LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Defect geleverde hardware wordt niet teruggenomen

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Soylent Green
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 sep 2017 12:30

Defect geleverde hardware wordt niet teruggenomen

Ongelezen bericht door Soylent Green »

Bij Alternate laatst twee SSD’s en twee mushkin DDR3 geheugen modules besteld. Met de SSD’s geen problemen, echter met het geheugen viel niets te beginnen. Vier systemen getest waarin booten niet mogelijk was en een vijfde systeem waarbij na het booten windows niet geladen kon worden.

Hierna een RMA aangemaakt en de modules teruggezonden waarna deze door Alternate twee maal ‘getest’ zijn en niet defect bevonden?
Alternate heeft hierna de modules naar mij terug gestuurd en ben wederom gaan testen in twee systemen waarvan wederom één machine welke niet wilde booten met welke Mushkin module dan ook. Hierna heb ik de modules afzonderlijk getest in een systeem voorzien van een MSI H81M-E33 moederbord waarin alle geheugen instellingen zijn in te stellen.

Met geen enkele instelling bootte het systeem. Dit op automatische instellingen of door eerst ander geheugen te gebruiken en de timings losser in te stellen en de snelheden stapsgewijs aan te passen naar uiteindelijk de helft van de snelheid volgens de specificaties.

et geheugen heb ik nu getest in zeven systemen en nog steeds heb ik geen systeem gevonden waarin ik de modules kan gebruiken. Het enige systeem waarmee het mogelijk bleek om te booten was met een Asrock B75M moederbord, maar Windows laden bleek dus te veel gevraagd.
Dit alles is gemeld bij Alternate en zij blijven stug volhouden dat het geheugen in orde is en niet terug kan worden genomen.

Kortom, ik ben zwaar teleurgesteld in Alternate!

Dieke83
Berichten: 460
Lid geworden op: 04 mei 2017 12:32

Re: Defect geleverde hardware wordt niet teruggenomen

Ongelezen bericht door Dieke83 »

Soylent Green schreef:Bij Alternate laatst twee SSD’s en twee mushkin DDR3 geheugen modules besteld. Met de SSD’s geen problemen, echter met het geheugen viel niets te beginnen. Vier systemen getest waarin booten niet mogelijk was en een vijfde systeem waarbij na het booten windows niet geladen kon worden.

Hierna een RMA aangemaakt en de modules teruggezonden waarna deze door Alternate twee maal ‘getest’ zijn en niet defect bevonden?
Alternate heeft hierna de modules naar mij terug gestuurd en ben wederom gaan testen in twee systemen waarvan wederom één machine welke niet wilde booten met welke Mushkin module dan ook. Hierna heb ik de modules afzonderlijk getest in een systeem voorzien van een MSI H81M-E33 moederbord waarin alle geheugen instellingen zijn in te stellen.

Met geen enkele instelling bootte het systeem. Dit op automatische instellingen of door eerst ander geheugen te gebruiken en de timings losser in te stellen en de snelheden stapsgewijs aan te passen naar uiteindelijk de helft van de snelheid volgens de specificaties.

et geheugen heb ik nu getest in zeven systemen en nog steeds heb ik geen systeem gevonden waarin ik de modules kan gebruiken. Het enige systeem waarmee het mogelijk bleek om te booten was met een Asrock B75M moederbord, maar Windows laden bleek dus te veel gevraagd.
Dit alles is gemeld bij Alternate en zij blijven stug volhouden dat het geheugen in orde is en niet terug kan worden genomen.

Kortom, ik ben zwaar teleurgesteld in Alternate!
Hebben ze ook aangegeven hoe ze het getest hebben?
Kunnen hun bewijs sturen dat het daadwerkelijk werkte bij hun?

Speedy123
Berichten: 1143
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Defect geleverde hardware wordt niet teruggenomen

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Dit is een lastig verhaal, leveranciers gebruiken geheugen testers om te bepalen of het geheugen in orde is of niet. Wellicht is het een optie om langs te gaan bij Alternate en daar ter plekke de geheugenkaartjes in je bijzijn te laten testen op defecten?

Overigens kan je bij koop op afstand de koop toch gewoon ontbinden en de kaartjes dus terug sturen naar Alternate. Volgens hun is er immers niets mis met het geheugen?

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Defect geleverde hardware wordt niet teruggenomen

Ongelezen bericht door Cro »

Ik zou inderdaad ook kijken naar de koop op afstand als je daarmee nog kan ontbinden.

Verder, check ook eens of de geheugen modules op de QVL van de moederbord fabrikanten staan en dat de systemen waarin je test voorzien zijn van de laatste bios. Dit wil nog wel eens wonderen doen voor geheugen compatibiliteit. Daarnaast zou je nog een bootable USB stick kunnen maken met een memory test programma. Met een rapportage van zo'n tool kun je vrij makkelijk aantonen dat het geheugen defect is en een verkoper zal dit in de regel ook vrij makkelijk als bewijs aannemen.

Soylent Green
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 sep 2017 12:30

Re: Defect geleverde hardware wordt niet teruggenomen

Ongelezen bericht door Soylent Green »

Bedankt voor jullie reacties Dieke en Speedy!

Alternate stuurde me in eerste instantie een bericht dat het geheugen als niet defect is getest, maar een uitgebreid rapport heb ik niet ontvangen. Hierop heb ik contact opgenomen met ze en aangegeven dat ik al vijf systemen heb getest waarin het geheugen niet bleek te werken. Vier hiervan waren verschillende HP modellen werkstations en bij Alternate dachten ze dat het wellicht hier aan zou kunnen liggen. Zonder met mij te overleggen hebben ze het geheugen hierna terug gestuurd en ben dus nog twee systemen afgegaan om te testen zonder resultaat.

Inmiddels lijken ze ook niet meer te reageren op mijn laatste mail en en telefonisch krijg ik te horen 'stuur maar een mail'.

Wat Speedy aangeeft was ook mijn gedachte. Zodra ik in de buurt ben maar eens langs gaan.

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Defect geleverde hardware wordt niet teruggenomen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

DDR3-modules zijn redelijk gedateerd aan het raken, het snellere DDR4 is er al sinds 2014. Ik weet niet hoe oud die moederborden zijn waarop het getest werd, maar mogelijk ondersteunen deze geen DDR3 meer. Toevallig zit ik zelf in een identiek schuitje, aangezien ik een nieuwe pc in elkaar heb gezet. Alles werkt, maar 1 van mijn DDR4-modules doet het niet. Met beide modules erin, wilde de pc dan ook niet booten. Na wat zoek en giswerk kwam ik erachter dat het dus aan 1 van de ram-modules ligt en heb ik deze er uitgehaald. Toen bootte deze wel. Om zeker te zijn dat het niet aan het slot op het moederbord lag, heb ik voor de zekerheid nog even de kapotte module in het werkende slot getest (zonder werkend resultaat) en de werkende module nog even in het slot waar de kapotte module in zat (en toen deed ie het wel). Hierna contact opgenomen met Alternate. Omdat het een set DDR4-modules was, moest ik beiden terugsturen. Dit heb ik gedaan en nu is het even wachten, want ze zijn gisteren bij Alternate aangekomen.

Nog even een vraag. Boot het spul wel met maar 1 van de modules erin?

Soylent Green
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 sep 2017 12:30

Re: Defect geleverde hardware wordt niet teruggenomen

Ongelezen bericht door Soylent Green »

@Cro. Het Asrock en MSI moederbord zijn voorzien van de laatste bios versie. Het geheugen staat niet op de QVL van het Asrock moederbord, ook al kom ik daar verder mee dan het MSI moederbord waar het geheugen wel op de lijst van ondersteunde modules staat.

Voordat ik naar Alternate ga zal ik nog even een test uitvoeren en de logs hiervan opslaan.

Soylent Green
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 sep 2017 12:30

Re: Defect geleverde hardware wordt niet teruggenomen

Ongelezen bericht door Soylent Green »

@Nijogeth Alle zeven systemen ondersteunen enkel DDR3 (1600) geheugen. Ook met maar 1 module geinstalleerd is geen bootup mogelijk. Het maakt ook niet uit in welk slot het geheugen wordt geinstalleerd.

Succes met Alternate. Hopelijk word je beter geholpen dan ik!

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Defect geleverde hardware wordt niet teruggenomen

Ongelezen bericht door Cro »

Dat het niet werkt in HP workstations wil ik nog wel geloven inderdaad. Deze slikken vaak maar geheugen van een beperkt aantal vendoren (HP eigen en Kingston werkt vaak prima) en afhankelijk van het model werkstation kan het nog zijn dat je ECC geheugen nodig hebt. Dus wat dat betreft kan ik de initiële conclusie van Alternate wel enigszins begrijpen, zeker als het geheugen in hun tests goed door de tests komt.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Defect geleverde hardware wordt niet teruggenomen

Ongelezen bericht door renewouters »

Cro schreef:Dat het niet werkt in HP workstations wil ik nog wel geloven inderdaad. Deze slikken vaak maar geheugen van een beperkt aantal vendoren (HP eigen en Kingston werkt vaak prima) en afhankelijk van het model werkstation kan het nog zijn dat je ECC geheugen nodig hebt. Dus wat dat betreft kan ik de initiële conclusie van Alternate wel enigszins begrijpen, zeker als het geheugen in hun tests goed door de tests komt.
Inderdaad. Prima spul hoor, HP. Maar uiterst kritisch met onderdelen. Net als Dell bijvoorbeeld.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Defect geleverde hardware wordt niet teruggenomen

Ongelezen bericht door crazyme »

Booten van windows is niet mogelijk. Wanneer dat uw testresultaat is waaraan u de conclusie verbindt dat het geheugen defect is dan begrijp ik Alternate wel.

Heeft u wel voldoende kennis om de modules serieus te testen ?

Speedy123
Berichten: 1143
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Defect geleverde hardware wordt niet teruggenomen

Ongelezen bericht door Speedy123 »

crazyme schreef:Booten van windows is niet mogelijk. Wanneer dat uw testresultaat is waaraan u de conclusie verbindt dat het geheugen defect is dan begrijp ik Alternate wel.

Heeft u wel voldoende kennis om de modules serieus te testen ?
Ts heeft het niet over het starten van Windows maar een boot-up van zijn Bios. Geheugen problemen kunnen ervoor zorgen dat de computer niet kan booten, de computer komt dan helemaal niet toe aan het starten van het OS.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Defect geleverde hardware wordt niet teruggenomen

Ongelezen bericht door crazyme »

Een verkeerd type geheugen zou ook een oorzaak kunnen zijn.

De kortste klap is een topic op tweakers.net plaatsen om uit te vissen hoe hij correct kan testen en of het geheugen wel geschikt is voor zijn moederbord. Gewoon alle specs vermelden. Dan met de resultaten terug naar alternate.

Soylent Green
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 sep 2017 12:30

Re: Defect geleverde hardware wordt niet teruggenomen

Ongelezen bericht door Soylent Green »

Een topic op tweakers heb ik aangemaakt. De beste optie is om langs te gaan bij Alternate zodat zij kunnen laten zien dat het geheugen prima in orde is, iets dat zeer onwaarschijnlijk is.

Dieke83
Berichten: 460
Lid geworden op: 04 mei 2017 12:32

Re: Defect geleverde hardware wordt niet teruggenomen

Ongelezen bericht door Dieke83 »

Soylent Green schreef:Een topic op tweakers heb ik aangemaakt. De beste optie is om langs te gaan bij Alternate zodat zij kunnen laten zien dat het geheugen prima in orde is, iets dat zeer onwaarschijnlijk is.
Succes hopelijk kan je er snel langs gaan kan je laten weten wat er uitkomt?

Soylent Green
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 sep 2017 12:30

Re: Defect geleverde hardware wordt niet teruggenomen

Ongelezen bericht door Soylent Green »

Zal laten weten hoe het af loopt.

stofzuigertje

Re: Defect geleverde hardware wordt niet teruggenomen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik had zelfde probleem met DDR3 1600 en na wisselen van HP server met Foxxcon was het opgelost.
HP is vaak lastiger en Foxxcon voordelige huismerk Server pakte deze "Defecte" wel....

Dit waren Linux Servers en ik weet niet of Windows nog invloed heeft maar soms is wisselen voldoende.
Vooral enkele grote merken willen dat je dure merk onderdelen monteerde...... HP & Dell doen dat vaker!

Soylent Green
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 sep 2017 12:30

Re: Defect geleverde hardware wordt niet teruggenomen

Ongelezen bericht door Soylent Green »

Uiteindelijk heeft Alternate mij de mogelijkheid geboden om de modules terug te sturen en om te ruilen voor geheugen van een ander merk.

Echter heb ik een laatste poging ondernomen en het geheugen getest op twee systemen (nummer 8 en 9) voorzien van Asrock H81 DGS moederborden en hierop lijken de modules probleemloos te werken.

Het lijkt er dus op dat de sticks niet defect zijn, maar wel erg selectief voor wat betreft ondersteuning in systemen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Defect geleverde hardware wordt niet teruggenomen

Ongelezen bericht door crazyme »

Faire terugkoppeling. Ik zou dat wispelturige geheugen mooi omruilen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Defect geleverde hardware wordt niet teruggenomen

Ongelezen bericht door olaf79 »

Dit is inderdaad bekend probleem bij dit merk / type. De modules schijnen hun settings niet altijd even goed te communiceren waardoor de meeste MB er geen chocolade van kunnen maken. Alleen als ze op de QVL staan werkt het meestal goed. Overigens, als ze werken, de (bouwkundige) kwaliteit van dit merk is top of the bill, maar ja voor dat het werkt...

Gesloten