Misleidende informatie retourzending bol.com

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
tttlocke
Berichten: 2175
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door tttlocke » 07 nov 2019 17:10

alfatrion schreef:
06 nov 2019 21:24
.....De rechter heeft er op gewezen dat het beroep op deze uitzondering niet opgaat wanneer de verkoper het product door reiniging of ontsmetting geschikt kan maken voor een nieuwe verkoop, zonder dat daarbij afbreuk wordt gedaan aan de eisen van of hygiëne.
Ik neem aan dat gedoeld op wat de rechter bij het Europese Hof heeft gezegd?
Wat wordt precies bedoeld met 'deze uitzondering'? Is dat in algemene zin de uitsluiting van het herroepingsrecht om redenen van hygiëne?

StevieNL81
Berichten: 540
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door StevieNL81 » 07 nov 2019 18:39

En vallen de kosten van reiniging en ontsmetting onder de waardevermindering (je zou denken van wel) ... Hoe mogen die kosten worden berekend (winkelier kan 't zelf schoonmaken of dit uitbesteden wat kostenverhogend werkt... Maar mag je van een winkelier verwachten dat hij zelf alles reinigt?) en wat als de kosten van reiniging en ontsmetting de waarde van het product overschrijden?

alfatrion
Berichten: 15697
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door alfatrion » 07 nov 2019 19:40

NeoDutchio schreef:
07 nov 2019 12:26
alfatrion schreef:
07 nov 2019 07:48
Leuk dat jij daar een mening over hebt.
Leuk dat u niet inhoudelijk kan reageren als uw eigen woorden weerlegd worden.
Je hebt niet weerlegd. Weerleggen houdt in dat je bewijst dat een standpunt onjuist is door middel van beargumentatie of onderbouwing. De samenvatting van jouw schrijven is: "ik weet het niet".
tttlocke schreef:
07 nov 2019 17:10
alfatrion schreef:
06 nov 2019 21:24
.....De rechter heeft er op gewezen dat het beroep op deze uitzondering niet opgaat wanneer de verkoper het product door reiniging of ontsmetting geschikt kan maken voor een nieuwe verkoop, zonder dat daarbij afbreuk wordt gedaan aan de eisen van of hygiëne.
Ik neem aan dat gedoeld op wat de rechter bij het Europese Hof heeft gezegd?
Wat wordt precies bedoeld met 'deze uitzondering'? Is dat in algemene zin de uitsluiting van het herroepingsrecht om redenen van hygiëne?
Ja, de vraag is wanneer een product niet geschikt is "om te worden teruggezonden om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne en waarvan de verzegeling na de levering is verbroken."
StevieNL81 schreef:
07 nov 2019 18:39
En vallen de kosten van reiniging en ontsmetting onder de waardevermindering (je zou denken van wel) ...
Nee, de term waardevermindering geeft aan dat het moet gaan om de vermindering van waarde van het product. Als je het product eerst voor 100 euro kan verkopen en daarna voor 90 euro, dan is de waardevermindering 10 euro. Bij sommige producten moet de winkelier er rekening mee houden dat hij kosten heeft als deze worden herroepen.

breien
Berichten: 2828
Lid geworden op: 01 nov 2014 12:51

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door breien » 07 nov 2019 19:48

Een onderbroek kan ook gewassen worden na het dragen.
Dus zou ik een onderbroek ook retour kunnen zenden als de verzegeling van de verpakking is gebroken

tttlocke
Berichten: 2175
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door tttlocke » 07 nov 2019 21:24

breien schreef:
07 nov 2019 19:48
Een onderbroek kan ook gewassen worden na het dragen.
Dus zou ik een onderbroek ook retour kunnen zenden als de verzegeling van de verpakking is gebroken
Klopt. Er zijn zelfs Duitse rechterlijke uitspraken (op basis van Europese regelgeving vanzelfsprekend) waarin in het vonnis expliciet ondergoed en zwemkleding genoemd wordt, als producten waarbij herroepingsrecht niet uitgesloten kan worden om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne. Het staat bijvoorbeeld in de uitspraak over die matrassenzaak. Er staat gewoon: wat voor ondergoed en zwemkleding geldt, geldt ook voor een matras, dus uitsluiten van herroeping om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne is niet toegestaan.

Moneyman
Berichten: 13907
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door Moneyman » 08 nov 2019 08:53

Dit is typisch zo'n onderwerp waarbij het gevoel over het onderwerp mijlenver weg staat bij de juridische werkelijkheid. De juridische werkelijkheid is dat er maar heel erg weinig zaken zijn waarop de hygiene-uitzondering van kracht is, terwijl er ongelooflijk veel zaken zijn die daar niet onder vallen, maar die ik nooit tweedehands/ gebruikt zou willen hebben.

Lowieze
Berichten: 2168
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door Lowieze » 08 nov 2019 09:11

Moneyman schreef:
08 nov 2019 08:53
Dit is typisch zo'n onderwerp waarbij het gevoel over het onderwerp mijlenver weg staat bij de juridische werkelijkheid. De juridische werkelijkheid is dat er maar heel erg weinig zaken zijn waarop de hygiene-uitzondering van kracht is, terwijl er ongelooflijk veel zaken zijn die daar niet onder vallen, maar die ik nooit tweedehands/ gebruikt zou willen hebben.
Klopt. En toch, ongemerkt, koopt iedereen wel spullen die al door iemand anders gepast/uitgeprobeerd zijn. Spullen uit winkels én webshops.
Ik krijg zelf bv. de kriebels als ik mensen allerlei mutsen, hoeden of petten zie passen. Gelukkig gebruik ik die zelf nooit, want alleen het idee al....

Erthanax
Berichten: 3557
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door Erthanax » 08 nov 2019 09:46

Beddengoed en badlinnen in een hotel; het is dan wel gewassen, maar weet je veel wie daarmee aan zijn blote lijf heeft gezeten? Brr! Ik neem altijd mijn eigen lakens/overtrek en handdoeken mee, hoor.

tttlocke
Berichten: 2175
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door tttlocke » 08 nov 2019 10:41

En zo'n hotelföhn is helemaal het toppunt van viezigheid.

tttlocke
Berichten: 2175
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door tttlocke » 08 nov 2019 11:12

alfatrion schreef:
07 nov 2019 19:40
tttlocke schreef:
07 nov 2019 17:10
alfatrion schreef:
06 nov 2019 21:24
.....De rechter heeft er op gewezen ....
Ik neem aan dat gedoeld op wat de rechter bij het Europese Hof heeft gezegd?
Wat wordt precies bedoeld met 'deze uitzondering'? Is dat in algemene zin de uitsluiting van het herroepingsrecht om redenen van hygiëne?
Ja, de vraag is wanneer een product niet geschikt is "om te worden teruggezonden om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne en waarvan de verzegeling na de levering is verbroken."
De aanleiding voor de vragen die het Duitse Bundesgerichtshof aan het Europees Hof (HvJ-EU) heeft gesteld was een specifieke zaak over een matras. De jurisprudentie die de beantwoording ervan heeft opgeleverd, en die als volgt in dit topic samengevat:
De rechter heeft er op gewezen dat het beroep op deze uitzondering niet opgaat wanneer de verkoper het product door reiniging of ontsmetting geschikt kan maken voor een nieuwe verkoop, zonder dat daarbij afbreuk wordt gedaan aan de eisen van of hygiëne.
heeft in ieder geval betrekking op matrassen, en je zou kunnen stellen, in meer algemene zin, zoals uit de bewoordingen van het HvJ-EU blijkt ('een goed als een matras', 'goods such as a mattrass) op producten die op dit punt vergelijkbaar zijn met matrassen.
De jurisprudentie zoals die in dit topic is gequoot of samengevat kan dus niet zonder meer worden toepast op alle producten die 'door reiniging of ontsmetting geschikt gemaakt kunnen worden voor een nieuwe verkoop, zonder dat daarbij afbreuk wordt gedaan aan de eisen van of hygiëne.'
Als je deze jurisprudentie wilt gebruiken om te laten zien dat voor een bepaald product het herroepingsrecht niet kan worden uitgesloten, zul je moeten laten zien (onderbouwen) dat dat product valt in de categorie 'een goed zoals een matras'.

alfatrion
Berichten: 15697
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door alfatrion » 08 nov 2019 13:02

Ik gebruik de jurisprudentie meer om duiding te geven aan de wet. Bij deze uitspraak zie ik een aantal vuistregels: als je het product kunt schoonmaken..., als je het product in een andere context rustig deelt met anderen..., ect..

Lady1234
Berichten: 10825
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door Lady1234 » 08 nov 2019 13:11

Een onderbroek delen? :mrgreen:

tttlocke
Berichten: 2175
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door tttlocke » 08 nov 2019 14:04

alfatrion schreef:
08 nov 2019 13:02
Ik gebruik de jurisprudentie meer om duiding te geven aan de wet. Bij deze uitspraak zie ik een aantal vuistregels: als je het product kunt schoonmaken..., als je het product in een andere context rustig deelt met anderen..., ect..
Ok. Met de zinsnede 'als je het product kunt schoonmaken...' kun je prima duiding geven aan de wet voor zover het goederen 'such as a mattrass' betreft. Niet als het andere producten betreft die in een andere de categorie vallen dan waarin matrassen vallen.

moederslink
Berichten: 6143
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door moederslink » 08 nov 2019 14:11

Erthanax schreef:
08 nov 2019 09:46
Beddengoed en badlinnen in een hotel; het is dan wel gewassen, maar weet je veel wie daarmee aan zijn blote lijf heeft gezeten? Brr! Ik neem altijd mijn eigen lakens/overtrek en handdoeken mee, hoor.
Tja....dat sleep ik dan niet mee , wel loop ik elders altijd op ( bad) slippers :arrow: kans op voetschimmels , brrr :wink:
En dan ben ik ook nog eerder vies van de dekbedden zelf .
Een mens zou toch niet meer kunnen of willen reizen zeg :lol:

alfatrion
Berichten: 15697
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door alfatrion » 08 nov 2019 14:13

De verkoper, die een beroep doet op art. 6:230p BW, kan onvoldoende aannemelijk maken dat haar een beroep op de hygiëne uitzondering toekomt, omdat deze föhn prima schoon te maken is. Er is meer dan voldoende twijfel om van de hoofdregel uit te gaan.

tttlocke
Berichten: 2175
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door tttlocke » 08 nov 2019 23:39

alfatrion schreef:
08 nov 2019 14:13
De verkoper, die een beroep doet op art. 6:230p BW, kan onvoldoende aannemelijk maken dat haar een beroep op de hygiëne uitzondering toekomt, omdat deze föhn prima schoon te maken is. Er is meer dan voldoende twijfel om van de hoofdregel uit te gaan.
'Prima schoon te maken' dient dan te betekenen: het ding wordt zo schoon dat hygiëne-eis niet in het geding is én het schoonmaken is niet buitengewoon ingewikkeld. Dat laatste is (ook) essentieel.

renewouters
Berichten: 3393
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door renewouters » 09 nov 2019 11:06

Lowieze schreef:
08 nov 2019 09:11
Moneyman schreef:
08 nov 2019 08:53
Dit is typisch zo'n onderwerp waarbij het gevoel over het onderwerp mijlenver weg staat bij de juridische werkelijkheid. De juridische werkelijkheid is dat er maar heel erg weinig zaken zijn waarop de hygiene-uitzondering van kracht is, terwijl er ongelooflijk veel zaken zijn die daar niet onder vallen, maar die ik nooit tweedehands/ gebruikt zou willen hebben.
Klopt. En toch, ongemerkt, koopt iedereen wel spullen die al door iemand anders gepast/uitgeprobeerd zijn. Spullen uit winkels én webshops.
Ik krijg zelf bv. de kriebels als ik mensen allerlei mutsen, hoeden of petten zie passen. Gelukkig gebruik ik die zelf nooit, want alleen het idee al....
Er zit natuurlijk wel een groot verschil tussen even iets passen in een pashokje of het thuis een dag uitproberen. En hygiënisch gevoelige producten kan je in een stenen winkel ook niet proberen, dus dat zit wel goed.

renewouters
Berichten: 3393
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door renewouters » 09 nov 2019 11:08

tttlocke schreef:
08 nov 2019 23:39
alfatrion schreef:
08 nov 2019 14:13
De verkoper, die een beroep doet op art. 6:230p BW, kan onvoldoende aannemelijk maken dat haar een beroep op de hygiëne uitzondering toekomt, omdat deze föhn prima schoon te maken is. Er is meer dan voldoende twijfel om van de hoofdregel uit te gaan.
'Prima schoon te maken' dient dan te betekenen: het ding wordt zo schoon dat hygiëne-eis niet in het geding is én het schoonmaken is niet buitengewoon ingewikkeld. Dat laatste is (ook) essentieel.
Gezien de bijzonder lage marge op consumentenproducten is het schoonmaken al snel niet meer een optie. Maar ja, maak dat juristen eens wijs met hun absurde uurtarieven waardoor ze mijlenver van de normale mensen/bedrijven wereld zijn verwijderd.

Moneyman
Berichten: 13907
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door Moneyman » 09 nov 2019 20:22

renewouters schreef:
09 nov 2019 11:08
Maar ja, maak dat juristen eens wijs met hun absurde uurtarieven waardoor ze mijlenver van de normale mensen/bedrijven wereld zijn verwijderd.
Stop eens met dit kinderachtige gedoe, wil je?

Moneyman
Berichten: 13907
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door Moneyman » 09 nov 2019 20:27

renewouters schreef:
09 nov 2019 11:06
Er zit natuurlijk wel een groot verschil tussen even iets passen in een pashokje of het thuis een dag uitproberen.
Wat is dat "natuurlijk grote verschil" dan helemaal? Passen is passen. Of denk je echt dat iemand iets past, merkt dat het niet past, en er dan tóch de hele dag in blijft rondlopen? Natuurlijk niet.

Plaats reactie