LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Arkefly tickets wijzigen niet mogelijk?

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
canonball
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jul 2010 17:19

Arkefly tickets wijzigen niet mogelijk?

Ongelezen bericht door canonball »

Hallo
wij hebben bij Arkefly 4 vliegtickets geboekt naar Curacao 22/10 as.
Door werk blijkt het onmogelijk die datum ook daadwerkelijk te gaan. Arkefly gebeld met de vraag of annuleren dan wel wijzigen nog mogelijk is.
In de voorwaarden staat dat annuleren mogelijk is, maar annuleringskosten zijn 100%. Ook blijkt in de voorwaarden te staan dat wijzigen niet mogelijk is zonder extra kosten, maar ook tegen de extra kosten blijkt het niet mogelijk om onze reisdata te wijzigen, ondanks het feit dat we pas over 3 maanden gaan.
Ook valt het niet te verhalen op mijn werkgever of op de annuleringsverzekering.

Het gaat ons nu 3400 euro kosten voor een reis die we niet gaan maken en die Arkefly mijns inziens (gezien de tijd tot vertrekdatum) met wat goede wil zou kunnen wijzigen. Is er nog iets wat ik kan ondernemen ~(zeuren?)om in elk geval een wijziging erdoor te krijgen? mvg Peter

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Arkefly tickets wijzigen niet mogelijk?

Ongelezen bericht door henk51 »

Door werk blijkt het onmogelijk die datum ook daadwerkelijk te gaan
Misschien wat meer informatie daarover. Had je al van je werkgever goedkeuring van je verlof ontvangen? Zo ja kan hij dat volgens de CAO niet zomaar intrekken.

gr Henk

inekevanvliet
Berichten: 295
Lid geworden op: 14 sep 2008 23:29

Re: Arkefly tickets wijzigen niet mogelijk?

Ongelezen bericht door inekevanvliet »

kan me niet voorstellen dat je et een annuleringsverzekering niet kan annuleren
en helemaal niet voor een reis in oktober

brief van je baas erbijdat je geen vrij kan krijgen en indienen

was je baas accoord met het verlof in die tijd en trekt hij dat in dan is het zijn pakkie aan!

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Arkefly tickets wijzigen niet mogelijk?

Ongelezen bericht door henk51 »

kan me niet voorstellen dat je et een annuleringsverzekering niet kan annuleren
en helemaal niet voor een reis in oktober
Toch is het zo.
Het betreft ook geen reis maar vliegtickets. Een standaard annulerings verzekering dekt niet als je opeens geen vrij kan krijgen.Wel als je onvrijwillig werkeloos wordt, ernstig ziek of ingeval van overlijden en niet alleen van jezelf.Maar laat de TS eerst maar eens antwoord geven op mijn eerdere vraag alvorens te gaan speculeren.

gr Henk

canonball
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jul 2010 17:19

Re: Arkefly tickets wijzigen niet mogelijk?

Ongelezen bericht door canonball »

Het probleem is dat ik van mijn werkgever niet expliciet goedkeuring heb verkregen dus ik heb geen case in zijn richting, en annuleringsverzekering dekt ook niet (zie vorige reactie)
Waar ik achter probeer te komen is of Arke te bewegen valt ondanks de voorwaarden een verzoek tot wijziging in behandeling te nemen. In aanmerking nemend dat zij nog makkelijk die stoelen kunnen verkopen, het valt in de schoolvakantie, zadel ik ze niet met extra kosten op (wijzigingskosten wil ik best betalen) en ik maak in elk geval gebruik van mijn tickets op een ander tijdstip. Als bedrijf zou ik die moeite doen voor mijn klanten maar ik weet niet hoe gevoelig zij hier voor zijn. Tips?

Ad Verkaad
Berichten: 642
Lid geworden op: 23 jan 2009 14:09
Locatie: 51.926316, 4.450772

Re: Arkefly tickets wijzigen niet mogelijk?

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

Als je bewust kiest voor een niet-flexibele vliegticket, waarom zou de luchtvaartmaatschappij dan ineens tóch flexibiliteit moeten gaan aanbieden? Ze zullen zich hoogstwaarschijnlijk (terecht) op het standpunt stellen dat je voor flexibiliteit een (ongetwijfeld duurdere) flexibele ticket had moeten boeken.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Arkefly tickets wijzigen niet mogelijk?

Ongelezen bericht door VioletPrue »

canonball schreef:Het probleem is dat ik van mijn werkgever niet expliciet goedkeuring heb verkregen dus ik heb geen case in zijn richting, en annuleringsverzekering dekt ook niet (zie vorige reactie)
Waar ik achter probeer te komen is of Arke te bewegen valt ondanks de voorwaarden een verzoek tot wijziging in behandeling te nemen. In aanmerking nemend dat zij nog makkelijk die stoelen kunnen verkopen, het valt in de schoolvakantie, zadel ik ze niet met extra kosten op (wijzigingskosten wil ik best betalen) en ik maak in elk geval gebruik van mijn tickets op een ander tijdstip. Als bedrijf zou ik die moeite doen voor mijn klanten maar ik weet niet hoe gevoelig zij hier voor zijn. Tips?
Heel simpel: nee.
U bent door het boeken van de tickets akkoord gegaan met de algemene voorwaarden en daar gaat Arke niet van afwijken.
Dit gaat even hard klinken, maar u moet nooit tickets bestellen als u niet zeker weet dat je er gebruik van kunt maken.
Dat is hetzelfde als een pak melk kopen, het niet opdrinken en dan uw geld terug vragen in de winkel omdat de melk over de datum is.
Dit is een hele, hele dure les vrees ik.

Willy.T
Berichten: 217
Lid geworden op: 29 jul 2010 13:52
Locatie: thuis

Re: Arkefly tickets wijzigen niet mogelijk?

Ongelezen bericht door Willy.T »

VioletPrue schreef:
canonball schreef:Het probleem is dat ik van mijn werkgever niet expliciet goedkeuring heb verkregen dus ik heb geen case in zijn richting, en annuleringsverzekering dekt ook niet (zie vorige reactie)
Waar ik achter probeer te komen is of Arke te bewegen valt ondanks de voorwaarden een verzoek tot wijziging in behandeling te nemen. In aanmerking nemend dat zij nog makkelijk die stoelen kunnen verkopen, het valt in de schoolvakantie, zadel ik ze niet met extra kosten op (wijzigingskosten wil ik best betalen) en ik maak in elk geval gebruik van mijn tickets op een ander tijdstip. Als bedrijf zou ik die moeite doen voor mijn klanten maar ik weet niet hoe gevoelig zij hier voor zijn. Tips?
Heel simpel: nee.
U bent door het boeken van de tickets akkoord gegaan met de algemene voorwaarden en daar gaat Arke niet van afwijken.
Dit gaat even hard klinken, maar u moet nooit tickets bestellen als u niet zeker weet dat je er gebruik van kunt maken.
Dat is hetzelfde als een pak melk kopen, het niet opdrinken en dan uw geld terug vragen in de winkel omdat de melk over de datum is.
Dit is een hele, hele dure les vrees ik.

Is er toch niet met de werkgever te praten en uitleggen wat er gaande is?

canonball
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jul 2010 17:19

Re: Arkefly tickets wijzigen niet mogelijk?

Ongelezen bericht door canonball »

Dank voor alle adviezen. Ik probeer er vooral achter te komen of er met Arke te praten valt over het afwijken van de voorwaarden. Deze zijn duidelijk maar daarom niet altijd redelijk. Uiteraard ben ik ook met mijn werkgever in overleg maar het is in eerste instantie mijn probleem niet het zijne. Tot nog toe niemand gehoord die hier ervaring mee heeft of wellicht adviezen hoe dit aan te pakken, iemand?

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Arkefly tickets wijzigen niet mogelijk?

Ongelezen bericht door VioletPrue »

canonball schreef:Dank voor alle adviezen. Ik probeer er vooral achter te komen of er met Arke te praten valt over het afwijken van de voorwaarden. Deze zijn duidelijk maar daarom niet altijd redelijk. Uiteraard ben ik ook met mijn werkgever in overleg maar het is in eerste instantie mijn probleem niet het zijne. Tot nog toe niemand gehoord die hier ervaring mee heeft of wellicht adviezen hoe dit aan te pakken, iemand?
Sorry, maar hier slaat u de plank mis.
U heeft de tickets geboekt terwijl u niet zeker wist of u wel vrij had.
Dan moet Arke maar de voorwaarden aanpassen om u schadeloos te stellen, omdat u dat redelijk vindt?
Ik vind het niet meer dan redelijk dat men alleen tickets boekt als men ook echt vrij is om op vakantie te gaan.
Mocht Arke u tegemoed komen (wat niet gaat gebeuren) dan moet u volgend jaar niet zeuren als de prijzen van tickets worden verhoogd.
Het moet namelijk betaald worden, uit de lengte of uit de breedte.

tsja..
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 jan 2010 10:14

Re: Arkefly tickets wijzigen niet mogelijk?

Ongelezen bericht door tsja.. »

@violet; niet aanvallend bedoeld, maar ik denk dat ts heel goed weet dat ie weinig tot geen kans maakt. hij vraagt alleen of iemand anders dit een keer aan de hand gehad heeft, misschien als laatste strohalm/sprankje hoop om zn 3400 niet definitief kwijt te zijn.

Zante
Berichten: 106
Lid geworden op: 17 jul 2010 21:03

Re: Arkefly tickets wijzigen niet mogelijk?

Ongelezen bericht door Zante »

canonball schreef:Dank voor alle adviezen. Ik probeer er vooral achter te komen of er met Arke te praten valt over het afwijken van de voorwaarden. Deze zijn duidelijk maar daarom niet altijd redelijk. Uiteraard ben ik ook met mijn werkgever in overleg maar het is in eerste instantie mijn probleem niet het zijne. Tot nog toe niemand gehoord die hier ervaring mee heeft of wellicht adviezen hoe dit aan te pakken, iemand?
Dat dit vervelend is, is zacht uitgedrukt. Maar ik ben het met de andere reacties eens dat het niet heel slim is om eerst te gaan boeken en daarna vrij te vragen.
Tuurlijk, vanuit jouw standpunt is het allemaal niet zo verschrikkelijk voor Arkefly. Je hebt tickets geboekt die ze misschien nog wel kunnen verkopen, en waarschijnlijk boek je de tickets dan ook weer opnieuw bij hen. Maar bekijk het ook is vanaf de kant van Arkefly. Zij hanteren regels, zodat het niet één grote chaos wordt. Ik begrijp dat en vindt niet dat hun iets te verwijten valt.

Als het om een lijndienst gaat (wat waarschijnlijk zo is bij een vlucht naar Curacao), dan zijn de regels erg streng. Als je je naam verkeerd op het ticket zet mag dat ook niet meer gewijzigd worden en moet je ook een nieuw ticket kopen.
Was het een charter, dan was het makkelijker en waren de regels soepeler. Dan had wijzigen misschien nog mogelijk geweest, of misschien zelfs in de plaats stelling. Maar nogmaals, dit zal een lijndienst zijn. En ik denk inderdaad ook dat je hier niets tegen kunt beginnen. Als Arkefly je al tegemoet zou komen zou dat alleen uit coulance zijn. Maarja, als je voor de één een uitzondering maakt...

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Arkefly tickets wijzigen niet mogelijk?

Ongelezen bericht door VioletPrue »

tsja.. schreef:@violet; niet aanvallend bedoeld, maar ik denk dat ts heel goed weet dat ie weinig tot geen kans maakt. hij vraagt alleen of iemand anders dit een keer aan de hand gehad heeft, misschien als laatste strohalm/sprankje hoop om zn 3400 niet definitief kwijt te zijn.
Snap ik helemaal en ik vat het echt niet aanvallend op.
Ik geef meneer/mevrouw ook gelijk, € 3400,- is heel veel geld.
Maar om dan de voorwaarden waar je mee akkoord bent gegaan dan opeens niet meer redelijk te vinden is natuurlijk vreemd.

Tak
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jul 2010 22:20

Re: Arkefly tickets wijzigen niet mogelijk?

Ongelezen bericht door Tak »

Het is zeer vervelend maar als de voorwaarden wijzigingen niet toe staat zal de luchtvaartmaatschappij geen uitzondering geven. U heeft ongetwijfeld de voorwaarden geaccepteerd tijdens het boekingsproces. Dat het niet slim is om te reserveren zonder dat u daadwerkelijk weet of u vrij kan krijgen is al genoeg besproken.

Een dergelijke situatie kan niet worden verhaald op de annuleringsverzekering er zijn echter wel nog twee opties indien het gewoon losse vluchten betreffen en geen pakketreis (icm hotel, autohuur etc).

Omdat het vertrek pas in oktober is kan het voorkomen dat er wellicht een schemawijziging wordt doorgevoerd. Hoewel in de vervoersvoorwaarden zal staan dat de dienstregeling onder voorbehoud van wijzigingen is geeft de luchtvaartmaatschappij nagenoeg altijd een volledige restitutie indien u een dag eerder of dag later vliegt (heen of terugreis). Vaak wordt een alternatieve vlucht aangeboden maar kunt u altijd aangegeven dat het niet uit komt en kan u verzoeken om een volledige restitutie van het tarief en de luchthavenbelasting.
U dient dan de reservering nog een tijd aan te houden uiteraard om af te wachten of er een wijziging komt.

Indien u geen gebruik maakt van de vluchten en dus ook niet van de luchthaven
hoeft u geen luchthavenbelasting te betalen. U kunt te allen tijde een restitutie ontvangen van de luchthavenbelasting. De maatschappij zal voor het verwerken wellicht administratiekosten berekenen, maar dan heeft u in ieder geval iets terug van het bedrag. Sommige maatschappijen hebben als onderdeel van de luchthavenbelasting de veiligheidstoeslag hierin verwerkt. Bij sommige maatschappijen ontvangt u deze niet terug.

Indien het een pakketreis betreft kunt u alleen zsm annuleren in verband met de geldende termijen en voorwaarden van de ANVR Reisvoorwaarden. Let op! dit geldt alleen als het paketreis is, niet voor losse vliegtickets.

Hopelijk heeft u wat aan deze suggesties, en anders hoop ik dat de werkgever u gunstig gezind is.

Gesloten