LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] annulering ANVR

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
nala3
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jan 2010 11:04

annulering ANVR

Ongelezen bericht door nala3 »

Wij hebben begin januari helaas om gezondheidsredenen onze reis van eind febr. a.s moeten annuleren. We hebben inmiddels een annuleringsnota ontvangen. Volgens deze nota krijgen we geen geld terug, maar volgens de voorwaarden van de ANVR hebben we recht op een teruggaaf. Het gaat om een bedrag van meer dan € 3.000, dat is dus niet mis! Het betreffende reisbureau dat tegelijkertijd touroperator is, weigert om antwoord te geven op onze vraag wat de reden is dat we geen geld terug krijgen. We hebben gevraagd om dit schriftelijk aan ons mede te delen met vermelding van art. nrs etc. van de voorwaarden. Inmiddels heb ik gebeld, 2 mailtjes verzonden, en hierna nogmaals gebeld. Ze geven nog steeds geen antwoord. Wat nu?

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: annulering ANVR

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

De ANVR voorwaarden in deze zijn :

Standaard-annuleringskosten
Indien een overeenkomst wordt geannuleerd, is de reiziger naast eventueel verschuldigde reserveringskosten de volgende annuleringskosten verschuldigd:
- bij annulering tot de 42ste dag (exclusief) vóór de vertrekdag: de aanbetaling;
- bij annulering vanaf de 42ste dag (inclusief) tot de 28ste dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 35% van de reissom;
- bij annulering vanaf de 28ste dag (inclusief) tot de 21ste dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 40% van de reissom;
- bij annulering vanaf de 21ste dag (inclusief) tot de 14de dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 50% van de reissom;
- bij annulering vanaf de 14de dag (inclusief) tot de 5de dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 75% van de reissom;
- bij annulering vanaf de 5de dag (inclusief) tot de vertrekdag: 90% van de reissom;
- bij annulering op de vertrekdag of later: de volle reissom.

Voor wat betreft de termijn :

De reisorganisator dient binnen 2 weken na opzegging van de reisovereenkomst de betaalde reissom, vermeerderd met eventueel uit de ANVR-reisvoorwaarden voortvloeiende vergoedingen, te restitueren aan de reiziger.

Belangrijk is natuurlijk wel dat de reisorganisatie bij de ANVR is aangesloten en deze voorwaarden hanteert.

Ik zou per aangetekende brief het reisburo op de hoogte stellen dat conform de ANVR voorwaarden en bepaalde retournering dient plaats te vinden.
Mochten ze niet of niet goed hierop reageren dan zou ik ze in het vooruitzicht stellen dat je naar de geschillencommissie stapt

nala3
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jan 2010 11:04

Re: annulering ANVR

Ongelezen bericht door nala3 »

Bedankt voor je reactie. Het betreffende reisbureau is aangesloten bij de ANVR. Kunnnen zij hiernaast ook nog ander voorwaarden hanteren? Het gaat hier om BM-air. Ik zal de mails uitprinten en aangetekend versturen. Het is toch te gek voor woorden dat ze niet eens aan willen geven waarom er niet uitgekeerd word.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: annulering ANVR

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Het is net zoals je zegt. Als er geen communicatie op gang komt ,kun je ook niet reageren op hun argumenten.

Dus gewoon alleen melding maken van de ANVR voorwaarden, het bedrag uitrekenen, en terugbetaling eisen binnen 2 weken. Zoniet dan het reisburo in het vooruitzicht stellen dat je naar de geschillencommissie stapt.

dan even wachten op hun reactie cq betaling

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: annulering ANVR

Ongelezen bericht door eeliane »

Losse vluchten vallen niet onder de anvr voorwaarden, maar onder de voor waarden van de luchtvaartmaatschappij, is altijd al zo geweest hoor.

nala3
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jan 2010 11:04

Re: annulering ANVR

Ongelezen bericht door nala3 »

:D Hé werk jij toevallig voor......? Wat toevallig! De losse vluchten vallen hier inderdaad niet onder in ons geval, maar de rest van de reis (meer dan € 3.000 ja!) dus wel!Ja, we zijn wel redelijk op de hoogte hoor! Maar bedankt voor de tip; heel vriendelijk!

engelien
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 feb 2007 11:46

Re: annulering ANVR

Ongelezen bericht door engelien »

Goh, Eeliane geeft een correct antwoord, maar het past niet in jou straatje, dus werkt ze direct bij het reisburo waar je een conflict mee hebt :?: :!: Wat een kinderachtige reactie.

En nu mijn antwoord; erg jammer dat je hebt bezuinigd op een annuleringsverzekering. Bij zo´n dure reis adviseren wij altijd een annuleringsverzekering af te sluiten. Voor €65.00 ( bij 2 personen) had je een heleboel ellende bespaard. Deze verzekering had alle kosten vergoed!

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: annulering ANVR

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

kom op, on topic blijven.... :mrgreen:

Het gaat gewoon om ANVR voorwaarden die nageleefd moeten worden. Niet meer en niet minder.

nala3
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jan 2010 11:04

Re: annulering ANVR

Ongelezen bericht door nala3 »

:wink: Ben er nog hoor! Ja inderdaad, dat is het enige waar het om gaat.

A.Storm
Berichten: 89
Lid geworden op: 27 mei 2009 09:16

Re: annulering ANVR

Ongelezen bericht door A.Storm »

uh?

wat heeft de anvr te maken met een losse vlucht?

ik begrijp het verband niet?

de voorwaarden waaronder je boekt, díe zijn belangrijk!
en hoogstwaarschijnlijk heb je niet onder de voorwaarden van de anvr geboekt maar onder de voorwaarden van de desbetreffende luchtvaartmaatschappij.

en ja, die voorwaarden zijn afwijkend.

deze kosten had je idd kunnen voorkomen door het afsluiten van een annuleringsverzekering.

A.Storm
Berichten: 89
Lid geworden op: 27 mei 2009 09:16

Re: annulering ANVR

Ongelezen bericht door A.Storm »

nala3 schreef::D Hé werk jij toevallig voor......? Wat toevallig! De losse vluchten vallen hier inderdaad niet onder in ons geval, maar de rest van de reis (meer dan € 3.000 ja!) dus wel!Ja, we zijn wel redelijk op de hoogte hoor! Maar bedankt voor de tip; heel vriendelijk!
de rest van de reis wel?

dus je hebt een vlucht geboekt, niet onder anvr voorwaarden (dat staat altijd op de boekingsbevestiging: op deze reis zijn afwijkende voorwaarden van toepassing) maar de rest van je reis is wel geboekt onder anvr-voorwaarden.

wat is de reissom dan?
wanneer heb je geboekt, en wanneer heb je geannuleerd?
wat is de vertrekdatum?

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: annulering ANVR

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Wij hebben begin januari helaas om gezondheidsredenen onze reis van eind febr. a.s moeten annuleren
wat heeft de anvr te maken met een losse vlucht?

Ik lees hier echt niet dat het een losse vlucht betreft ? Deze info is nergens gegeven.

nala3
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jan 2010 11:04

Re: annulering ANVR

Ongelezen bericht door nala3 »

Wat heeft iedereen het toch over een losse vlucht. We weten gewoon dat we dat geld niet terugkrijgen. Ineens is iemand hier over begonnen, daarom vroeg ik me af (werk jij toevallig bij................). Zij had info die wij nooit vermeld hadden. Ons gaat het om de reis zelf, dus de rondreis met hotels etc. Voor de vlucht kunnen we de reisverzekering gebruiken.

sprookje
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 jan 2007 15:06

Re: annulering ANVR

Ongelezen bericht door sprookje »

Heb je een anuleringsverzekering afgesloten nala3.Want die informatie vind ik ook nergens terug.

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: annulering ANVR

Ongelezen bericht door henk51 »

Vraag ik mij ook af ze spreekt wel over een reisverzekering. De ANVR voorwaarden geven aan wat je verschuldigd bent als je annulleerd,het verschil kan je claimen bij de reisverzekering als er een gegronde medische reden is. Dus is de grote vraag is er een annuleringsverzekering afgesloten.

gr Henk

nala3
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jan 2010 11:04

Re: annulering ANVR

Ongelezen bericht door nala3 »

sorry. Ik had het over een annuleringsverzekering. Die hebben we inderdaad afgesloten. Maar deze gaat maar tot 3000 euro. Als de reisorganisatie gewoon aan zijn verlichtingen voldoet komen wij grotendeels uit de kosten.

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: annulering ANVR

Ongelezen bericht door henk51 »

Je bent dus gewoon onderverzekerd.Kan je ook niet het volle pond terug krijgen.
In het vervolg je waarschijnlijk doorlopende annulerings verzekering (die werken met max bedragen) aanpassen. Als je bij de geboekte reis een annuleringsverzekering afsluit gaat dit over de dan geldende reissom en had je wel alles terug ontvangen. Nu eist u van de reisorganisatie een vergoeding omdat u te laag verzekerd was dat is uw fout en niet van de reisorganisatie.
Ook ik werk niet of heb ooit gewerkt bij BM-AIR (wel meerdere malen geboekt)

gr Henk

sprookje
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 jan 2007 15:06

Re: annulering ANVR

Ongelezen bericht door sprookje »

Maar dan moet ze toch nog een heel deel van haar geld terug krijgen,daar heeft ze gewoon recht op en zeker als het een geldige reden is.

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: annulering ANVR

Ongelezen bericht door henk51 »

Ze krijgt van het reisbureau een annulerings nota met daarop waarschijnlijk het bedrag wat ze aan het reisbureau verschuldigd blijft (percentage staat in hun voorwaarden) ,daarmee moet ze naar de maatschappij waar ze de annuleringsverzekering heeft afgesloten met een geldige medische verklaring daar moet ze dan tot max 3000 euro kunnen claimen.Uit de antwoorden blijkt nergens dat ze dat ook gedaan heeft.Ze heeft er alleen maar over die gaat maar tot 3000 euro dat is te weinig.

gr Henk

nala3
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jan 2010 11:04

Re: annulering ANVR

Ongelezen bericht door nala3 »

beste Henk,
Wat jij beschrijft hebben we precies gedaan. We krijgen, aleen geen enkele reden van BM air , waarom we niets terug krijgen, hebben ze een gegronde reden dan kunnen we daar mee leven. Die 3000 euro kunnen we wel missen daar gaat het niet om, een gezond leven is belangrijker. Wat ons dwars zit dat als wij bij BM air om een reden vragen, hier geen antwoord op krijgen. Overigens vorig jaar een prima reis gehad bij BM air. Dit jaar is het anders, hadden we niet verwacht. Maar zo zie je maar, je leert een reisbureau pas kennen, als er ook een keer slechte tijden zijn. Maar mensen roep af en toe niet zo snel. Als je alles weet kun je een oordeel geven.

Gesloten