LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ryanair: naam op ticket?

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
JeannetteK
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 jul 2008 20:53

Re: Ryanair: naam op ticket?

Ongelezen bericht door JeannetteK »

Ligt eraan wie je voor je hebt en hoe de pet staat.
Misschien toch even bellen voor je vertrekt, wie weet hebben ze een oplossing.

teenie89
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 dec 2010 14:42

Re: Ryanair: naam op ticket?

Ongelezen bericht door teenie89 »

ik heb afgelopen week 2 tickets geboekt bij ryanair en kwam er achter dat ik in 1 naam 2 x een M heb gezet ipv 1 M.. IK BALEN!! nu zag ik op de site dat het je 100 euro kost om het te laten veranderen, dankzij dit forum heb ik een nummer gevonden, kost wel wat, je hangt misschien lang aan de telefoon maar ik heb het gratis laten veranderen!! 0035312480856. kreeg meteen een nieuwe mail met de naamsverandering! dat scheelt weer een hoop!
Alleen nu zit ik een beetje met mijn ticket, op mijn paspoort staat (ik verzin even een andere naam) Bv. Kim (Johanna Bertina) Janssen, op mijn ticket staat Kim Janssen. is dat genoeg? of moeten de doopnamen er perse tussen?
En op mijn paspoort staat een streepje op de é, heb zonder streepje gedaan, dat is toch geen probleem?
alvast bedankt!

JeannetteK
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 jul 2008 20:53

Re: Ryanair: naam op ticket?

Ongelezen bericht door JeannetteK »

Doe alles exact zo als op je paspoort staat, dan krijg je nooit problemen.
Je kan geluk hebben dat het geaccepteerd wordt, maar meestal ben je de pineut als het niet exact hetzelfde is. Ze verdienen er dan namelijk weer aan!!

teenie89
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 dec 2010 14:42

Re: Ryanair: naam op ticket?

Ongelezen bericht door teenie89 »

Ja heb een beetje op internet rondgekeken en er staat dat de eerste naam + achternaam genoeg is, er stond op de site ook 'voornaam' geen 'voornamen'.
En dat streepje op de e zal ook wel geen probleem zijn denk ik.
Ach komt wel goed, hoop ik dan haha nog 3,5 week en dan zal ik het zien :P

JeannetteK
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 jul 2008 20:53

Re: Ryanair: naam op ticket?

Ongelezen bericht door JeannetteK »

Tsja, ik vlieg minstens 2 x per maand met Ryanair en vul altijd mijn 3 volledige ( lange ) voornamen in, exact zoals in mijn paspoort vermeld en nog nooit problemen gehad.
Dat is ook het verstandigste om te doen, want dan kunnen ze nooit bezwaar maken.
Een vriendin had "slechts" haar roepnaam ingevuld en kon fiks dokken, die stond namelijk niet zo in haar paspoort.

teenie89
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 dec 2010 14:42

Re: Ryanair: naam op ticket?

Ongelezen bericht door teenie89 »

Ja dat is zuur, maar haar roepnaam is niet hetzelfde als op haar paspoort? mijn naam is stephanie en op het paspoort staat: stephanie, 1e doopnaam, 2e doopnaam en dan achternaam. ik had vanmiddag al gebeld om de naam van de andere ticket te veranderen (domme fout) maar kostte niets..
Zullen ze nog iets willen veranderen als ik nog een keer bel haha?
Heb ook nog nooit zelf geboekt, volgende keer beter opletten haha.
Ja en de ene zegt ik gebruik mijn doopnamen niet en er zijn geen problemen en de andere gebruikt ze niet en moet flink dokken :S
Ze zijn nu gesloten ik bel morgenvroeg misschien wel even :)

JeannetteK
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 jul 2008 20:53

Re: Ryanair: naam op ticket?

Ongelezen bericht door JeannetteK »

Ja nogmaals, doe gewoon alles exact zoals in je paspoort, dan hebben ze geen poot om op te staan als ze moeilijk doen. Je ziet ze namelijk ook wel eens zuur kijken als alles klopt!! Maar in ieder geval succes gewenst, en goede reis natuurlijk!

prijk
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 jul 2008 16:17

Re: Ryanair: naam op ticket?

Ongelezen bericht door prijk »

Als je Annemarie Jansen-De Groot heet (dus getrouwd met een De Groot) en in je paspoort staat Anna Maria Geertruide Elizabeth Jansen, dan vul je als naam bij een ticketboeking in: Anna Jansen. Simpel toch?
Dus eerste voornaam zoals in paspoort, en dan de achternaam zoals in paspoort. Het is absoluut onnodig om meer dan één paspoort-voornaam te noteren; doe dat liever niet want het leidt mogelijk tot fouten.

wiseger
Berichten: 509
Lid geworden op: 10 nov 2010 16:29

Re: Ryanair: naam op ticket?

Ongelezen bericht door wiseger »

Juist ja schreef:Is iedereen nou zo dom of ben ik nou zo slim? Hoe moeilijk kan het zijn om je eigen persoonsgegevens conform paspoort in te vullen tijdens het boekingsproces. Wat een non-discussie dit. En als je nou echt te dom bent om je eigen naam in te voeren ga dan lekker naar het reisbureau. Doen ze het daar voor je.
Bij het boeken boek je vaak ook voor je relatie, je kinderen soms zelf voor je vrienden. En ja, soms vergis je je weleens in iemands roepnaam b.v. Jan terwijl de volledige naam Johannes is. In het verleden was dit zelden een probleem echter de laatste jaren is de controle op luchthavens strenger geworden.

Vroeger hoefde je alleen een reprint aan te vragen voor je ticket, was vaak zelf kosteloos. Voor de vliegmaatschappij is dit geen groot probleem, ze kunnen dit zelf nog doen bij de checkin balie.

Sommige maatschappijen zien er echter een unieke kans in om de consument op torenhoge kosten te jagen. Je staat immers bepakt klaar voor je vakantie en ja, dan durven ze tot wel 100 euro per ticket voor een simpele reprint te vragen. Ga je hier niet op in, tja helaas dan geen vakantie...

De oplossing is vrij simpel, boek nimmer een ticket bij organisaties die dergelijke uitgangspunten hanteren. Betaal gewoon een klein beetje meer en voorkom dit soort ergenissen voor jezelf.

jeepster
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jan 2011 19:47

Re: Ryanair: naam op ticket?

Ongelezen bericht door jeepster »

Nou, ik was dus ook zo dom bij het boeken van mijn eerste enkele reis ticket Madrid Brussel. Ik merkte het pas op toen ik voor de heenreis Brussel Malaga (tussendoor gaan we met de auto van Malaga naar Brussel) zag dat ik de exacte voornamen uit het paspoort moest gebruiken. Balen natuurlijk, daar gaat je voordeel want op de website zag ik dat naamwijziging € 100 kost.
Geinspireerd door sites als deze heb ik echter de volgende avond het callcenter gebeld (engelstalig) 0900 04 00 856, na 19.00 uur 70 ct. per minuut en een uiterst vriendelijke meneer heeft het voor € 10 netjes omgezet. Petje af want het was natuurlijk mijn eigen domme fout, al is de website van Ryanair wel een beetje onoverzichtelijk, dat wel :D .

ikke1188
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 apr 2011 22:03

Re: Ryanair: naam op ticket?

Ongelezen bericht door ikke1188 »

Ik zie dat er al een tijdje geen reacties meer zijn geweest hier, maar ik probeer het toch. Ik heb dus ook een spelfout gemaakt in de naam van mijn medereiziger. Het gaat om haar tweede voornaam (Caroliene ipv Caroline), haar eerste voornaam is wel goed. Nou lees ik hier dat alleen de eerste voornaam eigenlijk al goed is, dus ik vraag me af of ze hier moeilijk over gaan doen. Maar ik wil toch liever het zekere voor het onzekere nemen, én geen €100 moeten bijbetalen.

Het magische telefoonnummer waarmee mensen eerder hebben gebeld (0035312480856) om hun naam te laten wijzigen kan ik niet terugvinden op de website van Ryanair. Bij 'Rest of the world' staat +44 871 2460002 als nummer aangegeven.

Weet iemand waar dit 00353... nummer te vinden is op de website en of dit nummer ook nog klopt?

Of heeft iemand andere tips?

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Ryanair: naam op ticket?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Als je echt het zekere voor het onzekere wilt nemen dan zal contact met Ryanair de enige oplossing zijn.

Alle keren dat ik heb gevlogen stond alleen de 1e voornaam op het ticket en de anderen niet, echter ik heb nog nooit met Ryanair gevlogen.

Dit soort maatschappijen maken er wel sport van om voor al dit soort dingen hoge kosten in rekening te brengen.

ikke1188
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 apr 2011 22:03

Re: Ryanair: naam op ticket?

Ongelezen bericht door ikke1188 »

Nou, het is gelukkig opgelost. Ik heb eerst dat 00353 nummer geprobeerd, maar die deed het niet, dus ik ben uiteindelijk maar gewoon voor het nederlandse nummer gegaan, wat op de website van ryanair staat.

Ze hebben het kosteloos voor me veranderd, was zo gebeurd, en vriendelijke service. Ik moest denk ik 10 minuten wachten voor ik aan de beurt was, want het was "exceptionally busy".

Ik vind het trouwens wel erg vreemd dat een wijziging via de website €100 kost en dat het via de telefoon gewoon gratis kan! Niet iedereen zal namelijk bellen en zo ben je dus voor niks die €100 kwijt!

meniles
Berichten: 158
Lid geworden op: 17 sep 2008 22:50

Re: Ryanair: naam op ticket?

Ongelezen bericht door meniles »

@ikke

Fijn dat het geregeld is. Het is overigens niet zo dat alle naamswijzigingen die je telefonisch doorbelt per definitie gratis zijn hoor. Was de naam Emma geweest ipv Caroline dan waren er zeker wel kosten in rekening gebracht.

Maar voor zo'n kleinigheidje worden meestal geen kosten in rekening gebracht. Als je het vriendelijk brengt wordt je zelfs bij Ryanair meestal ook wel vriendelijk geholpen :)..

e. blok
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 okt 2003 21:57

Re: Ryanair: naam op ticket?

Ongelezen bericht door e. blok »

Ryan Air probeert met zeer goedkope aanbiedingen reizigers te lokken en heft vervolgens als reizigers zich in een overmachtsituatie bevinden enorme boetes op het gebruiken van initialen bij voornamen en oneigenlijke maten bij handbagage. Zo wordt per reis al gauw tussen de € 800 en € 5000 bijverdiend, hoezo goedkope tickets? Vervolgens wordt een passagier bij hun op de zwarte lijst gezet als hij deze onmenswaardige behandeling niet accepteert.

michaelz1981
Berichten: 224
Lid geworden op: 24 jun 2006 21:47

Re: Ryanair: naam op ticket?

Ongelezen bericht door michaelz1981 »

Beste E. Blok,

Natuurlijk probeert Ryanair allerlei mogelijkheden uit om extra geld te verdienen. Maar op de website staat ook zeer duidelijk beschreven wat de maten van handbagage mogen zijn en hoe je je naamgeving in moet geven. Als mensen zich niet aan de regels houden dan is het toch geheel terecht dat er extra boete op volgt. Mensen willen / kunnen soms niet lezen en denken achteraf wel recht te kunnen zetten. Als het vervolgens geld kost dan klagen ze steen en been.

Ryanair is regelmatig erg goedkoop en de mensen zijn niet verplicht om te boeken. Ga niet eerst zitten boeken en dan vervolgens klagen dat je onterecht extra's moet gaan betalen.

Het klopt dat de meeste mensen de kleine letters niet goed lezen. Maar als je dat niet kan of wilt, dan moet je misschien maar gewoon bij een reisbureau boeken. Dan kan je tenminste echt 1 schuldige aanwijzen behalve jezelf dat het verkeerd is gegaan.

Lalalaaaa
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 mei 2011 12:12

Re: Ryanair: naam op ticket?

Ongelezen bericht door Lalalaaaa »

1,5 jaar geleden heb ik met Ryanair gevlogen. Oom van m'n vriend had de tickets geboekt voor ons, met onze paspoorten bij de hand. De avond voor vertrek zag ik dat bij mijn vriend niet zijn eerste doopnaam, maar zijn roepnaam op het ticket stond (en die twee verschillen nogal wat). Aangezien ik geen doopnamen heb, stond het er bij mij goed op. Na een telefoontje met de betreffende oom hebben we het er toch maar op gewaagd. Zowel de heen- als de terugweg zijn moeiteloos verlopen. Op de heenweg werd wel even wat langer gekeken, maar geboortedatum en BSN kwamen overeen, dus we konden doorlopen. Op de terugweg ging het helemaal moeiteloos. Van deze kant geen klachten dus!

Rosidozi
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 mei 2011 15:44

Re: Ryanair: naam op ticket?

Ongelezen bericht door Rosidozi »

Ik wilde een paar dagen geleden online inchecken en verwachtte daar de complete namen in te moeten vullen. Toen ik zag dat dat niet meer ging, kreeg ik het even benauwd. We gaan met z'n vieren, en om dan 4x 150euro te moeten betalen om dit te laten wijzigen.... Dat zag natuurlijk helemaal niet zitten, ik dacht, daar gaan onze goedkope vluchten!
Ik heb even op internet zitten lezen, en er even over nagedacht om het er zo op te wagen. Want ik had de roepnamen ingevuld, maar dat zijn allemaal namen die voorkomen in de 1e doopnaam.
Daarna dacht ik dat ik dan ook niet echt lekker in de rij ga staan dus hier alles maar eens doorgelezen en toch maar besloten om te bellen. Al was ik ook wel een beetje bang dat ik dan toch 4x de hoge wijzigingskosten zou moeten betalen.
Gewoon het klantenservicenummer gebeld wat op de site staat, paar minuutjes moeten wachten, ik kreeg een ontzettend vriendelijke man aan de telefoon, heeft alles kosteloos gewijzigd en ik had al een bevestigingsmail binnen met de goede gegevens voordat ik op had gehangen.

Ik heb al heel vaak gevlogen met Ryanair, en zelf geboekt, en ik weet dat je daar heel erg mee uit moet kijken. Maar toch is het in de haast misgegaan. Ik dacht, oh de paspoortgegevens moet ik later invullen dus de precieze namen ook... Dom dom, maar ben erg blij dat het kosteloos is opgelost. Wel erg lullig voor de mensen die zoveel moeten betalen.

jetmar
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 mei 2011 12:33

Re: Ryanair: naam op ticket?

Ongelezen bericht door jetmar »

Voor het eerst online tickets geregeld bij Ryanair. Inderdaad eerst alles goed lezen en dan invullen. De namen had ik goed ingevuld, dacht ik. Ik begon te twijfelen omdat ik(uit automatisme) niet de meisjesnaam van mijn vrouw had ingevuld, maar mijn achternaam. Ik heb dit forum doorgelezen en kwam een gelijk geval tegen en dat het geen probleem was.
Het zekere voor het onzekere genomen en het zelfde gedaan als die ander op dit forum. Ik heb Einhoven Airport gebeld en kreeg de bevestiging dat het geen probleem was, mits er in het paspoort vermeld staat dat zij echtgenoot is van.
Dit was een medewerker van Eindhoven Airport en niet van RyanAir.
Vraag:
Is er ook iemand die dit al ervaren heeft en mij kan bevestigen dat RyanAir hier echt geen probleem van maakt.

Tip. :idea:
Bij het invullen van het formulier voor de tickets lijkt het er op dat je niet zonder een reisverzekering kan boeken, maar bij het selecteren van het land van herkomst staat er (heel sneaky) tussen dat je geen reisverzekering hoeft.
Selecteer dit en het bedrag blijft nul.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Ryanair: naam op ticket?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Aangezien je de discussie hier wilt gaan voeren. Zou ik je toch echt aanraden contact op te nemen met Ryanair zelf. Wellicht kun je het zo goedkoper regelen dan de mogelijke wijziging en boete ter plekke. Misschien zelfs is een heel nieuw ticket voordeliger dat het wijzigen. Soms tref je ook de juiste persoon en doen ze het gratis. Hier zijn ook al voorbeelden van op dit forum.

Zoals ik al schreef in het andere draadje:
Emmy75 schreef:Persoonlijk zou ik niet zomaar afgaan wat de medewerker van Eindhoven Airport zegt. Het is best mogelijk dat het beleid op de luchthaven bij terugkomst anders cq strenger is.

Lees anders dit topic er maar eens op na:
viewtopic.php?f=19&t=97204&p=1216992&hilit=wizzair#p1216992
Men vloog met Wizzair vanaf (jawel) Eindhoven Airport naar Hongarije. Iets met initialen op het ticket. Gevolg in Eindhoven nog geen probleem in Hongarije flink bijbetalen.
Of mensen er ervaring mee hebben of het wel of niet goed gaat met Ryanair is eigenlijk puur een toevalstreffer. Als je geluk hebt, maken ze er geen probleem van. Als je pech hebt, kunnen ze moeilijk doen.

Gesloten