LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mag een reisorganisatie de vliegtuigmaatschappij wijzigen?

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
polensan
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mei 2016 21:14

Mag een reisorganisatie de vliegtuigmaatschappij wijzigen?

Ongelezen bericht door polensan »

Wij hebben bij TUI een reis met TUIfly naar Griekenland geboekt.
Nu hebben we de tickets ontvangen en blijkt de terugvlucht met Blue Air (Roemeense maatschappij) te gaan.
Als dat tijdens het boeken bekend was geweest hadden we dit niet door laten gaan.
TUI gebeld maar die gaan er niets aan doen en (kostenloos) annuleren zit er niet in.

Mag dit zomaar?

gerda1956
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2005 21:22

Re: Mag een reisorganisatie de vliegtuigmaatschappij wijzigen?

Ongelezen bericht door gerda1956 »

Wij hadden paar jaar geleden via Arke (nu TUI) reis naar Turkije geboekt, en vliegen met Arkefly. Dit werd door Arke later omgezet naar Corendon. Heb toen gebeld en gezegd dat als ik met Corendon wou vliegen, ik zelf wel Corendon had geboekt. Na een pittige discussie een vergoeding van 100 euro pp gehad.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Mag een reisorganisatie de vliegtuigmaatschappij wijzigen?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Ja, dat mag en gebeurt regelmatig.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Mag een reisorganisatie de vliegtuigmaatschappij wijzigen?

Ongelezen bericht door moederslink »

polensan schreef:Wij hebben bij TUI een reis met TUIfly naar Griekenland geboekt.
Nu hebben we de tickets ontvangen en blijkt de terugvlucht met Blue Air (Roemeense maatschappij) te gaan.
Als dat tijdens het boeken bekend was geweest hadden we dit niet door laten gaan.
TUI gebeld maar die gaan er niets aan doen en (kostenloos) annuleren zit er niet in.

Mag dit zomaar?
Volgens mij mag dit ook.
Wat voor reden gaven ze op?
En wat is uw grootste bezwaar dat u niet met Blue Air wilt vliegen?

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Mag een reisorganisatie de vliegtuigmaatschappij wijzigen?

Ongelezen bericht door Har06 »

moederslink schreef:
polensan schreef:Wij hebben bij TUI een reis met TUIfly naar Griekenland geboekt.
Nu hebben we de tickets ontvangen en blijkt de terugvlucht met Blue Air (Roemeense maatschappij) te gaan.
Als dat tijdens het boeken bekend was geweest hadden we dit niet door laten gaan.
TUI gebeld maar die gaan er niets aan doen en (kostenloos) annuleren zit er niet in.

Mag dit zomaar?
Volgens mij mag dit ook.
Wat voor reden gaven ze op?
En wat is uw grootste bezwaar dat u niet met Blue Air wilt vliegen?
Natuurlijk mag dat, zie AV , een reden hoeven ze niet te geven, Blue Air klinkt al onheilsspellend !!!!!!!

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Mag een reisorganisatie de vliegtuigmaatschappij wijzigen?

Ongelezen bericht door sjohie »

Tsja, dit kan gebeuren, als een van hun vliegtuigen voor extra onderhoud uit roulatie moet, dan kan het zijn dat ze deze oplossing kiezen. Alternatief is vlucht, en dus de vakanties van de inzittenden, annuleren.

Overigens is Blue Air niet zoveel meer/minder dan zeg een Vueling, Transavia, of Easyjet. Oftewel een low-budget maatschappij die vliegen met diverse smaken Boeing 737's. Het is een relatief jong bedrijf, met courante toestellen, en ze voldoen aan alle internationale en EU standaarden qua veiligheid en onderhoud. Met je ogen dicht, merk je geen verschil met Tui of Transavia, het zijn allemaal vliegende touringkarren tegenwoordig.

Geesje58
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 mei 2016 14:48

Re: Mag een reisorganisatie de vliegtuigmaatschappij wijzigen?

Ongelezen bericht door Geesje58 »

Wij kregen gisteren ook te horen dat onze vlucht naar Fuerteventura door Blue Air wordt gedaan. Tui hierover gebeld maar ze doen er niks mee annuleren kon nog maar voor 800 op een reis van 1000 euro. Het gaat meer over de oneerlijkheid van Tui als je boekt staat er gewoon Tuifly. Maar als je de tickets krijgt een week van tevoren dan staat er pas Blue Air. Zet het dan bij de boeking zodat mensen kunnen kiezen of ze met Blue Air willen vliegen. Ik vind het raar dat dit mag, bij overmacht of een kapot vliegtuig kan ik me er iets bij voorstellen maar dit is gewoon de mensen bedriegen. Als je een Philips tv koopt en je krijgt een Medion dan mag dat toch ook niet. Ik kon er in de voorwaarden niets van terugvinden dat dit mag.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Mag een reisorganisatie de vliegtuigmaatschappij wijzigen?

Ongelezen bericht door Har06 »

[quote="Geesje58"]Wij kregen gisteren ook te horen dat onze vlucht naar Fuerteventura door Blue Air wordt gedaan. Tui hierover gebeld maar ze doen er niks mee annuleren kon nog maar voor 800 op een reis van 1000 euro. Het gaat meer over de oneerlijkheid van Tui als je boekt staat er gewoon Tuifly. Maar als je de tickets krijgt een week van tevoren dan staat er pas Blue Air. Zet het dan bij de boeking zodat mensen kunnen kiezen of ze met Blue Air willen vliegen. Ik vind het raar dat dit mag, bij overmacht of een kapot vliegtuig kan ik me er iets bij voorstellen maar dit is gewoon de mensen bedriegen. Als je een Philips tv koopt en je krijgt een Medion dan mag dat toch ook niet. Ik kon er in de voorwaarden niets van terugvinden dat dit mag.[/quote]

niet goed gelezen Geestje, staat er wel degelijk in,. zij kunnen de vlieg mij wijzigen zonder veel uitleg Lees de Algemene Voorwaarden eens goed door

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Mag een reisorganisatie de vliegtuigmaatschappij wijzigen?

Ongelezen bericht door Brahms »

- Wat is nu het probleem met (in dit geval) Blue Air ?
- Waarom annuleren ? Blue Air is niets onveiliger of wat dan ook, dan TUI Fly.
- Waarom bedriegen, dat is toch wel een zware beschuldiging.

En wat maakt het allemaal in wezen uit.
Ik zie geen verschil in het vliegen met Blue Air, of welke andere Westerse maatschappij dan ook.

Al bijna 100 keer gevlogen, natuurlijk ook wel eens met een Roemeense maatschappij gevlogen, keurig netjes, prima op tijd en nog nette beenruimte ook.

polensan
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mei 2016 21:14

Re: Mag een reisorganisatie de vliegtuigmaatschappij wijzigen?

Ongelezen bericht door polensan »

moederslink schreef:
polensan schreef:Wij hebben bij TUI een reis met TUIfly naar Griekenland geboekt.
Nu hebben we de tickets ontvangen en blijkt de terugvlucht met Blue Air (Roemeense maatschappij) te gaan.
Als dat tijdens het boeken bekend was geweest hadden we dit niet door laten gaan.
TUI gebeld maar die gaan er niets aan doen en (kostenloos) annuleren zit er niet in.

Mag dit zomaar?
Volgens mij mag dit ook.
Wat voor reden gaven ze op?
En wat is uw grootste bezwaar dat u niet met Blue Air wilt vliegen?
Wat mij bezwaart is dat ik "x" boek en "y" krijg zonder aankondiging of verklaring twee weken voor vertrek.
Als er bij de boeking staat "x of y" dan heb je nog de keuze, wat je persoonlijke reden ook mag zijn. Nu wordt je voor het blok gezet.
TUI wilde overigens ook geen reden geven.
Darnaast stellen ze ook nog eens in hun AV dat de AV van de betreffende maatschappij geldt. Kennelijk ben ik dus een overeenkomst aangegaan met Blue Air zonder dat ik dat wist. TUI heeft een pagina met links naar zo'n 135 maatschappijen (http://www.tui.nl/corporate/algemene-vo ... lines.html) waar ze kennelijk zaken mee doen maar Blue Air zal je daar niet vinden.
Een dikke min voor TUI. Een paar maanden terug heb ik bovendien ook nog een reis in september bij hun geboekt. Ik ben benieuwd...

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Mag een reisorganisatie de vliegtuigmaatschappij wijzigen?

Ongelezen bericht door moederslink »

Misschien ben ik maar " een simpele ziel " , maar al lang geleden heb ik geleerd dat niets ( meer ) is wat het lijkt en Ik heb ook geleerd me daar niet meer zo druk over te maken. Er zijn wezenlijk grote problemen in de wereld.
Of je nou door de kat of door de hond wordt gebeten...." gena****** " word je toch :oops:
Blue-Air is prima en ik wens u fijne vakantie (s).

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Mag een reisorganisatie de vliegtuigmaatschappij wijzigen?

Ongelezen bericht door Brahms »

U boekt een vliegreis van A naar B. En dat gaat ook gebeuren. Dat dit met een andere maatschappij is, misschien zelfs beter, lijkt mij niet al te ernstig.
Dit komt overigens vaak voor, zelf al vaak meegemaakt. Neem het slechts als kennisgeving aan.

Fijne vakantie.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Mag een reisorganisatie de vliegtuigmaatschappij wijzigen?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

polensan schreef:
moederslink schreef:
polensan schreef:Wij hebben bij TUI een reis met TUIfly naar Griekenland geboekt.
Nu hebben we de tickets ontvangen en blijkt de terugvlucht met Blue Air (Roemeense maatschappij) te gaan.
Als dat tijdens het boeken bekend was geweest hadden we dit niet door laten gaan.
TUI gebeld maar die gaan er niets aan doen en (kostenloos) annuleren zit er niet in.

Mag dit zomaar?
Volgens mij mag dit ook.
Wat voor reden gaven ze op?
En wat is uw grootste bezwaar dat u niet met Blue Air wilt vliegen?
Wat mij bezwaart is dat ik "x" boek en "y" krijg zonder aankondiging of verklaring twee weken voor vertrek.
Als er bij de boeking staat "x of y" dan heb je nog de keuze, wat je persoonlijke reden ook mag zijn. Nu wordt je voor het blok gezet.
TUI wilde overigens ook geen reden geven.
Darnaast stellen ze ook nog eens in hun AV dat de AV van de betreffende maatschappij geldt. Kennelijk ben ik dus een overeenkomst aangegaan met Blue Air zonder dat ik dat wist. TUI heeft een pagina met links naar zo'n 135 maatschappijen (http://www.tui.nl/corporate/algemene-vo ... lines.html) waar ze kennelijk zaken mee doen maar Blue Air zal je daar niet vinden.
Een dikke min voor TUI. Een paar maanden terug heb ik bovendien ook nog een reis in september bij hun geboekt. Ik ben benieuwd...
Nou, dan blijf je toch lekker achter op je vakantieadres als je niet met Blue Air wilt vliegen. Tip: boek voortaan gewoon bij een major carrier. Al heb je dan nog altijd de kans dat je met een andere maatschappij vliegt middels code sharing.

Geesje58
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 mei 2016 14:48

Re: Mag een reisorganisatie de vliegtuigmaatschappij wijzigen?

Ongelezen bericht door Geesje58 »

Bedriegen was inderdaad wel wat overtrokken maar het komt bij mij niet helemaal eerlijk over als ze wel al van te voren weten dat je met een andere maatschappij vliegt maar dit niet bij de boeking neerzetten. Zou prima kunnen en de klanten kunnen zien wat ze boeken. Klant tevreden.
Vakantie gaat wel goedkomen hoor :D

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Mag een reisorganisatie de vliegtuigmaatschappij wijzigen?

Ongelezen bericht door Har06 »

Geesje58 schreef:Bedriegen was inderdaad wel wat overtrokken maar het komt bij mij niet helemaal eerlijk over als ze wel al van te voren weten dat je met een andere maatschappij vliegt maar dit niet bij de boeking neerzetten. Zou prima kunnen en de klanten kunnen zien wat ze boeken. Klant tevreden.
Vakantie gaat wel goedkomen hoor :D
Bedriegen is een gevaarlijke uitdrukking, menigeen komt met een advocaat in aanraking.

Toch niet goed gelezen Geestje, bij de boeking stond zeker niet vast dat er van Mij gewisseld zou worden :D

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Mag een reisorganisatie de vliegtuigmaatschappij wijzigen?

Ongelezen bericht door sjohie »

Geesje58 schreef:Bedriegen was inderdaad wel wat overtrokken maar het komt bij mij niet helemaal eerlijk over als ze wel al van te voren weten dat je met een andere maatschappij vliegt maar dit niet bij de boeking neerzetten. Zou prima kunnen en de klanten kunnen zien wat ze boeken. Klant tevreden.
Vakantie gaat wel goedkomen hoor :D
Tsja, klanten boeken op verschillende tijdstippen, met soms een verschil van meerdere maanden, dit is gewoon niet te voorkomen voor een organisatie als TUI. Die zijn in wezen ook maar een tussenpersoon, die boeken een stoel bij TUIfly, een apart bedrijf binnen het TUI concern. Als TUIfly de uitvoerende carrier veranderd voor de terugvlucht, kan TUI de touroperator, daar (voor jou) ook niet zoveel aan doen.

Als je dit wil voorkomen, zijn er lijnvluchten bij de major carriers.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Mag een reisorganisatie de vliegtuigmaatschappij wijzigen?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

sjohie schreef:
Als je dit wil voorkomen, zijn er lijnvluchten bij de major carriers.
Ook dan kan je via een andere maatschappij vliegen. Weliswaar via code sharing, maar bijvoorbeeld KLM partners zijn niet allemaal van hetzelfde niveau als KLM. Sommige zijn beter, andere zijn minder.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Mag een reisorganisatie de vliegtuigmaatschappij wijzigen?

Ongelezen bericht door olaf79 »

GJvdZ schreef:
sjohie schreef:
Als je dit wil voorkomen, zijn er lijnvluchten bij de major carriers.
Ook dan kan je via een andere maatschappij vliegen. Weliswaar via code sharing, maar bijvoorbeeld KLM partners zijn niet allemaal van hetzelfde niveau als KLM. Sommige zijn beter, andere zijn minder.
Dan staat dit er wel keurig bij en kun je overigens meestal aan je vluchtnr zien.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Mag een reisorganisatie de vliegtuigmaatschappij wijzigen?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Geesje58 schreef:Bedriegen was inderdaad wel wat overtrokken maar het komt bij mij niet helemaal eerlijk over als ze wel al van te voren weten dat je met een andere maatschappij vliegt maar dit niet bij de boeking neerzetten. Zou prima kunnen en de klanten kunnen zien wat ze boeken. Klant tevreden.
Vakantie gaat wel goedkomen hoor :D
Ik ben het wel met TS eens. Een Roemeense maatschappij is toch wat anders dan een duitse. In Roemenie zijn de regels / wetten gewoon anders en is er minder strikt toezicht (of is dat toezicht met een paar biljetjes om te kopen). Ik vind dat een touroperator niet zomaar mag omboeken. Als dit wel gebeurd (uit nood of wat voor reden dan ook) dan vind ik dat de klant het recht krijgt zijn boeking te annuleren onder retour van de volledige aankoopsom.

Of mag wat hier gebeurd is overigens nog maar de vraag.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mag een reisorganisatie de vliegtuigmaatschappij wijzigen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik ben het eigenlijk volledig met Olaf eens. Je kiest niet voor niets voor een bepaalde maatschappij, en betaalt daar ook voor, dan mag je ook verwachten dat je krijgt wat je wilde - of de overeenkomst kunt ontbinden.

Gesloten