LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Asus laptop garantie

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
andre20111
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jun 2013 22:52

Asus laptop garantie

Ongelezen bericht door andre20111 »

Hallo beste lezers,

Ik heb in april 2013 een nieuwe laptop gekocht bij een computerzaak.
Het merk is Asus F501A van 400€ en heb probleem met dat de laptop zo spontaan uitgaat als ik ermee surf op het web.
Ik ben terug gegaan naar de winkel en het probleem voor gelegd ze wouden eerst een stresstest doen dat hebben ze gedaan met programma Prime95 64 bit want staat nog op de laptop.
Ze hebben de laptop een paar dagen in het bezit gehad en kreeg te horen dat ze niets konden vinden ja en opsturen naar Asus zou dan zinloos zijn omdat die 85Euro rekenen,maargoed ik moest het maar in de gaten houden en als ie weer uitviel maar weer terug brengen naar de winkel en gaan ze weer een stress test doen.

Ik wil graag weten wat mijn rechten zijn want ik heb nog garantie is net een paar maanden oud ik mag verwachten dat de laptop goed werkt en niet steeds uitvalt.

Ik ga weer terug naar de winkel viel vanavond spontaan weer uit krijgt die weer een stres test en dan als ze niet wat vinden dat ik niet steeds van een kast naar de muur word gestuurt daar gaat het mij om en als ie opgestuurd zou moeten worden zijn die kosten van 85 toch niet voor mij dat kan toch niet.

Ik hoop op goede tips en reacties.

Bedankt voor het lezen,

Groet,

Andre

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Asus laptop garantie

Ongelezen bericht door Barman »

Ik zou maar eens beginnen met de instellingen van energiebeheer na te kijken.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Asus laptop garantie

Ongelezen bericht door crazyme »

Niet reproduceerbare storingen zijn lastig op te lossen.

Zeggen de logboeken niets ?

Spelen met energieveheer (altijd aan) kan ook helpen.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Asus laptop garantie

Ongelezen bericht door Jefdus »

Is tijdens het surfen de luchttoevoer aan de onderkant van de laptop voldoende. Als u bijvoorbeeld in bed surft en de laptop op het dekbed zet, is er geen ventilatie mogelijk. De laptop wordt dan te warm en zal vanzelf uitschakelen.

andre20111
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jun 2013 22:52

Re: Asus laptop garantie

Ongelezen bericht door andre20111 »

Hallo allemaal bedankt voor de reacties,

ik ben in energie beheer heb het verandert stond op zuinig kijken hoe dat gaat

iemand had het over logboeken hoe kom ik daar in?

ik draai windows 7

alvast bedankt

groet

andre

53o
Berichten: 710
Lid geworden op: 21 apr 2011 13:20

Re: Asus laptop garantie

Ongelezen bericht door 53o »

Logboeken zijn erg lastig uit te lezen, die staan vol met meldingen en fouten ook al is er niets aan de hand. Heck, mijn PC staat nog niet eens 2 uur aan en er staan al tientallen waarschuwingen en fouten in sindsdien. De nep microsoft support (de oplichters die mensen thuis bellen) gebruiken dit logboek om mensen bang te maken, omdat ook bij een perfect draaiend systeem dit volstaat met fouten en waarschuwingen.
Niet reproduceerbare storingen zijn lastig op te lossen.
Dit is inderdaad erg lastig, maar wat ben je aan het doen als deze crasht? Je geeft aan surfen, maar kijk je op dat moment altijd videos of staan die open in een tabblad, speel je flash/java-applet spelletjes?

Probleem is lastig op te lossen als oorzaak niet geïsoleerd kan worden.

Wat je zou kunnen doen is java en adobe software verwijderen via programma's en onderdelen, een andere browser gebruiken (bijvoorbeeld Chrome, die is erg stabiel en heeft een geïntegreerde flash speler) en kijken of het probleem zich hiermee voordoet.

53o
Berichten: 710
Lid geworden op: 21 apr 2011 13:20

Re: Asus laptop garantie

Ongelezen bericht door 53o »

Verder is het ook niet bekend hoe uitvoerig de winkel deze getest heeft en of ze wel de kennis in huis hebben hiervoor. Prime95 stresstest bijvoorbeeld alleen processor en geheugen, maar doet bijvoorbeeld niets met schijven en videokaart. Je zou de systeemstabiliteitstest van Aida64 kunnen proberen, die kan ook de videokaart stresstesten als je dat aanvinkt.

Een volgende stap is backups maken van alles wat belangrijk is en terugzetten naar fabrieksinstellingen, even alle windows updates (en flash updates, java indien die er op staat) hierna installeren en opnieuw testen of het probleem zich nog voordoet zonder andere software van 3e partijen er op te zetten. Dit kan aardig uitsluiten of het software- of hardwarematig is.

andre20111
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jun 2013 22:52

Re: Asus laptop garantie

Ongelezen bericht door andre20111 »

Hallo 53o,

bedankt voor de reactie hij gaat spontaan uit als ik gewoon surf op het web bijv facebook marktplaats enz

ik gebruik al chrome als browser,

ik kan altijd nog een keer aida 64 laten draaien neem aan dat die zo te downloaden is


ik ga het proberen en dan laat ik wel wat horen

groet

andre

andre20111
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jun 2013 22:52

Re: Asus laptop garantie

Ongelezen bericht door andre20111 »

Hallo ben ik weer,

Heb van de week weer 3 keer gehad dat de laptop spontaan uitvalt tijden het surfen bijv. op marktplaats,speurders enz
vind het vreemd dat ik maar moet bewijzen dat ie steeds uitval heeft en ik denk dan ook dat het aan de laptop zelf ligt.
heb weer kontakt gehad met winkel moest maar aangeven welke tijdstippen enz waar hij uitvalt en waarik mee bezig ben dat is gewoon surfen
ze willen hem weer controleren en testen waarop weet ik niet maar ik heb het idee dat het aan de laptop zelf ligt dat ie uitvalt
de winkel wil hem opsturen wel naar asus maar als het software is vragen ze er 75-80 euro voor vind ik ook vreemd heb toch garantie en ga daar ook niet mee akkoord

ik heb hem nog getest met aida 64 maar kom er niet uit met dat programma hoe lang ie moet testen diegene die die tip gaf kan die het nader uitleggen

bedankt voor het lezen

groet

andre

53o
Berichten: 710
Lid geworden op: 21 apr 2011 13:20

Re: Asus laptop garantie

Ongelezen bericht door 53o »

maar als het software is vragen ze er 75-80 euro voor vind ik ook vreemd heb toch garantie en ga daar ook niet mee akkoord
Dit is niet vreemd. Als de oorzaak is ontstaan door een door jou geïnstalleerd programma dan is de winkel daar niet verantwoordelijk voor en worden er wel kosten gemaakt. Ook al is het een stuurprogramma van een printer of iets dergelijks.

Je kan zelf systeemherstel uitvoeren maar als het software is vragen ze er 75-80 euro voor vind ik ook vreemd heb toch garantie en ga daar ook niet mee akkoord, na het maken van backups , deze terugzetten naar fabrieksinstelling en daarna testen met standaard applicaties, zoals browsers etc, maar zonder stuurprogramma's van externe hardware te installeren en zonder een hoop software te installeren van 3e partijen.

16again
Berichten: 16032
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Asus laptop garantie

Ongelezen bericht door 16again »

andre20111 schreef: heb weer kontakt gehad met winkel moest maar aangeven welke tijdstippen enz waar hij uitvalt en waarik mee bezig ben dat is gewoon surfen
ze willen hem weer controleren en testen waarop weet ik niet maar ik heb het idee dat het aan de laptop zelf ligt dat ie uitvalt
De winkel kan zo in system event log zien, wanneer systeem uitgevallen is, daarmee kun je aantonen dat systeem vastloopt. Oorzaak vinden is ander verhaal, al geeft logbook/minidump voor deskundigenmogelijke aanleiding
andre20111 schreef: de winkel wil hem opsturen wel naar asus maar als het software is vragen ze er 75-80 euro voor vind ik ook vreemd heb toch garantie en ga daar ook niet mee akkoord
Logisch, indien je dit zelf veroorzaakt hebt, valt dit uiteraard niet onder garantie

andre20111
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jun 2013 22:52

Re: Asus laptop garantie

Ongelezen bericht door andre20111 »

Hallo beste lezers,

update van mij verhaal

de laptop valt nog steeds uit heb alles nog een keer laten herinstaleren maar probleem niet opgelost
dus software lag het niet aan dus heeft de winkelier hem laten op sturen naar asus in de vacantie na drie weken achter in augustus heb ik de laptop weer opgehaald kreeg te horen dat het moederbord en harde schijf was vernieuwd door asus dus ik blij dacht dat het euvel was verholpen maar helaas van de week valt ie weer uit
ik heb de winkelier gemaild over dit probleem en dat ik er klaar mee was en dat het product niet goed was en nog niet is en heb hem medegedeelt dat het vertrouwen in de laptop dat die goed is er niet meer is en dat ik het liefst mijn geld terug wou en heb hem gezegd dat hij het maar moet oplossen met asus want ik heb de laptop bij hem in de winkel gekocht met garantie.

hij reageerde direct telefonisch dat ik de laptop terug kon brengen en dat we maar om de tafel moesten gaan zitten om het op te lossen of een ander merk laptop uit zoeken

maar nu mijn vraag
de laptop heeft mij 400 gekost in april gekocht en heeft niet goed gewerkt mag ik dan 100 procent terug vragen of moet ik wat laten vallen zoja hoeveel
de laptop heeft alles bij elkaar 4 weken weg geweest voor onderzoek en herinstalatie door winkel zelf en op gestuurt gewwest drie weken ongeveer naar asus toe en heb er toen geen gebruik van kunnen maken

ik zou hier graag een tip of advies van willen hebben wat mijn morgelijkheden zijn of waar ik recht op heb

alvast bedankt

groet
andre

bierbrouwer
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 nov 2013 21:09

Re: Asus laptop garantie

Ongelezen bericht door bierbrouwer »

Ik kocht in juli 2013 een Asus Notebook S56CB-XX009H 15.6", 3317U, 524GB.

Deze heeft hetzelfde mankement. Zonder enige aanleiding zomaar uitvallen. Twee keer voor reparatie aangeboden onder garantie bij comsurve. Dit bedrijf repareert voor Asus. Beide keren was een defect op het moederbord geconstateerd en is alles inwendig vervangen, inclusief processor. Nu is de klacht weg. De fout was dat op het moederbord "iets" te warm werd wat niet hoorde en ook met koelen niet te voorkomen was. Echt een productiefout. Op de testbank bij comserve deed het probleem zich vrijwel direct voor terwijl ik het thuis heel af en toe had. Waarschijnlijk wel op te wekken met een stevige stresstest. Ik ben blij dat het gerepareerd lijkt maar was niet blij dat bij deze dure notebook een dergelijke fout twee keer kon voorkomen.

Hiermee hoop ik richting gegeven te hebben aan de oplossing van uw probleem.
En het is zonder meer bijzonder storend dat in mijn geval de verkoper, 4launch, direct doorverwees naar Asus.

Sterkte en een vriendelijke groet.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Asus laptop garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je mag verwachten een goede computer te hebben, maar je moet wel kunnen bewijzen dat je die niet hebt. Mijn advies is zet er een camera boven op. Als je het bewijs hebt dan kun je kosteloos vervanging eisen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Asus laptop garantie

Ongelezen bericht door olaf79 »

andre20111 schreef:Hallo allemaal bedankt voor de reacties,

ik ben in energie beheer heb het verandert stond op zuinig kijken hoe dat gaat

iemand had het over logboeken hoe kom ik daar in?

ik draai windows 7

alvast bedankt

groet

andre
Met speedfan kun je de temperatuur van verschillende onderdelen in de gaten houden. Ook kun je via de SMART tab uitlezen of de hardeschijf oke is. Als de temperaturen oke zijn (grofweg alles onder 55 bij normaal gebruik en onder de 75 bij zeer intensiefgebruik) en ook de SMART is oke, dan moet er toch wat anders mis zijn, batterij die spontaan ontlaadt, moederbord, etc.

In ieder geval heeft u zich gemeld. Daarmee heeft u uw rechten veilig gesteld voor als het probleem terugkomt of erger wordt.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Asus laptop garantie

Ongelezen bericht door olaf79 »

alfatrion schreef:Je mag verwachten een goede computer te hebben, maar je moet wel kunnen bewijzen dat je die niet hebt. Mijn advies is zet er een camera boven op. Als je het bewijs hebt dan kun je kosteloos vervanging eisen.
TS zit nog binnen 8 maanden en dus moet verkoper aantonen dat het gaat om een aan de gebruiker toe te kennen mishandeling waardoor het defect is ontstaan.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Asus laptop garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nee,

1. de termijn is zes maanden;
2. de consument moet binnen bewijzen dat de computer een gebrek heeft;
3. de consument moet bewijzen dit binnen de zes maanden te hebben ontdekt;
4. als de consument dit heeft gedaan dan wordt vermoed dat dit gebrek ten tijden van de koop al aanwezig was ten tijden van de koop.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Asus laptop garantie

Ongelezen bericht door olaf79 »

alfatrion schreef:Nee,

1. de termijn is zes maanden;
2. de consument moet binnen bewijzen dat de computer een gebrek heeft;
3. de consument moet bewijzen dit binnen de zes maanden te hebben ontdekt;
4. als de consument dit heeft gedaan dan wordt vermoed dat dit gebrek ten tijden van de koop al aanwezig was ten tijden van de koop.
Nee na ontdekking heeft consument nog 2 maanden dit te melden. In praktijk is de 6 maanden dus 8 maanden.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Asus laptop garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

zie punt 3

53o
Berichten: 710
Lid geworden op: 21 apr 2011 13:20

Re: Asus laptop garantie

Ongelezen bericht door 53o »

maar nu mijn vraag
de laptop heeft mij 400 gekost in april gekocht en heeft niet goed gewerkt mag ik dan 100 procent terug vragen of moet ik wat laten vallen zoja hoeveel
Als de verkopende partij zelf met ontbinding van de koop aankomt dan lijkt mij 100% van de aankoopsprijs terecht.

Als verkoper heb ik enkele keren geen andere uitkomst gezien dan ontbinding (toestel niet te repareren, onderdelen hebben een te lange levertijd, geen alternatieven voor vervanging etc).

Wat mij betreft als verkoper is dat in mindering brengen van de aanschafsprijs bij ontbinding alleen van toepassing is als er andere situaties spelen. Zoals een klant die reparatie/vervanging weigert en geld terug eist. Dan krijgt de klant geld terug, maar wordt het gebruik in mindering gebracht.

In de situatie van TS lijkt het mij een zaak waarin ontbinding 100% moet vergoeden, omdat de verkoper niet met een ander voorstel komt (vervanging/reparatie).

Gesloten