LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] geen garantie kapot horloge?

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
garantie
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 nov 2014 20:50

geen garantie kapot horloge?

Ongelezen bericht door garantie »

Hallo,

Ik heb laatst een horloge aangeschaft via de website iChica. Twee weken na ontvangst begonnen er al steentjes los te raken die onder het glasplaatje zaten, ik kon daar dus zelf niets aan doen! Toen ik contact opnam met iChica werd mij verteld dat dit dus niet onder de garantie viel? Nu kan ik alleen dit vinden op de website van iChica:


De "niet-goed-geld-terug-garantie" bij iChica staat er voor in dat geleverde producten aan de overeenkomst beantwoorden en voldoen aan de in het aanbod vermelde specificaties. iChica betaalt, na ontvangst van hetgeen verzonden, het volledige aankoopbedrag binnen 30 dagen retour als blijkt dat de producten anders zijn dan de bestelde producten of draagt zorg voor een herstelzending. iChica garandeert dat de door haar geleverde producten voldoen aan de eisen van bruikbaarheid, betrouwbaarheid en levensduur zoals deze door partijen bij de koopovereenkomst in redelijkheid zijn bedoeld en staat daarmede in voor de fabrieksgarantie van het aan koper geleverde product. De garantietermijn van iChica komt overeen met de fabrieksgarantietermijn.

Deze garantie geldt niet in geval het gebrek is te wijten aan
- onoplettendheid, of
- opzettelijke beschadiging, of
- nagelaten verzorging.

Bovendien vervalt de aanspraak op garantie indien anderen dan iChica zonder toestemming van iChica herstel- of andere werkzaamheden aan het product hebben gepleegd.



-- er staat dus nergens duidelijk wat onder de garantie valt maar als we het gaan hebben over betrouwbaarheid en levensduur van het product is het toch schandalig dat mijn horloge niet grepareerd wordt op de kosten van de leverancier? Kan ik hier iets tegen doen?

53078
Berichten: 305
Lid geworden op: 02 jan 2014 19:47

Re: geen garantie kapot horloge?

Ongelezen bericht door 53078 »

Nou ja, je staat in je recht. Het is alleen te laat om gebruik te maken van de "proefperiode".. Dus nu moet de webshop inderdaad garantie geven. En binnen 6 maanden na aankoop moet een webshop kunnen aantonen dat JIJ het bewust hebt kapotgemaakt om geen garantie te verlenen. En dat is dus geen mailtje met "we hebben ff gekeken en we vinden dat je het zelf stuk hebt gemaakt" maar dat moet echt via een derde partij.
Aan de andere kant...De webshop weet dat het geen duur produkt is en je gaat voor die kleine bedragen geen advocaat inschakelen. Zou zonde zijn als ze je geen garantie geven. Stuur eens een slechte review, wellicht helpt dat.

53078
Berichten: 305
Lid geworden op: 02 jan 2014 19:47

Re: geen garantie kapot horloge?

Ongelezen bericht door 53078 »

Overigens staat er ook dit in de AV:
Garantie op horloges en reparatie

Indien een bij iChica besteld horloge binnen de aangegeven garantietermijn een defect vertoont, kan de koper binnen de garantietermijn contact opnemen met de klantenservice. Indien de klantenservice van iChica koper de instructies stuurt om het horloge retour te sturen naar iChica, dient koper deze instructies op te volgen. Het horloge wordt vervolgens naar het horloge service center doorgestuurd waar de klacht door vakkundige horlogemakers nader wordt onderzocht en desgewenst wordt doorgestuurd naar de leverancier / fabrikant. In sommige gevallen zal iChica een horloge direct doorsturen naar de leverancier / fabrikant.

Garantie horloge betreft het uurwerk

Tenzij expliciet anders aangegeven in de productomschrijving op de website, omvat de garantie op een horloge het uurwerk.
Gebreken aan kroon, knopjes, glas, band, sluiting, ringen, uitgevallen steentjes, verkleuringen of gebreken aan andere onderdelen, vallen niet onder de garantie. Tenzij anders aangegeven, bedraagt de garantietermijn op een horloge twee jaar na de aankoopdatum.
En dat klopt niet. Als de hele zooi op de wijzerplaat loslaat is dat non-conform en valt DUS onder de garantie. Zou leuk zijn als dat zo makkelijk ging om uit te sluiten. Valt de bank uit uw auto? Tja, dat zit erin, da's niet in de garantie. Motorblok valt eruit? Tja, dat zit er ook in he? Zelf maken, geen garantie.
Of zoals Sinterklaas elke dag zegt : " Nou dag hoor ".
Bel nogmaals naar de klantenservice , want het kan gewoon niet

garantie
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 nov 2014 20:50

Re: geen garantie kapot horloge?

Ongelezen bericht door garantie »

Dat dacht ik dus ook.. Ik had het idee dat ik maar even snel werd afgewimpeld aan de telefoon en heb dus net even goed research gedaan naar de wettelijke garantie en daaruit blijkt dus dat ik zeker wel in mijn recht sta. Ik zal ze morgen nog eens goed te woord staan. Slechte recensie heeft overigens niets geholpen haha.

53078
Berichten: 305
Lid geworden op: 02 jan 2014 19:47

Re: geen garantie kapot horloge?

Ongelezen bericht door 53078 »

Het allergrootste probleem is dat elke webwinkel het verschil kent tussen "gelijk hebben" en "gelijk krijgen". En als je het niet krijgt...tja, ga je naar de rechter voor dit enorme bedrag?
Ze zijn geen lid van een Webwinkelkeurmerk/Geschillencommissie...
Succes!

alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: geen garantie kapot horloge?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik adviseer mensen altijd om zoveel mogelijk schriftelijk af te handelen, zeker na de koop. U kunt op ConsuWijzers een aantal voorbeeld brieven vinden.
53078 schreef:Het is alleen te laat om gebruik te maken van de "proefperiode".
We kunnen niet uitsluiten dat de bedenktermijn is 12 maanden. ;)
53078 schreef:De webshop weet dat het geen duur produkt is en je gaat voor die kleine bedragen geen advocaat inschakelen.
Dat is ook niet verplicht. TS kan de overeenkomst ontbinden hetzij met een beroep op de bedenktermijn hetzij met een beroep op de wettelijke garantie. In het laatste geval moet de verkoper wel eerst in de gelegenheid gesteld worden om het product kosteloos te herstellen of vervanging. Na de ontbinding is er een geldvordering en hiervoor kan een incassobureau worden ingeschakeld.

53078
Berichten: 305
Lid geworden op: 02 jan 2014 19:47

Re: geen garantie kapot horloge?

Ongelezen bericht door 53078 »

Ik ben het wel weer eens met je eens Alfa. Maar als de nepwinkel de poot stijf houdt en TS geen garantie verleent... wordt het weer zo'n drama om niks. Zonde van je tijd en de irritaties kan iedereen missen.

alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: geen garantie kapot horloge?

Ongelezen bericht door alfatrion »

De bedenktermijn is 12 maanden, omdat ichica onjuiste voorlichting geeft omtrend het herroepingsrecht.
http://ichica.nl/algemene-voorwaarden schreef:Voor zover niet anders aangegeven, heeft de koper na ontvangst van de bestelling gedurende een periode van 14 dagen het recht om zonder opgave van redenen de koopovereenkomst te ontbinden en de bestelling binnen dezelfde termijn te retourneren.

De koper heeft tevens het recht om binnen een termijn van 14 dagen na ontvangst van de bestelling, aan iChica kenbaar te maken dat hij zonder verplichte opgave van redenen de koopovereenkomst wenst te ontbinden en zijn bestelling wenst te retourneren. Koper heeft vanaf het moment dat hij zijn wens om te retourneren kenbaar maakt, 14 dagen de tijd om de bestelling te retourneren.

Indien de koper van het herroepingsrecht gebruik wil maken dient deze het product slechts in die mate uit te pakken of te gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of de koper het product wenst te behouden. Gedurende deze termijn zal de koper zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. De koper zal het product met alle geleverde toebehoren en, voor zover mogelijk, in de originele staat en verpakking aan iChica retourneren, volgens de door de door iChica aangegeven redelijke en duidelijke retourinstructies. Op de achterzijde van de pakbon die bij elk product wordt geleverd, staan de retourinstructies vermeld. Indien de koper gebruik wenst te maken van het herroepingsrecht dient de koper het product, binnen 14 dagen na ontvangst, conform de retourinstructies (als vermeld op de achterzijde van de pakbon) terug te sturen aan iChica. De koper is zelf verantwoordelijk voor de correcte retourzending in een deugdelijke verpakking. iChica raadt de koper uitdrukkelijk aan om een retourzending aangetekend, verzekerd en in een deugdelijke verpakking te versturen. Indien een retourzending vermist raakt, de ontvangst van de retourzending betwist wordt (bijvoorbeeld omdat geen geldige handtekening is geplaatst, of indien de zending zou zijn afgeleverd op een tijdstip dat het kantoor / magazijn niet open is, of de handtekening ontbreekt) of beschadigd raakt, dient de koper als afzender van de retourzending (voor wiens rekening en risico de retourzending plaatsvindt), de klachtenprocedure te starten bij de vervoerder en de vervoerder aan te spreken. Koper dient het verzendbewijs, met daarop vermeld de track & trace gegevens van de verzekerde retourzending, te bewaren, zodat hij de vervoerder aansprakelijk kan stellen indien de retourzending vermist of beschadigd raakt of indien de ontvangst van de retourzending betwist wordt.

Indien bij de verkoop van een iChica Superdeal verwezen wordt naar de Algemene Voorwaarden van een derde partij, prevaleren de Algemene Voorwaarden van deze partij boven de Algemene Voorwaarden van iChica (dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij de verkoop van schoonheidsbonnen, kappersbonnen of vakanties).

De verzendkosten in verband met de retourzending van het product komen voor rekening van de koper. Bij ontbinding binnen de genoemde termijn zal iChica binnen 14 dagen nadat de bestelling retour is ontvangen het door de koper betaalde bedrag terugbetalen op de rekening waarmee het product is betaald.

De koper heeft de mogelijkheid om gebruik te maken van het Modelformulier voor herroeping, dat de koper hier kan openen.
Rood = fout, groen is goed.

garantie
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 nov 2014 20:50

Re: geen garantie kapot horloge?

Ongelezen bericht door garantie »

53078 schreef:Ik ben het wel weer eens met je eens Alfa. Maar als de nepwinkel de poot stijf houdt en TS geen garantie verleent... wordt het weer zo'n drama om niks. Zonde van je tijd en de irritaties kan iedereen missen.
Het is misschien wel een gedoe maar voor mij ook erg leerzaam omdat ik eerstejaars rechten student ben. Ik doe dus graag moeite voor zulke dingen als ik er wat aan kan hebben of er wat van leer dus dat is het probleem niet zo.

@ Alfa, bedankt voor de nuttige info!

53078
Berichten: 305
Lid geworden op: 02 jan 2014 19:47

Re: geen garantie kapot horloge?

Ongelezen bericht door 53078 »

Nou TS.. doe er je voordeel mee en hopen op wat medewerking...

alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: geen garantie kapot horloge?

Ongelezen bericht door alfatrion »

garantie schreef:Het is misschien wel een gedoe maar voor mij ook erg leerzaam omdat ik eerstejaars rechten student ben. Ik doe dus graag moeite voor zulke dingen als ik er wat aan kan hebben of er wat van leer dus dat is het probleem niet zo.
In dat geval:

Brief 1. Primair ontbinding op grond van het herroepingsrecht; secundair eis tot vervanging op grond van non-conformiteit
Brief 2. Ontbinding op grond van non-conformiteit
Brief 3. Ingebrekestelling voorzover nodig (ivm het in rekening brengen van incassokosten en rente)
Brief 4. Aanmaning (zodat je de wettelijke incassokosten kan opstrijken.)

Daarna dagvaarding schrijven en naar de rechter bij jou in de buurt gaan.

Gesloten