Pagina 1 van 1

Twinnyload fietsendrager defect, nu conflict met fabrikant

Geplaatst: 16 jul 2017 15:57
door avdrgaag
Beste forumleden,

Dank voor uw reacties. Na het lezen ervan kom ik tot de conclusie dat ik bij de verkoper moet claimen en niet bij de fabrikant. Omdat ik de drager 6 jaar geleden heb gekocht wilde ik de verkoper (de winkelier in dit geval) niet lastigvallen en ben meteen in contact getreden met de fabrikant. Overigens heeft de winkelier al aangeboden bij te dragen in de kosten.

Zojuist heb ik de fabrikant laten weten zijn aanbod te aanvaarden. Over de afloop zal ik hier nog een bericht plaatsen.

Met vriendelijke groet,
Anton

(En nee, wij hebben de drager niet gebruikt voor e-bikes. Wij fietsen nog op ouderwetse spierkracht)


------------------------------------------------------

Beste forumleden,

Graag wil ik uw advies vragen over het volgende:

Onze fietsendrager van het merk Twinnyload is stuk gegaan. Wij werden op de snelweg door medeweggebruikers attent gemaakt op "iets" met onze fietsendrager. Die bleek te zijn scheefgezakt en al bijna over het asfalt te slepen. Gelukkig waren we nog net op tijd. Twee lassen in de kop van de drager blijken te hebben losgelaten. Wij hebben contact gezocht met de fabrikant Twinnyload en de zaak uitgelegd, vergezeld van foto's. Twinnyload geeft aan dat er een nieuwe kop op moet, maar wil de kop niet geheel onder garantie vervangen. Standpunt van de fabrikant is dat de drager 13 jaar oud is, terwijl wij hem 6 jaar geleden nieuw hebben gekocht. Met korting, omdat andere modellen populairder waren geworden en onze drager niet goed verkoopbaar meer bleek. Een aankoopbon is inmiddels naar de fabrikant gestuurd, maar die zegt nu dat uit de bon niet is af te kunnen leiden dat het inderdaad om een Twinnyload van het betreffende type gaat en insinueert bovendien dat het er alle schijn van heeft dat wij een tweedehands-drager hebben gekocht of een gebruikt demo-model, vanwege de korting die wij hebben gekregen. (ik heb de winkelier meerdere keren gesproken en van tweedehands is geen sprake. Er had bij aankoop nog nooit een nummerplaat op gezeten en er waren geen gebruikssporen) Verder geeft fabrikant aan dat Twinnyload eerder onderdeel was van de Felua-groep (een sociale werkplaats) en dat Twinnyload enkele jaren geleden failliet is gegaan. Fabrikant heeft toen de naam "Twinnyload" overgenomen inclusief de resterende onderdelen. (mijn informatie is overigens dat Twinnyload niet failliet is gegaan, maar is verkocht (in liquidatie gegaan omdat de verkopen te ver terugliepen, nota bene twee maanden nadat wij de drager hadden gekocht!) Uit coulance bood fabrikant een vervangende kop aan voor €100,- inclusief verzendkosten. (nieuwprijs is €149,95 + €6,95 verzendkosten) Verder beweert fabrikant dat het defect is veroorzaakt door slijtage en/of verkeerd gebruik. Na een discussie via e-mail heeft de fabrikant nog €25,- van de prijs afgedaan en biedt nu aan de kop voor €75,- te vervangen.

Ons standpunt is echter dat er een fabricagefout in de kop zit en dat Twinnyload de kop onder volledige garantie dient te vervangen. De lassen in de kop zijn losgegaan doordat deze lassen niet goed zijn gelegd en nooit goed hebben gehecht. Bij verkeerd gebruik of overbelasting zou het materiaal naast een las scheuren maar de las behoort door het vloeibaar worden van las en materiaal met het materiaal te zijn versmolten. De lassen zijn nu losgekomen van het materiaal en niet gescheurd.
Verkeerd gebruik of slijtage is wat ons betreft uitgesloten. Wij zijn zeer zuinig op onze spullen en hebben in de afgelopen zes jaar de drager ongeveer tweemaal per jaar gebruikt. Bovendien zitten de lassen in de kop op een plaats die nergens tegenaan schuurt.

Wij vinden dat Twinnyload haar verantwoordelijkheid niet neemt.

Onze vraag aan het forum is nu:
Kan Twinnyload de vervanging van de kop kop onder garantie (gedeeltelijk) weigeren omdat zij beweren dat deze 13 jaar oud is terwijl wij het bewijs hebben dat wij deze 6 jaar geleden nieuw hebben gekocht?

Uw reactie en advies, beste forumleden, zie ik graag en met belangstelling tegemoet.

Overigens heb ik fabrikant Twinnyload laten weten dat ik deze kwestie aan het consumentenprogramma Radar zal voorleggen voor nader advies.

Met vriendelijke groet,
Anton

Re: Twinnyload fietsendrager defect, nu conflict met fabrikant

Geplaatst: 16 jul 2017 18:43
door NeoDutchio
Deze kwestie voorleggen aan Radar is hetzelfde als overleggen met de buurvrouw. Radar is een consumentenprogramma, geen helpdesk voor individuele gevallen.
Antwoord op uw vraag: U heeft nergens recht op bij Twinny Load. U moet, met bewijs van de constructiefout, bij de verkoper zijn. U heeft geen contract met Twinny Load en deze is geen partij voor u. Dat ze met korting een nieuwe kop willen sturen is netjes, maar zijn ze niet verplicht.
Of u kunt bewijzen dat het een constructiefout is is aan u. Het lijkt mij vrijwel onmogelijk. Mocht het namelijk in de productie gezeten hebben hadden meer fietsendragers er last van moeten hebben.

Re: Twinnyload fietsendrager defect, nu conflict met fabrikant

Geplaatst: 16 jul 2017 19:50
door chrisd1
breien schreef:Een fietsendrager die zes jaar geleden is gekocht zal niet meer binnen de gaantietermijn vallen of zie ik het verkeerd.
Idd; zie http://www.richardhak.nl/rechten/consum ... formiteit/

Re: Twinnyload fietsendrager defect, nu conflict met fabrikant

Geplaatst: 16 jul 2017 21:34
door crazyme
Ik zou het aanbod van 75 euro accepteren.

1. Twinnyload is u niets verplicht, u moet bij de verkoper zijn
2. De verkoper zal bij een garantieclaim waarschijnlijk dezelfde prijs te horen krijgen.
3. Na 6 jaar gebruik kan er natuurlijk iets stuk gaan
4. De oorzaak zou verkeerd gebruik kunnen zijn, en dan heeft u nergens recht op.

Re: Twinnyload fietsendrager defect, nu conflict met fabrikant

Geplaatst: 17 jul 2017 09:18
door Jefdus
Niet toevallig gebruikt voor e-bikes? Op dat gewicht zal een Twinnyload die 13 jaar geleden is gefabriceerd waarschijnlijk niet berekend zijn.