LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] overbagage transavia

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
leroy
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 sep 2005 15:42

overbagage transavia

Ongelezen bericht door leroy »

Na inchecken geconfronteerd met een overgewicht van 24 kg.
Bijbetaling 120 euro. Betreft een vakantievlucht naar Spanje 2 volwassenen en 2 kinderen. Ingecheckt met 3 koffers en 2 kleinere handbagage koffers met een maximale omvang van 110cm.
Als handbagage een filmtasje en een kleine tas met wat leeswerk.
Wij kunnen meenemen 4x20kg en 4x5kg (handbagage) is totaal 100kg. Zou betekenen dat wij 124kg bij ons hadden!! Probeer het eens!
Klacht ingediend over het volgende:
Koffers gaan de loopband op en verdwijnen alvorens de baliemedewerkster je confronteerd met een briefje dat er sprake is van overgewicht (had ik moeten zeggen haal ze maar terug????)
Zonder toelichting wordt bij de kassa een bevestiging afgegeven dat de betaling ook voor de terugvlucht is(ontdekte wij pas na passeren douane).
Inchecken terugvlucht met dezelfde koffers is niet gevraagd naar de betreffende bevestiging,(gewicht was schijnbaar toch voldoende ???).
Bij terugkomst klacht ingediend. Men gaat (na 6 weken) niet in op argumenten en komt niet verder dan "de incheckmedewerker heeft de regels correct opgevolgd". Men verwijst naar de (als maar veranderende) display en naar een zogenaamde bagagetag.....
Ontevreden over de afhandeling van de klacht 2 weken geleden directie benaderd er volgt domweg geen reactie.
De arrogantie straalt er vanaf, het is macht waarbij dat ene individuele gezin het lazerus kan krijgen.
Als een directie meent een klacht niet serieus te nemen door niet te antwoorden, wat kan je dan in godsnaam van een klachtenafdeling verwachten.
Ik krijg sterk de indruk dat er manier gevonden is om reizigers extra geld af te troggelen om in ieder geval nog wat te kunnen verdienen aan de kloterige volkje wat elk jaar toch weer het vliegtuig instapt om naar Spanje te gaan. Of het lukt weet ik niet, maar als het even kan zien zij mij niet meer met dat nagemaakte klantvriendelijke Transavia vliegen.

Overigens aan de kassa nog vermeld dat wij vele jaren op eenzelfde wijze op vakantie geweest met vrijwel dezelfde kofferinhoud.
Antwoord: Dan heeft u geluk gehad!!!

Marco Polo
Berichten: 299
Lid geworden op: 25 aug 2004 16:16

Re: overbagage transavia

Ongelezen bericht door Marco Polo »

Dan heeft u geluk gehad!!!
Inderdaad!!!

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: overbagage transavia

Ongelezen bericht door eeliane »

Tja per koffer zelf even opletten, als ze op de weegschaal gezet worden zie je vanzelf hoeveel ze wegen. Kon u gewoon meekijken.
U had waarschijnlijk toch teveel, 3 koffers + nog 2 kleintjes, lekker volgestouwd, tja dat wil wel wat wegen.
Wij hebben altijd met dezelfde aantal personen, 2 grote koffers en 1 kleine, was al gauw 85 kilo bij elkaar.
U had gemiddeld 25 kilol per koffer, dat kan best.

Mirreke
Berichten: 80
Lid geworden op: 29 jun 2005 10:11

Re: overbagage transavia

Ongelezen bericht door Mirreke »

Bij onze heenreis 2 weken geleden werden wij netjes door de incheckmedewerkster van Transavia er op gewezen dat onze koffer te zwaar was naar maatstaven van de arbo-dienst (in spanje of nederland dat begrepen wij niet maar goed) de koffer woog 32,5 kg (de koffer was voor ons 2en dus zaten wij niet over de 40kg die we mee mochten nemen) Zij waarschuwde ons netjes dat de spanjaarden bij het uitladen van het vliegtuig niet zo'n probleem maken als wel bij het inladen van het vliegtuig, zodra de spanjaarden zien dat een koffer te zwaar is (al is het maar paar honderd gram) dan laten ze de koffer op het vliegveld staan en kom jij in nederland aan zonder koffer... Dus wij in spanje maar ff een koffertje bijgekocht om het gewicht wat te verdelen... Wat aardig gelukt was...

Waar het mij nu om gaat is waar haal ik vandaan dat een koffer per stuk niet meer dan 32 kg mag wegen?? Terwijl er steeds over al in de folders staat dat je max. 20kg aangewicht per persoon mag meenemen en bij overgewicht je dus bij zou moeten betalen...

Aardige Mevrouw
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 jun 2005 09:19

Re: overbagage transavia

Ongelezen bericht door Aardige Mevrouw »

In reactie op Mirreke:
Jij hebt waarschijnlijk echt zelf niet in de gaten dat 1 koffer van 32kg echt wel zwaar is? Loop er alleen al eens een stukje mee (zal echter altijd wel gelijk op zo'n karretje gezet worden als je richting incheck gaat, of is manlief een spierballenfreak). Die Spanjaarden hebben echt wel gelijk, en kijk maar eens naar de arbo-regels in Nederland voor zwaar tillen. Wat is er überhaupt op tegen om je spullen gewoon in 2 koffers te doen? Ben je trouwens ook niet alles gelijk kwijt als er wat zoek raakt. Ik heb trouwens nooit last van teveel in de koffer, want deze eenvoudige ziel zet thuis bij het inpakken altijd haar koffer gewoon even op de weegschaal :wink:

leroy
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 sep 2005 15:42

Re: overbagage transavia

Ongelezen bericht door leroy »

Waar het mij om gaat is het principe. Er bestaat schijnbaar veel onduidelijkheid. Als ik werkelijk zou willen weten wat het gewicht is moet je inderdaad heel scherp op de display letten. Wat mij iedere keer opvalt dat deze gegevens amper te volgen zijn, de display veranderd continu en je kan amper achterhalen wat het gewicht van een koffer is.
Als de koffers al weg zijn confronteert men je met een overgewicht.
Ik had niet eens de kans om de 2 kleinere koffertjes alsnog als handbagage mee te nemen, wij waren immers met zijn vieren. Er werd een briefje gegeven met de vermelding van het overgewicht en de mededeling dat wij elders moesten betalen en eerst dan een instapkaart kregen. Er werd geen enkel alternatief aangeboden.
Bij de desbetreffende kassa hoor je het bedrag en ga je niet terug naar een incheckbalie om verhaal te halen.
Bovendien kregen wij een bevestigingsnota dat tevens voor de terugreis was betaald.....
Het blijft voor ons een vreemde gang van zaken waarbij als je daar een klacht over in dient men geen oog heeft voor argumenten en slechts overgaat tot een standaard verwijzing naar reisvoorwaarden.

Aardige Mevrouw
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 jun 2005 09:19

Re: overbagage transavia

Ongelezen bericht door Aardige Mevrouw »

Vreemd? Ik kan altijd wel volgen wat er op dat display verschijnt...Misschien omdat wij altijd gelijk het spul op die band zetten & dan pas papieren geven. Dan heb je echt wel tijd voordat de dame aan de incheckbalie haar sticker klaar heeft om te plakken & je koffer verdwijnt. En je kent het spreekwoord toch ook: voorkomen is beter dan genezen. Neem nou gewoon mijn simpele raad over & weeg de koffers thuis even op de weegschaal, dan ben je eventuele problemen lekker een stapje voor en hoef je niet eens op de display bij de incheck te kijken wat het spul weegt :D

Dutchie
Berichten: 163
Lid geworden op: 02 aug 2004 09:18

Re: overbagage transavia

Ongelezen bericht door Dutchie »

Check ook even de site van Transavia!

Handbagage zit inbegrepen in de 20kg vrijstelling, dus niet 20kg 'ruim'bagage + 5 kg handbagage.

Kan niet opmaken wat de leeftijd van de kinderen is, maar tot 2 jaar mag je 10kg per kind meenemen. Dit laatste is niet standaard omdat de meeste maatschappijen officieel geen bagagevrijstelling voor babies hebben.

Mirreke
Berichten: 80
Lid geworden op: 29 jun 2005 10:11

Re: overbagage transavia

Ongelezen bericht door Mirreke »

In de folders staat vermeld dat er per persoon bagage mee mag worden genomen van max. 20kg én handbagage met de afmetingen en max. 5kg... wij hebben dit gecheckt want anders hadden we op de terugreis gewoon een kilootje of 5 uit de koffer gehaald aan spullen en in de handbagage gestopt maar een extra koffer was handiger...
Wij hadden alles in 1 koffer verpakt, zoals wij al vaker hebben gedaan en ieder jaar weegt ie rond de 30kg, door mij ook te tillen, bovendien zitten er wieltjes onder en een hendel eraan dus je hoeft alleen maar te rollen, ik snap best dat die koffer zwaar is en dat het niet een pretje is voor iemand... we hebben nu een extra koffer dus voortaan geen 1 koffer maar 2 koffers... goed?? Aardige mevrouw?

Maar ik reageerde hierboven vanwege het feit dat het nog nooit aan ons is kenbaar gemaakt dat een koffer per stuk niet meer dan 32kg mag wegen en dat wij dat ook nergens hebben gelezen...

leroy
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 sep 2005 15:42

Re: overbagage transavia

Ongelezen bericht door leroy »

okay aardige mevrouw,
Ik weeg de koffers thuis, neem aan bagage mee wat toegestaan is, bij het inchecken, waarvan ik blijf zeggen dat dit lastig te volgen is, blijkt dat teveel bagage wordt ingecheckt. En dan?
Het gaat mij om de manier waarop het gaat! Er is geen peil op te trekken. Zie voorgaande de een verwijst naar een folder de ander verwijst naar de site. Op de heenreis heb je teveel en terug niet....
Waarom geen voorstel van een baliemedewerkster, waarom botweg de mededeling zonder enige toelichting?
Ik zoek hier mensen die hetzelfde hebben ondervonden cq ervaren. Ik zit niet te wachten op adviezen waar het cynisme van afdruipt.

Har

Re: overbagage transavia

Ongelezen bericht door Har »

Leroy,

Iemand probeert jouw iets uit te leggen en jij noemt het cynisch.

Ik weeg ook de koffers thuis en zorg dat de koffers en handbagage binnen de opgegeven gewichten blijven.

Bij het inschecken behoort de balie medewerker (ster) de gewichtoverschrijding door te geven, zodat je eventueel de koffers en handbagage kunt herschikken.

Bij een rij met wachtende wordt voornoemde procedure wel eens vervelend gevonden en overgeslagen.

War werd jouw medegedeeld dat je moest bijbetalenn ?, kan in principe alleen door de balie medewerker (ster) gebeuren.

Ergo ik blijf thuis de koffers wegen, minder bagage is ook minder sjouwen.

Keukenpipo
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 jun 2005 19:24

Re: overbagage transavia

Ongelezen bericht door Keukenpipo »

Te hard gereden......
Aangehouden.
De agent (heeft een slechte dag) begint meteen met het vingetje en te briezen.
Ik moet gewoon betalen, en chteraf kan ik zeuren dat ik principieel tegen de manier van benadering ben.
Je hebt gewoon teveel bagage meegenomen, en dat wist je.
Het is blijkbaar jaren goed gegaan, en nu is er toevallig iemand van de klm incheckdienst (die transavia afhandelen) die oplet en zegt. betalen.
Wat denk je. Is ze fout????
Nee, jij was fout en hebt jaren geluk gehad.
Tegenwoordig is het inderdaad 20kg inclusief de 5 kg handbagage.
Niemand zeurt er over enkele kg, of die extra losse handbagage als 't niet teveel is. Als je een hutkoffer als handbagage bij je hebt heb je een probleem, en soms tref je iemand die gewoon netjes volgens de regeltjes werkt en je aanslaat omdat je teveel meehebt, of omdat ze je handbagage wel eens wil wegen om wat voor reden dan ook.
Wat denk je. Bij transavia gaan er 149 of 183 mensen in de B737's
Als iedereen maar teveel meeneemt hebben we het over tonnen aan extra gewicht.
Lekker voor de vliegveiligheid man.
Toevallig moet er een geichtsbepaling voor iedere vlucht plaatsvinden om het juiste zwaartepunt te berekenen, en jij vindt het onzin.
Ga lekker met de auto volgende keer.
btw,ook de arbowetten gaan nou eenmaal steeds verder en de bagage laders zijn mensen en geen pakezels die het moeten doen. Pech voor je.
Ik denk dat Transavia blij is met dit soort mensen die een andere manier zoeken om op hun vakantieadres te komen.

Mirreke
Berichten: 80
Lid geworden op: 29 jun 2005 10:11

Re: overbagage transavia

Ongelezen bericht door Mirreke »

Tegenwoordig is het inderdaad 20kg inclusief de 5 kg handbagage.
Niemand zeurt er over enkele kg, of die extra losse handbagage als 't niet teveel is.
Dat vind ik knap, aangezien wij al een koffer van 32,5 kg bij hadden en onze handbage niet is gewogen en we dus volgens het bovenstaande maar max. 30kg aan "ruim"bagage mogen hebben want 2x5kg handbage is volgens mij 10kg, en per persoon mag 20kg mee dus zou dat betekenen: 40kg-10kg is 30 kg ruim-bagage.. dus hebben wij nu ook geluk gehad dan? Want in principe was onze koffer dan 2,5kg te zwaar.

leroy
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 sep 2005 15:42

Re: overbagage transavia

Ongelezen bericht door leroy »

oh keukenpipo wat stom van mij.....Ik dacht dat je zoveel gewicht mee kon nemen als dat je maar wilde.
Is het voor de veiligheid? daar heb ik eigenlijk nooit bij stil gestaan.
Vandaar die display! Nou snap ik het. Dus als daar teveel kilo's op staan dan moet je bijbetalen?
Ik dank je hartelijk voor je advies en zal voortaan beter opletten.

osseworst
Berichten: 157
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:10

Re: overbagage transavia

Ongelezen bericht door osseworst »

Leroy, nu kan je wel cynisch gaan doen, maar het is gewoon terecht dat je bij moet bijbetalen.
Ik krijg sterk de indruk dat er manier gevonden is om reizigers extra geld af te troggelen om in ieder geval nog wat te kunnen verdienen aan de kloterige volkje wat elk jaar toch weer het vliegtuig instapt om naar Spanje te gaan.
Denk je dat overgewicht Transavia niets kost. Dan heb je het mis. Hoe zwaarder het toestel, hoe meer brandstof gebruikt wordt. Dus moet er meer brandstof mee wat het toestel ook weer zwaarder maakt. Wie moet dat betalen? Juist: de dader(s).
En vraag jezelf eens af waarom je in vredesnaam zoveel bagage moet meenemen voor 2 weken zonvakantie. Hoe bestaat het dat sommige mensen aan 10 kilo genoeg hebben en jij meer dan 25 kilo per persoon (zelf zit ik altijd op zo’n 12 a 15 kilo, en dan blijk ik nog teveel meegenomen te hebben).
Is het voor de veiligheid? daar heb ik eigenlijk nooit bij stil gestaan.
En ja, gewicht en belading zijn uitermate belangrijk voor de veiligheid. Onur Oir neemt het niet zo nauw met een veilige belading, en mede daardoor hebben ze een vliegverbod gekregen.

leroy
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 sep 2005 15:42

Re: overbagage transavia

Ongelezen bericht door leroy »

Osseworst ook jij bedankt voor je advies.

Was ik cynisch? Dat is zeker niet de bedoeling.
Het laatse wat ik wil is de aardige en vriendelijke mensen op dit forum beledigen.
Ik dank jullie nogmaals heel hartelijk voor het meedenken en ben heel erg blij dat ik weer wat geleerd heb over de veiligheid m.b.t. het vliegverkeer...

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: overbagage transavia

Ongelezen bericht door eeliane »

Dat ze op de terugreis niet de bagage wegen komt omdat niemand op zijn vakantiebestemming zijn koffer kan wegen, en trouwens je kan dan ook moeilijk iets achterlaten. En die paar extra bijgekochte spullen dat nemen ze op de koop toe, de meeste nemen mee terug wat ze op de heenvlucht ook meehadden.

Lieveheersbeestje
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 mar 2005 08:09

Re: overbagage transavia

Ongelezen bericht door Lieveheersbeestje »

Bagage
Het toegestane bagagegewicht op vluchten van transavia.com is maximaal 20 kg per persoon. Voor baby's onder de 2 jaar geldt een maximum bagage van 10 kg. Voor overbagage geldt een tarief van 5 euro per kg per enkele reis. Per persoon mag u aan boord één stuk handbagage meenemen met een afmeting van 115 cm (l 55 x b 35 x h 25) en een gewicht van maximaal 5 kilo. Indien u meer bagage mee wilt nemen, dient u in te checken bij de check-in balies van transavia.com.


Bron: Transavia.com

Dus tada? Ga eens lezen voor je op reis gaat.
En de persoon die iets zegt over Transavia en het gewicht dat de handbagage erbij hoort bij de 20 kg mag van mij een cursus lezen gaan nemen.

En overigens is dit voor de Nederlandse maatschappijen vaak hetzelfde en lijkt me ook logisch.

Mirreke
Berichten: 80
Lid geworden op: 29 jun 2005 10:11

Re: overbagage transavia

Ongelezen bericht door Mirreke »

Bagage
Het toegestane bagagegewicht op vluchten van transavia.com is maximaal 20 kg per persoon. Voor baby's onder de 2 jaar geldt een maximum bagage van 10 kg. Voor overbagage geldt een tarief van 5 euro per kg per enkele reis. Per persoon mag u aan boord één stuk handbagage meenemen met een afmeting van 115 cm (l 55 x b 35 x h 25) en een gewicht van maximaal 5 kilo. Indien u meer bagage mee wilt nemen, dient u in te checken bij de check-in balies van transavia.com.

Bron: Transavia.com

Dus tada? Ga eens lezen voor je op reis gaat.
En de persoon die iets zegt over Transavia en het gewicht dat de handbagage erbij hoort bij de 20 kg mag van mij een cursus lezen gaan nemen.
Kijk tis dus maar net hoe je het leest... Ik lees dus dat de BAGAGE max 20kg mag wegen en de HANDBAGAGE 5kg... Maar goed zo kunnen we lang door gaan denk ik zo... Feit is gewoon dat ik nog nergens heb gelezen dat een koffer niet meer dan 32 kg mag wegen en per persoon zitten wij niet over het gewicht heen...
Dat ze op de terugreis niet de bagage wegen komt omdat niemand op zijn vakantiebestemming zijn koffer kan wegen, en trouwens je kan dan ook moeilijk iets achterlaten. En die paar extra bijgekochte spullen dat nemen ze op de koop toe, de meeste nemen mee terug wat ze op de heenvlucht ook meehadden.
PARDON? De koffers worden echt wel gewogen hoor bij de incheck voor je terugvlucht... Want ook daar geld ieder kilootje te veel DOKKEN!!!

Har

Re: overbagage transavia

Ongelezen bericht door Har »

op je ticket staat meestal het toegestaan gewicht per persoon aangegeven.

De kg per koffer gelden per persoon ,

ergo als je een koffer voor 2 personen meeneemt kun je niet het gewicht voor 2 koffers bij elkaar optellen.
Gewogen wordt natuurlijk tijdens de heen en terug reis.

Ik heb al wat keren gevlogen en ben nooit aan gesproken op over gewicht, ik weeg de koffer(s) thuis en weet dan de gewichtsvedeling voor de terugreis.

Wat kost 5 kg overschreiding ?

Gesloten