LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Reis New York, wil niet ivm Corona

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Bosjesman
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 feb 2007 14:09

Reis New York, wil niet ivm Corona

Ongelezen bericht door Bosjesman »

Half maart hebben we een klm packagedeal geboekt naar New York, vertrek op 12 oktober en terug op 16-10. Vandaag kreeg ik een gewijzigde vluchtgegevens gemaild, de terugvlucht gaat 2 uur eerder, en de vluchtig is bevestigd, dus we zouden gaan.

Echter hebben we met de Corona niet de ‘normale’ New York beleving.... dus eigenlijk willen we niet eens. Wat zijn de opties? Kosteloos annuleren zou het mooiste zijn omdat qua ziekteverloop uitstel erg onzeker is. Door alle opties zie ik niet wat de mogelijkheden zijn.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Reis New York, wil niet ivm Corona

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u zelf annuleert terwijl de reis wel doorgaat, kost dat u normaal gesproken annuleringskosten. Hoeveel? Dat kunt u in uw reispapieren zien.

Wat is een normale New York beleving.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Reis New York, wil niet ivm Corona

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Nagenoeg niemand heeft dit jaar dezelfde vakantiebeleving als voorgaande jaren. En toch is er geen accommodatie meer te boeken in Nederland.
Hoe de wereld er in oktober uit ziet is een groot raadsel. U kunt afwachten en alsnog gaan, of zelf de keuze maken om niet te gaan, maar dat gaat volledig volgens de overeengekomen voorwaarden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Reis New York, wil niet ivm Corona

Ongelezen bericht door moederslink »

U heeft half maart geboekt en toen zaten we al midden in Corona en zelfs in een lockdown.
Misschien niet zo verstandig geweest?
U kunt vlg mij gewoon gaan hoor 12-16 oktober.
Weliswaar met mondkapjes door New York struinen , maar dat mag de pret niet drukken, de beleving is er toch wel.
Wanneer u annuleert is het einde oefening en geen voucher, geen geld.
Wanneer zij annuleren dan wél.
Dus wacht het rustig even af zou ik zeggen.

madfred
Berichten: 332
Lid geworden op: 13 mei 2011 21:48

Re: Reis New York, wil niet ivm Corona

Ongelezen bericht door madfred »

Volgens mij moet je nog steeds 14 dagen in quarantaine in de USA als je vanuit een Schengen land binnenkomt. Ook bij terugkomst naar Nederland wordt dit aanbevolen. Dus of je uberhaubt kan reizen die kant op?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Reis New York, wil niet ivm Corona

Ongelezen bericht door moederslink »

Het zou best kunnen, maar TS heeft een tripje van slechts 4-5 dagen en de vlucht is bevestigd.
Moet je dan evengoed toch 14 dagen daar in quarantaine? Dat lijkt mij toch niet en wie betaalt dat?

Het is dus sowieso beter dat hij niet zelf annuleert maar wacht op annulering van hun kant.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Reis New York, wil niet ivm Corona

Ongelezen bericht door Brahms »

Als er een quarantaine plicht is geld dit voor inreizende personen, of je nu 1 of 100 dagen naar de USA gaat.
Annuleren "omdat je geen zin hebt" of iets dergelijks is volgens de annuleringsvoorwaarden, voorzichtig gesteld, bijna altijd (grotendeels) voor eigen rekening.
Is de USA code oranje of rood, bekijk dan ook je annulerings verzekering. Echter geboekt in Coronatijd, dus weinig kans op een vergoeding.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Reis New York, wil niet ivm Corona

Ongelezen bericht door moederslink »

Ook terug in Nederland is de ' aanbeveling ' om in quarantaine te gaan.
Ik denk dat niemand dat doet, het is niet verplicht hier.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Reis New York, wil niet ivm Corona

Ongelezen bericht door sylvesterb »

moederslink schreef:
15 aug 2020 20:43
Het zou best kunnen, maar TS heeft een tripje van slechts 4-5 dagen en de vlucht is bevestigd.
Moet je dan evengoed toch 14 dagen daar in quarantaine? Dat lijkt mij toch niet en wie betaalt dat?
Ja natuurlijk! Het virus heeft geen dagen nodig om je te besmetten. En in het geval van New York betaal je dit zelf, je kiest immers zelf om er naar toe te reizen.

Op dit moment is het nog niet verplicht, maar TS gaat op reis in Oktober en er zijn nu al plannen om het verplicht te maken. Ik begrijp niet dat je in maart (midden van Corona) gaat boeken.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Reis New York, wil niet ivm Corona

Ongelezen bericht door moederslink »

Zo bedoel ik het niet, natuurlijk heeft het virus geen daaagen nodig om iemand te besmetten.
Ik vraag mij alleen wél af hoe een reis nb bevestigd kan worden, wetende dat er aansluitend een quarantaine verplichting komt.
Was dat in maart al wel bekend dan dat er een quarantaine verplichting komt voor Amerikagangers?
Nee toch?
Ik hoor de TS daar ook niet over.
Hij heeft alleen nu ' geen zin ' meer om te gaan.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Reis New York, wil niet ivm Corona

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar met die quarantaine plicht heeft het reisbureau niets van doen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Reis New York, wil niet ivm Corona

Ongelezen bericht door tttlocke »

moederslink schreef:
15 aug 2020 20:43
Het zou best kunnen, maar TS heeft een tripje van slechts 4-5 dagen en de vlucht is bevestigd.
Moet je dan evengoed toch 14 dagen daar in quarantaine? Dat lijkt mij toch niet en wie betaalt dat?

Het is dus sowieso beter dat hij niet zelf annuleert maar wacht op annulering van hun kant.
Je hoeft dan natuurlijk geen 14 dagen in quarantaine, maar gewoon 4-5 dagen. De quarantaine eindigt met het vertrek van de terugvlucht :D

Ik ken die quarantaineregel overigens niet. Maar zo'n regel zal alleen gelden voor hen die het land überhaupt in mogen. En volgens mij is dat niet iedereen: er is gewoon een 'travel ban', waarop weliswaar uitzonderingen zijn, maar niet voor toeristen die een stedentrip New York willen doen. Je komt er volgens mij gewoon niet in. Dat geldt nu en het is best mogelijk dat dat over 2 maanden nog steeds geldt.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Reis New York, wil niet ivm Corona

Ongelezen bericht door alfatrion »

Bosjesman schreef:
15 aug 2020 18:19
Wat zijn de opties?
1. U annuleert en betaald de annuleringskosten
2. U maakt gebruik van uw wettelijke opschortingsrecht en betaald pas als duidelijk is dat de reis kan doorgaan
Brahms schreef:
15 aug 2020 20:54
Als er een quarantaine plicht is geld dit voor inreizende personen, of je nu 1 of 100 dagen naar de USA gaat.
Als dat tegen die tijd nog zo is dan kun je annuleren. Het zelfde geld als de kans op besmetting groot is.
Lady1234 schreef:
15 aug 2020 23:26
Maar met die quarantaine plicht heeft het reisbureau niets van doen.
Dan leveren ze een non-conforme reis.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Reis New York, wil niet ivm Corona

Ongelezen bericht door tttlocke »

Lady1234 schreef:
15 aug 2020 23:26
Maar met die quarantaine plicht heeft het reisbureau niets van doen.
Toeristen komen er sowieso niet in vanwege inreisverbod, dus quarantaine is niet aan de orde.
Het reisbureau/aanbieder van de pakketreis heeft wel degelijk iets van doen met een inreisverbod of met een quarantaineplicht. Het betreft hier immers een pakketreis. De aanbieder daarvan moet ervoor zorgen dat de pakketreis verloopt zoals afgesproken en de consumenten mag verwachten. Schouders ophalen over een quarantaineplicht is er dus niet bij.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Reis New York, wil niet ivm Corona

Ongelezen bericht door Brahms »

alfatrion schreef:
16 aug 2020 01:12
Het zelfde geld als de kans op besmetting groot is.
Alleen als er sprake is van code geel of code rood. Het idee dat besmetting groot is, is geen reden om kosteloos te kunnen annuleren.

Bosjesman
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 feb 2007 14:09

Re: Reis New York, wil niet ivm Corona

Ongelezen bericht door Bosjesman »

De reis is geboekt toen er sprake was van een griepje in China, nog geen pandemie. En nu geldt Amerika code oranje. Is de verwachting dat dat langer gaat duren? (Nee, ook jullie kunnen de toekomst niet voorspellen, maar wat verwacht je?)

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Reis New York, wil niet ivm Corona

Ongelezen bericht door moederslink »

Correctie:
half maart was er geen sprake meer van een griepje in China!
We zaten hier half maart van het ene op het andere moment in een lockdown.
In Italië ging het compleet los!
En dan gaat u boeken naar Amerika?
Hoe dan ook, wacht even rustig af, het is nog geen half oktober en u heeft een pakketreis dus zal er een voucher of geld terug worden aangeboden tzt.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Reis New York, wil niet ivm Corona

Ongelezen bericht door Cro »

Bosjesman schreef:
16 aug 2020 11:21
De reis is geboekt toen er sprake was van een griepje in China, nog geen pandemie. En nu geldt Amerika code oranje. Is de verwachting dat dat langer gaat duren? (Nee, ook jullie kunnen de toekomst niet voorspellen, maar wat verwacht je?)
Sorry, maar half maart spraken we niet meer over een griepje in china, toen was Corona al zeer bekend, in Nederland hadden we bijvoorbeeld half maart al verregaande maatregelen, maar ook in New York was Corona vanaf begin maart zeer actueel, zo is op 7 maart daar de noodtoestand uitgeroepen en heeft de VS half maart een inreisverbod ingesteld voor mensen uit de EU.

Als je dan daadwerkelijk half maart geboekt hebt vind ik het niet realistisch om het argument te spelen dat je niet of nauwelijks wist van Corona.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Reis New York, wil niet ivm Corona

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar ik begrijp uit de OP dat de TS nu ziek is en dat daarom de reis niet uitgesteld kan worden.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Reis New York, wil niet ivm Corona

Ongelezen bericht door alfatrion »

Brahms schreef:
16 aug 2020 10:21
alfatrion schreef:
16 aug 2020 01:12
Het zelfde geld als de kans op besmetting groot is.
Alleen als er sprake is van code geel of code rood. Het idee dat besmetting groot is, is geen reden om kosteloos te kunnen annuleren.
Nee, als de kans op besmetting heel hoog is. De regel is dat een veilige vakantie geleverd moet worden. Het is niet zo dat jij jezelf moet bloot stellen aan onverantwoorde risico's als de code groen of geel is.

Gesloten