LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoge kosten bij EasyJet door foutje in achternaam

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Alex E
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 jan 2015 17:37

Re: Hoge kosten bij EasyJet door foutje in achternaam

Ongelezen bericht door Alex E »

newmikey schreef:
Alex E schreef:Het gaat om een menselijke vergissing, waarvan ongetwijfeld statistisch bepaald is welk percentage van de mensen deze vergissing bij het boeken begaan...
Als u het woord ongetwijfeld gebruikt heeft u vast toegang tot echte statistische gegevens, zo niet dan kletst u uit uw nek en is er niets waarschijnlijk.
...om de achternaam volledig te maken, voor de maatschappij een fluitje van een cent...
Het is hier al vaker voorbijgekomen dat dit géén "fluitje van een cent" is, dat er meerdere systemen aangepast moeten worden, internationale meldingen moeten worden gedaan en ook administratieve handelingen geld kosten.
Newmikey, leef je nog in de vorige eeuw? Elke website die je bezoekt en elke link die je intoetst wordt geregistreerd. Zonder toegang te hebben tot de statistische gegevens weet ik dat elke invoer en derhalve ook het percentage van foutieve invoer van (naams) gegevens nauwgezet bijgehouden wordt. Geen kwestie van waarschijnlijkheid maar zekerheid. En wat betreft dat er vanwege een naamswijziging meerdere systemen aangepast zouden moeten worden en er internationale meldingen ??? gedaan zouden moeten worden, ben jij degene die uit zijn nek kletst. Je basering van deze onzin, omdat het hier al vaker voorbijgekomen is, slaat nergens op. Zonder enige kennis van zaken delen sommige mensen hier hun gedachten en dat zou meteen de waarheid zijn? Niets anders dan elkaar napraten. Papieren tickets zijn overigens op hun retour, gewoon een scan via je mobiel raakt steeds meer in. En dat ticket is alleen interessant voor de vliegtuigmaatschappij, vindt verder geen enkele controle op plaats. Net zo min als er controle plaats vindt op een treinticket op basis van een naam. Dus ja, een naamswijziging is een kwestie van een paar aanslagen op een toetsenbord maar vliegtuigmaatschappijen laten jou en anderen graag in de waan dat daar enorme inspanningen voor nodig zijn zodat zij door kunnen gaan met exorbitante prijzen daarvoor in rekening te brengen.

Alex E
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 jan 2015 17:37

Re: Hoge kosten bij EasyJet door foutje in achternaam

Ongelezen bericht door Alex E »

Crazyme, je doet je naam eer aan! Verder zal ik aan je reactie maar geen tijd verspillen.

Alex E
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 jan 2015 17:37

Re: Hoge kosten bij EasyJet door foutje in achternaam

Ongelezen bericht door Alex E »

angel1978 schreef:het eigen schuld verhaal betreft dan dus ook vooral het feit dat je met het kiezen van een budget-maatschappij het risico loopt dat een 'simpele' wijziging je geld kan kosten en je dus dan zeker moet zijn van datgene je invult. Kies je voor een duurdere maatschappij ( zoals KLM ), dan neemt deze een deel van dit risico van je over, maar daar betaal je dan ook voor..

Ga je dus voor de laagste prijs en gaat het dan toch fout, tja dan is het idd. eigen schuld.
Jouw en sommige andere reacties blijven mij verbazen. Inherent aan het kiezen voor een budget vliegmaatschappij kan zijn een minder comfortabele vertrek/aankomsttijd, een moeilijker te bereiken luchthaven, minder luxe aan boord van het vliegtuig, geen gratis maaltijd, minder bagage vrijheid, etcetera. Maar welke maatschappij dan ook behoort toch gastgericht te zijn en service te verstrekken. En daar valt een prijskaartje van 157 euro voor het aanpassen van een naam toch niet onder? Waarom vind jij dergelijke praktijken normaal? Als ik bij wijze van spreken mijn boodschappen doe bij de Aldi i.p.v. AH verwacht ik wellicht een minder luxe winkel maar wel kwaliteit en klantvriendelijkheid. En dat mag ik toch zeker ook wel verwachten van een budget vliegtuigmaatschappij!

Nijogeth
Berichten: 9969
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Hoge kosten bij EasyJet door foutje in achternaam

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ja, maar dan moet je dus wel rekening houden met hun verdienmodel. En laat dit er nu net onderdeel van zijn.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoge kosten bij EasyJet door foutje in achternaam

Ongelezen bericht door kweenie »

Als ik bij wijze van spreken mijn boodschappen doe bij de Aldi i.p.v. AH verwacht ik wellicht een minder luxe winkel maar wel kwaliteit en klantvriendelijkheid.
Ja. En bij de AH heb je misschien een koffiecorner wat je gratis koffie kunt drinken, terwijl je bij de Aldi misschien naar een aparte koffieshop moet gaan en daar twee euro voor een kopje betaalt. Wat bij de één als gratis service wordt gezien is dat bij de ander niet.

Als je uit onzorgvuldigheid je koffer een kilo te zwaar maakt of als je een iets te grote tas meeneemt en die niet meer als handbagage mee kan, dan is dat ook slordigheid, waarbij een vliegmaatschappij ervoor zou kunnen kiezen om daar niet apart extra kosten voor te rekenen. Maar bij veel (budget-) maatschappijen zul je ook dan diep in de buidel moeten tasten. Dat is m.i. niet principieel een andere vergissing dan de naam verkeerd opgeven.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Hoge kosten bij EasyJet door foutje in achternaam

Ongelezen bericht door kokka »

Een te zware koffer kost de maatschappij ook daadwerkelijk geld. Elke kilo die er extra de lucht in moet kost extra brandstof. De extra brandstof die meemoet hiervoor kost ook weer extra brandstof, dat telt dus dubbel. Ik vind het niet onredelijk dat de werkelijke kosten die gemaakt worden doorberekend worden aan de klant. Ik geloof niet dat er hele hoge kosten aanzitten, anders had de klantenservice dame van easyjet niet zo makkelijk gezegd dat zij het eenvoudig kosteloos konden wijzigen (mits het niet om een passagiers wissel gaat)

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Hoge kosten bij EasyJet door foutje in achternaam

Ongelezen bericht door bprosman »

maar wel kwaliteit en klantvriendelijkheid. En dat mag ik toch zeker ook wel verwachten van een budget vliegtuigmaatschappij!
Zijn ze niet vriendelijk dan aan de telefoon als je een naamswijziging doorvoert ? En als die wordt doorgevoerd is de kwaliteit dan onder de maat ?

Volgens mij verwar jij "klantvriendelijkheid" met "kosten of gratis". Laat daar nu net ook het verschil AH - Aldi/Lidl zitten.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Hoge kosten bij EasyJet door foutje in achternaam

Ongelezen bericht door newmikey »

Alex E schreef:En dat ticket is alleen interessant voor de vliegtuigmaatschappij, vindt verder geen enkele controle op plaats.
Nee, nee, dus dat gedoe met passagierslijsten, veiligheidscontroles, uitwisseling van gegevens met de autoriteiten van het land van bestemming, risicoscreening etc. is allemaal prietpraat? Hmmm, dan ik verdere discussie eigenlijk vrij zinloos nietwaar? Als u toch iedereen die de moeite neemt antwoord te geven op uw vraag op deze manier bejegent en een mening die van de uwe afwijkt meteen afschiet zult u wel zeer geholpen zijn met een publiek forum. U was op zoek naar meelopers en die heeft u vooralsnog niet echt gevonden hier. Maar veel succes verder hoor!

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hoge kosten bij EasyJet door foutje in achternaam

Ongelezen bericht door Moneyman »

Alex E schreef:Als ik bij wijze van spreken mijn boodschappen doe bij de Aldi i.p.v. AH verwacht ik wellicht een minder luxe winkel maar wel kwaliteit en klantvriendelijkheid. En dat mag ik toch zeker ook wel verwachten van een budget vliegtuigmaatschappij!
Dit is precies waar het fout gaat: bij jouw verwachtingspatroon. Je kiest er om jou moverende redenen voor om met een low budget maatschappij te vliegen. Prima - maar accepteer dan ook de bijbehorende consequenties. En zéker omdat het je eigen fout is die die kosten veroorzaakt heeft.

Alex E
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 jan 2015 17:37

Re: Hoge kosten bij EasyJet door foutje in achternaam

Ongelezen bericht door Alex E »

bprosman, ik verwar helemaal niets. Klantvriendelijkheid heeft o.a. als doel een tevreden klant, die een positief gevoel heeft over de geleverde artikelen/overeenkomst/dienst. Het uiteindelijke streven is natuurlijk dat de klant terugkomt. En ze kunnen nog zo vriendelijk zijn via de telefoon maar als er verteld wordt dat er voor de correctie van een naam diep in de buidel getast moet worden dan zal die klant vanzelfsprekend (en terecht) niet tevreden zijn. Dat er voor die correctie eventueel een redelijk bedrag gevraagd wordt en dus niet gratis is, zal voor de meesten acceptabel zijn. Sommigen suggereren hier dat een vliegmaatschappij allerlei checks uitvoert naar aanleiding van een ingevoerde naam. Uit privacy oogpunt is dat sowieso niet toegestaan, hoogstens dat een maatschappij er een eigen lijst op na houdt met ongewenste passagiers wegens eerder wangedrag. Er worden regelmatig vliegtickets aangeboden voor super lage prijzen, voor enkele tientjes vlieg je naar bestemmingen in Europa. In die prijs zijn de administratieve handelingen van de maatschappij verwerkt en dan zou zo'n naamscorrectie achteraf ineens € 100,= of meer zijn aan administratiekosten. Kom nou toch, alles is geautomatiseerd, alleen de invoer in de computer is handmatig. Maar gezien de meeste reacties lijkt het hier op vechten tegen de bierkaai. In plaats van dat een vliegmaatschappij nu eindelijk eens verantwoordt waarom zij idioot hoge bedragen in rekening brengt voor een administratieve handeling, vinden lezers hier het schijnbaar doodnormaal. De Topicstarter wordt verweten dat hij niet goed heeft opgelet en dat de 'straf' daarvoor € 157,= bedraagt, iets is waarover hij niet mag klagen. Nou, naar mijn mening is zijn klacht volkomen terecht. En daar wil ik het bij laten.

Alex E
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 jan 2015 17:37

Re: Hoge kosten bij EasyJet door foutje in achternaam

Ongelezen bericht door Alex E »

Moneyman schreef:
Alex E schreef:Als ik bij wijze van spreken mijn boodschappen doe bij de Aldi i.p.v. AH verwacht ik wellicht een minder luxe winkel maar wel kwaliteit en klantvriendelijkheid. En dat mag ik toch zeker ook wel verwachten van een budget vliegtuigmaatschappij!
Dit is precies waar het fout gaat: bij jouw verwachtingspatroon. Je kiest er om jou moverende redenen voor om met een low budget maatschappij te vliegen. Prima - maar accepteer dan ook de bijbehorende consequenties. En zéker omdat het je eigen fout is die die kosten veroorzaakt heeft.
Moneyman, ten eerste ben ik niet degene die ervoor gekozen heeft om met een low budget maatschappij te vliegen. Ten tweede, waarom zou een keuze voor een low budget maatschappij, of welke prijs discounter dan ook, impliceren dat je geen verwachtingen t.o.v. klantvriendelijkheid mag koesteren? Naar mijn mening kunnen sommige budget vliegmaatschappijen doorgaan met schandalig hoge prijzen te vragen voor zaken als een naamscorrectie, waar het topic over gaat, door juist jouw, en het van anderen, verwachtingspatroon van deze maatschappijen. Zo van, dat hoort erbij. Kosten, die incassobureaus mogen rekenen, jouw vakgebied, zijn aan regels gebonden om excessen te voorkomen. Is niet van de één op de andere dag gebeurd. En de kosten waar het topic nu over gaat zijn ook buitensporig, ook voor een boeking bij een low budget maatschappij en al is het je eigen schuld. Overigens, de Lidl, wat ook als een prijs discounter geboekt staat, heeft in 2017 in Duitsland voor het 2e opvolgende jaar de prijs voor het beste prijs- kwaliteitsimago mogen ontvangen. Waarmee ik wil zeggen dat lage prijzen/low budget beslist niet hoeft te betekenen dat je geen kwaliteit zou leveren dan wel geen klantvriendelijkheid in acht hoeft te nemen.

Nijogeth
Berichten: 9969
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Hoge kosten bij EasyJet door foutje in achternaam

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het rekenen van kosten voor een naamwijziging heeft helemaal niets met klantvriendelijkheid te maken. Dat is namelijk het verdienmodel van zo'n maatschappij. Klantvriendelijkheid is het netjes te woord staan en het probleem spoedig oplossen voor u (al dan niet tegen vooraf bekende kosten). Vervolgens zegt men op het vliegveld netjes goedendag (ook klantvriendelijkheid) en helpt men u eventueel met instappen als u slecht ter been bent (onder de noemer klantvriendelijkheid) en wijst men u netjes naar uw plaats als u daarom vraagt (klantvriendelijkheid noemen we dat) en als u wilt, kunt u zelfs nog tijdens de vlucht vragen stellen en deze zal men zo goed mogelijk proberen te beantwoorden.

Waar u het over heeft is extra service. En deze kost bij budgetfirma's altijd geld. Als ik schoenen ga kopen bij de scapino en deze moeten opgerekt worden, dan zal men dit niet kunnen of hier extra kosten voor moeten rekenen. Ga ik naar een wat duurdere schoenenwinkel, waar een reparatieservice bij zit, dan zal men dit kosteloos willen doen.

Alex E
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 jan 2015 17:37

Re: Hoge kosten bij EasyJet door foutje in achternaam

Ongelezen bericht door Alex E »

Nijogeth, waarom normale omgangsvormen verheffen tot klantvriendelijk beleid van een bedrijf? Nogmaals, weinigen zullen bezwaar maken indien zij een kleine bijdrage zullen moeten betalen wanneer zij bij vergissing in 1e instantie niet de juiste naam hebben opgegeven en dat door de maatschappij gecorrigeerd wordt.
Het wordt anders wanneer je daarvoor een idioot hoog bedrag van zoals in deze zaak € 157,= moet betalen. Maar ik heb al veel te veel tijd aan deze kwestie besteed. Iedereen succes verder met het recht praten van iets wat overduidelijk krom is.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hoge kosten bij EasyJet door foutje in achternaam

Ongelezen bericht door Moneyman »

Alex E schreef:Nijogeth, waarom normale omgangsvormen verheffen tot klantvriendelijk beleid van een bedrijf?
Leuke vraag uit de mond van iemand die zelf additionele service tot klantvriendelijkheid verheft...

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hoge kosten bij EasyJet door foutje in achternaam

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het juiste antwoord is toch echt "verdienmodel".

mangogirl
Berichten: 45
Lid geworden op: 08 apr 2008 01:25

Re: Hoge kosten bij EasyJet door foutje in achternaam

Ongelezen bericht door mangogirl »

De hoge kosten die verbonden zijn aan een naamswijziging hebben niks te maken met allerlei systemen die aangepast moeten worden en maar in beperkte mate met het verdienmodel van een low cost maatschappij. De echte reden is de volgende:

Toen jaren geleden de low cost maatschappijen in opkomst waren roken reisorganisaties en tussenpersonen hun kans. Zij kochten direct bij het beschikbaar worden vele tickets tegen de laagste tarieven op en verkochten die vervolgens door tegen flink hogere tarieven en lieten dan (toen nog) kosteloos of tegen een zeer klein bedrag de namen van de echte reizigers op de tickets zetten. Om die praktijken tegen te gaan zijn maatschappijen hogere bedragen voor naamswijzigingen gaan vragen, of, wat ook vaak voorkomt, een relatief laag bedrag voor de wijziging, maar wel het verschil bijbetalen tussen wat het ticket kostte op het moment van aanschaf en de huidige prijs.

Kortom, als ze de prijzen voor een naamswijziging verlagen dan lopen we met z’n allen het risico dat het veel moeilijker zal worden om nog écht leuke koopjes te vinden bij de low cost maatschappijen.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Hoge kosten bij EasyJet door foutje in achternaam

Ongelezen bericht door kokka »

Wat een onzin. Een naam of gedeelte van een naam veranderen is iets anders als het ticket op naam van een ander zetten. Hierbij veranderd ook het nummer van het paspoort of ID kaart

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Hoge kosten bij EasyJet door foutje in achternaam

Ongelezen bericht door crazyme »

Hypotheses zat, ik denk dat alleen een controller bij een maatschappij openheid van zaken kan geven.

Die kans lijkt mij erg klein, dus is verder speculeren vrij nutteloos.

Niet dat dit iemand zal tegenhouden overigens...

Alex E
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 jan 2015 17:37

Re: Hoge kosten bij EasyJet door foutje in achternaam

Ongelezen bericht door Alex E »

Moneyman schreef:
Alex E schreef:Nijogeth, waarom normale omgangsvormen verheffen tot klantvriendelijk beleid van een bedrijf?
Leuke vraag uit de mond van iemand die zelf additionele service tot klantvriendelijkheid verheft...
Fijn dat jij nog iets leuk kan vinden. Jammer dat je denkt dat additionele service hetzelfde is als een klant netjes te woord staan. Bijzonder spijtig dat je vast blijft houden aan je standpunt dat maatschappijen schijnbaar ongelimiteerde bedragen kunnen vragen voor een eenvoudige administratieve handeling. Teleurstellend voor TS dat hij op dit consumenten blog maar op weinig begrip stuit voor zijn naar m.i. zeer terechte klacht.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Hoge kosten bij EasyJet door foutje in achternaam

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jouw inziens.. daar zit de crux nu net.

Gesloten