Pagina 1 van 2

klacht tegen Air Berlin

Geplaatst: 18 jul 2017 22:58
door ton van loosbroek
we hebben op 3 mei een klacht ingediend bij Air Berlin ( zie bijlage) > tickets via Air Berlin site gekocht voor reis naar New York op 21 April.....Je moest je volledige doopnamen opgeven. Ik heb er vier en die pasten niet op de regel. Vandaar dat we AWMJ (afkortingen) gekozen hebben. Er stond ook niet op de site beschreven hoe je dit anders moest doen en telefonisch zijn ze niet bereikbaar. Op de luchthaven aangekomen vonden ze mijn ticket op deze manier niet geldig en als ik alsnog naar NY wilde dan moest ik ter plekke een nieuw ticket kopen voor 1.141,77 euro. Dat heb ik wel gedaan en heb op 3 mei een schriftelijke klacht ingediend. Tot op heden geen enkele reactie ontvangen. Bellen naar Air Berlin is een duivels dilemma........wachtrij … wachtrij en verbreking van de verbinding. Kunt u mij in deze verder helpen. met vriendelijk groet Ton van Loosbroek

Re: klacht tegen Air Berlin

Geplaatst: 19 jul 2017 10:00
door Brahms
ton van loosbroek schreef:we hebben op 3 mei een klacht ingediend bij Air Berlin ( zie bijlage) > tickets via Air Berlin site gekocht voor reis naar New York op 21 April.....Je moest je volledige doopnamen opgeven. Ik heb er vier en die pasten niet op de regel. Vandaar dat we AWMJ (afkortingen) gekozen hebben. Er stond ook niet op de site beschreven hoe je dit anders moest doen en telefonisch zijn ze niet bereikbaar. Op de luchthaven aangekomen vonden ze mijn ticket op deze manier niet geldig en als ik alsnog naar NY wilde dan moest ik ter plekke een nieuw ticket kopen voor 1.141,77 euro. Dat heb ik wel gedaan en heb op 3 mei een schriftelijke klacht ingediend. Tot op heden geen enkele reactie ontvangen. Bellen naar Air Berlin is een duivels dilemma........wachtrij … wachtrij en verbreking van de verbinding. Kunt u mij in deze verder helpen. met vriendelijk groet Ton van Loosbroek
Ik zie geen bijlage, maar uit je bericht snap ik wel wat de kern van de zaak is. En helaas wordt die fout regelmatig gemaakt en is ook op dit forum al wel voorbij gekomen.
Voorletters is iets compleet anders dan voornamen, en daar zit het probleem. Als je slechts voorletters invult terwijl er altijd op vliegtickets voornamen worden gevraagd, dan is het ticket niet geldig.
AWMJ geeft geen enkele info over je werkelijke voornamen, dat is de kern van het probleem.

Ik denk dat ook al zou Air Berlin wel bereikbaar zijn, dit niets uitmaakt. Ze gaan zeker weten niet je nieuw gekochte ticket betalen, de fout ligt bij jou helaas.

Re: klacht tegen Air Berlin

Geplaatst: 19 jul 2017 10:12
door Dieke83
Als je op het punt komt waar je je namen in moet vullen staat heel duidelijk zoals vermeld in je paspoort
Lijkt me toch logisch dat ze je ticket niet accepteerde.

Re: klacht tegen Air Berlin

Geplaatst: 19 jul 2017 10:26
door sjohie
ton van loosbroek schreef:we hebben op 3 mei een klacht ingediend bij Air Berlin ( zie bijlage) > tickets via Air Berlin site gekocht voor reis naar New York op 21 April.....Je moest je volledige doopnamen opgeven. Ik heb er vier en die pasten niet op de regel. Vandaar dat we AWMJ (afkortingen) gekozen hebben. Er stond ook niet op de site beschreven hoe je dit anders moest doen en telefonisch zijn ze niet bereikbaar. Op de luchthaven aangekomen vonden ze mijn ticket op deze manier niet geldig en als ik alsnog naar NY wilde dan moest ik ter plekke een nieuw ticket kopen voor 1.141,77 euro. Dat heb ik wel gedaan en heb op 3 mei een schriftelijke klacht ingediend. Tot op heden geen enkele reactie ontvangen. Bellen naar Air Berlin is een duivels dilemma........wachtrij … wachtrij en verbreking van de verbinding. Kunt u mij in deze verder helpen. met vriendelijk groet Ton van Loosbroek
Bij het boeken, ik doe nu even een nepboeking, zie ik op hun site het invulveld voornaam staan, met eronder "zoals vermeld in het paspoort". Niks doopnaam, of namen, als in meervoud. Twijfel bij het bezit van 4 namen, zou redelijkerwijs een reden kunnen zijn om dit alles even te googlen. Dan was eea vlot duidelijk geworden, want dit is iets waar meer mensen tegenaan lopen. De oplossing is dan de eerste voornaam uit het paspoort invullen.

Bij de Frequently Asked Questions (FAQ) staat hierover, dat naamswijzigingen op een ticket, oa door een tikfout, wel kunnen, maar dat dit vóór inchecken dient te gebeuren, dit staat dus wel op de site aangegeven.

Re: klacht tegen Air Berlin

Geplaatst: 19 jul 2017 10:46
door prijk
Voor de goede orde en ten overvloede wellicht: in het algemeen geldt voor elk vliegticket over de hele wereld dat het invullen van alleen de eerste voornaam zoals in het paspoort voldoende is. Dus is je roepnaam Annemarie en zijn je voornamen in je paspoort "Anna Maria", dan is "Anna" invullen altijd juist en voldoende. Nooit afkortingen gebruiken en al je voornamen invullen is ook niet nodig en kan zelfs tot misverstanden leiden.

Re: klacht tegen Air Berlin

Geplaatst: 26 jul 2017 16:53
door ateurlings
Inderdaad staat het mijn inziens vrij duidelijk op de website van airberlin.com
1. traveller: adult
Title*  Mister MRS
First name*
Last name*
as indicated in passport

Ik lees daar nergens iets over alle doopnamen.
Dus helaas een dure les

Re: klacht tegen Air Berlin

Geplaatst: 26 jul 2017 17:37
door sheke1950
Omdat AirBerlin zo slecht bereikbaar is.
Als zij ermee aan de slag gaan heb je grote kans dat er een oplossing komt.
Kan niet zo zijn dat je geld door het riool verdwijnt vanwege een administratief probleem mbt invulling voornamen.
Succes!

Re: klacht tegen Air Berlin

Geplaatst: 26 jul 2017 17:41
door sheke1950
Is het mogelijk om anderen HULP te bieden, ipv degene in te peperen dat die een oen is?
Geef liever geen reactie dan een trap na.

Re: klacht tegen Air Berlin

Geplaatst: 26 jul 2017 18:05
door sheke1950
Stuurde link van deze pagina.
Je kunt ze in het Engels of Duits jouw probleem voorleggen.
Laat weten of het probleem is opgelost.
Zoniet alsnog klachtenkompas.nl inschakelen.
Nogmaals succes.
https://m.facebook.com/airberlin/

Re: klacht tegen Air Berlin

Geplaatst: 26 jul 2017 18:31
door Len123
Voor alle lezers,
een naam in een ticket dient ALTIJD de EERSTE VOLLEDIGE voornaam zijn, conform het paspoort.
Ik heb jaren in de luchtvaart gewerkt en dat is de regel.
Heeft u er, zoals in dit verhaal 4, dan volstaat altijd alleen de eerste. De overige worden weg gelaten, en ook niet/nooit aangegeven middels de voorletters.
Zo is ook de regel, een getrouwde vrouw reist ALTIJD onder haar meisjesnaam, ook al staat er in het paspoort vermeld, echtgenote van......
Ook dit weten veel mensen niet.

Re: klacht tegen Air Berlin

Geplaatst: 26 jul 2017 18:42
door renewouters
Waar komt toch iedere keer dat misverstand vandaan dat je je doopnamen moet invoeren? Dat staat nergens en zou ook niet kunnen want heel veel mensen zijn helemaal niet gedoopt....

Re: klacht tegen Air Berlin

Geplaatst: 26 jul 2017 19:27
door Len123
Daarom zeg ik ook, eerste volledige voornaam, conform het paspoort.
Ik snap trouwens toch niet dat het systeem van Air Berlin de opgave door de passagier geaccepteerd heeft, zeker als je naar Amerika vliegt "moet" alles volgens het boekje.
Dat de passagier een nieuw ticket moest kopen vind ik waanzin, een aanpassing is heel makkelijk te maken.
Maar ja, dat is nu juist loos, vind ik, met die low cost carriers.
Als je tijdig genoeg boekt kun je ook bij de "lijndienst" maatschappijen voordelige tickets kopen.
Maar ja, dan moet je wel ff zoeken. Er zijn genoeg boekingssites die je de weg kunnen wijzen.
Wat ik doe, zoek via allerlei boekingssites uit wat de gemiddelde kosten ongeveer zijn en ga dan naar de site van de airline die mijn voorkeur heeft en boek daar, OOK dat scheelt weer een hoop geld.
Als je je dan ook al hebt aangemeld voor een of ander kaart, zoals bv. bij Lufthansa "Miles & More", heb je gelijk al een behoorlijk aantal airlines te pakken die allemaal in dezelfde alliantie zitten en verdien je ook nog mijlen, die je dan op een volgende vlucht kunt gebruiken. Nog verder afgezien wat voor voordelen z'n "loyaliteitsprogramma" biedt.

Re: klacht tegen Air Berlin

Geplaatst: 26 jul 2017 23:02
door renewouters
Len123 schreef:Dat de passagier een nieuw ticket moest kopen vind ik waanzin, een aanpassing is heel makkelijk te maken.
Maar ja, dat is nu juist loos, vind ik, met die low cost carriers.
Dat vind ik nu juist weer een voordeel van die low cost carriers. Waarom zou ik meer moeten betalen zodat anderen meer services kunnen krijgen om hun fouten te herstellen?

Re: klacht tegen Air Berlin

Geplaatst: 27 jul 2017 10:03
door Dieke83
Len123 schreef: Dat de passagier een nieuw ticket moest kopen vind ik waanzin, een aanpassing is heel makkelijk te maken.
Maar ja, dat is nu juist loos, vind ik, met die low cost carriers.
Ik vind het geen waanzin als jij als klant niet goed op let ja dan betaal je daar de prijs voor. Een beetje eigen verantwoording nemen mag ook wel hoor.
Het stond bij Air Berlin op de website heel duidelijk aangegeven dat je de naam zoals in het paspoort vermeld staat moet invullen.

Re: klacht tegen Air Berlin

Geplaatst: 27 jul 2017 11:00
door Miepje1
Ik ben er voor dat dat gezeur over 'doopnaam' en 'meisjesnaam' helemaal wordt afgeschaft. Inderdaad worden mensen niet meer allemaal gedoopt en weten ze vaak niet eens wat 'doopnaam' ook alweer inhield. En verder is 'meisjesnaam' al heel lang geleden afgeschaft. Dat is discriminerend.
Als instanties/bedrijven nu eens gewoon gingen praten over 'voor- en achternaam' en dan eventueel als toelichting geven dat ze met 'voornaam' de eerste naam bedoelen, en met 'achternaam' je geboortenaam, dan zijn we hopelijk over een paar jaar van dit gedoe af.

Re: klacht tegen Air Berlin

Geplaatst: 27 jul 2017 11:15
door Nijogeth
Want first name en voornaam, waar de verkopers van vliegtickets over praten en last name of achternaam, daar bedoelen ze uiteraard doopnaam en meisjesnaam mee. Het leuke is dat er vaak ook nog bij staat aangegeven welke naam er precies moet komen te staan.

Re: klacht tegen Air Berlin

Geplaatst: 27 jul 2017 11:25
door sjohie
sheke1950 schreef:Is het mogelijk om anderen HULP te bieden, ipv degene in te peperen dat die een oen is?
Geef liever geen reactie dan een trap na.
Wat is precies jouw idee van hulp, anders dan aan te geven hoe het de volgende keer wél moet?

Als ik kon zou ik meer voor je doen, het is sneu geld, maar niemand heeft hier een achterdeurtje naar de vliegmaatschappij in kwestie om je te "matsen" helaas.

Re: klacht tegen Air Berlin

Geplaatst: 27 jul 2017 14:43
door Miepje1
Nijogeth schreef:Want first name en voornaam, waar de verkopers van vliegtickets over praten en last name of achternaam, daar bedoelen ze uiteraard doopnaam en meisjesnaam mee. Het leuke is dat er vaak ook nog bij staat aangegeven welke naam er precies moet komen te staan.
Je begrijpt me niet. Sorry, ik schrijf het denk ik verkeerd. Dat woord 'meisjesnaam' moet verdwijnen. Dat is verwarrend! Er zijn nog heel veel getrouwde vrouwen die de naam van hun man gebruiken en die dat 'hun naam' vinden. Die boeken dus een ticket en zetten daar de verkeerde achternaam op.
En 'doopnaam' is ook iets uit een grijs verleden.

Waarom niet gewoon 'voornaam' en dan als toelichting: 'zoals op het geboortebewijs' en 'achternaam' met als toelichting 'zoals op het geboortebewijs'.
De meeste mensen weten hopelijk wel dat ze een geboortebewijs hebben :D .

Re: klacht tegen Air Berlin

Geplaatst: 27 jul 2017 15:06
door Dirkie
Miepje1 schreef:
Nijogeth schreef:Want first name en voornaam, waar de verkopers van vliegtickets over praten en last name of achternaam, daar bedoelen ze uiteraard doopnaam en meisjesnaam mee. Het leuke is dat er vaak ook nog bij staat aangegeven welke naam er precies moet komen te staan.
Je begrijpt me niet. Sorry, ik schrijf het denk ik verkeerd. Dat woord 'meisjesnaam' moet verdwijnen. Dat is verwarrend! Er zijn nog heel veel getrouwde vrouwen die de naam van hun man gebruiken en die dat 'hun naam' vinden. Die boeken dus een ticket en zetten daar de verkeerde achternaam op.
En 'doopnaam' is ook iets uit een grijs verleden.

Waarom niet gewoon 'voornaam' en dan als toelichting: 'zoals op het geboortebewijs' en 'achternaam' met als toelichting 'zoals op het geboortebewijs'.
De meeste mensen weten hopelijk wel dat ze een geboortebewijs hebben :D .
Ik weet het niet maar mijn vrouw reist niet maar het geboortebewijs op zak. Als we een ticket boeken vullen we gewoon de eerste voornaam volledig in en de achter naam zoals vermeld in het reisdocument. Is echt niet zo moeilijk hoor. En overigens is de roepnaam van mijn vrouw ook weer anders dan haar eerste voornaam maar daar heb bij het kopen van tickets ook niets aan...

Re: klacht tegen Air Berlin

Geplaatst: 27 jul 2017 16:02
door olaf79
Dieke83 schreef:
Len123 schreef: Dat de passagier een nieuw ticket moest kopen vind ik waanzin, een aanpassing is heel makkelijk te maken.
Maar ja, dat is nu juist loos, vind ik, met die low cost carriers.
Ik vind het geen waanzin als jij als klant niet goed op let ja dan betaal je daar de prijs voor. Een beetje eigen verantwoording nemen mag ook wel hoor.
Het stond bij Air Berlin op de website heel duidelijk aangegeven dat je de naam zoals in het paspoort vermeld staat moet invullen.
Het is absurd om dan maar een nieuw ticket te verkopen. Het personeel knippert drie keer met de ogen heeft de boel in de computer aangepast. Dit is gewoon misbruik maken van de onwetendheid / verwarring van de klant...