LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sunweb , oplichters

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Harrie Kierie
Berichten: 614
Lid geworden op: 29 jul 2013 22:04

Re: Sunweb , oplichters

Ongelezen bericht door Harrie Kierie »

olaf79 schreef:En dat bepaal jij? Consuwijzer gaat over alle consumentenzaken dus ook over reizen. Consuwijzer heeft uiteengezet wat de rechten en plichten zijn betreffende het aanpassen van de prijs. Een fout in het computersysteem is GEEN, IK HERHAAL GEEN wettige reden om de prijs aan te passen. En zeker niet te verdubbelen. Daarnaast moet Sunweb een duidelijke berekening laten zien hoe ze aan het nieuwe bedrag komen. Bovendien mag Sunweb de prijs helemaal niet meer aanpassen 6 weken voor vertrek.
Ik denk dat jij niet goed leest. Consuwijzer geeft helemaal geen antwoord op de vraag. Ze geven slechts een algemeen standaard antwoord en gaan helemaal niet in op de systeemfout. Daarnaast verwijzen ze naar de Geschillencommisie, maar in de regels van de ANVR staat dat dit soort wijzigingen zijn toegestaan, dus bij de Geschillencommissie kom je dan niet verder.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Sunweb , oplichters

Ongelezen bericht door olaf79 »

Harrie Kierie schreef:
olaf79 schreef:En dat bepaal jij? Consuwijzer gaat over alle consumentenzaken dus ook over reizen. Consuwijzer heeft uiteengezet wat de rechten en plichten zijn betreffende het aanpassen van de prijs. Een fout in het computersysteem is GEEN, IK HERHAAL GEEN wettige reden om de prijs aan te passen. En zeker niet te verdubbelen. Daarnaast moet Sunweb een duidelijke berekening laten zien hoe ze aan het nieuwe bedrag komen. Bovendien mag Sunweb de prijs helemaal niet meer aanpassen 6 weken voor vertrek.
Ik denk dat jij niet goed leest. Consuwijzer geeft helemaal geen antwoord op de vraag. Ze geven slechts een algemeen standaard antwoord en gaan helemaal niet in op de systeemfout. Daarnaast verwijzen ze naar de Geschillencommisie, maar in de regels van de ANVR staat dat dit soort wijzigingen zijn toegestaan, dus bij de Geschillencommissie kom je dan niet verder.
ANVR mag in zijn voorwaarden zetten wat ze wil, maar moet zich ook aan de wet houden. Consuwijzer schrijft ook dat dit een aanvulling is op de regelgeving via de wet.
De wet stelt dat de enige reden voor prijsaanpassing is, steiging in de brandstofkosten, wisselkoersen of andere toeslagen. Een systeemfout hoort daar niet toe.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Sunweb , oplichters

Ongelezen bericht door olaf79 »

Harrie Kierie schreef:
olaf79 schreef:En dat bepaal jij? Consuwijzer gaat over alle consumentenzaken dus ook over reizen. Consuwijzer heeft uiteengezet wat de rechten en plichten zijn betreffende het aanpassen van de prijs. Een fout in het computersysteem is GEEN, IK HERHAAL GEEN wettige reden om de prijs aan te passen. En zeker niet te verdubbelen. Daarnaast moet Sunweb een duidelijke berekening laten zien hoe ze aan het nieuwe bedrag komen. Bovendien mag Sunweb de prijs helemaal niet meer aanpassen 6 weken voor vertrek.
Ik denk dat jij niet goed leest. Consuwijzer geeft helemaal geen antwoord op de vraag. Ze geven slechts een algemeen standaard antwoord en gaan helemaal niet in op de systeemfout. Daarnaast verwijzen ze naar de Geschillencommisie, maar in de regels van de ANVR staat dat dit soort wijzigingen zijn toegestaan, dus bij de Geschillencommissie kom je dan niet verder.
consuwijzer schreef: Is de reisorganisatie aangesloten bij de ANVR?
Is uw reisorganisatie aangesloten bij de ANVR, dan gelden nog een aantal extra regels. Deze regels gelden naast de regels die hierboven staan.
De ANVR voorwaarden zijn dus aanvullend op de wetgeving maar mogen de rechten niet beperken.

Regggy
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 mei 2010 20:12

Re: Sunweb , oplichters

Ongelezen bericht door Regggy »

olaf79 schreef:
Regggy schreef:
beekkie schreef:Zelfs nu in 2013 hanteert Sunweb nog deze regel.
ik heb gisteren een reis naar Turkije geboekt voor 2300 euro en vanmiddag kreeg ik een telefoontje van Sunweb dat er een fout was gemaakt bij de korting berekening en dat de goede prijs nu 3700 euro!!!! was. Met de verwijzing naar de voorwaarden waarin staat dat ze tot 8 kantooruren na boeking dit mogen wijzigen.
Elders heb ik al meer van dit soort klachten gelezen, het kan schijnbaar!
Het kan, het is toegestaan. De enige reden dat deze topicstarter haar reis kreeg is omdat bedrijven doodsbang zijn voor slechte reclame op internet. Dikke vette pech dus :(
Nee, het kan niet en het is niet toegestaan. Zoals consuwijzer als schrijft:

Volgens de wet mag de prijs alleen verhoogd worden in verband met een verandering in:
de kosten van vervoer. Dit is inclusief wijzigingen in de brandstofkosten;
de verschuldigde heffingen, of;
de toepasselijke wisselkoersen.

Een systeemfout is geen geldige reden. Dat hun systeem niet werkt is hun risico.
In een systeem van een reisorganisatie worden miljoenen prijzen ingelezen. De kans dat er een keer iets niet goed gaat is aanwezig. Wanneer men daar binnen 8 werkuur op terugkomt heeft de consument of de nieuwe prijs te betalen of mag de reis kostenloos geannuleerd worden. Je leest in deze verkeerd. De prijs wordt niet aangepast, deze was in beginsel al nooit zo. Dat deze op internet verkeerd getoond is verandert daar niets aan.

Harrie Kierie
Berichten: 614
Lid geworden op: 29 jul 2013 22:04

Re: Sunweb , oplichters

Ongelezen bericht door Harrie Kierie »

olaf79 schreef:ANVR mag in zijn voorwaarden zetten wat ze wil, maar moet zich ook aan de wet houden. Consuwijzer schrijft ook dat dit een aanvulling is op de regelgeving via de wet.
De wet stelt dat de enige reden voor prijsaanpassing is, steiging in de brandstofkosten, wisselkoersen of andere toeslagen. Een systeemfout hoort daar niet toe.
Volgens Consuwijzer wel
Fout herstellen volgens de voorwaarden van de reisorganisatie

Sommige reisorganisaties hebben in hun algemene voorwaarden staan dat zij de prijs mogen herstellen binnen een bepaalde tijd. Dit wordt "herroepen van het aanbod" genoemd. In de voorwaarden van de reisorganisatie staat binnen welke tijd zij dit mogen doen. Wilt u weten of uw reisorganisatie dit heeft geregeld, en hoe? Kijk dan in de algemene voorwaarden van uw reisorganisatie. U krijgt de algemene voorwaarden bij uw boeking.

Juist ja
Berichten: 225
Lid geworden op: 04 feb 2010 10:26

Re: Sunweb , oplichters

Ongelezen bericht door Juist ja »

olaf79 schreef:
Juist ja schreef:Consuwijzer heeft hier niets mee te maken. De ANVR Voorwaarden zijn leidend en die zijn hier in dit topic al meerdere malen uitgelegd. Als Sunweb binnen de door de ANVR gestelde termijn op een prijs terugkomt dan mag dat.
En dat bepaal jij? Consuwijzer gaat over alle consumentenzaken dus ook over reizen. Consuwijzer heeft uiteengezet wat de rechten en plichten zijn betreffende het aanpassen van de prijs. Een fout in het computersysteem is GEEN, IK HERHAAL GEEN wettige reden om de prijs aan te passen. En zeker niet te verdubbelen. Daarnaast moet Sunweb een duidelijke berekening laten zien hoe ze aan het nieuwe bedrag komen. Bovendien mag Sunweb de prijs helemaal niet meer aanpassen 6 weken voor vertrek.
Nee, ik bepaal niets. Ik geef alleen aan hoe dit in de praktijk in z'n werk gaat. Je zou eens bij de geschillencommissie reizen moeten gaan kijken. Komen veel van dit soort zaken voorbij. Klant wordt niet in het gelijk gesteld als de reisorganisatie aan de ANVR Voorwaarden voldoet. Dan kan je hoog en laag springen met je Consuwijzer; dit is de praktijk en die wijst uit dat de ANVR Voorwaarden leidend zijn.

lisanne86
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 aug 2013 18:20

Re: Sunweb , oplichters

Ongelezen bericht door lisanne86 »

Nog een reden om niet bij Sunweb te boeken:

Ook ik heb een tijdje geleden een last minute geboekt bij sunweb. Een reis van 5 dagen naar Spanje. De vliegtijden stonden niet vermeld en wat denk je... Zodra ik geboekt en betaald had (5 minuten later) werd wel duidelijk waarom ze niet vermeld waren. Van mijn 5 dagen waren er nog 4 over + 10 minuten.

nodelijk1980
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 aug 2013 21:12

Re: Sunweb , oplichters

Ongelezen bericht door nodelijk1980 »

7 augustus 2013 Boeking Turkijke Titanic Hotel Lara

Beste,

Ik heb op 5 juli een vakantie geboekt naar Turkije Titanic hotel 5***** All in. Ik heb alles netjes betaal en gekozen voor een Transavia vlucht. ik heb hier extra voor betaald. Nu ben ik vandaag door Sunweb gebeld en wordt er gezegd dat mijn reis niet door kan gaan omdat de vliegmaatschappij deze heeft geannuleerd. Ik kreeg wel de kans om te annuleren kosteloos of een andere periode wat voor mij niet uit kwam. Ik heb tenslotte kosten gemaakt voor mijn hond onder te brengen en de auto te parkeren op Schiphol. Ik heb hierna contact op genomen met Transavia en word er gezegd dat er gewoon plek is op de zelfde vlucht die wij geboekt hebben, Sunweb heeft deze geannuleerd omdat de prijzen achteraf te hoog waren. Ik hierop met Sunweb contact genomen en gevraagd wat het probleem is. Deze zeggen mij hier niets aan te kunnen doen en ook totaal geen vergoeding kunnen geven enkel gratis annuleren. Wat is dit voor maatschappij ik heb zelf een Hotel en als ik een dubbele boeking heb of het kan niet door mijn schuld kan ik geen mensen op straat zeggen en sorry zeggen heb geen kamer, dan moet ik betalen voor iets anders. Sunweb begaat hier een grote fout en zeker met deze instelling. Ook is een hoger iemand in functie niet bereikbaar. Wij zouden 5 september vertrekken en ons Hotel is vrij en het vliegtuig ook er is betaald maar Sunweb houdt dit tegen. Ik heb zelf gevraagd of ze die 850,- willen betalen aan Transavia die wij in feite betaald hebben zodat we met ons vliegtuig mee kunnen gaan. Dit is geen overboeking of iets, dit is niet willen betalen. Wie kan ons helpen.

Vriendelijke groeten,
Marco Nodelijk

Gesloten