LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Veranderen initialen in namen op vliegticket kost 350 euro

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
janvugts
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jan 2017 15:17

Veranderen initialen in namen op vliegticket kost 350 euro

Ongelezen bericht door janvugts »

Recentelijk reisde ik met Vueling van Eindhoven naar Barcelona. Het ticket voor mij en mijn vrouw had ik gereserveerd met gebruikmaking van de initialen van ons. Respectievelijk JJAM en HHM. Op het vliegveld van Eindhoven kreeg ik te horen dat het niet mogelijk was om zo te reizen en dat dit veranderd moest worden in namen. Na telefonisch contact met Vueling en verandering van deze in totaal 7 voorletters in 7 voornamen en betaling van 7x50=350 euro kregen we een boardingpas.
Nergens in het reserveringssysteem dat Vueling gebruikt en ook niet in de reisvoorwaarden staat dat je bij een reservering de volledige voornamen zoals die in je paspoort staan moet gebruiken. Bovendien had ik met het gebruik van mijn initialen al gewoon voor de terugreis instapkaarten kunnen regelen.
Ik heb bij Vueling een officiele klacht ingediend en mijn geld terug gevraagd maar dat willen ze niet doen. Ze verwijzen slechts naar hun "conditions of carriage".
Heeft iemand tips wat ik nu verder kan doen? Waar zou ik mijn klacht nu neer kunnen leggen?
Laatst gewijzigd door Radar op 06 jan 2017 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp aangepast

madfred
Berichten: 332
Lid geworden op: 13 mei 2011 21:48

Re: Veranderen initialen in namen op vliegticket kost 350 euro

Ongelezen bericht door madfred »

De kans dat je na het indienen van een klacht je gelijk krijgt (en dus geld terug) is ongeveer 0%. Bij alle maatschappijen moet de naam op de reservering overeenkomen met de namen in het paspoort (ID-kaart). Alleen is de ene maatschappij wat redelijker in het wijzigen dan de andere. Vooral low-budget maatschappijen rekenen hier absurde bedragen voor.

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Veranderen initialen in namen op vliegticket kost 350 euro

Ongelezen bericht door BL2 »

Juist, honderden keren gevlogen, maar alle namen netjes en juist invullen, zoals op ID kaart of paspoort is gewoon verplicht. Met alleen wat losse letters kom je er nooit in.
Dure les, maar weinig aan te doen, zoals mijn voorganger ook al schreef.

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Veranderen initialen in namen op vliegticket kost 350 euro

Ongelezen bericht door henk51 »

Er wordt gevraagd om uw voornaam in te vullen(en wel zoals hij in uw reisdocument staat vermeld) en dat is wat anders dan voorletters of wat men ook veel doet roepnaam koosnaampje e.d. invullen.
Afgezien van de veelal belachelijk hoge prijs die ze vragen om dit te veranderen is dit onderwerp toch zoetjes aan bij vrijwel iedereen wel bekend nu.
Er zijn hierover al tig forum vragen hierover gesteld, groot aantal tv items aan besteed. Kranten artikelen e.d.
Beter vooraf wat meer informatie ingewonnen daar u zo blijkt totaal onwetend was over de regels.
Maar goed u weet het nu voor eventuele boekingen in de toekomst.


gr Henk

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Veranderen initialen in namen op vliegticket kost 350 euro

Ongelezen bericht door k2p »

7x voor 2 personen??? Belachelijk!
Was je er 2 uur van te voren? Dan moet je maar 2x 50 euro betalen. Namelijk 50 euro per persoon.
http://www.vueling.com/nl/vueling-diens ... t-wijzigen

A. Smit
Berichten: 42
Lid geworden op: 24 feb 2016 16:24

Re: Veranderen initialen in namen op vliegticket kost 350 euro

Ongelezen bericht door A. Smit »

Vuelling, goedkoop duurkoop met gratis hoofdpijn(dossiers). Maar dit is idd wel in ectremis van ze.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Veranderen initialen in namen op vliegticket kost 350 euro

Ongelezen bericht door olaf79 »

Werkelijk te absurd voor woorden. Een handeling van nog geen 2 minuten.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Veranderen initialen in namen op vliegticket kost 350 euro

Ongelezen bericht door GJvdZ »

olaf79 schreef:Werkelijk te absurd voor woorden. Een handeling van nog geen 2 minuten.
Daar verkijk je je op. Er wordt wel verwacht dat een luchtvaartmaatschappij die zo'n beetje direct kan doen. En dat betekent dat je mensen beschikbaar moet hebben. Je kunt natuurlijk de boel opsparen en eens per 2 weken een grote batch draaien. Dan wordt het inderdaad een goedkoop klusje. Maar ik denk niet dat klanten daar blij van worden. Uiteraard kan je de kosten ook lager maken en verdelen over alle tickets. Maar ik heb geen zin om meer dan noodzakelijk te betalen voor mensen die fouten maken.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Veranderen initialen in namen op vliegticket kost 350 euro

Ongelezen bericht door newmikey »

olaf79 schreef:Werkelijk te absurd voor woorden. Een handeling van nog geen 2 minuten.
En waaruit maak je op dat het slechts om een handeling van slechts 2 minuten in de eigen systemen van de luchtvaartmaatschappij gaat? Je hebt geloof ik ècht geen idee wat er achter de schermen allemaal met die gegevens moet gebeuren aan correcties en doormeldingen aan overheden en instanties, niet?

janvugts
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jan 2017 15:17

Re: Veranderen initialen in namen op vliegticket kost 350 euro

Ongelezen bericht door janvugts »

Henk 51 schreef: Er wordt gevraagd om uw voornaam in te vullen(en wel zoals hij in uw reisdocument staat vermeld)

Ik heb een klacht ingediend omdat dit er nu juist niet wordt gevraagd. Als je een reis bij vueling reserveert moet je gewoon iets invullen bij naam. Verder nergens de informatie dat hier de volledige namen zoals die in je paspoort of op je ID staan ingevuld moeten worden. Bovendien ontving ik gewoon met het gebruik van mijn initialen instapkaarten voor de terugreis. Ook nergens een melding dat dat niet zou kunnen.

Mucha

Re: Veranderen initialen in namen op vliegticket kost 350 euro

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

michieldejong
Berichten: 133
Lid geworden op: 08 dec 2015 15:04

Re: Veranderen initialen in namen op vliegticket kost 350 euro

Ongelezen bericht door michieldejong »

Op het boekingsformulier op vueling.com zijn velden voor "Naam" en "Achternaam". Als jij in het Naam veld je initialen invult zit de fout wel in eerste instantie bij jou, al staat er bij veel boekingsformulieren de waarschuwing bij dat de (Voor)naam ook echt de voornaam moet zijn zoals die in je paspoort staat.

Dat ze dan vervolgens 350 euro rekenen om de twee voornamen te wijzigen lijkt me onterecht. Het zou gewoon 50 euro per voornaam moeten zijn en niet 50 euro per initiaal. Voornaam is in hun systeem één veld dus als je de inhoud van dat ene veld wijzigt heb je eenmaal kosten. Bij het wijzigen van een dubbele achternaam of een achternaam met tussenvoegsels betaal je toch ook niet meer? Sowieso hadden ze kunnen volstaan met het vervangen van de 4 initialen door de eerste voornaam.

taxikemperman
Berichten: 632
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Veranderen initialen in namen op vliegticket kost 350 euro

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Net naar Vueling.com gegaan en een willekeurige reis uitgezocht.
Bij het boeken een grote zwarte balk met witte letters: "Naam en achternaam dienen hetzelfde geschreven te worden als in je ID"
Vervolgens krijg je de mogenlijkheid om je gegevens in te voeren.
Bij de invoervelden staat "naam" en niet "initialen"

"

michieldejong
Berichten: 133
Lid geworden op: 08 dec 2015 15:04

Re: Veranderen initialen in namen op vliegticket kost 350 euro

Ongelezen bericht door michieldejong »

Waar zie je die balk dan? Ik zie niets.
screenvueling.jpg
(32.81 KiB) 4093 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

taxikemperman
Berichten: 632
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Veranderen initialen in namen op vliegticket kost 350 euro

Ongelezen bericht door taxikemperman »

IMG_1435.JPG
(47.32 KiB) 4070 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

michieldejong
Berichten: 133
Lid geworden op: 08 dec 2015 15:04

Re: Veranderen initialen in namen op vliegticket kost 350 euro

Ongelezen bericht door michieldejong »

Als ik het op mijn iPhone doe krijg ik inderdaad ook die balk te zien. Via IE op mijn PC is deze balk er echter niet. Dit spreekt mijn inziens niet echt in het voordeel van Vueling.
Overigens heet via IE op de PC het veld Naam en niet Voornaam.

Moneyman
Berichten: 30078
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Veranderen initialen in namen op vliegticket kost 350 euro

Ongelezen bericht door Moneyman »

Maar nog even los van wat er nu wel of niet staat: dat je je volledige en juiste namen. Pet gebruiken mag toch wel als basale kennis verondersteld worden?

richardhassink
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 feb 2016 11:24

Re: Veranderen initialen in namen op vliegticket kost 350 euro

Ongelezen bericht door richardhassink »

Beste Jan,
Ik ben bezig met een artikel over low cost vliegmaatschappijen en zou graag telefonisch met je spreken over jouw persoonlijke ervaring met Vueling, om eventueel als ervaringsverhaal op te nemen bij het artikel. Zou je mee willen werken? Op mijn website vind je mijn mailadres. Ik hoor graag van je.
groeten, Richard Hassink

ekiem
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 jun 2013 19:18

Re: Veranderen initialen in namen op vliegticket kost 350 euro

Ongelezen bericht door ekiem »

Je kunt gewoon niets doen. Alles moet letterlijk kloppen en één lettertje verkeerd of vergeten , dan is er een probleem. Geld terug zie ik niet gebeuren omdat de fout bij jezelf ligt.

Ekiem

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Veranderen initialen in namen op vliegticket kost 350 euro

Ongelezen bericht door Radar »

Dit onderwerp is besproken in Radar Radio zaterdag 11 maart. Hierin heeft topicstarter janvugt gereageerd en hoor je hoe dit verhaal afloopt als Radar zich ermee gaat bemoeien. Klik hier om te luisteren: http://radar.avrotros.nl/uitzendingen/g ... ngskosten/

Gesloten