LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Annuleringskosten na geannuleerde reis

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Roelofboiten
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 mei 2018 23:48

Annuleringskosten na geannuleerde reis

Ongelezen bericht door Roelofboiten »

Ik had in januari een weekend geboekt bij nosun, voordat ik de eerste aanbetaling heb gedaan dacht ik van dit is toch niet wat ik wil en heb ik de reis geannuleerd, nu kreeg ik het verzoek om 180 euro annulering kosten te betalen op een reis som van 230 euro. Moet ik dit betalen? Ik heb niets aanbetaalt..
Laatst gewijzigd door Radar op 08 mei 2018 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking onderwerp

NeoDutchio
Berichten: 12320
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Annuleringskosten na geannuleerde reis

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U bent een overeenkomst aangegaan. U hebt immer geboekt. Dat u achteraf toch niet meer wilt wil niet zeggen dat u zomaar ermee weg komt. Helaas voor u zal u dus de kosten moeten betalen.

Nevyn
Berichten: 1289
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Annuleringskosten na geannuleerde reis

Ongelezen bericht door Nevyn »

Neem aan dat erin het contract wel iets heeft gestaan over annuleren. Heeft u dit voor aangaan van het contract gelezen ? Denk nu dat het goedkoper is om toch gebruik te maken van deze reis.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Annuleringskosten na geannuleerde reis

Ongelezen bericht door tttlocke »

Nevyn schreef:Neem aan dat erin het contract wel iets heeft gestaan over annuleren. Heeft u dit voor aangaan van het contract gelezen ? Denk nu dat het goedkoper is om toch gebruik te maken van deze reis.
Is 50 euro duurder :D

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Annuleringskosten na geannuleerde reis

Ongelezen bericht door mahadma »

Op welke datum heeft u geboekt en welke datum was de reis geplanned?

stofzuigertje

Re: Annuleringskosten na geannuleerde reis

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik moest iets anders boeken omdat U hier zat, bovendien kans op leegstand en ze hebben gewerkt, reserveren ruimte en dat ze zonder aanbetaling dit al accepteren vind ik dom.

Nu moeten ze moeilijk doen om dit relatief kleine bedrag binnen te krijgen.
Vaak is de aanbetaling pas definitieve bevestiging en je bent dit kwijt als je rest niet op tijd betaalde.....
Maar deze manier mag, wel twijfel ik over deze aanbieder..... nu hoge kosten als je bleef weigeren en wat als niet bestaande personen gaan boeken?

Mijn online shop dus geen reisbureau had je het gereserveerde product pas na betalen volledige bedrag in 1x....
Dus mensen die eerst even gingen shoppen kregen vaak uren later, uitverkocht... ondanks de voorraad in hun mandje!

Het mag, boeken zonder iets te betalen maar ik vermoed dat ze wel vaker wanbetalers en hoge kosten kregen!
Daarom mijn vraag; Was het een winkel mandje waar je iets kunt opslaan en later de rest verwijderde en 1 betaalde of werkelijk boeken?
Ik zie geen link naar website of dit wel een boeking was of alleen opgeslagen in mandje die door vele webwinkels automatisch geleegd word na enige tijd.....?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Annuleringskosten na geannuleerde reis

Ongelezen bericht door sjohie »

Roelofboiten schreef:Ik had in januari een weekend geboekt bij nosun, voordat ik de eerste aanbetaling heb gedaan dacht ik van dit is toch niet wat ik wil en heb ik de reis geannuleerd, nu kreeg ik het verzoek om 180 euro annulering kosten te betalen op een reis som van 230 euro. Moet ik dit betalen? Ik heb niets aanbetaalt..
Uit hun voorwaarden lees ik dit

Artikel 9 Opzegging door de reiziger
1
De reiziger kan de reisovereenkomst opzeggen. Doet hij dat dan is hij verplicht om aan de reisorganisator de schade te vergoeden die deze ten gevolge van de opzegging lijdt. Deze bedraagt maximaal eenmaal de reissom.
2
De reisorganisator kan deze schade fixeren op vaste percentages van de reissom afhankelijk van het tijdstip van opzegging (annuleringskosten).Deze percentages dient de reisorganisator voorafgaand aan het sluiten van de reisovereenkomst aan de reiziger kenbaar te maken.
3
De reiziger die de reisovereenkomst opzegt, is gehouden deze annuleringskosten te voldoen, tenzij hij aannemelijk maakt dat de schade van de reisorganisator lager is uitgevallen. In dat geval zal de reisorganisator deze lagere schade in rekening brengen. Onder schade wordt verstaan geleden verlies en gederfde winst.
4
Reizen naar een gebied waarvoor een door de Calamiteitencommissie van het Calamiteitenfonds vastgestelde dekkingsbeperking dan wel uitkeringsvatbare situatie geldt, kunnen door de reiziger vanaf 30 kalenderdagen voor vertrek kosteloos worden opgezegd of, indien mogelijk en gewenst, omgeboekt.


9.1 is in dit geval van toepassing, dus ja, je zal ze een vergoeding moeten betalen.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Annuleringskosten na geannuleerde reis

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Roelofboiten schreef:Ik had in januari een weekend geboekt bij nosun, voordat ik de eerste aanbetaling heb gedaan dacht ik van dit is toch niet wat ik wil en heb ik de reis geannuleerd, nu kreeg ik het verzoek om 180 euro annulering kosten te betalen op een reis som van 230 euro. Moet ik dit betalen? Ik heb niets aanbetaalt..
Natuurlijk moet je die betalen. De betalingsverplichting stamt van de boeking. Als je geen annuleringsverzekering hebt afgesloten betaal je dus gewoon de volle mep, en terecht.

Als je niet betaalt zal men incassobureau/deurwaarders gaan inschakelen en worden de kosten veel hoger. Ik zou dus gewoon zo snel mogelijk betalen en de volgende keer beter nadenken voordat je ergens iets boekt.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Annuleringskosten na geannuleerde reis

Ongelezen bericht door tttlocke »

sjohie schreef:...

9.1 is in dit geval van toepassing, dus ja, je zal ze een vergoeding moeten betalen.
...tenzij je aannemelijk kunt maken dat de werkelijke kosten voor de organisator lager zijn.

stofzuigertje

Re: Annuleringskosten na geannuleerde reis

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ook wanneer je een aanbetaling doet, maak je je optie definitief en word het een boeking.

Deze regel lees ik na optie van enkele dagen vrijblijvend en pas na aanbetaling definitief.....
De voorwaarden zijn niet echt 100% duidelijk en online vond ik geen harde voorwaarden en annuleer regels....
U had een optie moeten nemen en ik lees dat avond of weekend je pas de volgende werkdag zeker weet of de reis nog beschikbaar is!
Dan moet je nog betalen.... maar er is nog geen reis.

Leuk reisbureau maar zonder tijdige betaling zou ik verwachten dat de reis vervalt....

Ik zou liever hebben dat ze duidelijker voorwaarden hadden!

Nevyn
Berichten: 1289
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Annuleringskosten na geannuleerde reis

Ongelezen bericht door Nevyn »

Zou gewoon gaan, genieten en de volgende keer beter mijn huiswerk doen. Wie weet wordt u verliefd op deze vakantie bestemming.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Annuleringskosten na geannuleerde reis

Ongelezen bericht door vroem »

Die voorwaarden zijn een beetje grijs, maar ik vraag mij af of ze wel rechtsgeldig zijn? het lijkt mij toch zo dat organisator aannemlijk moet kunnen maken dat ze schade hebben geleden en hoeveel? Ik als klant heb toch geen inzage in hun boekingen? wanneer de plek de volgende dag alweer gevuld is door iemand anders, ze hebben immers maar een maximaal aantal plekken op die data, is er alleen wat administratie voor niets geweest, als uberhaupt als er online en geboekt en geannuleerd is. Dus dan is de feitelijke schade 0...
Ik weet niet wanneer die reis had moeten plaatsvinden, maar wanneer er kort van tevoren geen plek meer was, is er dus volgeboekt en dus geen schade geweest.. Uit de OP haal ik niet of er voor data in januari geboekt is, of in januari geboekt is voor data elders in het jaar... staat alleen dat e rin januari geboekt is, maar dat kan je dus op 2 manieren , eigenlijk zelfs 3, uitleggen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Annuleringskosten na geannuleerde reis

Ongelezen bericht door sjohie »

vroem schreef:Die voorwaarden zijn een beetje grijs, maar ik vraag mij af of ze wel rechtsgeldig zijn? het lijkt mij toch zo dat organisator aannemlijk moet kunnen maken dat ze schade hebben geleden en hoeveel? Ik als klant heb toch geen inzage in hun boekingen? wanneer de plek de volgende dag alweer gevuld is door iemand anders, ze hebben immers maar een maximaal aantal plekken op die data, is er alleen wat administratie voor niets geweest, als uberhaupt als er online en geboekt en geannuleerd is. Dus dan is de feitelijke schade 0...
Ik weet niet wanneer die reis had moeten plaatsvinden, maar wanneer er kort van tevoren geen plek meer was, is er dus volgeboekt en dus geen schade geweest.. Uit de OP haal ik niet of er voor data in januari geboekt is, of in januari geboekt is voor data elders in het jaar... staat alleen dat e rin januari geboekt is, maar dat kan je dus op 2 manieren , eigenlijk zelfs 3, uitleggen.
Zij noemen het ANVR reisvoorwaarden in de url op hun website, dat zegt idd niet zoveel, maar als ik op de site van de ANVR kijk bij hún voorwaarden, staat daar exact hetzelfde, dus dat lijkt wel te matchen. Ik neem eerlijk gezegd niet zo even aan dat de ANVR reisvoorwaarden, jaarlijks van toepassing op miljoenen vakanties in Nederland niét rechtsgeldig zouden zijn, ik bedoel, dan zou er plenty over te vinden moeten zijn, toch?

Verder zegt TS enkel dat hij in januari heeft geboekt, en niet wanneer de geplande reis zou zijn. Als TS krap van te voren annuleert, en er zijn bijvoorbeeld al kamers gereserveerd, tickets voor excursies geboekt, en lokaal vervoer voor het aantal geboekte mensen, dan kan dat al een aardige kostenpost "up-front" zijn voor zo'n kleinere touroperator.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Annuleringskosten na geannuleerde reis

Ongelezen bericht door vroem »

sjohie schreef:
vroem schreef:Die voorwaarden zijn een beetje grijs, maar ik vraag mij af of ze wel rechtsgeldig zijn? het lijkt mij toch zo dat organisator aannemlijk moet kunnen maken dat ze schade hebben geleden en hoeveel? Ik als klant heb toch geen inzage in hun boekingen? wanneer de plek de volgende dag alweer gevuld is door iemand anders, ze hebben immers maar een maximaal aantal plekken op die data, is er alleen wat administratie voor niets geweest, als uberhaupt als er online en geboekt en geannuleerd is. Dus dan is de feitelijke schade 0...
Ik weet niet wanneer die reis had moeten plaatsvinden, maar wanneer er kort van tevoren geen plek meer was, is er dus volgeboekt en dus geen schade geweest.. Uit de OP haal ik niet of er voor data in januari geboekt is, of in januari geboekt is voor data elders in het jaar... staat alleen dat e rin januari geboekt is, maar dat kan je dus op 2 manieren , eigenlijk zelfs 3, uitleggen.
Zij noemen het ANVR reisvoorwaarden in de url op hun website, dat zegt idd niet zoveel, maar als ik op de site van de ANVR kijk bij hún voorwaarden, staat daar exact hetzelfde, dus dat lijkt wel te matchen. Ik neem eerlijk gezegd niet zo even aan dat de ANVR reisvoorwaarden, jaarlijks van toepassing op miljoenen vakanties in Nederland niét rechtsgeldig zouden zijn, ik bedoel, dan zou er plenty over te vinden moeten zijn, toch?

Verder zegt TS enkel dat hij in januari heeft geboekt, en niet wanneer de geplande reis zou zijn. Als TS krap van te voren annuleert, en er zijn bijvoorbeeld al kamers gereserveerd, tickets voor excursies geboekt, en lokaal vervoer voor het aantal geboekte mensen, dan kan dat al een aardige kostenpost "up-front" zijn voor zo'n kleinere touroperator.
maar dat laatste is een aanname... wanneer er meerdere maanden tussen zit is het maar de vraag of er daadwerkelijke schade is. Ik vind het alleen een vreemde voorwaarde dat de klant moet aantonen dat het bedrijf geen schade heeft gehad, in plaats van andersom het bedrijf aan moet tonen wel schade te hebben. Nu volstaat slechts de bewering dat het niet zo is. Verder zijn die voorwaarden zo ruim opgesteld, dat het bewijs van schade onder de streep het enige is wat er echt toe doet. En dan vind ik het een vreemde regel dat je als klant het bewijs aan moet voeren, terwijl iedereen op de vingers na kan tellen dat je daar never nooit de gelegenheid voor hebt. Tenzij je kort van te voren dus kan laten zien dat de reis volgeboekt is.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Annuleringskosten na geannuleerde reis

Ongelezen bericht door tttlocke »

vroem schreef:
sjohie schreef:
vroem schreef:....Ik vind het alleen een vreemde voorwaarde dat de klant moet aantonen dat het bedrijf geen schade heeft gehad, in plaats van andersom het bedrijf aan moet tonen wel schade te hebben. Nu volstaat slechts de bewering dat het niet zo is. Verder zijn die voorwaarden zo ruim opgesteld, dat het bewijs van schade onder de streep het enige is wat er echt toe doet. En dan vind ik het een vreemde regel dat je als klant het bewijs aan moet voeren.....
Aannemelijk maken is iets anders dan aantonen.
De klant hoeft helemaal niets aan te tonen. De klant moet gewoon de annuleringskosten betalen. Dat aantonen, of beter: aannemelijk maken, is slechts aan de orde indien de klant betwist dat de kosten voor de ondernemer inderdaad zo hoog zijn als de annuleringskosten die in rekening gebracht worden. Indien de klant dat niet betwist, betaalt ie gewoon.
Een hele normale voorwaarde, omdat de klant immers degene is die het initiatief neemt tot annuleren.
Wat zou het alternatief zijn?
Annuleren kan altijd gratis tenzij het bedrijf kan aantonen schade te lijden door de annulering en ook kan aantonen hoe groot die schade dan wel is?

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Annuleringskosten na geannuleerde reis

Ongelezen bericht door alfatrion »

Roelofboiten schreef:Moet ik dit betalen? Ik heb niets aanbetaalt..
Hoe luiden de exacte voorwaarden, op dit punt? Het kan zijn dat deze onredelijk bezwarend zijn en u als gevolg daarvan dit niet hoeft te betalen.
vroem schreef:Die voorwaarden zijn een beetje grijs, maar ik vraag mij af of ze wel rechtsgeldig zijn? het lijkt mij toch zo dat organisator aannemlijk moet kunnen maken dat ze schade hebben geleden en hoeveel?
Klopt. Ik vermoed dat er een percentage wordt genoemd en dan staat het beding op de grijze lijst en moet de verkoper aannemelijk maken dat de schade groter is. Als de voorwaarden enkel recht geeft op geleden verlies en gederfde winst, dan moet de organisatie dit stellen en bij betwisting bewijzen.

Roelofboiten
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 mei 2018 23:48

Re: Annuleringskosten na geannuleerde reis

Ongelezen bericht door Roelofboiten »

De reis is in de maand mei, ik heb heb op maandag geboekt en op woensdag geannuleerd in die tussen tijd zag ik dat als ik een aanbetaling deed van 90 euro ik er aan vast zou zitten naar mijn mening, dus heb ik hun opgebeld en gezegd dat ik er toch van af zag.

stofzuigertje

Re: Annuleringskosten na geannuleerde reis

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Dus zo kort van te voren boeken en een klant accepteren die niet gelijk aanbetaalde?

Ik vermoed dat ze als ze je zo hoge boete geven... volgende keer de optie gebruiken en dan vervalt de boete .....
lees eens hun Optie mogelijkheden en daar wekken ze de indruk mee dat je pas na betalen aanbetaling er aan vast zou zitten!

En voor deze maand boeken, dat is bij de meeste bij minder als 6 weken gelijk alles in 1x betalen!

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Annuleringskosten na geannuleerde reis

Ongelezen bericht door vroem »

ok maar de boeking was al in januari.Wanneer de reis nu vol is, is er behalve administratief geen schade...

stofzuigertje

Re: Annuleringskosten na geannuleerde reis

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Januari boeken op maandag, woensdag annuleren en pas in mei weg gaan....

Ik zie dat ze nog voldoende tijd hebben iemand anders te vinden.
Verder had je een gratis optie kunnen nemen volgens de website en dan was je pas na aanbetaling er aan vast....

Ik heb even geprobeerd maar zie niet goed of ik nu Optie kreeg of gelijk vast zit.
Ik wilde optie voor weekje en dan annuleren en kwam er ook niet uit.
Daarom zou ik ook niet betalen als ik optie voor week bedenktijd en medereizigers vragen of ze het wel leuk vinden en de genoemde bedrag is wel erg hoog.... normaal ben je als je in Januari boekte en €90,- aanbetaal binnen deze tijd alleen de aanbetaling kwijt.

Vele andere vragen gelijk online te betalen en dan zit je er wel aan vast maar dat is hier niet mogelijk omdat ze pas volgende werkdag dit verwerken.
Dan loop je risico op dit soort problemen.

De mogelijkheid voor Optie en ik zag niet gelijk hoe dit werkte en later de aanbetaling doen, dan bestaat de kans dat als je niet betaalde en het rechtszaak word dat ze wel eens kunnen verliezen!
Ik vind dat na zo kort annuleren alleen de administratie kosten dus de €90 geclaimd kan worden....
Ik zou de door hun gevraagde ook weigeren!

Gesloten