LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vacansoleil: misbruik van coronavouchers?

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
havaba
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jun 2020 11:05

Vacansoleil: misbruik van coronavouchers?

Ongelezen bericht door havaba »

Beste forumleden,

Ik ben benieuwd wie zich herkent in onderstaand verhaal met betrekking tot mijn boeking bij Vacansoleil. Op facebook regent het in elk geval al klachten over het niet bereikbaar zijn van Vacansoleil, vouchers die niet kloppen en annuleringen die nergens op gebaseerd zijn;

Ik ben altijd blij geweest met Vacansoleil Camping Holidays maar nu voel ik mij wel heel erg in de maling genomen. 23 mei jl. betaald omdat onze reis 20 juni naar Italië volgens alle berichten (ook volgens Vacansoleil) zo goed als door zou gaan. Met het reisadvies dat is afgegeven vanuit de regering op 3 juni kunnen en willen wij 20 juni gewoon naar onze camping (deze is volledig geopend per 6 juni).
Maar omdat onze Vacansoleil tent nog niet staat, is de vakantie geannuleerd en krijg ik een Corona voucher.

Kortom: Vacansoleil blijft in gebreke en kan mij de geboekte accommodatie niet leveren. Dus dit staat los van een negatief reisadvies. Ik kan mij voorstellen dat de tenten niet opgezet kunnen worden maar ik vraag mij wel af of zij dit 3 weken geleden bij betaling al niet wisten. Een voucher is begrijpelijk als het echt niet mogelijk is om te reizen. Maar Vacansoleil kan mij geen accommodatie aanbieden en dat is wat anders. Dat staat los van een negatief reisadvies, want dat is er niet meer. Om deze reden wil ik of een alternatief verblijf op deze camping van Vacansoleil of mijn geld terug. Dan boek ik bij de camping zelf. Helaas onbereikbaar deze boevenclub. Telefonisch kom ik er niet doorheen door de drukte en mails worden zo laat beantwoord dat ik voor mijn vertrek waarschijnlijk geen antwoord krijg.

Zo klant vriendelijk als Vacansoleil is rekenen zij voor elk telefoongesprek nog eens €0,70ct. Echter word er niet opgenomen en krijg je een bandje. Dat het maximum aantal wachtende is bereikt. Wat zullen ze verdienen aan alle consumenten die bellen en vervolgens niet eens in de wachtrij terecht komen. Overigens is de lijn bij opening om 09:00 uur al bezet. Persoonlijk heb ik het idee dat er gewoon een bandje aan staat. Op de mails word al helemaal niet gereageerd. Er is een speciaal Corona adres aangemaakt binnen Vacansoleil, maar natuurlijk krijgt niemand respons.

Kortom een grote boevenbende! Ik raad iedereen af om hier ooit nog te boeken.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Vacansoleil: misbruik van coronavouchers?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ik zie niet in wat het verschil is tussen niet mogen reizen en de tent niet kunnen opzetten. In beide gevallen kan er niet op vakantie gegaan worden en in beide gevallen zal er geannuleerd moeten worden.
Het uitgeven van een voucher is tot in den treure voorbijgekomen. De reden en de oplossingen daarvoor mogen of bekend zijn, of kunnen makkelijk gevonden worden.

Dat telefoontjes slecht beantwoord worden is ook niet vreemd. In een anderhalve meter maatschappij kunnen er simpelweg minder mensen op kantoor zitten. De combinatie van meer telefoontjes en minder personeel geeft een file.

U mag het een grote boevenbende vinden. Waarschijnlijk uit frustratie, maar er is niets waaruit dit echt blijkt. In een paar dagen tijd in heel Europa alle tenten gaan opzetten is simpelweg niet mogelijk.

Ergens in de afgelopen 9 werkdagen is uw vakantie geannuleerd. Deze week telde maar 4 werkdagen. Geen idee hoe snel u een antwoord verwacht, maar soms kan dat een paar dagen duren. En hoe vaker mensen gaan bellen en mailen, hoe langer de file wordt.

silvia.von-berg
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jun 2020 17:58

Re: Vacansoleil: misbruik van coronavouchers?

Ongelezen bericht door silvia.von-berg »

Ook wij hebben slechte ervaringen met vacansoleil. De factuur wordt gestuurd alsof er niets aan de hand is. Terwijl Frankrijk nog niet als geel land staat aangemerkt. Bereikbaarheid is slecht of beter gezegd die is er niet. 1.5 meter een probleem? Mailtjes kunnen vanaf huis beantwoord worden lijkt mij.
Lees ook verhalen dat zodra het restbedrag betaald was meteen een mail werd gestuurd met annulering vakantie. Wij betalen in ieder geval niets voorlopig

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vacansoleil: misbruik van coronavouchers?

Ongelezen bericht door tttlocke »

silvia.von-berg schreef:
05 jun 2020 18:05
Wij betalen in ieder geval niets voorlopig
Zo maar niet betalen brengt wel risico's met zich mee. Hopelijk bent u zich daarvan bewust en is het een weloverwogen beslissing.

Voor TS: het is onjuist te doen voorkomen dat alleen een negatief reisadvies voor een overmacht-annulering door de reisorganisatie kan zorgen. U heeft wél gewoon recht op geld terug.

havaba
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jun 2020 11:05

Re: Vacansoleil: misbruik van coronavouchers?

Ongelezen bericht door havaba »

Ik snap dat er geen tent kan worden opgezet, echter heb ik dit 3 weken geleden nog gevraagd omdat ik mij kan voorstellen dat dit niet mogelijk was. Maar dit was geen probleem, de tenten zouden opgezet worden en ik kon zelfs nog kiezen welke tent ik zou willen hebben. Op basis hiervan heb ik netjes mijn volledige betaling gedaan.

Ik wil nu mijn geld terug zodat ik zelf op de camping een boeking kan maken. Aan een voucher heb ik niets, ik heb het geld nodig voor een nieuwe boeking. Vacansoleil heeft niet voldoende geanticipeerd op de positieve reisadviezen die eraan kwamen, deze annulering heeft niets met het Corona te maken. Ik accepteer geen voucher en volgens diverse instanties sta ik ook in mijn recht. Inmiddels hebben wij met meerdere mensen (ook degene die hebben betaald en de dag erna meteen een mail kregen dat de vakantie inderdaad niet door gaat) de pers opgezocht en dit word zeer serieus genomen en er word onderzoek gedaan. Als er een negatief reisadvies was geweest, had ik echt mijn voucher geaccepteerd. Maar m.b.t. deze situatie is een Corona Voucher onterecht.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Vacansoleil: misbruik van coronavouchers?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

havaba schreef:
05 jun 2020 20:12
Vacansoleil heeft niet voldoende geanticipeerd op de positieve reisadviezen die eraan kwamen, deze annulering heeft niets met het Corona te maken
Vacansoleil weet niets meer of minder dan u. Ook zij zijn dus afhankelijk van berichtgeving van de verschillende landen. Zo lang een land op slot is kunnen geen tenten opgebouwd worden. Pas op het moment dat een land weer begaanbaar is kunnen ze daarheen gaan. Dat de tenten niet staan heeft wel degelijk met corona te maken.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vacansoleil: misbruik van coronavouchers?

Ongelezen bericht door tttlocke »

havaba schreef:
05 jun 2020 20:12
Ik accepteer geen voucher en volgens diverse instanties sta ik ook in mijn recht. Inmiddels hebben wij met meerdere mensen (ook degene die hebben betaald en de dag erna meteen een mail kregen dat de vakantie inderdaad niet door gaat) de pers opgezocht en dit word zeer serieus genomen en er word onderzoek gedaan.
U bent echt niet de enige die in zo'n situatie zit. Dus of 'de pers' u gaat helpen valt te bezien.
Natuurlijk staat u in uw recht.
Misschien is het verstandig het voucher wel in ontvangst te nemen. Dat betekent niet dat u afstand doet van uw recht op geld terug en u heeft in ieder geval 'iets', mocht het onverhoopt fout gaan met de reisorganisatie.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vacansoleil: misbruik van coronavouchers?

Ongelezen bericht door tttlocke »

NeoDutchio schreef:
05 jun 2020 20:37
havaba schreef:
05 jun 2020 20:12
Vacansoleil heeft niet voldoende geanticipeerd op de positieve reisadviezen die eraan kwamen, deze annulering heeft niets met het Corona te maken
Vacansoleil weet niets meer of minder dan u. Ook zij zijn dus afhankelijk van berichtgeving van de verschillende landen. Zo lang een land op slot is kunnen geen tenten opgebouwd worden. Pas op het moment dat een land weer begaanbaar is kunnen ze daarheen gaan. Dat de tenten niet staan heeft wel degelijk met corona te maken.
Klopt helemaal, maar dat kwartje valt nog niet.
Er wordt zo te zien ten onrechte gedacht dat alleen een negatief reisadvies een corona-annulering kan rechtvaardigen.

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Vacansoleil: misbruik van coronavouchers?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

De tenten van Vacansoleil worden door voornamelijk Nederlandse werknemers opgezet. Zolang voor deze Nederlandse werknemers een inreisverbod geldt, kan dit proces niet gestart worden.

Op veel campings staan tientallen tenten. Het is dan niet moeilijk te bedenken dat het nog een hele logistieke toer wordt om voor de start van het hoogseizoen op 1 juli alles klaar te hebben staan. De campings waar als eerste de tenten opgezet worden kunnen waarschijnlijk al heel snel gasten ontvangen. Op andere campings kan dat nog wekenlang duren.

Voorts is het heel begrijpelijk dat bedrijven in de reisbranche momenteel lastig bereikbaar zijn. Alle reizigers willen immers weten waar ze aan toe zijn, wat er toe lijdt dat de telefoon roodgloeiend is en de mailbox ontploft. Er komen vele malen meer vragen binnen dan normaal in deze tijd van het jaar. Helaas...

Voucher accepteren, voor nu een andere vakantie/accommodatie boeken en de voucher gebruiken voor een vakantie van volgend jaar of om alsnog geld terug te vragen zodra de rust bij reisorganisaties weer is wedergekeerd. In september/oktober ofzo.

Vlottes
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mei 2020 12:19

Re: Vacansoleil: misbruik van coronavouchers?

Ongelezen bericht door Vlottes »

Allemaal mooie reacties, maar het feit blijft dat de klant gewoon recht heeft op het geld terug. Ook wij hebben een slechte ervaring met het niet opbouwen van tenten bij deze organisatie en du annuleren van onze vakantie. Terwijl wij pas eind juli naar de camping gaan. Willen nu ook iets anders boeken op onze camping, wat gewoon kan want ze gaan open. Heb het geld dus ook hiervoor nodig. Ze zeggen wel begrip te tonen, maar krijg gewoon geen geld terug. En sturen de voucher gewoon op, zo van hier je voucher en opnieuw iets boeken bij ons. Anders een jaar wachten en dan verzoek indienen om je geld terug te vragen. Sorry, maar ik ben geen bank. Heb een heel duidelijk gevoel van misbruik van de corona situatie in dit geval. Heel erg jammer en zeer teleurstellend. Wij boeken al vele jaren via Vacansoleil, maar hiermee maken ze een hele slechte beurt. Ik ben er ook nog niet klaar mee en zal de juridische weg bewandelen om mijn recht te halen.

Lady1234
Berichten: 26918
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vacansoleil: misbruik van coronavouchers?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waarom wacht u niet gewoon tot eind juli, dat u gewoon uw geboekte vakantie kunt gebruiken?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vacansoleil: misbruik van coronavouchers?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Lady1234 schreef:
06 jun 2020 23:55
Waarom wacht u niet gewoon tot eind juli, dat u gewoon uw geboekte vakantie kunt gebruiken?
Ik lees het zo dat Vacansoleil ook die vakantie, hoewel pas eind juli, al geannuleerd heeft, omdat ze het ook daar niet voor elkaar krijgen tenten op te bouwen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vacansoleil: misbruik van coronavouchers?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Je kunt gewoon iets anders boeken, het voucher aanpakken en dan werk maken van 'geld terug'.
Als u zonder 'geld terug' van de geannuleerde boeking, geen nieuwe boeking kunt betalen, dan adviseer ik u dit jaar sowieso thuis te blijven.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Vacansoleil: misbruik van coronavouchers?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Vlottes schreef:
06 jun 2020 21:56
Allemaal mooie reacties, maar het feit blijft dat de klant gewoon recht heeft op het geld terug.
Het probleem is is dat recht hebben niet hetzelfde is al recht krijgen. Eerder heb ik al eens een voorzichtige berekening gemaakt voor Corendon. 3 maanden kon er geen vakantie doorgaan. Als iedereen direct terug betaald ging worden en de bedrijfsvoering gewoon zou doorgaan, dan hadden ze tussen de €45.000.000 en €50.000.000 in kas moeten hebben. En voor Vacansoleil is dat niet anders. Van uw betaalde geld is echt niet meer alles in kas, waar moet dat geld vandaan komen om iedereen terug te kunnen betalen?

Bij de uitgifte van de vouchers is overeengekomen dat mensen die niets hebben aan een voucher, zoals oudere mensen of terminaal zieke, dit konden aangeven. De rest moet helaas even geduld hebben.
Is er dan niets mogelijk? O ja wel hoor. Een juridische zaak starten. Echter heeft dat voor de zwaar onderbezette rechtbanken met achterstanden geen prioriteit en is de verwachting dat het een jaar gaat duren. Net zo lang als het uit laten betalen van een voucher.

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Vacansoleil: misbruik van coronavouchers?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

tttlocke schreef:
07 jun 2020 00:05
Lady1234 schreef:
06 jun 2020 23:55
Waarom wacht u niet gewoon tot eind juli, dat u gewoon uw geboekte vakantie kunt gebruiken?
Ik lees het zo dat Vacansoleil ook die vakantie, hoewel pas eind juli, al geannuleerd heeft, omdat ze het ook daar niet voor elkaar krijgen tenten op te bouwen.
Maar dat lijkt me vreemd, wanneer Vacansoleil intussen op de website aangeeft dat klanten pas ca. 2 weken voor vertrek geïnformeerd worden over het al dan niet door kunnen gaan van hun vakantie.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vacansoleil: misbruik van coronavouchers?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Ivo.w schreef:
07 jun 2020 08:57
Maar dat lijkt me vreemd, wanneer Vacansoleil intussen op de website aangeeft dat klanten pas ca. 2 weken voor vertrek geïnformeerd worden over het al dan niet door kunnen gaan van hun vakantie.
Ik lees juist dat er niet 'pas ca. twee weken' maar uiterlijk twee weken voor vertrek contact wordt opgenomen.
Vacansoleil schreef:Zou u binnenkort op vakantie gaan? Ons team is druk bezig om iedereen te benaderen. Wij nemen uiterlijk 2 weken voor uw vertrekdatum contact op met u via telefoon of e-mail.
Een 'twee weken termijn' in welke betekenis dan ook laat onverlet dat annuleringen eerder gecommuniceerd kunnen worden als ze eerder bekend zijn. Iets dergelijks werd door gebruiker Vlottes volgens mij aangegeven.

havaba
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jun 2020 11:05

Re: Vacansoleil: misbruik van coronavouchers?

Ongelezen bericht door havaba »

Zojuist contact gehad met Vacansoleil. De vakantie toch door kan gaan zoals wij deze hebben geboekt. Super fijn. Wij kunnen nu uit gaan kijken naar onze vakantie.

Positieve berichten horen natuurlijk ook vermeld te worden hier :)

Lady1234
Berichten: 26918
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vacansoleil: misbruik van coronavouchers?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mooi, opgelost.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Vacansoleil: misbruik van coronavouchers?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

havaba schreef:
09 jun 2020 16:54
Zojuist contact gehad met Vacansoleil. De vakantie toch door kan gaan zoals wij deze hebben geboekt. Super fijn. Wij kunnen nu uit gaan kijken naar onze vakantie.

Positieve berichten horen natuurlijk ook vermeld te worden hier :)
Netjes van z'n boevenbende :lol:

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vacansoleil: misbruik van coronavouchers?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Het advies aan iedereen om nooit meer bij 'deze grote boevenbende' te boeken, is bij deze ingetrokken?

Gesloten