LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] HEMA verrassingsweekend - misleiding door selectieve reviews

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Bram2018
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 jul 2018 14:54

HEMA verrassingsweekend - misleiding door selectieve reviews

Ongelezen bericht door Bram2018 »

Het idee is erg leuk: een verrassingsweekend naar een onbekende bestemming in Europa.

Ook riskant: want de precieze data en vluchtgegevens zijn niet bekend en worden door de aanbieder van het arrangement geboekt.

Ik had veel pech: ik woon in Amsterdam, maar mijn vlucht vertrekt vanuit Brussel, en wel om 7 uur in de ochtend. Dat betekent of een hotel boeken, of de hele nacht op het vliegveld rondhangen en de eerste dag uitbrakken op de plaats van bestemming.

(Er was overigens een alternatieve reis: op dezelfde dag en naar dezelfde bestemming maar dan vanuit Eindhoven en op een schappelijk tijdstip. Deze reis was 8 euro duurder. Ongetwijfeld waren er ook veel andere alternatieve bestemmingen / luchthavens en tijdstippen, maar de organisatie had deze, zeer onpraktische reis voor ons uitgekozen.)

Ik heb besloten om de reis niet te maken, het arrangement pakt voor mij zó slecht uit dat ik het verloren geld maar voor lief neem.

Ik zie dit als mijn risico en mijn verlies.
De voorwaarden van HEMA / verrassingstickets.nl zijn op dat vlak heel helder, en daar heb ik dan ook niets over te klagen.



Waar ik wel over klaag is het volgende:

Voordat ik het weekend had geboekt had ik alle reviews gelezen op de website van HEMA/verrassingsweekend. Ik wist immers dat er een groot risico was in de keuze van het verrassingsarragement. Pas toen ik las dat iedereen erg enthousiast was, besloot ik het risico te nemen.

Echter, toen ik zelf een review wilde plaatsten op hun website bleek dat niet te mogen omdat ik de reis niet had gemaakt.

In andere woorden: arrangementen die zó slecht uitpakken dat klanten ze liever links laten liggen (ook al hebben ze er al voor betaald en krijgen ze hun geld niet terug) mogen niet beoordeeld worden.
Alleen klanten die tevreden genoeg zijn met het gekozen arragement mogen hun stem laten horen.
Hoeveel mensen er precies ontevreden zijn blijft op deze manier verborgen.

HEMA / verrassingstickets geeft de indruk dat iedereen die het product heeft gekocht een review mag plaatsten, en dat lijkt me ook logisch. Maar dat is dus niet zo.

Ik vind dit een subtiele, doch zeer effectieve vorm van misleiding.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: HEMA verrassingsweekend - misleiding door selectieve reviews

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Bram, de essentie van een review is dat je een product/dienst beoordeelt als je er gebruik van maakt. Begin je überhaupt niet aan het geboekte arrangement dan is er niets te reviewen. Bovendien zou uw 'review' op de site van de Hema een verslag zijn van een situatie waarvan de kern is dat arrangement naar uw persoonlijke oordeel slecht uitkwam.
Maar het zegt niets over de kwaliteit van het aangeboden arrangement. En daar gaat het bij een review om.
Ik kan me dan ook goed voorstellen dat de Hema daar niet aan meewerkt.

Bram2018
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 jul 2018 14:54

Re: HEMA verrassingsweekend - misleiding door selectieve reviews

Ongelezen bericht door Bram2018 »

Beste KlaasJan,

Ik begrijp je argument en ik heb daar zelf ook even over nagedacht.

Stel dat je een wasmachine koopt waarvan na aankoop blijkt dat de deur niet goed sluit.
En dat de fabrikant dan zegt dat je wel een review mag plaatsen, maar pas nadat je een was hebt gedraaid.

Zou dat terecht zijn?
Ik denk zelf van niet.
Ook al kan je misschien niet alle wasprogramma's beoordelen zolang je geen was hebt gedraaid, je zou dan wel een review moeten kunnen plaatsen.
Zodat ook andere gebruikers weten dat er een risico is op een niet-sluitende deur.


Ik heb een product gekocht en betaald.
Het product is echter zo dysfunctioneel dat het ik het niet kan of wil gebruiken.
Toch word ik gedwongen om het te gebruiken als ik mijn mening erover wil geven.

Waarom is dit een probleem?
Op deze manier blijven de meest negatieve ervaringen automatisch aan het oog onttrokken.
En krijg je een vertekende indruk als je op de reviews afgaat: De reviews geven een te positief beeld.
En juist omdat het onzeker is wat voor arrangement er wordt gekozen kán je hiervoor alleen op de reviews afgaan.


Ik geef toe het is heel subtiel, maar het is in mijn ogen wel degelijk een vorming van misleiding.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: HEMA verrassingsweekend - misleiding door selectieve reviews

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Bram, ik kan het niet met u eens zijn. U schrijft zelf terecht over 'ervaringen'. Maar u hebt die ervaring helemaal niet.
Als je een wasmachine koopt en het deurtje sluit niet goed dan heb je wél een ervaring. Het product deugt niet omdat dat uit ervaring blijkt.
Dat kunt u dan in een review -op basis van uw ervaring- schrijven.
U hebt een reis geboekt maar niet gemaakt. Of u koopt een wasmachine waar u daadwerkelijk wél gebruik van maakt.
Dat is de juiste vergelijking.
U schrijft 'Het product is echter zo dysfunctioneel dat het ik het niet kan of wil gebruiken.' Het gaat er in dit geval dat u het wel kunt maar niet wilt.
Natuurlijk, het komt u niet uit maar dat zegt niet dat het product niet zou 'functioneren'.
Een verrassing kan praktisch goed of minder goed uitpakken.
Als u geen risico wilt lopen dan is een regulier arrangement een betere keuze.
Laatst gewijzigd door Klaas Jan op 26 jul 2018 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: HEMA verrassingsweekend - misleiding door selectieve reviews

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat ik dan weer vreemd vind is dat u vooraf niet gaat zoeken naar ervaringen. Er zijn regelmatig topics gekomen van mensen die inderdaad verrast werden. Ongeacht welke bon en welk uitje.
Het blijft altijd een risico waar u heen kan en op welk tijdstip. Vaak de minder leuke bestemmingen om ze een beetje gevuld te krijgen. Dus wat dat betreft heeft u waar voor uw geld gekregen.

Bram2018
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 jul 2018 14:54

Re: HEMA verrassingsweekend - misleiding door selectieve reviews

Ongelezen bericht door Bram2018 »

NeoDutchio schreef:Wat ik dan weer vreemd vind is dat u vooraf niet gaat zoeken naar ervaringen. Er zijn regelmatig topics gekomen van mensen die inderdaad verrast werden. Ongeacht welke bon en welk uitje.
Het blijft altijd een risico waar u heen kan en op welk tijdstip. Vaak de minder leuke bestemmingen om ze een beetje gevuld te krijgen. Dus wat dat betreft heeft u waar voor uw geld gekregen.
Een verrassing is het inderdaad, dus in die zin heb ik zeker waar voor mijn geld gekregen :lol:
En nogmaals: dat de verrassing slecht voor mij uitpakt, dat accepteer ik, dat was het risico bij het boeken.


Ik heb wel gezocht naar ervaringen, maar alleen op de website van hema en die geeft maar een deel van de ervaringen weer.
Dat ik heb ik goed vertrouwen gedaan maar dat was inderdaad niet slim van mij.
Dat ben ik met je eens.

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: HEMA verrassingsweekend - misleiding door selectieve reviews

Ongelezen bericht door Ivo.w »

De voorwaarden van verrassingsreizen zijn vrij duidelijk:
De organisatie boekt een spotgoedkope vlucht en hotel in de uitverkoop en u heeft zodoende een goedkoop stedentripje naar een verrassende bestemming. Vanaf welke vliegvelden u mogelijk zult vertrekken wordt netjes aangegeven.

U had het geluk dat u een vlucht in de ochtend werd aangeboden, waardoor u langer op uw bestemming kon verblijven. Dat u op dat vertrektijdstip geen vervoer heeft naar het vliegveld, had u natuurlijk voor boeken moeten bedenken. Het maakt de aangeboden diensten niet slechter als u zich niet in de voorwaarden kunt vinden en of daar niet aan kunt voldoen.

Dat u geen review kunt schrijven, is daarom logisch. Door omstandigheden aan uw zijde besluit u geen gebruik te maken van de dienst. Toch bent u boos op de dienstverlener, terwijl die netjes een dienst binnen de voorwaarden heeft aangeboden. Het is dan geheel terecht dat u geen review mag schrijven wanneer u door persoonlijke keuzes en/of omstandigheden heeft afgezien om de dienst te gebruiken.

Wilt u zeker zijn dat de vlucht en het hotel aan uw wensen voldoen, dan moet u simpelweg geen verrassingsreis maar zelf de vlucht van uw keuze boeken.

Om de bestemming toch een verrassing te laten zijn, kunt u de namen van allerlei Europese steden op een briefje schrijven, briefjes dichtvouwen en daaruit een 'lot' trekken.

Bram2018
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 jul 2018 14:54

Re: HEMA verrassingsweekend - misleiding door selectieve reviews

Ongelezen bericht door Bram2018 »

Ivo.w schreef:De voorwaarden van verrassingsreizen zijn vrij duidelijk:
De organisatie boekt een spotgoedkope vlucht en hotel in de uitverkoop en u heeft zodoende een goedkoop stedentripje naar een verrassende bestemming. Vanaf welke vliegvelden u mogelijk zult vertrekken wordt netjes aangegeven.
Nogmaals, daar ben ik ook het helemaal mee eens.
De voorwaarden waren duidelijk en ik heb pech gehad, dat accepteer ik.

Ivo.w schreef: Dat u geen review kunt schrijven, is daarom logisch.
Daar ben ik het zeker niet mee eens.
Zoals hierboven uitgelegd, zie ik de gekozen vlucht en bestemming als integraal onderdeel van het arrangement.
Ik heb betaald voor een product dat niet aan mijn verwachtingen voldoet.
En die ervaring wil ik graag met andere gebruikers delen, zodat zij dat mee kunnen nemen in hun beslissing om wel of niet zo'n trip te boeken.
(vandaar ook deze thread in dit forum)
Om de bestemming toch een verrassing te laten zijn, kunt u de namen van allerlei Europese steden op een briefje schrijven, briefjes dichtvouwen en daaruit een 'lot' trekken.
Dat is een goed idee! :-)

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: HEMA verrassingsweekend - misleiding door selectieve reviews

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Bram2018 schreef: Nogmaals, daar ben ik ook het helemaal mee eens.
De voorwaarden waren duidelijk en ik heb pech gehad, dat accepteer ik.

Hoe rijmt u bovenstaande met dit:


Daar ben ik het zeker niet mee eens.
Zoals hierboven uitgelegd, zie ik de gekozen vlucht en bestemming als integraal onderdeel van het arrangement.
Ik heb betaald voor een product dat niet aan mijn verwachtingen voldoet.
En die ervaring wil ik graag met andere gebruikers delen, zodat zij dat mee kunnen nemen in hun beslissing om wel of niet zo'n trip te boeken.
(vandaar ook deze thread in dit forum)
U zegt enerzijds dat u bekend was met de voorwaarden en anderzijds dat het product???? Niet aan uw verwachtingen voldoet. Ondanks dat het volledig voldoet aan de voorwaarden waarmee u bekend was.

U heeft trouwens geen product gekocht, maar een diesten-pakket.

Een review is om gebruikerservaring te delen. U heeft in het geheel geen gebruik gemaakt van de door u gekochte dienst buiten de schuld van de aanbieder om. Er valt dus niets te "reviewen".

Bram2018
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 jul 2018 14:54

Re: HEMA verrassingsweekend - misleiding door selectieve reviews

Ongelezen bericht door Bram2018 »

Klaas Jan schreef:Hallo Bram, ik kan het niet met u eens zijn. U schrijft zelf terecht over 'ervaringen'. Maar u hebt die ervaring helemaal niet.
Als je een wasmachine koopt en het deurtje sluit niet goed dan heb je wél een ervaring. Het product deugt niet omdat dat uit ervaring blijkt.
Dat kunt u dan in een review -op basis van uw ervaring- schrijven.
U hebt een reis geboekt maar niet gemaakt. Of u koopt een wasmachine waar u daadwerkelijk wél gebruik van maakt.
Dat is de juiste vergelijking.
U schrijft 'Het product is echter zo dysfunctioneel dat het ik het niet kan of wil gebruiken.' Het gaat er in dit geval dat u het wel kunt maar niet wilt.
Natuurlijk, het komt u niet uit maar dat zegt niet dat het product niet zou 'functioneren'.
Een verrassing kan praktisch goed of minder goed uitpakken.
Als u geen risico wilt lopen dan is een regulier arrangement een betere keuze.
Waarschijnlijk zit hier dan ons verschil van inzicht.

Bij een wasmachine wil ik dat-ie de was draait zonder te lekken. Wat voor wasprogramma's er verder op zitten vind ik van secundair belang.
Als de deur niet sluit, heb je ook geen ervaring met het doen van de was.
(Tenzij je een lekkage voor lief neemt, of besluit er voor te blijven zitten om de deur handmatig vast te klemmen...)
Maar ook als je de was niet doet, heb je wel ervaring met een essentieel onderdeel van het product dat je hebt aangeschaft.

Persoonijk zal het mij worst wezen of hoe groot mijn hotelkamer is en of er verse jus d' orange bij het ontbijt wordt geserveerd.
Dat vind ik van secundair belang.
Juist wat voor trip er precies wordt uitgezocht vind ik belangrijk.
De keuzes die zij hierin maken zie ik als een integraal onderdeel van het product dat ze aanbieden.
Juist omdat het een verrassingstrip is, wil ik weten wat voor verrassing ze hebben uitgezocht.

En je kan veel zeggen, maar die ervaring heb ik inmiddels wel.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: HEMA verrassingsweekend - misleiding door selectieve reviews

Ongelezen bericht door tttlocke »

Bram2018 schreef:.....Stel dat je een wasmachine koopt waarvan na aankoop blijkt dat de deur niet goed sluit.
En dat de fabrikant dan zegt dat je wel een review mag plaatsen, maar pas nadat je een was hebt gedraaid.
Zou dat terecht zijn?
Ik denk zelf van niet.
Wel binnen de context van reviews die betrekking hebben op het draaien van wasprogramma's.
Bram2018 schreef:Ik heb een product gekocht en betaald.
Het product is echter zo dysfunctioneel dat het ik het niet kan of wil gebruiken.
Het product is helemaal niet disfunctioneel (in tegenstelling tot de wasmachine uit uw voorbeeld). Het komt u alleen niet goed uit. En dat die situatie zich voor zou kunnen doen, wist u tevoren vanwege de aard van het product (verrassingsweekend)
Klaas Jan schreef het al uitstekend: 'Bovendien zou uw 'review' op de site van de Hema een verslag zijn van een situatie waarvan de kern is dat arrangement naar uw persoonlijke oordeel slecht uitkwam.'
Maar het zegt niets over de kwaliteit van het aangeboden arrangement. En daar gaat het bij een review om.'
Bram2018 schreef:Toch word ik gedwongen om het te gebruiken als ik mijn mening erover wil geven.
Dit is een beetje de omgekeerde wereld. U wordt nergens toe gedwongen. U doet net alsof het geven van een review het doel is, en het maken van de reis slechts een middel.
Bram2018 schreef:Waarom is dit een probleem?
Op deze manier blijven de meest negatieve ervaringen automatisch aan het oog onttrokken.
En krijg je een vertekende indruk als je op de reviews afgaat: De reviews geven een te positief beeld.
En juist omdat het onzeker is wat voor arrangement er wordt gekozen kán je hiervoor alleen op de reviews afgaan.
Het staat HEMA vrij reviews te beperken tot reviews die daadwerkelijk op een gemaakte reis betrekking hebben. Dat is geen probleem. U kunt niet zeggen dat daardoor de meest negatieve ervaringen aan het oog onttrokken worden. Dat weet u niet. Het is bovendien duidelijk. Van vertekening is geen sprake. Er staat immers boven: 'Reviews', met daaronder: 'Lees de ervaringen van passagiers die op reis zijn geweest' .
De reviews geven dus helemaal niet een te positief beeld: ze geven hét' beeld van gemaakte reizen. Niet van kritische kanttekeningen bij het concept 'verrassingsweekend'.
U heeft voldoende mogelijkheden uw kritiek te uiten, u kunt bijvoorbeeld een klacht indienen bij HEMA, of u plaatst een stukje op een consumentenforum of zo.
Bijlagen
Screenshot_2018-07-26 HEMA(1).png
(38.99 KiB) 2691 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: HEMA verrassingsweekend - misleiding door selectieve reviews

Ongelezen bericht door renewouters »

Ik zou het raar vinden als mensen die door hun eigen inflexibiliteit negatieve reviews gaan geven waardoor de overall score ten onrechte omlaag zou gaan reviews zouden mogen schrijven. Vergeet niet dat veel mensen de inhoud van de reviews niet lezen, maar slechts naar de gemiddelde score kijken.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: HEMA verrassingsweekend - misleiding door selectieve reviews

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het moet toch iedereen duidelijk zijn dat die zogenaamde “verrassingsreisjes” goedkope vulling is van vliegtuigen en hotels?

Als u ‘s avonds van bijvoorbeeld Eindhoven had kunnen vertrekken, was er weer gezeur geweest dat er een dag kwijt was.

Waarom boekt u niet gewoon zelf rechtstreeks war u wilt. Er kan dan nog van alles verrassends gebeuren.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: HEMA verrassingsweekend - misleiding door selectieve reviews

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Bram2018 schreef:Bij een wasmachine wil ik dat-ie de was draait zonder te lekken.
Hallo Bram, daar is de kern van een redenering die logisch onjuist is.
U hebt een wasmachine gekocht en hebt 'm in gebruik genomen.
Want u constateerde dat het deurtje defect was.
Dat is de juiste logica.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: HEMA verrassingsweekend - misleiding door selectieve reviews

Ongelezen bericht door sjohie »

Tsja, ik kan bij coolblue ook geen review schrijven als ik het product niet heb gekocht, en zo zijn er nog legio voorbeelden. Voor wat het waard is, ook ik ben het in dit geval eens met de Hema, en dus niet met jouw zienswijze.

juliomariner
Berichten: 4780
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: HEMA verrassingsweekend - misleiding door selectieve reviews

Ongelezen bericht door juliomariner »

Lady1234 schreef:Het moet toch iedereen duidelijk zijn dat die zogenaamde “verrassingsreisjes” goedkope vulling is van vliegtuigen en hotels?
Ja en? de klant kan toch snappen dat dit niet 5 sterren hotels zijn en dat je met Emirates vliegt. Zelf boeken voor ze weinig zal je trouwens waarschijnlijk niet lukken. Ik denk dat hier ongeveer dezelfde doelgroep wordt aangeboord als met de z.g.n. "kaffeefahrten" dus ergens met de bus naar toe en dan een halve dag allerlei productdemonstraties/verkopen. De meeste klanten weten dat ze verplicht zijn aan dit programmaonderdeel mee te doen maar hebben toch een leuke dag / weekend uit.
On topic: ik snap heel goed dat Hema de review van TS niet plaatst want u hebt de reis niet gedaan. Dat de reviews op de site van de verkoper natuurlijk ook geen eerlijk beeld geven want het product mag ook duidelijk zijn want de meeste bedrijven zullen te negatieve reviews zeker verwijderen.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: HEMA verrassingsweekend - misleiding door selectieve reviews

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Juist, en omdat het zo “goedkoop” is, kan je er ook niets van verwachten.

juliomariner
Berichten: 4780
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: HEMA verrassingsweekend - misleiding door selectieve reviews

Ongelezen bericht door juliomariner »

Lady1234 schreef:Juist, en omdat het zo “goedkoop” is, kan je er ook niets van verwachten.
Inderdaad maar je kunt geluk hebben en in een redelijk hotel terecht komen en dan een leuk weekend hebben. Hoewel ik laatst ergens een topic las waar ze in een enorme achterbuurt van Londen uitkwamen. **** happens maar voor dit geld kun je ook weinig verwachten

BL2
Berichten: 4791
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: HEMA verrassingsweekend - misleiding door selectieve reviews

Ongelezen bericht door BL2 »

Effe over een andere boeg: Vanaf welke datum tot welke datum zou de reis zijn. Is de reis al "terug". Vaak kan je een review pas plaatsen als de reis werkelijk voorbij is.
Verder, hoe weet HEMA dat je niet bent mee geweest? Heb je alleen no-show toegepast of heb je je ook afgemeld ?

Bram2018
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 jul 2018 14:54

Re: HEMA verrassingsweekend - misleiding door selectieve reviews

Ongelezen bericht door Bram2018 »

BL2 schreef:Effe over een andere boeg: Vanaf welke datum tot welke datum zou de reis zijn. Is de reis al "terug". Vaak kan je een review pas plaatsen als de reis werkelijk voorbij is.
Verder, hoe weet HEMA dat je niet bent mee geweest? Heb je alleen no-show toegepast of heb je je ook afgemeld ?
In september pas.
Ik heb contact met ze gehad, en daarin beweren ze expliciet dat het niet mogelijk is om een review te plaatsen als je geen reis hebt gemaakt.
Ik heb ze wel verteld dat ik waarschijnlijk niet ga maar daar hebben ze verder niets mee gedaan.
Maar je zou gelijk kunnen hebben en misschien kan het na die datum wel gewoon.

Ik ga het zeker checken :-)

Gesloten