LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Maakt Sunweb misbruik van de algemene voorwaarden art 4.4. ANVR?

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Maakt Sunweb misbruik van de algemene voorwaarden art 4.4. ANVR?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Jablan schreef:
06 sep 2018 13:27
Jongens, kijk even bij SunWeb op de site. Onder de voorwaarde van 24-uur voorbehoud of tot de eerstvolgende werkdag staat er nog één, over 'duidelijke fouten op de site'.
Waar staat dat dan op de website? In of bij het aanbod? Ik zie het niet. Of doelt op de algemene voorwaarden? Het punt is nu juist dat die een beding kunnen bevatten dat onredelijk bezwarend is.
Jablan schreef:
06 sep 2018 13:27
Uitweiden over ander jurisprudentie is hier niet nodig.
Waarom niet? Volgens mij zegt u dat alleen omdat u de algemene voorwaarden bij voorbaat doorslaggevend verklaart. Maar dat is nu juist de vraag.
Jablan schreef:
06 sep 2018 13:27
Tip: kopieer je laatste alinea naar je openingspost, die wordt meer gelezen dan pagina zoveel van een onderwerp.
Hele slechte tip. Doet dat niet. Het plaatst alle andere reacties in het topic ten onrechte in een andere context.

Speedy123
Berichten: 1137
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Maakt Sunweb misbruik van de algemene voorwaarden art 4.4. ANVR?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Jablan schreef:
06 sep 2018 08:12
Prijsmisleiding gaat alleen over het stuk tussen een website oproepen tot aan de boeking. Jij rekt het boekingsproces op tot na de boeking, wanneer het bedrijf de boeking verwerkt.

Sunweb stelt dat een boeking pas definitief is 24 uur na de boeking. Ik rekt niets op, Sunweb hanteert die termijn voordat de klant gegarandeerd is dat die een definitieve koopovereenkomst heeft.

Na 24 uur volgt er een andere, hogere prijs dan de prijs die de klant op de website getoond werd en waarop de klant dacht de reis aankocht te hebben. Daarmee is aangetoond dat Sunweb op haar website een andere prijs toont dan daadwerkelijk bij het boeken in rekening gebracht wordt. En dat is tegen de EU regelgeving.

Dit soort zaken spelen al zo lang in de reiswereld, het wordt gewoon tijd dat er door de overheid gaat handhaven zodat dit soort praktijken uitgebannen worden.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Maakt Sunweb misbruik van de algemene voorwaarden art 4.4. ANVR?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Speedy123 schreef:
06 sep 2018 15:05
Jablan schreef:
06 sep 2018 08:12
Prijsmisleiding gaat alleen over het stuk tussen een website oproepen tot aan de boeking. Jij rekt het boekingsproces op tot na de boeking, wanneer het bedrijf de boeking verwerkt.

Sunweb stelt dat een boeking pas definitief is 24 uur na de boeking. Ik rekt niets op, Sunweb hanteert die termijn voordat de klant gegarandeerd is dat die een definitieve koopovereenkomst heeft.

Na 24 uur volgt er een andere, hogere prijs dan de prijs die de klant op de website getoond werd en waarop de klant dacht de reis aankocht te hebben. Daarmee is aangetoond dat Sunweb op haar website een andere prijs toont dan daadwerkelijk bij het boeken in rekening gebracht wordt. En dat is tegen de EU regelgeving.

Dit soort zaken spelen al zo lang in de reiswereld, het wordt gewoon tijd dat er door de overheid gaat handhaven zodat dit soort praktijken uitgebannen worden.
U trekt het net als in uw eerdere post wel heel algemeen. Dat het geval in dit topic onder deze algemene schets valt, staat niet vast.

Speedy123
Berichten: 1137
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Maakt Sunweb misbruik van de algemene voorwaarden art 4.4. ANVR?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

tttlocke schreef:
06 sep 2018 15:55
Speedy123 schreef:
06 sep 2018 15:05
Jablan schreef:
06 sep 2018 08:12
Prijsmisleiding gaat alleen over het stuk tussen een website oproepen tot aan de boeking. Jij rekt het boekingsproces op tot na de boeking, wanneer het bedrijf de boeking verwerkt.

Sunweb stelt dat een boeking pas definitief is 24 uur na de boeking. Ik rekt niets op, Sunweb hanteert die termijn voordat de klant gegarandeerd is dat die een definitieve koopovereenkomst heeft.

Na 24 uur volgt er een andere, hogere prijs dan de prijs die de klant op de website getoond werd en waarop de klant dacht de reis aankocht te hebben. Daarmee is aangetoond dat Sunweb op haar website een andere prijs toont dan daadwerkelijk bij het boeken in rekening gebracht wordt. En dat is tegen de EU regelgeving.

Dit soort zaken spelen al zo lang in de reiswereld, het wordt gewoon tijd dat er door de overheid gaat handhaven zodat dit soort praktijken uitgebannen worden.
U trekt het net als in uw eerdere post wel heel algemeen. Dat het geval in dit topic onder deze algemene schets valt, staat niet vast.

De feiten spreken voor zich, Sunweb stelt zelf dat de door haar aangeboden prijzen pas 24 uur na aankoop via de webstie definitief zijn. Tot die tijd kunnen ze nog wijzigen en in de praktijk blijkt dat dus ook te gebeuren. De koper weet tijdens het boeken dus niet wat de definitieve prijs wordt en kan er niet op vertrouwen dat de aangeboden prijs daadwerkelijk de uiteindelijke prijs is. En dat is niet toegestaan conform de EU regelgeving.

Het is mij wel duidelijk dat Sunweb reizen (het vliegticket gedeelte van de boeking) verkoopt die ze zelf nog helemaal niet in haar bezit hebben. Pas na verkoop gaat Sunweb proberen om de reis daadwerkelijk in te kopen. Lukt het Sunweb de reis in te kopen voor een lagere prijs dan haar geadverteerde prijs, dan steekt Sunweb dit voordeel in haar zaak. Lukt het Sunweb niet om de reis in te kopen op de door haar geadverteerde prijs, dan brengen ze de hogere kosten in rekening bij de koper. Komt op mij over als een zeer oneerlijke handelspraktijk.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Maakt Sunweb misbruik van de algemene voorwaarden art 4.4. ANVR?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Speedy123 schreef:
06 sep 2018 16:11
De feiten spreken voor zich, Sunweb stelt zelf dat de door haar aangeboden prijzen pas 24 uur na aankoop via de webstie definitief zijn. Tot die tijd kunnen ze nog wijzigen en in de praktijk blijkt dat dus ook te gebeuren. De koper weet tijdens het boeken dus niet wat de definitieve prijs wordt en kan er niet op vertrouwen dat de aangeboden prijs daadwerkelijk de uiteindelijke prijs is. En dat is niet toegestaan conform de EU regelgeving.
Ik zie veel 'copy-paste' maar nog steeds geen onderbouwing. Kunt u die EU regelgeving even noemen?
Speedy123 schreef:
06 sep 2018 16:11
Het is mij wel duidelijk dat Sunweb reizen verkoopt die ze zelf nog helemaal niet in haar bezit hebben. Pas na verkoop gaat Sunweb proberen om de reis daadwerkelijk in te kopen. Lukt het Sunweb de reis in te kopen voor een lagere prijs dan haar geadverteerde prijs, dan steekt Sunweb dit voordeel in haar zaak. Lukt het Sunweb niet om de reis in te kopen op de door haar geadverteerde prijs, dan brengen ze de hogere kosten in rekening bij de koper. Komt op mij over als een zeer oneerlijke handelspraktijk.
Het speculeren gaat door, maar u voelt het vast allemaal perfect aan.

Speedy123
Berichten: 1137
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Maakt Sunweb misbruik van de algemene voorwaarden art 4.4. ANVR?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

tttlocke schreef:
06 sep 2018 16:20
Speedy123 schreef:
06 sep 2018 16:11
De feiten spreken voor zich, Sunweb stelt zelf dat de door haar aangeboden prijzen pas 24 uur na aankoop via de webstie definitief zijn. Tot die tijd kunnen ze nog wijzigen en in de praktijk blijkt dat dus ook te gebeuren. De koper weet tijdens het boeken dus niet wat de definitieve prijs wordt en kan er niet op vertrouwen dat de aangeboden prijs daadwerkelijk de uiteindelijke prijs is. En dat is niet toegestaan conform de EU regelgeving.
Ik zie veel 'copy-paste' maar nog steeds geen onderbouwing. Kunt u die EU regelgeving even noemen?
Speedy123 schreef:
06 sep 2018 16:11
Het is mij wel duidelijk dat Sunweb reizen verkoopt die ze zelf nog helemaal niet in haar bezit hebben. Pas na verkoop gaat Sunweb proberen om de reis daadwerkelijk in te kopen. Lukt het Sunweb de reis in te kopen voor een lagere prijs dan haar geadverteerde prijs, dan steekt Sunweb dit voordeel in haar zaak. Lukt het Sunweb niet om de reis in te kopen op de door haar geadverteerde prijs, dan brengen ze de hogere kosten in rekening bij de koper. Komt op mij over als een zeer oneerlijke handelspraktijk.
Het speculeren gaat door, maar u voelt het vast allemaal perfect aan.

De regelgeving van de ACM is een implementatie van de EU richtlijnen.

https://www.emerce.nl/best-practice/rei ... vermelding

https://www.acm.nl/nl/publicaties/publi ... vermelding

https://www.acm.nl/nl/publicaties/publi ... eisbranche


Het is geen speculeren, de enige reden dat de ANVR een prijswijziging toestaat na het boeken is wanneer de prijs van vervoer veranderd. En die prijs veranderd alleen binnen 24 uur met 300 euro indien de aanbieder helemaal geen vliegtickets ingekocht had en pas op zoek gaat naar vliegtickets na de online boeking. En dat is mijn inziens een oneerlijke handelspraktijk.

Bron ANVR:

5.4. De organisator heeft tot 20 dagen voor vertrek het recht om de prijs van de
reis te verhogen met maximaal 8%, maar alleen als die is toe te schrijven
aan:
• verhoging van de kostprijs van brandstof of;
• verhoging van de kostprijs van andere energiebronnen of;
• verhoging van belastingen of;
• verhoging van vergoedingen over de in de in de overeenkomst begrepen
reisdiensten, geheven door niet direct bij de uitvoering betrokken derden
met inbegrip van toeristenbelastingen, landingsrechten en vertrek-of
aankomstbelasting in havens en/of op vliegvelden.
De organisator kan in zijn aanvullende voorwaarden opnemen dat hij zich dit
recht op prijsverhoging
ook voorbehoudt bij verhoging van wisselkoersen die
voor de pakketreis van belang zijn.
Je hebt recht op prijsverlaging onder aftrek van de werkelijk gemaakte
administratiekosten als om dezelfde redenen de kosten zoals in dit artikel
omschreven dalen.


Gewoon een beetje nadenken met gezond verstand, dan kom je best ver. Zo ingewikkeld is het allemaal niet.

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Maakt Sunweb misbruik van de algemene voorwaarden art 4.4. ANVR?

Ongelezen bericht door 16again »

tttlocke schreef:
06 sep 2018 12:58
Otto-arrest zegt dat er in het geval van een vergissing zoals bij Otto nooit een overeenkomst tot stand gekomen is.
Het Otto arrest ging over een LCD TV van 99 Euro, terwijl de normale prijzen toen 700 .....1300 euro bedroegen.
Hier is volgens mij bij lange na geen sprake van prijsverschil met factor 7.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Maakt Sunweb misbruik van de algemene voorwaarden art 4.4. ANVR?

Ongelezen bericht door tttlocke »

16again schreef:
06 sep 2018 20:07
tttlocke schreef:
06 sep 2018 12:58
Otto-arrest zegt dat er in het geval van een vergissing zoals bij Otto nooit een overeenkomst tot stand gekomen is.
Het Otto arrest ging over een LCD TV van 99 Euro, terwijl de normale prijzen toen 700 .....1300 euro bedroegen.
Hier is volgens mij bij lange na geen sprake van prijsverschil met factor 7.
Ik begrijp niet wat uw punt is, in reactie op mijn tekst die u quootte.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Maakt Sunweb misbruik van de algemene voorwaarden art 4.4. ANVR?

Ongelezen bericht door Jablan »

tttlocke schreef:
06 sep 2018 14:11
Waar staat dat dan op de website? In of bij het aanbod? Ik zie het niet. Of doelt op de algemene voorwaarden?
:arrow: Het is een kleine zoektocht. In tegenstelling tot alle andere anvr-leden staat bij SunWeb onderaan de homepage geen link naar de voorwaarden, daarvoor moet je eerst een keuze maken en dan naar het einde van de pagina gaan. Je krijgt dit:

Autovakanties: algemene alinea + herroeping aanbod + kennelijke fouten + downloads
Wintersport: algemene alinea + downloads
Zonvakanties: algemene alinea + herroeping aanbod + kennelijke fouten + downloads

Tussendoor valt op, dat de SunWeb-website met aangepaste cookie-instellingen veel sneller is dan met de standaard instellingen.
Speedy123 schreef:
06 sep 2018 15:05
Sunweb stelt dat een boeking pas definitief is 24 uur na de boeking. Ik rekt niets op, Sunweb hanteert die termijn voordat de klant gegarandeerd is dat die een definitieve koopovereenkomst heeft. Na 24 uur volgt er een andere, hogere prijs dan de prijs die de klant op de website getoond werd en waarop de klant dacht de reis aankocht te hebben.
Het gaat om herroeping van het aanbod. De klant krijgt binnen 24 uur of op de eerstvolgende werkdag de keuze tussen een andere prijs, alternatief aanbod of annuleren.
SunWeb is niet de enige met deze voorwaarde, je vindt hem bij alle anvr-leden. Bij verre reizen hanteert DeVakantiediscounter bijvoorbeeld een termijn van 48 uur.

Wat hier precies is misgegaan, weet alleen SunWeb. Zelf denk ik aan het ontbreken van een plafond op het aantal reizen, dat verkocht kan worden. Ik kom daarop, omdat ik bij SunWeb niet tegen de melding 'uitverkocht' oploop en bij concurrenten wel.
Evengoed kan de oorzaak technisch zijn: een brakke koppeling tussen de vliegmodule en de hotelmodule. Maar om nu gelijk te beginnen over oplichting, oneerlijke handelspraktijken ... ik vind het allemaal zware woorden voor iets, wat door mevrouw zelf heel verstandig is opgelost. Als het vertrouwen weg is, dan is annuleren en iets anders boeken gewoon de beste oplossing.

Wat overeind blijft voor SunWeb: de automatisering en communicatie kan beter.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Maakt Sunweb misbruik van de algemene voorwaarden art 4.4. ANVR?

Ongelezen bericht door alfatrion »

tttlocke schreef:
06 sep 2018 12:58
Otto-arrest zegt dat er in het geval van een vergissing zoals bij Otto nooit een overeenkomst tot stand gekomen is.
Dat zegt het Otto arrest niet.
16again schreef:
06 sep 2018 20:07
Hier is volgens mij bij lange na geen sprake van prijsverschil met factor 7.
De factor is niet van belang. Je moet kijken naar hoe het hof tot haar oordeel is gekomen en vervolgens op dezelfde manier redeneren.

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Maakt Sunweb misbruik van de algemene voorwaarden art 4.4. ANVR?

Ongelezen bericht door 16again »

Tuurlijk weegt het prijsverschil zwaar mee. Die bepaalt of consument vooraf had kunnen begrijpen dat aanbod fouten bevatte.

Gesloten