebben.

Ook de aansluitende vlucht of ophalers daar staan uren lang te wachten.
Wel hebben ze nog info van vorige bezoek dus daarom controle als je voor relatief langere tijd daar naar toe gaat
en de tijd tussen deze 2 bezoeken relatief kort is.

Ook is mijn vraag, moet ik alles eerlijk opgeven of zo min mogelijk om controle te voorkomen?
Niet wat ik werkelijk doe maar wat zouden ze graag willen horen vul ik dan wel in.

Als ik voor Overlijden Schoonmoeder terug ga en reis afmaak is dat eerder geaccepteerd.... dan jou verhaal.
Ja, en denk USA want zij hebben andere denkwijze als Nederlanders.

Sandra Voorstenbosch
Berichten: 63
Lid geworden op: 07 aug 2010 01:04

Re: vastgehouden bij douane vlucht gemist.

Ongelezen bericht door Sandra Voorstenbosch »

Omg.
Ik vind het onvoorstelbaar dat onschuldige mensen zo de dupe worden van "verdachtheid" of domheid of van dingen niet uitzoeken. Stel dat jij niet meer naar USA zou mogen. .. zou je niet erg verongelijkt vinden? Ik werd zelfs zo kwaad op Amerika als land dat ik mijn economische activiteiten die kant op verminder...

Gesloten