LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Budgetair zegt zelf geen touroperator te zijn

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
David B
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jun 2017 17:49

Budgetair zegt zelf geen touroperator te zijn

Ongelezen bericht door David B »

Dit voorjaar heb ik een reis naar Gran Canaria geboek via Budgetair. Na het betalen kreeg ik snel mijn vouchers voor de vlucht, hotel en auto opgestuurd via e-mail. Tot vlak voor de reis eigenlijk geen aandacht aangegeven aan deze papieren, totdat ik extra bagage wilde bijboeken. Budgetair gebeld, moest bij de vliegmaatschappij, echter bij de vliegmaatschappij moest ik een boekingsnummer hebben en die stond niet op mijn voucher. Nogmaals Budgetair gebeld en na veel zoeken toch een nummer kunnen krijgen.

Bij aankomst in Gran Canaria melde ik mij bij de balie van Interrent in Gran Canaria. Deze kon mij eerst niet vinden (boeking nummer op voucher komt niet overeen met hun gegevens), maar na enig zoeken toch gevonden. In de boekingspapieren stond duidelijk beschreven dat er een eigen risico van 300 euro voor de auto was, maar ook expliciet de opmerking dat er geen extra kosten zouden zijn voor de huur van de auto. Bij doorlezen van het contract viel op dat het eigen risico 1200 euro was en dat er extra kosten zouden zijn van in elk geval 70 euro voor het feit dat ik de auto afgetankt zou inleveren en ook nog eens 50 euro voor de benzine. Gezien de boekingspapieren daar niet mee akkoord gegaan en uitgelegd dat ik andere afspraken had. Dat was volgens Interrent het probleem van Budgetair en niet van hun. Hierop Budgetair gebeld, welke aangaf dat zij niks konden doen, maar dat het via Cartrawler moest. Deze gebeld, weer was ik daar niet bekend en na nog een telefoontje met Budgetair bleek er toch nog een andere code te bestaan, maar was ik bij Cartrawler alleen bekend onder de naam van Budgetair. Uiteindelijk heeft Cartrawler belooft dat zij de extra verzekering voor het verlagen van het eigen risico zouden terugbetalen en dat er verder geen extra kosten zouden zijn.

Hierna een fantastisch vakantie gehad en bij terugkeer in Nederland direct een mail gestuurd naar Cartwaler met het verzoek de extra kosten, in totaal 234 euro teruggestort te krijgen. Dit was volgens hun geen probleem, echter zou ik alleen de verzekeringskosten terugkrijgen, de extra “benzine” kosten waren niet hun probleem. Daarbij waren zij niet de contractant, dat was Budgetair, dus het geld zou naar Budgetair worden teruggestort en die moesten dat uitkeren aan mij. Hierop gemaild en ook gebeld naar Budgetair, zowel voor het verder bespreken van het terug storten van het verzekeringsgeld, maar ook van de extra kosten. En toen is er meerdere malen de wat bijzondere opmerking gemaakt: Budgetair is als bedrijf geen onderdeel van de transactie en alle problemen die er zijn moet je bij de andere bedrijven oplossen. Dus terwijl je bij Budgetair betaalt, zij zich voordoen als touroperator, nergens op de papieren staat bij wie je anders boekt dan Budgetair, bij problemen het geld eerst word teruggestort naar hun door andere contractanten, zijn zij in hun beleving niet de aansprakelijken.
Uiteindelijk heb ik na erg veel herinneringsmails (15 in totaal) het geld teruggekregen van Cartrawler via Budgetair, ook hierin bleken er fouten te zijn gemaakt door Budgetair, echter het laatste stuk geld, ook al is het niet super veel, heb ik nu 6 maanden later nog steeds niet terug en Budgetair vind het ook niet hun probleem.

Zelf boek ik nu direct bij de vliegmaatschappij, autoverhuur en hotel voor mijn volgende vakantie, weet je tenminste zeker dat je weet waar je terecht bij problemen.

Nu is mijn vraag: Mag Budgetair zich voordoen als touroperator, maar bij problemen alles wegwuiven? En welke bedrijven nemen wel verantwoordelijkheid voor wat ze leveren?

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Budgetair zegt zelf geen touroperator te zijn

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Budgetair is geen touroperator. Bij een touroperator boek je een totaal pakket, vlucht, hotel, transfer naar het hotel. Bij problemen daar dit altijd een plaatselijke vertegenwoordiger.

Budgetair is een boekingskantoor van vliegtuigtickets waar ook via aanbieders hotel's en huurauto's geboekt kunnen worden.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Budgetair zegt zelf geen touroperator te zijn

Ongelezen bericht door olaf79 »

redhead55 schreef:Misschien toch eerst eens de Algemene Voorwaarden lezen van Budgetair voor er direct geboekt wordt ? (we zeggen het nog maar eens)

BudgetAir.nl is een online reisagent die via haar Website op naam van de Reiziger boekingen maakt voor Vliegtickets
en/of hotelovernachtingen, huurauto’s en/of transfers. BudgetAir.nl is zelf uitdrukkelijk geen partij bij de uiteindelijke
overeenkomst(en) van Opdracht. BudgetAir.nl treedt niet op als reisorganisator/touroperator.

Lijkt me toch zeer duidelijk.
Zeker zeer duidelijk. Maar daarmee niet minder onwettig. Je kunt alles in de algemene voorwaarden zetten.

Als reisorganisator wordt aangemerkt degene die, in de uitoefening van zijn bedrijf op eigen naam aan het publiek of aan een groep personen van te voren georganiseerde reizen aanbiedt.

reisovereenkomst: de overeenkomst waarbij een reisorganisator zich jegens zijn wederpartij verbindt tot het verschaffen van een door hem aangeboden van te voren georganiseerde reis die een overnachting of een periode van meer dan 24 uren omvat alsmede ten minste twee van de volgende diensten: 1°. vervoer, 2°. verblijf, 3°. een andere niet met vervoer of verblijf verband houdende, toeristische dienst die een significant deel van de reis uitmaakt.

E.e.a. valt na te lezen in Art BW 7A:500

Budgetair is in dit geval gewoon de reisorganisator en dus aansprakelijk voor de tekortkomingen. Ik zou ze aanmanen voor het nog te verkrijgen bedrag en wettelijke rente daarbij op te tellen. Betalen ze niet binnen de wettelijke termijn van 14 dagen, dan een incasso procedure starten.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Budgetair zegt zelf geen touroperator te zijn

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar, het is geen vooraf aangeboden reis.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Budgetair zegt zelf geen touroperator te zijn

Ongelezen bericht door olaf79 »

Nijogeth schreef:Maar, het is geen vooraf aangeboden reis.
Natuurlijk wel. TS boekt vlucht, hotel, auto, en budget air zorgt dat alles van te voren gereserveerd en geregeld wordt. Er is hier sprake van een reis die van te voren is geboekt. Niet een reisiger die spontaan langskomt op de airport en daar boekt voor vertrek zelfde dag.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Budgetair zegt zelf geen touroperator te zijn

Ongelezen bericht door GJvdZ »

olaf79 schreef:
Nijogeth schreef:Maar, het is geen vooraf aangeboden reis.
Natuurlijk wel. TS boekt vlucht, hotel, auto, en budget air zorgt dat alles van te voren gereserveerd en geregeld wordt. Er is hier sprake van een reis die van te voren is geboekt. Niet een reisiger die spontaan langskomt op de airport en daar boekt voor vertrek zelfde dag.
Nogmaals: Budgetair biedt geen reis aan. Slechts de losse onderdelen (vlucht, auto, accomodatie). De reiziger stelt de reis samen. Straks ga je nog beweren dat als ik een vlucht boek voor 5 juli en ik boek een hotel voor 6 juli dat zijn verantwoordelijk zijn voor de fout.

En een voorbeeld in een andere sector: Als jij bij de Gamma hout haalt voor een tafel die je zelf hebt ontworpen en gebouwd, en die tafel stort in, ga je dan garantie claimen bij Gamma? Dit is precies hetzelfde.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Budgetair zegt zelf geen touroperator te zijn

Ongelezen bericht door Nijogeth »

olaf79 schreef:
Nijogeth schreef:Maar, het is geen vooraf aangeboden reis.
Natuurlijk wel. TS boekt vlucht, hotel, auto, en budget air zorgt dat alles van te voren gereserveerd en geregeld wordt. Er is hier sprake van een reis die van te voren is geboekt. Niet een reisiger die spontaan langskomt op de airport en daar boekt voor vertrek zelfde dag.
Ik heb het verkeerd verwoord. Dit is geen compleet aangeboden reis. De klant geeft aan wat hij wil en Budgetair regelt dit voor de klant. Budgetair is dus een intermediair.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Budgetair zegt zelf geen touroperator te zijn

Ongelezen bericht door olaf79 »

Nijogeth schreef:
olaf79 schreef:
Nijogeth schreef:Maar, het is geen vooraf aangeboden reis.
Natuurlijk wel. TS boekt vlucht, hotel, auto, en budget air zorgt dat alles van te voren gereserveerd en geregeld wordt. Er is hier sprake van een reis die van te voren is geboekt. Niet een reisiger die spontaan langskomt op de airport en daar boekt voor vertrek zelfde dag.
Ik heb het verkeerd verwoord. Dit is geen compleet aangeboden reis. De klant geeft aan wat hij wil en Budgetair regelt dit voor de klant. Budgetair is dus een intermediair.
DAt is precies wat een reisbureau meestal doet, de wens van de klant invullen, en vervolgens boeken ze op hun naam de reis. Vandaar ook dat er met vouchers gewerkt wordt. De wet is duidelijk. Als je een reis aanbiedt met meerdere componenten dan ben je reisorganisator en dus eind verantwoordelijk voor de totale goede afloop van alle componenten.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Budgetair zegt zelf geen touroperator te zijn

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ze bieden geen reis aan met verschillende componenten, zoals een reisbureau. Ze verbinden alleen componenten die de klant uitkiest.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Budgetair zegt zelf geen touroperator te zijn

Ongelezen bericht door olaf79 »

Nijogeth schreef:Ze bieden geen reis aan met verschillende componenten, zoals een reisbureau. Ze verbinden alleen componenten die de klant uitkiest.
Dat is toch hetzelfde, of ben je nu spijkers op laag water aan het zoeken... De vlucht, hotel, auto worden allemaal door budgetair geregeld, ze gebruiken hun eigen naam daarvoor. Dat dit online gebeurd maakt niets uit. Een reisbureau doet vanachter de computer precies hetzelfde.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Budgetair zegt zelf geen touroperator te zijn

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nee, er is wel degelijk verschil tussen kant en klare reizen die je bij een reisbureau koopt en iemand inhuren om de reis die jij wilt te regelen.

Of beweer jij dat jij enige vrije keuze hebt als jij bijvoorbeeld een 8-daagse vliegreis naar Cairo boekt in hotel X? Je bepaalt waar je vertrekt en de eerste dag van de reis, de rest bepaalt de reismaatschappij. Deze regelen met welke vliegmaatschappij je vliegt en welke vliegtijden je hebt, men regelt de transfer van vliegveld naar hotel en terug en eventuele excursies.

Bij Budgetair bepaalt de klant vertrekplaats, vliegmaatschappij, vluchttijden, transfers, hotel, reisduur en excursies allemaal zelf en Budgetair verzorgt de boeking van al deze dingen.

Een immens verschil.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Budgetair zegt zelf geen touroperator te zijn

Ongelezen bericht door olaf79 »

Nijogeth schreef:Nee, er is wel degelijk verschil tussen kant en klare reizen die je bij een reisbureau koopt en iemand inhuren om de reis die jij wilt te regelen.

Of beweer jij dat jij enige vrije keuze hebt als jij bijvoorbeeld een 8-daagse vliegreis naar Cairo boekt in hotel X? Je bepaalt waar je vertrekt en de eerste dag van de reis, de rest bepaalt de reismaatschappij. Deze regelen met welke vliegmaatschappij je vliegt en welke vliegtijden je hebt, men regelt de transfer van vliegveld naar hotel en terug en eventuele excursies.

Bij Budgetair bepaalt de klant vertrekplaats, vliegmaatschappij, vluchttijden, transfers, hotel, reisduur en excursies allemaal zelf en Budgetair verzorgt de boeking van al deze dingen.

Een immens verschil.
Dat verschil is niet relevant. Het ene reisbureau biedt maatwerk en het andere een totaal pakket waar alles vast staat en niks veranderd kan worden.
Wat wel relevant is, is wat de wet zegt. En die is duidelijk wanneer je een reisorganisator bent en wanneer niet. Het bovenstaande verschil wordt daarin niet als voorwaarde genoemd.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Budgetair zegt zelf geen touroperator te zijn

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Overigens heb ik de termen wel een beetje omgedraaid, maar dat maakt voor het complete verhaal niets uit. Zoals gezegd, er is een verschil tussen de 2.
https://www.anwb.nl/juridisch-advies/op ... uroperator

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Budgetair zegt zelf geen touroperator te zijn

Ongelezen bericht door olaf79 »

Nog steeds heeft niemand aangetoond waarom Budgetair volgens de wet geen reisorganisator zou zijn en dus dien ten gevolge niet het aanspreekpunt voor de klant.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Budgetair zegt zelf geen touroperator te zijn

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nog steeds heeft niemand aangetoond waarom Budgetair een touroperator is, dus kunnen we concluderen dat ze dat inderdaad niet zijn.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Budgetair zegt zelf geen touroperator te zijn

Ongelezen bericht door olaf79 »

Nijogeth schreef:Nog steeds heeft niemand aangetoond waarom Budgetair een touroperator is, dus kunnen we concluderen dat ze dat inderdaad niet zijn.
Dat heb ik wel, namelijk omdat de wet het zo zegt.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Budgetair zegt zelf geen touroperator te zijn

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

Olaf heeft het bij het rechte eind, wat de voorwaarden ook zijn van een reisbureau of "bemiddelaar" doet niets af aan wat de wet er van vind, de wet gaat altijd boven de voorwaarden die iemand stelt...

een winkelier =verkoopt iets van een ander, namelijk de fabrikant, dan moet je ook bij de winkelier zijn om eventueel een claim neer te leggen en niet bij de fabrikant, de Nederlandse wetgever heeft dit zo geregeld, OOK in de reisbranche!!!

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Budgetair zegt zelf geen touroperator te zijn

Ongelezen bericht door Nijogeth »

De wet geeft dus aan dat men geen touroperator is, maar een reisbureau. Men biedt namelijk niet geen reispakketen aan, maar biedt afzonderlijke onderdelen aan, geleverd door anderen.

Gesloten