LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] verborgen boekingskosten

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Harmen86
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 aug 2010 15:54

verborgen boekingskosten

Ongelezen bericht door Harmen86 »

Wie weet hoe het eigenlijk staat met die gedragscode voor de reisbranche, waarin reisbureaus hebben afgesproken voortaan het VOLLEDIGE bedrag (inc. toeslagen, boekingskosten, etc.) te tonen? Ik zie nog steds veel websites (cheaptickets, tix.nl) waar je vluchten of hotels kunt boeken, waarbij je pas bij stap 6 ziet welke kosten er nog allemaal bij komen. Volgens mij zou die gedragsode ervoor zorgen dat verborgen kosten verboden zouden worden. Hebben jullie ervaring met websites die wel netjes de volledige bedragen tonen?

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: verborgen boekingskosten

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

het is verplicht,maar ja?
de anvr,algemeen nederlands vereniging van reisondernemingen ,die horen er op te letten,maar de internet sites vliegen je om de oren en niet alles is te checken al zitten ze er wel boven op en krijgen ze een flinke boete als ze er achter komen, je zou een mail naar de anvr kunnen sturen dat je misleid word

Zante
Berichten: 106
Lid geworden op: 17 jul 2010 21:03

Re: verborgen boekingskosten

Ongelezen bericht door Zante »

Welke kosten bedoel je precies? Die 'code' waar jij het over hebt, zegt dat het bedrag inclusief belastingen en dergelijke moet zijn. Voorheen was het namelijk vaak zo dat luchthavenbelasting e.d. er nog bij kwam. Dat mag inderdaad niet meer, wat dat betreft is het bedrag all-in.

Maar reserveringskosten, bijdrage calamiteitenfonds, verzekeringen e.d. zijn altijd exclusief.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: verborgen boekingskosten

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

daar heeft zante helemaal gelijk in,reserveringskosten enz...dat mag gewoon...
dat was ik even vergeten te zeggen,sorry

Harmen86
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 aug 2010 15:54

Re: verborgen boekingskosten

Ongelezen bericht door Harmen86 »

Thanks voor de input. Ik ben even aan het googlen geslagen en kwam dit artikeltje van twee weken geleden in de volkskrant tegen (http://www.volkskrant.nl/economie/artic ... et_eerlijk). Volgens de reclame code commissie moeten dus alle ‘vaste bijkomende kosten’ meteen getoond worden, en dus niet pas bij stap 6 van het boeken.

Als ik een vliegticket wil boeken wil ik snel kunnen zien wat het nu echt gaat kosten. Juist omdat de prijzen vaak dicht bij elkaar liggen, maken al die extra service kosten (customer service charge, administratiekosten, dossierkosten…give it a name) vaak het verschil. Ben ik de enige die dit irritant vind? Wie heeft een goede tip voor een site waar je gewoon snel ziet waar je aan toe bent, zonder eerst het hele boekingsproces door te moeten?
Muchas gracias!

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: verborgen boekingskosten

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

volgens mij heb je dat op alle internetsites waar je een vakantie wilt boeken?
anders naar het reisburo gaan?

Harmen86
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 aug 2010 15:54

Re: verborgen boekingskosten

Ongelezen bericht door Harmen86 »

Er moet toch wel een site zijn die het netjes volgens de regels doet?
Ik vind het leuk om ticketprijzen een beetje in de gaten te houden voor alle bestemming op mijn droomlijstje, zonder meteen te boeken. Daar wil ik niet constant voor naar een reisbureau. Daarnaast blijft dat toch vaak duurder dan internet...die mensen moeten toch betaald worden.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: verborgen boekingskosten

Ongelezen bericht door G7 »

Harmen, ik ben het helemaal met je eens.

Normaal boek ik altijd pakketreizen, maar was gister op zoek naar losse onderdelen, omdat ik al een goed en goedkoop hotelletje had gevonden in Spanje. Nu de vliegreis erbij zoeken. Amsterdam, eventueel Weeze, naar Barcelona of omgeving vliegvelden.

Je zet de zoekmachine aan het werk en er komt het een en ander te voorschijn. Ik klik al die sites nu even aan en ja hoor........ prijzen genoeg, maar dan?????

Ook ik kreeg hiermee te maken. Je denkt een leuke prijs gevonden te hebben, maar voordat je offieciel kunt boeken, dus iedere keer moet doorklikken, komen er ineens ditjes en datjes bij. :roll:

Waarom inderdaad niet meteen een totaal prijs, met eventueel een linkje eraan hoe de prijs is opgebouwd, als je dat zou willen weten. Maar deze sites werken allemaal andersom. Ik ben er dus nog geen wijs uit geworden, dus zoek nog ff verder.

Enneh.... nee, een bezoekje aan het reisbureau is al een tijdje verleden tijd voor mij. Ik denk en weet het eigenlijk wel zeker, dat ik dit allemaal zelf wel kan en tot nu toe is het me ook altijd goed gelukt via internet.

Harmen86
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 aug 2010 15:54

Re: verborgen boekingskosten

Ongelezen bericht door Harmen86 »

Na een paar boekingsformuliertjes invullen heb ik een overzichtje gemaakt voor prijzen met los daarvan de bijkomende kosten. Als voorbeeld Amsterdam – Bangkok retour genomen, vertrekken op 1 september en terug op 15 september. Bij al deze sites is een vlucht met Emirates beschikbaar (dus kon ik ze allemaal met elkaar vergelijken, er waren trouwens wel andere goedkopere tickets met andere maatschappijen), dus die heb ik genomen om mee te vergelijken. Ik heb overal de vliegticketverzekering (ong. 6 euro) aangeklikt. Betaalkosten voor creditcard zijn niet inbegrepen, maar dat is overal wel gelijk volgens mij.

Dit lijstje komt eruit:
Worldticketcenter (ticket + tax = 756,19) + (bijkomende kosten = 95,00) = (totaalprijs=851,19)
Cheaptickets (ticket+tax = 736,19) + (bijkomende kosten = 41,00) = (totaalprijs = 787,19)
Tix (ticket+tax = 736,19)+ (bijkomende kosten = 37,50) = (totaalprijs = 773,69)
Vliegwinkel.nl (ticket+tax = 732,00) + (bijkomende kosten = 31,50) = (totaalprijs = 753,50)
Vliegtickets.com (ticket+tax =739,40 ) + (bijkomende kosten = 15,00) = (totaalprijs = 754,40)
Ebookers (ticket+tax = 735,19) + (bijkomende kosten = 0,00) = (totaalprijs = 735,19)

De ticketprijzen verschillen dus niet zoveel, maar de bijkomende kosten kunnen behoorlijk zijn. Administratiekosten en dat soort dingen zie je meestal pas bij de tweede of derde stap.

Vraag me nog wel af of dit anders is met tickets binnen europa, iemand hier ervaring mee?

prijk
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 jul 2008 16:17

Re: verborgen boekingskosten

Ongelezen bericht door prijk »

Dat is een mooi overzicht, Harmen86. Het vervelendste is natuurlijk wel dat je die bijkomende kosten pas in de tweede, derde of zelfs vierde stap (soms zelfs na het invullen van je NAW-gegevens!) van het boekingsproces ziet.
Alleen bij ebookers krijg je volgens mij direct de totaalprijs te zien.

rondjeomdewereld
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 jul 2010 00:01

Re: verborgen boekingskosten

Ongelezen bericht door rondjeomdewereld »

Ebookers heeft als enige geen boekingskosten, dat komt omdat zij als enige volgens mij geen NL organisatie zijn.
Zo te zien een Amerikaanse en daar zal het systeem anders werken.

AGGB
Berichten: 371
Lid geworden op: 20 jan 2008 13:23

Re: verborgen boekingskosten

Ongelezen bericht door AGGB »

Het overzichtje van Harmen zou er beter uitgezien hebben als hij bij Supersaver.nl had gekeken, zelfs een rechtstreekse vlucht daar met de KLM is goedkoper dan alles wat hier op het lijstje vermeld staat .697,69 euro

Ik boek altijd bij Supersaver.nl (en kijk dan voor de zekerheid nog even bij de maatschappij zelf), want er kan een aanbieding zijn die nog niet doorgevoerd is. Ze zitten ergens in Scandinavie of Finland, meen ik.

Direct, dwz onmiddellijk bij aanklik van de vluchten, de juiste prijs en verder dus absoluut geen verborgen kosten of gemenigheidjes/slimmigheidjes met aangeklikte extra's.
Vergelijk zelf, ik heb dat vaak gedaan en altijd was Supersaver of soms rechtstreeks bij de maatschappij boeken het voordeligst.

Janneke52
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 feb 2004 09:19

Re: verborgen boekingskosten

Ongelezen bericht door Janneke52 »

Daarnaast blijft dat toch vaak duurder dan internet...die mensen moeten toch betaald worden.
Via internet betaal je ook administratie en/of boekingskosten.

Ik betaal bij Toerkoop 15,-- en bij Brinkman 35,--
Ze zijn wel een uur bezig om alles met je uit te pluizen :D

Harmen86
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 aug 2010 15:54

Re: verborgen boekingskosten

Ongelezen bericht door Harmen86 »

AGGB schreef:Het overzichtje van Harmen zou er beter uitgezien hebben als hij bij Supersaver.nl had gekeken, zelfs een rechtstreekse vlucht daar met de KLM is goedkoper dan alles wat hier op het lijstje vermeld staat.
Zoals ik in overzichtje vermelde had ik zelf ook wel goedkopere vluchten gevonden, maar bewust een airline gekozen die overal ruim beschikbaar wwas om zo eerlijk mogelijk alle extra kosten te kunnen vergelijken.

AGGB
Berichten: 371
Lid geworden op: 20 jan 2008 13:23

Re: verborgen boekingskosten

Ongelezen bericht door AGGB »

OK, maar de extra kosten zijn niet afhankelijk van de airline, maar van het ticketbureau.
Omdat veel familie van mij in landen in zuid of west of noord europa woont en ver over zee, heb ik zeer vaak de ticketaanbiedersites vergeleken.
Altijd weer weer was de site van Supersaver het meest volledig en het duidelijkst en steeds zonder stiekeme kosten. Het vreemde is dat maar heel weinig mensen die aanbieder kennen, ittt de andere sites hier reeds genoemd.

Frawince
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 aug 2010 10:53

Re: verborgen boekingskosten

Ongelezen bericht door Frawince »

Bericht verwijderd door de moderator i.v.m. het overtreden van de gedragsregels.

Het is niet toegestaan advertenties te plaatsen op het forum of allerlei commerciële of non-commerciële bedrijven te promoten of hierbij gebruik te maken van hyperlinks naar websites.

Frawince
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 aug 2010 10:53

Re: verborgen boekingskosten

Ongelezen bericht door Frawince »

Advertentie geplaats?! Wat is dit nou voor onzin!?? Ik neem de tijd om deel te nemen aan dit forum en om met een 100% oprechte mening te komen en tips te geven word er gezegt, SPAM?! Ik ben niet eens persoonlijk aangeschreven... Gaan jullie zo om met leden?

Ik schrijf me hier per direct uit hier!

En dat bij laten we wel wezen: TROS RADAR?!
Ik kan het gewoon niet geloven.

Juist ja
Berichten: 225
Lid geworden op: 04 feb 2010 10:26

Re: verborgen boekingskosten

Ongelezen bericht door Juist ja »

Doei.

derkdegeus
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 apr 2011 19:33

Re: verborgen boekingskosten

Ongelezen bericht door derkdegeus »

Mijn grote aanrader is www.expedia.com (eventueel .nl, .co.uk, .be, .canada(?)). Perfecte service, handige site en de prijs wordt meteen getoond.
Mijn grote afrader is www.tix.nl. Iedere pagina gaat de prijs omhoog, zelfs een paar euro voor het gebruik van een creditcard!!!

Derk

Bram Smitsdijk
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mei 2011 16:17

Re: verborgen boekingskosten

Ongelezen bericht door Bram Smitsdijk »

Dat gedoe met verborgen boekingskosten. Die online vergelijkers zouden beter moeten weten. Cheaptickets, World Ticket Center en ook Tix.nl flessen de boel. Er komen ALTIJD kosten bij zodra je de gewenste vlucht reserveert/boekt. Bovendien staan er allerlei nevenproducten aangevinkt, terwijl je dat helemaal niet wilt. Expedia is gewoon transparant. D-reizen, vliegfabriek en Wereldtickets.nl ook. Als je eerlijk bent, wordt het gewaardeerd en komen klanten eerder bij je terug. Wij zien die grote partijen op billboards staan, ze schreeuwen goedkoop en cheap, maar daar is niks van waar. Het geld voor massareclame moet immers ergens vandaan komen.

Gesloten