LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ik wil mijn paspoort niet afgeven in hotel of op cruise. Wat te doen?

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
opzoek1945
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mei 2019 15:58

Ik wil mijn paspoort niet afgeven in hotel of op cruise. Wat te doen?

Ongelezen bericht door opzoek1945 »

Ik wil een cruise boeken .Het is gebruikelijk dat gedurende de reis je paspoort verplicht bent af te geven.
Dit is volgengs de Nederlandse overheid verboden en je krijgt geen hulp van de consul .
De Cruise maatschappij Tui ,maar ook andere Verplichten je paspoort af te geven .
Daarmee ga dus in tegen de wet die dit verbied om af te geven .
Een copy mee nemen is niet rechtsgeldig. Ook nemen ze geen genoegen hier mee.
Wat te doen is deze ?
Laatst gewijzigd door Radar op 21 mei 2019 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ik wil mijn paspoort niet afgeven in hotel of op cruise. Wat te doen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik ben nooit op een cruise geweest, maar ik heb nog nooit in een hotel of zo mijn paspoort moeten afgeven.

En als u ergens aan land gaat, moet u zich kunnen legitimeren. Hoe gaat dat dan?

Dit staat op de site van de ANWB

Bij deelname aan cruises of rondreizen wordt het identiteitsbewijs vaak ingenomen. Hier zit meestal een service-element achter. In verband met veelvuldige (nachtelijke) passages van landsgrenzen en douanecontroles worden de reisdocumenten op één centraal punt verzameld, zodat je niet steeds bij aanwezig hoeft te zijn bij een controle

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Ik wil mijn paspoort niet afgeven in hotel of op cruise. Wat te doen?

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Als u de wal opgaat moet u zich kunnen legitimeren, als u denkt op voorhand uw paspoort nodig te hebben kunt u deze altijd vragen, ook in een hotel. Maar waar zou u deze voor nodig hebben?
Het is verstandiger om uw paspoort veilig achter te laten, u wilt deze niet kwijt raken. de cruise schip wacht niet op u hoor!

Wat te doen in deze, het is aan u en neem een wijs besluit.

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Ik wil mijn paspoort niet afgeven in hotel of op cruise. Wat te doen?

Ongelezen bericht door geengast »

Wet boven wet. Heel veel landen eisen dat de KAPITEIN van een schip zich moet legitimeren voor alle gasten. Daar draagt de kapitein de verantwoordelijkheid over en hij moet dan ook alle paspoorten kunnen tonen alsof die van hemzelf waren. Welke landen precies weet ik helaas ook niet, wel dat het in de Verenigde Staten verplicht is.
Die wet gaat dus boven de wet dat wij ons paspoort niet mogen afgeven.

Marc1980
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 nov 2008 10:16

Re: Ik wil mijn paspoort niet afgeven in hotel of op cruise. Wat te doen?

Ongelezen bericht door Marc1980 »

Ik heb meerdere cruises gemaakt. In de VS en Canada heb ik mijn paspoort niet hoeven af te geven. Dit heb ik wel moeten doen bij een cruise in Dubai en omgeving. Hier kreeg je een kopie van je paspoort met een stempel van de rederij. Dit zou genoeg moeten zijn volgens de rederij om je te kunnen identificeren. Mocht je te laat zijn en het schip is al vertrokken, dan blijft je paspoort in de haven, zodat je het schip achterna kunt reizen.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Ik wil mijn paspoort niet afgeven in hotel of op cruise. Wat te doen?

Ongelezen bericht door kokka »

je kan gewoon je poot stijf houden.. ga je gewoon niet op cruise namelijk.
je kan op alle manieren in je recht staan, maar daar hebben ze aan boord bijzonder weinig mee te maken.
Het is waarschijnlijk geen schip onder Nederlandse vlag, dus het geldend recht is aan boord is ook niet Nederlands

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Ik wil mijn paspoort niet afgeven in hotel of op cruise. Wat te doen?

Ongelezen bericht door mahadma »

Bel/email eens met uw gemeentehuis. dàt zal antwoord moeten geven. Formeel mag u het niet 'uit handen geven'.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ik wil mijn paspoort niet afgeven in hotel of op cruise. Wat te doen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Van de bemanning ligt overigens ook het paspoort in de kluis van het schip.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Ik wil mijn paspoort niet afgeven in hotel of op cruise. Wat te doen?

Ongelezen bericht door berndv »

Tja, als ik de topictitel zo lees dan is mijn eerste antwoord heel simpel. Niet op cruise gaan.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Ik wil mijn paspoort niet afgeven in hotel of op cruise. Wat te doen?

Ongelezen bericht door mahadma »

Lady1234 schreef:
21 mei 2019 15:07
Van de bemanning ligt overigens ook het paspoort in de kluis van het schip.
Dàt is dan in de gegeven situatie wel zo handig en verstandig.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Ik wil mijn paspoort niet afgeven in hotel of op cruise. Wat te doen?

Ongelezen bericht door yan »

Dat bange gedoe hier met paspoorten is ook typisch nederlands.
Genoeg verhuurders, hotels en andere firma's waar je gewoon niks mee krijgt zonder je paspoort achter te laten of een volledig kopie te maken.

Je paspoort heb je bij cruises niet nodig. Je krijgt hiervoor een aparte pas die bij de cruise hoort, zo hoef je ook niet in elke bestemming uitgebreid door de douane.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Ik wil mijn paspoort niet afgeven in hotel of op cruise. Wat te doen?

Ongelezen bericht door moederslink »

Lady1234 schreef:
21 mei 2019 15:07
Van de bemanning ligt overigens ook het paspoort in de kluis van het schip.
Handig , bij het vergaan met man en muis ligt alles op 1 hoop in de kluis :oops:

Overigens moesten wij , toendertijd , in Calais bij het inchecken op de ferry naar Engeland ook allemaal onze paspoorten inleveren bij de reisgids van deze georganiseerde reis .
We kregen dit keurig netjes s. avonds bij het diner weer terug.

Opzoek1945 : ik zou er maar niet zo.n punt van maken en lekker gaan genieten. Komt heus allemaal wel goed .
Fijne reis gewenst!


Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Ik wil mijn paspoort niet afgeven in hotel of op cruise. Wat te doen?

Ongelezen bericht door Revoked »

Komkommerzuigertje maakt elke week een achtdaagse cruise, wellicht heeft hij meer details.

Gesloten