LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Restitutie Tix.nl bij annulering vlucht

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
MastJ
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 aug 2016 09:38

Restitutie Tix.nl bij annulering vlucht

Ongelezen bericht door MastJ »

Allen,

Mijn probleem is als volgt:

Eind oktober heb ik via Tix.nl een vlucht geboekt naar Kuala Lumpur in juni 2016. Helaas bleek begin dit jaar dat Malaysian Airlines geen vluchten meer vanaf Schiphol ging doen en dat de vluchten zodoende geannuleerd werden. Hierop bood tix ons een optie om via Londen te vliegen of restitutie te ontvangen. Gezien de extra reistijd van +- 10 uur niet voor de optie Londen gekozen en dus verzocht om restitutie.

Nu is de klantenservice van Tix.nl niet bepaald snel met reageren, maar enkele weken na mijn verzoek(verzoek in februari gedaan) kreeg ik de bevestiging van annulering. Direct werd er verwezen naar de voorwaarden waarin staat dat Tix.nl eerst geld terug moet krijgen van Malaysian Airlines alvorens mij mijn geld terug te geven.

Lang verhaal kort: We zitten inmiddels in augustus en ik heb, ondanks meermaals contact zoeken, geen geld gezien. Wanneer je contact probeert te zoeken duurt het enkele weken voordat er een reactie komt.

Nu heb ik de volgende vragen:

ZIjn er meer mensen die hiermee te maken hebben gehad en hoe zijn zij tot een oplossing gekomen? Ik vind de manier van doen van Tix.nl schandalig en had op meer medewerking gerekend. De huidige algemene voorwaarden zijn niet bepaald stimulerend voor Tix om achter het geld aan te gaan, wat ze dan ook totaal niet doen.

ZIjn deze algemene voorwaarden wel wettelijk juist? Ik twijfel hieraan als ik artikel 8 lid 1 van de Europese Verordening 261/2004 bekijk. Hierin wordt vermeldt dat de consument binnen 7 dagen terug betaald moet worden, maar die 7 dagen hebben we al enige tijd overschreden inmiddels... Daarnaast valt nog te beargumenteren dat het een internetaankoop betreft, waardoor ik binnen 30 dagen mijn geld terug zou moeten krijgen, wat dus ook niet het geval is.

Ik hoor graag wat men hiervan vindt!

Groet,
Jeroen Mast

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Restitutie Tix.nl bij annulering vlucht

Ongelezen bericht door sjohie »

Die verordening slaat volgens mij op vliegmaatschappijen, en dat is tix niet. Als je met creditcard hebt betaald, kan je je geld via een betwiste transactie bij de creditcardmaatschappij misschien makkelijker terug krijgen.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Restitutie Tix.nl bij annulering vlucht

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je zou deze brief kunnen versturen.

Geachte heer, mevrouw,

Eind oktober heb ik via Tix.nl een vlucht geboekt naar Kuala Lumpur in juni 2016. De vlucht is helaas door u geannuleerd, wel heeft een alternatief geboden maar hier zijn wij om ons motiverende redenen niet op in gegaan. Ik heb u in februari reeds verzocht om het geld terug te boeken. Daarmee is de overeenkomst in februari ontbonding. En op grond van art. 6:271 BW is Tix.nl verplicht het bedrag terug te betalen

Tot op heden is dit niet gebeurt. Daarom sommeer ik Tix.nl hierbij om het bedrag ad [x] euro binnen 4 werkdagen na de dagtekening te doen bijschrijven op rekening IBAN [nummer]. En stel ik Tix.nl aansprakelijk voor de schade die het gevolg is van nadere uitblijving van betaling.

Het beding in de algemene voorwaarden waarmee Tix.nl zichzelf het recht geeft om met de terugbetaling tot sintjuttemus te wachten of tot het moment waarop ze zelf het geld terug heeft ontvangen, al gelang naar wat eerder komt, vernietig ik hierbij omdat dit onredelijk bezwarend is. Hierbij verwijs ik naar art. 6:236 sub c BW.

Met vriendelijke groet,
MastJ


Hierna kun je een incassobureau, jurist, advocaat, ect. in de arm nemen.
MastJ schreef:Daarnaast valt nog te beargumenteren dat het een internetaankoop betreft, (...)
Dat argument houdt nooit stand.

MastJ
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 aug 2016 09:38

Re: Restitutie Tix.nl bij annulering vlucht

Ongelezen bericht door MastJ »

Bedankt voor jullie reactie!

Ik zal inderdaad eerst een aangetekende brief versturen en parallel hieraan een jurist/advocaat o.i.d. in de armen gaan nemen, vooruitlopend op eventueel noodzakelijke vervolgstappen. Jammer dat het zo moet gaan en dat Tix bereid is het te escaleren om een voor hun (€1320) klein bedrag. Niet de eerste keer als ik zo het internet af struin. Vreemde manier van zakendoen.

bupaul
Berichten: 110
Lid geworden op: 19 jul 2010 11:32

Re: Restitutie Tix.nl bij annulering vlucht

Ongelezen bericht door bupaul »

Misschien heb je een rechtsbijstand verzekering waar je dan terecht kunt, zij handelen dan alles voor je af.

Reisrecht
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 aug 2016 14:53

Re: Restitutie Tix.nl bij annulering vlucht

Ongelezen bericht door Reisrecht »

U heeft zonder meer en direkt recht op terugbetaling van de som. Tix zal zich allicht als agent (bemiddelaar) opstellen, maar dat doet niets af aan dit feit. De door u genoemde clausule lijkt voor zover ik dat hier overzie een zogenaamde Unfair Term te zijn.

Gesloten