LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie welke , Europese Garantie

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Buitenpui
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jun 2013 10:51

Garantie welke , Europese Garantie

Ongelezen bericht door Buitenpui »

Dag allemaal

Even resumeren,

Er is op voorhand al wat heen en weer ge-email geweest (vandaar dat het langer heeft geduurd (Europese garantie, duidelijkheid etc). Dit is momenteel het huidige standpunt van Coolblue. Moet ik de 31% maar pakken, of moet ik mij gewoon beroepen op de 2 jaar Europese Garantie (daar spreken ze trouwens niet meer over), dat het eerste contact over het probleem reeds in begin maart plaatsvond en dus binnen de 2 jaar Europese garantie termijn viel? Ook dat de PC door mij van iemand anders overgenomen (wel nota in bezit) speelt geen rol? Zie verder het standpunt van Coolblue.


Zojuist ben ik door één van mijn collega's op de hoogte gebracht van de situatie die ontstaan is omtrent de retourmelding van uw Lenovo notebook.
Ondanks dat u deze indruk waarschijnlijk niet heeft, zijn wij er om met u mee te denken en u te helpen en dat willen we dan ook graag doen.
Er zitten echter een aantal haken en ogen aan deze zaak, die het allemaal niet veel duidelijker maken.

Zo is daar, om te beginnen, het feit dat wij in eerste instantie een koopovereenkomst voor dit product hebben gesloten met de heer ....., woonachting in Roosendaal.
Dit is gebeurd via een Nederlands filiaal van Laptopshop.nl en het betreft hier ook een Nederlandse klant.
Logischerwijs zijn op dit product dan ook de garantiebepalingen van toepassing zoals wij die met Lenovo overeengekomen zijn en gelden voor iedere aankoop van een Lenovo product binnen Nederland door een Nederlandse klant.

De wettelijk vastgestelde garantietermijn van 2 jaar die u aanhaalt in uw bericht is helaas dan ook niet van toepassing, omdat de Nederlandse wetgeving bepaald dat een apparaat langer mee moet gaan dan de door de EU bepaalde wettelijke garantie danwel de door de fabrikant vastgestelde garantietermijn.
Voor uw apparaat is dit vastgesteld op 3 jaar en moeten wij, als verkopende partij, u compenseren in het resterende aantal dagen dat het apparaat nog had moeten functioneren.
Dit komt, afgerond, neer op een korting van 31% op het totale reparatiebedrag (incl. BTW en verzending)
Blijkt echter dat de schade is ontstaan als gevolg van onjuist gebruik, of simpel gezegd 'gebruiksschade' (vallen, stoten etc.), dan komt dit uiteraard te vervallen.
Van dit laatste gaan we echter niet uit en ik ben geneigd om dit, na het leed dat u al heeft moeten verduren, uit coulance alsnog te negeren.

Terugkomend op de discussie met betrekking tot de datum van aanmelding of de datum van ontvangst.
Als Coolblue doen wij niet erg moeilijk als het hier op aankomt.
Een eerste melding is teruggevonden op woensdag 6 maart 2013 en hier is ook wel degelijk rekening mee gehouden.
U zult het echter met me eens zijn dat dit niet tot in het oneindige te rekken is en wanneer wij het apparaat vervolgens pas op 27 april in ontvangst mogen nemen er niet per se gekeken wordt naar die datum van aanmelding, gezien het feit dat we op dat moment maar liefst 52 dagen verder zijn.

Ik wil u via deze weg dan ook graag informeren over het feit dat de korting op het reparatiebedrag van 31% zal blijven staan.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Garantie welke , Europese Garantie

Ongelezen bericht door Barman »

Langer geduurd dan wat?

Warrig verhaal zeg. Valt geen touw aan vast te knopen.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantie welke , Europese Garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

De Europse richtlijnen geven lidstaten een resultaatverplichting. De Europese garantie van twee jaar houdt niets meer in dat het product binnen die periode moet beantwoorden aan de verwachtingen die u op grond van de overeekomst mocht hebben. Het wil niet zeggen dat alle producten altijd twee jaar lang goed moeten blijven.

Nederland heeft er voor gekomen om de beperking van twee jaar niet over te nemen. Dat houdt in dat het product altijd aan uw gerechtvaardigde verwachtingen moet beantwoorden.

De Nederlandse wetgever stelt geen eisen aan de levensduur van bepaalde product. Deze worden ook niet vastgesteld. Wel mag u verwachten dat een gemiddeld product van gemiddelde kwaliteit is en derhalve gemiddeld meegaat. Uit onderzoek van C't blijkt dat nieuwe computer gemiddeld genomen zes jaar mee gaan. En uit onderzoek van laptopfabrikanten blijkt dat na drie jaar slechts 21% defect is terug gekomen. Ter vergelijking mijn huidige computer is tien jaar oud.

Voor wat de betreft de korting waar de verkoper het over heeft... in de wet staat heel duidelijk dat de kosten van herstel niet in rekening mogen worden gebracht aan de koper in het geval dat het een ondeugdelijk product betreft. Ik weet dat ConsumentenAutoriteit dit zo gepromoot heeft maar rechters wijzen deze handelswijze af.
Buitenpui schreef:Een eerste melding is teruggevonden op woensdag 6 maart 2013 en hier is ook wel degelijk rekening mee gehouden.
U zult het echter met me eens zijn dat dit niet tot in het oneindige te rekken is en wanneer wij het apparaat vervolgens pas op 27 april in ontvangst mogen nemen er niet per se gekeken wordt naar die datum van aanmelding, gezien het feit dat we op dat moment maar liefst 52 dagen verder zijn.
Wat de verkoper hiermee precies bedoelt weet ik niet, maar de klachtentermijn is tenminste twee maanden (art. 7:23 lid 1 derde volzin BW).

Buitenpui
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jun 2013 10:51

Re: Garantie welke , Europese Garantie

Ongelezen bericht door Buitenpui »

@alfatrion.

bedankt voor de informatie. De laatste quote waarop je nog een reactie geeft was de volgende. 5 maart jl. gaf ik aan via email dat er een probleem was met de PC. Er is wat heen en weer ge-email geweest omdat ze in eerste instantie mij maar een jaar garantie wilden geven en in tweede instantie was er een discussie omdat ze mij onderzoekskosten wilden gaan aanrekenen. Op het moment dat ze daar vanaf zagen heb ik de PC afgeleverd in Rotterdam, dus 6 maart klacht neergelegd en 27 april PC weggebracht. Daar valt men verder over, volgens mij onterecht.

@ Barman, ik kan moeilijk een niet moeilijk probleem, moeilijk uitgelegd door Coolblue, weer in mijn woorden aanpassen. Het is gewoon een copy paste email geweest. Hoe ondoorzichtiger het verhaal hoe beter voor hen denk ik.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Garantie welke , Europese Garantie

Ongelezen bericht door Barman »

Moeilijk een niet moeilijk probleem moeilijk uitgelegd.

Ik denk niet dat zij het verhaal ondoorzichtig maken.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Garantie welke , Europese Garantie

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:En uit onderzoek van laptopfabrikanten blijkt dat na drie jaar slechts 21% defect is terug gekomen.
Wat zegt dat onderzoek nou echt?
Vele laptops gaan wel kapot, maar komen nooit bij de fabrikant terug:
Denk aan laptops die gevallen, gestolen zijn of waar kop koffie in gegaan is.
Na 3 jaar kan een defect voor velen een aanleiding zijn om gewoon een nieuwe te kopen: direct een snellere laptop met meer mogelijkheden etc, zonder reparatie traject door te moeten.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantie welke , Europese Garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

De koper mag verwachten dat een product dezelfde kwaliteit en prestaties als producten van het zelfde soort. Het spreekt voorzich dat producten welke defect raken als gevolg van iets anders dan een producteigenschap niet meegenomen moeten worden. Immers, de kwaliteit en prestaties van een laptop worden niet beinvloed door hoeveel mensen hun laptop onder de bus laten komen.

http://www.squaretrade.com/htm/pdf/Squa ... y_1109.pdf

Buitenpui
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jun 2013 10:51

Re: Garantie welke , Europese Garantie

Ongelezen bericht door Buitenpui »

Goed,

alles is weer enigszins bedaard. :D

@ alfatrion, bedankt vd uitleg en informatie. Twijfel nog steeds wat ik moet gaan doen maar daar kom ik wel uit.

Verder, mochten er mensen aan twijfelen (als je alle opmerkingen leest) het is gewoon een copy paste email geweest van Coolblue, niet meer en niet minder en heb ook niets weggelaten, dus als het niet duidelijk was is dat geheel de verantwoordelijkheid van Coolblue en niet van mij.. Heb alleen de naam van de persoon weggelaten die initieel de PC had gekocht en die ik van hem een paar maanden na zijn aankoop had overgenomen.

De zaak is wat mij betreft erg duidelijk.
1. Ik heb de PC van iemand overgekocht toen deze 3 of 4 maanden oud was. (Hij is van Maart 2011 dat was ik vergeten)
2. De aankoopbon is gewoon in mijn bezit
3. Ik heb de klacht neergelegd (probleem met een scherm (streep door het scherm, probleem LCD)) 1e week van Maart
4. Reden waarom ik hem pas 25 april heb weggebracht was omdat er al een flinke discussie was omtrent, garantie, onderzoekskosten etc), maar dat weet Coolblue ook.
5. Email (bijlage is gedateerd) van 31/5/2013. Een doodleuke email daarvoor heb ik niet meegestuurd want daaruit blijkt dat deze PC reeds bij de retourafdeling stond per 16/5/2013.

Dus:
Ik beroep me op 2 jaar garantie.

Zij Coolblue vindt dat ik te laat was met de PC binnen te brengen ( de genoemde 6 maart en 25 April) en omdat ik niet de originele eigenaar ben. Hij is dus nu 3 jaar oud dus wil men maar 31% vergoeden.

dat zijn de feiten

Verder zitten er geen addertjes onder het gras.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantie welke , Europese Garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

De vraag is wat wil je en wat is het je waard?

Als je naar de rechter wilt dan zou ik een cessie (hierin worden zijn rechten jegens de winkel overgedragen) regelen met de vorige eigenaar. Vervolgens is het goed om te weten dat jij de bewijslast draagt. Je moet dan de volgende zin kunnen af maken: deze laptop heeft niet de eigenschappen die ik mocht verwachten op grond van de overeenkomst, omdat... en dat blijkt uit...

Het voordeel van de 31% is dat je dit geen gedonder geeft.

Buitenpui
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jun 2013 10:51

Re: Garantie welke , Europese Garantie

Ongelezen bericht door Buitenpui »

@ Alfatrion,

thanks voor de positieve respons. Kleine vraag. Ik mag toch van te voren vragen wat een nieuw scherm kost, want daar is iedereen het wel over eens dat zal de vervanging zijn? Blijkbaar wil men eerst de PC bij Lenovo laten onderzoeken (75 Euro) met een voorstel voor een reparatie, daarna zit ik er aan vast. Indien ik het te veel vind kan ik of de PC laten staan, of 75 Euro betalen. Ik weet dat indien je dat soms bij producenten laat repareren je meer kwijt bent dan indien je dit ergens anders laat doen. M.a.w. ik ben 185 Euro kwijt om het scherm te vervangen bij een bedrijf die niets anders doet dan dat.

Buitenpui
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jun 2013 10:51

Re: Garantie welke , Europese Garantie

Ongelezen bericht door Buitenpui »

@ Alfatrion,

nog een kleine opmerking, Coolblue geeft aan dat ze geen volledige garantie willen geven, omdat ik te laat benmet het brengen van de PC (6 maart vaststelling en 25 april brengen van de PC) en dat ik niet de originele eigenaar ben. Je mag er toch vanuit gaan dat de Europese Garantie van 2 jaar blijft gelden. Iedereen zegt nu wel dat de PC 3 jaar oud is maar het probleem begon toen hij 2 jaar oud was? Of heb ik het nu volledig mis?

kss
Berichten: 224
Lid geworden op: 03 nov 2006 19:11

Re: Garantie welke , Europese Garantie

Ongelezen bericht door kss »

@Alfatrion
?? cessie ?? daar kan de rechter niet over oordelen, partijen zijn daar onderling geheel vrij in of ze garantie willen overdragen/aanvaarden.

TheLD
Berichten: 544
Lid geworden op: 23 dec 2006 13:12

Re: Garantie welke , Europese Garantie

Ongelezen bericht door TheLD »

kss schreef:@Alfatrion
?? cessie ?? daar kan de rechter niet over oordelen, partijen zijn daar onderling geheel vrij in of ze garantie willen overdragen/aanvaarden.
Dat is toch ook wat alfa schrijft? Waar haal je jouw statement vandaan?

Gesloten