LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] geweigerd vanwegen mijn handicap

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
prijk
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 jul 2008 16:17

Re: geweigerd vanwegen mijn handicap

Ongelezen bericht door prijk »

Er zijn wel voorwaarden verbonden aan de het toelaten van gehandicapten aan boord:

Eén voorwaarde:

De persoon met een handicap of met beperkte mobiliteit moet de luchtvaartmaatschappij, het reisbureau of de touroperator minimum 48 uur voor vertrek informeren over zijn situatie. Hierdoor kunnen de betrokken partijen de nodige maatregelen treffen om het in- en uitstappen van de persoon met een handicap of met beperkte mobiliteit te vergemakkelijken.

Twee uitzonderingen:

De luchtvaartmaatschappij kan in 2 gevallen de persoon met een handicap of met beperkte mobiliteit aan boord weigeren, nl. wanneer de grootte van het vliegtuig of van de deuren het instappen of het vervoeren van een persoon met een handicap of beperkte mobiliteit onmogelijk maakt en omwille van wettelijke veiligheidseisen.

Omwille van veiligheidsredenen kan de luchtvaartmaatschappij ook eisen dat de persoon met een handicap of beperkte mobiliteit begeleid wordt.

Zie hier de tekst.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: geweigerd vanwegen mijn handicap

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Heel mooi Prijk, maar er staat ook dit:

De luchtvaartmaatschappij, het reisbureau of de touroperator die een persoon met een handicap of beperkte mobiliteit o.b.v. één van de hierboven vermelde redenen aan boord weigert, moet hem dit onmiddellijk laten weten. De betrokken persoon kan een document vragen waarop de reden van de weigering vermeld is. Hij moet dit document binnen de 5 dagen volgend op zijn verzoek ontvangen.

De luchtvaartmaatschappij, het reisbureau of de touroperator moet de betrokken persoon en zijn begeleider, indien de luchtvaartmaatschappij om zijn aanwezigheid verzocht, een aanvaardbaar alternatief voorstellen. Aanvaardt de betrokken persoon het voorstel niet, dan heeft hij (en zijn begeleider) recht op terugbetaling van de vlucht.


En dit is niet gebeurd.
Er is gewacht tot één dag voor vertrek en er is geen alternatief geboden, er is gewoon geannuleerd.
TS had om het document met de redenen van weigering kunnen vragen, maar als dat binnen 5 dagen na weigering ontvangen moet worden, is zijn vliegtuig al vertrokken.
Al met al is hier dus van alles fout gegaan.

Dr Bob
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 jul 2009 13:42

Re: geweigerd vanwegen mijn handicap

Ongelezen bericht door Dr Bob »

En zo zijn we weer bij af...

Een bedrijf dat zich niet kan verdedigen aan de publieke schandpaal nagelen...Wederom jammer, vaak kan het middels een normaal gesprek ( niet een waar direct de slachtofferpositie wordt uitgebuit) tot een prima oplossing te komen, maar ja het is helaas vaak zo dat men meteen vol in de ankers gaat en gaat klagen, spuien op het Net etc.

Nogmaals het is spijtig wat er is gebeurd, zeker in de tijdsspanne waarin dit heeft plaatsgevonden.
Maar kom op..meteen krachttermen gebruiken ...dan laat je je toch echt wel kennen en blijken dat je niet echt goed tot een normaal gesprek in staat ben.

PS dit is niet naar een specifiek iemand, dus probeer niemand zwart te maken het is een mening en dat mag voor zover ik weet nog in Nederland.

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: geweigerd vanwegen mijn handicap

Ongelezen bericht door geengast »

Wat een discriminatie! Waarom krijgt een gehandicapte hulp op de luchthaven en ik niet????? Ik betaal toch net zoveel zeker?

007: reisagent
Berichten: 164
Lid geworden op: 22 feb 2007 22:13

Re: geweigerd vanwegen mijn handicap

Ongelezen bericht door 007: reisagent »

Dr. Bob, ik ben het helemaal met u eens!

Veel te makkelijk is hier weer geroepen "discriminatie" maar wie echt goed gelezen had, had inmiddels geweten hoe dit verhaal precies in elkaar zit.

Luchtvaartmaatschappijen mogen (overigens terecht) géén gehandicapten discrimineren maar men mag wèl het volgende voorbehoud maken: Omwille van veiligheidsredenen kan de luchtvaartmaatschappij ook eisen dat de persoon met een handicap of beperkte mobiliteit begeleid wordt.

Uit de bijdrage van topicstarter is te lezen dat hij/zij alleen wilde reizen en dat de reis niet kon doorgaan vanwege het ontbreken van een begeleider. In dit geval is er dus beslist géén sprake van discriminatie; de topicstarter meent echter wèl de luchtvaartmaatschappij in diskrediet te moeten brengen, louter en alleen omdat hij/zij zèlf de voorwaarden niet wenst na te leven! Is dat een fout van de luchtvaartmaatschappij? Nee!

Hoe sneu ook voor de topicstarter dat de reis niet door kon gaan (ik gun iedereen zijn/haar reisplezier); de luchtvaartmaatschappij treft hier geen enkele blaam. Naar mijn bescheiden mening getuigt het dan ook van weinig goede smaak om dit een wantoestand te noemen!

xenu
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 jan 2006 16:07

Re: geweigerd vanwegen mijn handicap

Ongelezen bericht door xenu »

@geengast, het is niet verplicht om te reageren. Als je inhoudelijk enkel dommigheid in deze discussie bij kunt dragen, kun je misschien beter niet reageren.

En natuurlijk is dit discriminatie. Gehandicapten hebben niet voor hun handicap gekozen. Ze hebben het in een heleboel opzichten veel moeilijker. Als je ergens naar toe moet, is het niet altijd eenvoudig om een begeleider te vinden. Dat betekent toch niet dat gehandicapten dan maar thuis moeten blijven?

A.Storm
Berichten: 89
Lid geworden op: 27 mei 2009 09:16

Re: geweigerd vanwegen mijn handicap

Ongelezen bericht door A.Storm »

mag ik even wijzen op www.buitengewoonreizen.nl

zij organiseren reizen voor mensen met een lichamelijke beperking.

Dr Bob
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 jul 2009 13:42

Re: geweigerd vanwegen mijn handicap

Ongelezen bericht door Dr Bob »

Okay..daar gaan we het gladde ijs op:


Xenu: wie heeft het erover dat mensen met een hnadicap daar WEL zelf voor hebben gekozen? Dat staat hier geheel buiten. Maar zoals al meerdere keren is getracht uit te leggen (door bijv 007) is het wel degelijk mogelijk om te reizen zonder begeleiding, maar hieraan zijn gewoon voorwaarden verbonden. Even als aan het gebruik van de grote glijbaan (het voorbeeld dat wellicht wel begrijpelijk is?) Helaas zijn de diverse pogingen van mensen hier om het klaaggedrag van de samenleving een beetje in te perken zonder resultaat en wordt er ng steeds gestrooid met krachttermen die hier niet van toepassing zijn.
Er wordt helemaal niet verwacht dat mensen met een andicap thuisblijven...u denky graag zwart-wit Xenu?

Mensen, doe toch eens normaal, los het op een rustige manier open niet meteen klagen en handje ophouden voor vergoedingen!!! Echt ongelofelijk..

Nogmaals ( en dit is toch echt de laatste keer dat ik dit ga zeggen) het is spijtig en vervelend wat er is gebeurd, maar niet de voorwaarden doornemen is toch echt een keuze. Immers ga je hier stilzwijgend mee akkoord als je een ticket aanschaft.

Goede reis!

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: geweigerd vanwegen mijn handicap

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Ik geloof dat Dr. Bob het niet helemaal snapt...
De reisorganisatie en de luchtvaartmaatschappij wisten dat TS geen begeleiding had.
Zij hebben hem op die voorwaarden geaccpeteerd door zijn betaling te accepteren.
Pas één dag voor vertrek komen ze tot de conclusie meneer niet te willen vervoeren, wat in mijn ogen wel degelijk discriminatie is.
Daar hadden ze toch al veel langer de tijd voor?
TS heeft dit doorgegeven bij het reisbureau, anders was het feit dat hij als gehandicapte alleen reisde pas bij de gate aan het licht gekomen.
Dus je zou kunnen zeggen dat door de betaling te accepteren, de luchtvaartmaatschappij TS heeft geaccepteerd en dan is het behoorlijk aso om één dag van te voren af te bellen.

En het klaaggedrag lijkt mij normaal, ik zou u wel eens willen horen in de situatie van TS.
Ik zou ook witheet zijn.
En dan die opmerking over het 'handje ophouden voor vergoedingen', die kan ik niet zo goed plaatsen in deze situatie.
Ik lees nergens dat TS een vergoeding eist!

En mag ik dan deze er nog even uitpikken:
Jammer dat een opmerking als "beetje moet inleveren" ook eruit wordt gepikt, wellicht een moment van zwakte in de discussie?
Hoezo is het zwakte in een discussie om te melden dat ik het niet eens ben met één van je uitspraken?

Dr Bob
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 jul 2009 13:42

Re: geweigerd vanwegen mijn handicap

Ongelezen bericht door Dr Bob »

VioletPrue,

ik heb het idee dat we nogal langselkaar heen praten....

Indien een luchtvaartmaatschappij dit vlakvoor vertrek aangeeft , kan dat diverse redenen hebben ( het eerder genoemde wijziging van type vliegtuig bijvoorbeeld) Maar dat terzijde..gezien het feit u hieraan geen aandacht bestede toen dit werd aangekaart door 007.
Het niet willen vervoeren is geen discriminatie, het is spijtig dat dit nog steeds niet tot u doordringd, er wordt door de reiziger niet voldaan aan een van de voorwaarden. En men ziet zich genoodzaakt aan te geven ( betrekkelijk laat ben ik met u eens) dat de passagier niet vervoerd kan worden (hoogstwaarschijnlijk ivm veiligheidseisen)

Het is uiterst vervelend om met een dergelijke situatie te worden geconfronteerd, zeker als het zo kort voor vertek is. ( Maar of dit aso is, weten we niet daar wij niet de reden weten, zodoende zijn we in discussie geraakt, dus een dergelijke uitspraak is te betreuren...)

Klaaggedrag was in het algemeen besproken..want waar is men die klaagt over het algemeen op uit? Zwartmaken van de in hun ogen veroorzaken of...geld... Spreek het vooral tegen, helaas wijst onderzoek anders uit. Tegenwoordig verwacht men al een vergoeding als er ook maar iets heeeeel kleins niet geheel naar verwachtig is. Dus bijdeze VioletPrue de uitleg betreffende de vergoeding en "het handje ophouden, mocht dit niet duidelijk zijn, vraag ik u vriendelijk meerdere onderwerpen op dit forum te lezen en dan ziet u vanzelf ( al dan niet tussen de regels door) dat men hier voornamelijk uit is op geld. Dezelfde situatie doet zich voor op de clientenservice afdelingen van touroperators etc. Klagen om maar binnen te harken,.. ( Maar om het duidelijk en overzichtelijk voor u te houdenl; dit was een kort uitstapje naar aanleiding van uw reactie)

Ik doel op uw uitspraak, daar ik in dat geval in het algemeen sprak over klagende mensen en niet specifiek over onze gehandicapte/minder valide medemens.

In het vertrouwen uw vragen te hebben beantwoord, wens ik u een hele prettige zomer! 8)

Prima vakantie!

mool
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jul 2009 14:21

Re: geweigerd vanwegen mijn handicap

Ongelezen bericht door mool »

Natuurlijk is het zuur voor topicstarter dat zijn vlucht niet door heeft kunnen gaan. Maar ik denk dat het probleem op het verkeerde vlak wordt gezoch. Ik vind dat er in geen geval sprake is van discriminatie.

Zoals al meerdere malen genoemd: het gaat hier om veiligheid. En deze veiligheid zou geboden kunnen worden wanneer bekend was geweest dat het om een alleenreizende gehandicapte passagier gaat.
Dan is het alleen nog de vraag bij wie de fout zit dat de luchtvaartmaatschappij daar niet van op de hoogte was. DAT is de kern van het probleem, helemaal niet de eventuele discriminatie

sprookje
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 jan 2007 15:06

Re: geweigerd vanwegen mijn handicap

Ongelezen bericht door sprookje »

In ieder geval netjes is anders,eerst een ticket verkopen en dan zeggen dat iemand niet mee mag vanwegen zijn handicap. :cry:

007: reisagent
Berichten: 164
Lid geworden op: 22 feb 2007 22:13

Re: geweigerd vanwegen mijn handicap

Ongelezen bericht door 007: reisagent »

@sprookje

U geeft een verkeerde voorstelling van zaken: u zegt "dat iemand niet mee mag vanwegen zijn handicap" maar dat is hier helemaal niet aan de orde. de persoon in kwestie mocht namelijk niet mee vanwege het ontbreken van een begeleider!

Overigens kan het heel goed zijn dat eerst een ticket is aangeschaft om vervolgens te vernemen dat de reis uiteindelijk toch niet door kan gaan. Het verzoek om assistentie is namelijk altijd "op aanvraag" bij de luchtvaartmaatschappij en het is aan hen om te bepalen of de gewenste faciliteiten (in dit geval extra assistentie op de luchthavens plus extra begeleiding in het vliegtuig plus een makkelijk bereikbare zitplaats) kunnen worden geboden. Mocht dit niet geboden kunnen worden, dan is de boeking (fetitelijk: de aanvraag) niet akkoord; dit kan overigens ook het geval zijn op grond van naleving van de veiligheidseisen. Dit alles heeft dus niets met discriminatie uitstaande!

Hoe het in dit geval precies zit vertelt het verhaal niet want de topicstarter heeft er voor gekozen zijn/haar beklag te doen (en daarbij een goede luchtvaartmaatschappij in diskrediet te brengen) maar heeft vervolgens niet eens de moeite willen nemen om een en ander te verduidelijken. Eigenlijk weet ik wel zeker dat er na deze eerste bijdrage nooit meer iets van topicstarter vernomen zal worden ...

ron1
Berichten: 811
Lid geworden op: 18 jun 2008 19:16

Re: geweigerd vanwegen mijn handicap

Ongelezen bericht door ron1 »

Het heeft met veiligheid te maken.

Stel, u overkomt iets tijdens de vlucht, dan wordt het omgekeerd, dan wordt er opeens gezegd ""ja maar de vliegmaatschappij had 24-7 iemand en 1 op 1 bij die gehandicapte meneer of mevrouw moeten zetten en dat is niet gebeurd daarom krijgen ze een schadeclaim van 5 miljoen euro aan hun broek""

In dit kader begrijp ik de vliegmaatschappij wel.Soms denken mensen dat een vliegtuig NEMEN zoiets is als een paar stations met de stadsbus oid...

C.Hoek
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:51

Re: geweigerd vanwegen mijn handicap

Ongelezen bericht door C.Hoek »

dr.Bob en nog een paar noemen het geen discrimatie.Het is pure discriminatie als men een gehandicapte weigert,hoe je het wend of keert.
Jullie hebben geen flauw benul denk ik wat een gehandicapte dan moet door maken.Het is een PURE GELD KWESTIE en niet de veiligheid.
Een stelletje waardeloze mensen zonder een hart in hun donder die zoiets beslissen.

Dr Bob
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 jul 2009 13:42

Re: geweigerd vanwegen mijn handicap

Ongelezen bericht door Dr Bob »

C.Hoek,

Als ik op uw wijze zou denken ( en ik dank een of ander opperwezen dat dat zien het geval is!!! :lol: ) ZOu ik nu moeten zeggen dat u mij "en nog een paar" demoniseert..Tenzij u natuurlijk gewoon kan onderbouwen dat wij waardeloze mensen zonder hart zijn... Echter ben ik bang dat u dat niet kan onderbouwen zoals wij het veiligheidsaspect van de situatie wel hebben kunnen doen.

Gaarne verneem ik in het vervolg iets meer inhoud van u alvorens u in het wilde weg geluid gaat lopen maken zonder ook maar een procent ( dat is een honderdste deel) te begrijpen waar het overgaat of dan wel uw mening, want die mag u in dit prachtige land uiteraard wel gewoon hebben, toe te lichten.

Een prettige vakantie allemaal!

8)

grossouw
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jul 2009 16:08

Re: geweigerd vanwegen mijn handicap

Ongelezen bericht door grossouw »

Dr Bob


Geplaatst op 14 Jul 2009 15:23 door Dr Bob


--------------------------------------------------------------------------------

Het spijt me hierop te moeten reageren.
Dit heeft geheel niets met discriminatie te maken, maar met veiligheid..
Een alleen-reizende mindervalide persoon heeft in geval van nood extra aandacht nodig, terwijl de bemanning de aandacht zal moeten verdelen over de gehele cabine.
Het is dus voor uw en uw medereizigers veiligheid dat er met begeleiding wordt gevlogen. Uiteraard begrijp ik ook uw standpunt, maar om een veiligheidseis ( vaak niet eens door de luchtvaartmaatschappij vastgesteld, maar opgelegd door een luchtvaartautoriteit) als discriminerend te bestempelen. Dat u deze als discriminerend heeft ervaren is een andere kwestie.
Gelukkig heeft u geen kosten gemaakt daar de reissom weer gerestitueerd is.

Jammer dat u een organisatie die volledig in zijn recht staat, "zwart" maakt op het internet in een taal waarin zij zich niet kunnen verdedigen. Tevens zijn termen als wantoestanden onnodig in een item als het uwe.

Toch hoop ik dat u in de toekomst de door u gewenste vlucht kunt boeken en maken. Maar AJB laten we met elkaar iets meer incasseren en niet meteen eisen dat alles maar naar onze wens gaat,.,.we zijn wel met iets meer mensen dus zullen af en toe toch echt een beetje moeten inleveren.

Prettige vakantie,

DR Bob
Als het hier echt om de veiligheid gaat is mijn ervaring nogal opmerkelijk!
Zelf ben ik ook rolstoelgebruiker en ben afhankelijk van begeleiding!
Ik kon niet alleen vliegen, maar als ik mijn verstandelijk gehandicapte broer meenam als begeleiding, dan kon het wel.
Als we het dan hebben over veiligheid, is hij zeker in een noodtoestand niet in staat om te helpen, maar heeft juist zelf extra hulp nodig.
Ik ben dus erg benieuwd hoe dit dan zit.

D.[/quote]

marleenvanh
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 mei 2006 14:12

Re: geweigerd vanwegen mijn handicap

Ongelezen bericht door marleenvanh »

Ik heb een handicap en omdat dat (waarschijnlijk) niet mijn schuld is, moet ieder ander mij met zijden handschoentjes aanpakken en elk woord over of tegen mij op een goudschaaltje wegen en zorgen dat -coute que coute- ik toch alles kan doen wat ik wil.
Heeft u, waarde gehandicapte -of welke andere poliktiek correcte benaming er momenteel in de mode is voor mensen die niet in staat zijn dagelijkse dingen zonder hulp zelfstandig uit te voeren- er wel eens aan gedacht dat uw handicap in elk geval niet de schuld is van al die anderen.
Dat het overgrote merendeel van "die anderen" veel, zo niet heel veel zal willen doen om u, waar nodig, te helpen (geloof me, ook ik, mocht ik u ergens tegenkomen) maar dat er misschien toch dingen zijn die u gewoon niet (lees nooit) zult kunnen. Leer dat te accepteren, gil niet meteen "discriminatie" en het leven wordt voor iedereen makkelijker!

C.Hoek
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:51

Re: geweigerd vanwegen mijn handicap

Ongelezen bericht door C.Hoek »

dr.Bob en ook oa de reisagent.
dr.Bob met waardeloze mensen met geen hart in hun donder bedoelde ik de mensen die zoiets bedenken dat een gehandicapte vvor zijn eigen veiligheid niet mee zou mogen.Een gehandicapte word wel door dat soort mensen gediscrimineert en dat is gewoon walgelijk.
Je zou hopen dat zulke mensen maar eens een dag met een dwarsleasie geconfronteert zouden worden om te ervaren wat het is om gehandicapt te zijn.
En diegene die reageerde met een vergelijk met een hoge glijbaan bedenk iets beters slaat nergens op
Een gehandicapt mens HEEFT de zelfde rechten als een gezond iemand niets meer en vooral niets minder.

C.Hoek
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:51

Re: geweigerd vanwegen mijn handicap

Ongelezen bericht door C.Hoek »

voor marleen vanh

U bent naar mijn mening helemaal geen gehandicapte anders zou u niet zulke domme dingen schrijven. Daarom geloof ik u niet
Ik zal het woordje disceiminatie dan niet meer gebruiken ik zal dan zeggen een gehandicapte word achter gesteld bij de gewone gezonde mens.Een gehandicapte zal zeker weten dat er als er wat mis gaat met zo'n vliegtuig dan hij/zij de pineut is.Dan zal het toch met alle mensen die aan boord zijn die zullen eerst aan zich zelf denken en ik denk dat heel logisch is

Gesloten