LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bosch "service"

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Relexer
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jan 2018 20:03

Bosch "service"

Ongelezen bericht door Relexer »

Beste Tros Radar en mensen op het forum, hopelijk zijn er meer mensen die kunnen aansluiten omtrent onderstaand issue, dan wel service afhandeling in het algemeen door Bosch Nederland.

Ik heb ter vervanging van mijn kapotte Bosch stofzuiger (buiten de garantie) een nieuwe gekocht. Vlak hiervoor had ik een 1200W Bosch stofzuiger aan mijn ouders gegeven die erg goed zijn werk deed en minder stroom verbruikte dan mijn oude Bosch. De nieuwere modellen waren allemaal nog "energiezuiniger". Ondanks mijn wantrouwen dat een 750W model wel zijn werk kan doen, liet ik mij verleiden door de informatie van van Bosch, waar de energieklasse + prestaties allemaal een A kregen: http://www.bosch-home.nl/productoverzic ... ak/BGL8508. Deze prestatieindex was hoger dan mijn oude stofzuiger; Dus dan moet het nieuwe model toch wel beter presteren? En de prijs lag ook een stuk hoger, dus ik dacht dat het geen miskoop kon zijn.
Echter bleek na lang gebruik dat de stofzuiger een stuk minder zijn best deed dan mijn voorgaande, laat staan het 1200W model van mijn ouders. Daarnaast is dit nieuwe "energiezuinige" model een stuk groter/lomper en zwaarder dan modellen van voorgaande jaren met een motor met hoger vermogen.
Na maanden gebruik, controle van filters, zak toch maar besloten om een melding te maken bij Bosch NL. Echter werd ik bij de reparatieafdeling weggestuurd en moest ik maar een klacht indienen. Iets wat ik eigenlijk niet wou. Ik wou gewoon een antwoord of het dus een defect is aan die nieuwe energiezuinige modellen dat bekend is, dan wel een defect aan mijn model. In ieder geval de klacht maar ingediend en in mijn optiek idioot te woord gestaan, waarbij verkeerde informatie wordt gegeven. Uiteindelijk willen zij dus niet helpen en vinden zij dit een zaak voor de verkoper. Waar ik het met dit specifieke probleem niet mee eens ben. De verkoper geeft overigens aan onder garantie de stofzuiger te maken, echter vermoed ik dat zij deze dan alsnog naar Bosch sturen, de stofzuiger weken kwijt is (hoe moet ik dan stofzuigen :-)) en Bosch het straks afdoet als niks aan de hand.

Vervolgens een review achter gelaten op de Bosch site, waar tot mijn verbazing enkel goede reviews staan. Mijne is natuurlijk niet toegelaten. Klaarblijkelijk wil Bosch geen negatieve reviews.

Mijn oorspronkelijke klacht bij Bosch:
"Type: vbbs22q8v0 serienr: xxxxxxxxxx. Beste Bosch support, Ik koop al jaren Bosch producten en ben altijd erg tevreden. Ik raad het vaak genoeg anderen aan i.v.m. degelijkheid en betrouwbaarheid. Echter voelt mijn laatste aankoop nog steeds na een tijd gebruik nog steeds als een miskoop. Ik had hiervoor een Bosch Logo (typenr weet ik niet meer) die zeer goed scoorde op review sites en de zuigkracht was super. Helaas was deze defect geraakt en zocht ik een ander. Je komt dan gelijk op de energiezuinige stofzuigers uit (waar ik al niet echt in geloof) maar heb dan toch destijds het nieuwste model gekocht dat op jullie site als A+ qua zuigkracht op alle fronten wordt gepromote. Echter kan deze stofzuiger op zuigkracht totaal niet op tegen mijn oude Logo en ook heb ik voor mijn ouders de BOSCH BGL35MOV20 gekocht en deze zuigt nog vele malen beter dan mijn oude Logo + mijn nieuwe supersonische ;) Uiteindelijk dus het model wat ik nu heb een heel stuk zwaarder (en ja ik train maar het is niet fijn) en logger dan die andere Bosch modellen en ondanks dat ik laminaat heb, kan ik soms 2-3x over hetzelfde stuk heen. Stogzuigen is absoluut niet energiezuiniger (als dat al belangrijk is voor een klus van een paar minuten) maar duurt nu wel een stuk langer. Ook alles aan de rand van de zuigmond en eromheen wordt al helemaal niet opgezogen. Natuurlijk heb ik in de tussentijd de (veel duurdere) nieuwe originele Bosch zak erin gedaan, filters gecontroleerd (schoon) + slang en stang. Maar ik vermoed gewoon die 750Watt totaal niet genoeg is om normaal te kunnen stofzuigen :( Ik hoop dat jullie hier toch nog iets aan kunnen doen, want eigenlijk heb ik gewoon weer liever een wat kleinere lichtere en veel sterkere stofzuiger. Ook al maakt deze dan 2-3dB meer geluid. Met vriendelijke groet"

stofzuigertje

Re: Bosch "service"

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Zeer tevreden over de ZAKLOZE Philips, stil en zuinig en potje zit redelijk snel vol, geen dure zakken nodig.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bosch "service"

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is gewoon voorgeschreven dat de stofzuigers niet meer zo’n hoog wattage mogen hebben.

Overigens zegt het wattage heel weinig over de zuigkracht van een stofzuiger en of hij prettig werkt.

Relexer
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jan 2018 20:03

Re: Bosch "service"

Ongelezen bericht door Relexer »

1e antwoord van Bosch:
"Bedankt voor uw bericht. Wij vinden het vervelend dat u problemen ondervindt met uw stofzuiger.

U geeft aan een energiezuinige stofzuiger gekocht te hebben met een maximaal vermogen van 750W. Uw apparaat is energiezuiniger dan uw vorige apparaat of de door u aangegeven BGL35MOV20.

Hierdoor zal hij er langer over doen, maar met uiteindelijk hetzelfde resultaat - alleen dan door minder energie te verbruiken. U kunt het vergelijken met rennen en lopen. Indien u loopt naar de andere kant van de straat verbruikt u minder energie, dan wanneer u naar de andere kant rent. Uiteraard heeft een stofzuiger met 1200W meer zuigkracht dan één van 750W, maar dit wil niet zeggen dat dit niet afdoende is.

Mocht u daarnaast niet tevreden zijn met uw product wil ik u graag doorverwijzen naar de verkopende partij. Immers, u hebt met de fabrikant geen koopovereenkomst gesloten. Wij hebben daardoor als fabrikant niet de wettelijke plichten, zoals de verkoper die wel heeft. Daarom kunnen wij als fabrikant zelf voorwaarden stellen aan de extra garantie ten opzichte van de rechten zoals u die volgens de wet al heeft.

Ik hoop u hierbij van voldoende informatie te hebben voorzien. "

Mijn reply hierop:
"U geeft een tegenstrijdig antwoord, enerzijds geeft u aan dat het nieuwe product energiezuiniger is, anderzijds geeft u mij gelijk dat mijn constatering klopt dat daardoor het stofzuigen langer duurt.
Uw antwoord klopt dan ook niet, aangezien energiezuinigheid wat zegt over de efficiency van arbeid per Watt/s. Blijkbaar is de stofzuiger dus minder energiezuinig gezien het feit de tijdsduur langer is. U zegt bovendien "Hierdoor zal hij er langer over doen, maar met uiteindelijk hetzelfde resultaat - alleen dan door minder energie te verbruiken", maar dit klopt ook niet want als het max. vermogen lager is en je doet er langer over, dan verbruik wellicht zelfs meer energie (Energie = delta-WATT / delta-TIJD)

Het enige is dat het max. opgenomen vermogen van de stofzuiger lager ligt. Dit zegt dus niets over de energiezuinigheid (efficiency). Dit zou zelfs betekenen dat jullie consumenten als expert zijnde foutief voorlichten; Dit ook in verhouding tot de labels die jullie de stofzuigers geven met een Letter voor de kwaliteit van het stofzuigen. Deze stofzuiger kreeg een A, hoger dan mijn voorgaande, terwijl de voorgaande beter zoog in een veel kortere tijd.

Dus opnieuw wil ik dat mijn klacht door jullie serieus wordt behandeld. De verkoper van de producten mag dan wel verantwoordelijk zijn voor de koop-transactie, maar gaan niet over het feit hoe jullie de producten adverteren en classificeren. Mogelijk nog steeds dat er iets onverwacht mis is met mijn model, maar dat is ook aan jullie om te bepalen. Dit kan de verkoper nooit weten. Dat gezegd hebbende, lijkt het mij handig dat de website voorzien wordt van juiste en eerlijke informatie naar de consument.

In afwachting van uw antwoord."

Vervolgens nieuw antwoord van Bosch:
"Naar aanleiding van uw e-mail hebben wij uw dossier nogmaals bekeken. Wij hebben goede nota genomen van uw herhaalde bezwaar. Wij zijn echter overtuigd van de redelijkheid en juridische houdbaarheid van onze opstelling en zien dan ook geen aanleiding terug te komen op ons standpunt."

Met andere woorden: Bosch NL geeft geen support, doet niks met een reparatieverzoek, klachtafhandeling en slechte reviews mogen niet.
"Bedankt dat u de tijd heeft genomen om een beoordeling over ons product te schrijven. Alle binnenkomende beoordelingen worden door een onafhankelijk team bekeken. Helaas voldoet uw bijdrage niet aan alle richtlijnen van onze website. Wij hopen op uw begrip dat wij uw beoordeling daarom niet kunnen publiceren. Bosch Home"
Review:
"Is absoluut geen klasse A qua schoonmaak
De stofzuiger zou vanwege zijn klasse A, zeer goed zijn werk moeten doen, helaas is de zuigkracht vele malen minder dan de andere Bosch modellen (oudere types) die een zwaardere motor hadden. Ook al hadden die modellen een lagere rating, dan nog waren die beter. Dus voor een hoop geld, krijg je een best zwaar en lomp model stofzuiger die niet goed stofzuigt. Ik zou zelf of een ouder type met 1200W of hoger motor kopen van Bosch of totaal iets anders kopen. Ik voel me redelijk bedrogen met de informatie van deze website. Geen aanrader inc. de afhandeling m.b.t. de klacht.
"

Jesa H
Berichten: 170
Lid geworden op: 22 nov 2017 10:35

Re: Bosch "service"

Ongelezen bericht door Jesa H »

Relexer schreef:1e antwoord van Bosch:
"Bedankt voor uw bericht. Wij vinden het vervelend dat u problemen ondervindt met uw stofzuiger.

U geeft aan een energiezuinige stofzuiger gekocht te hebben met een maximaal vermogen van 750W. Uw apparaat is energiezuiniger dan uw vorige apparaat of de door u aangegeven BGL35MOV20.

Hierdoor zal hij er langer over doen, maar met uiteindelijk hetzelfde resultaat - alleen dan door minder energie te verbruiken. U kunt het vergelijken met rennen en lopen. Indien u loopt naar de andere kant van de straat verbruikt u minder energie, dan wanneer u naar de andere kant rent. Uiteraard heeft een stofzuiger met 1200W meer zuigkracht dan één van 750W, maar dit wil niet zeggen dat dit niet afdoende is.

Mocht u daarnaast niet tevreden zijn met uw product wil ik u graag doorverwijzen naar de verkopende partij. Immers, u hebt met de fabrikant geen koopovereenkomst gesloten. Wij hebben daardoor als fabrikant niet de wettelijke plichten, zoals de verkoper die wel heeft. Daarom kunnen wij als fabrikant zelf voorwaarden stellen aan de extra garantie ten opzichte van de rechten zoals u die volgens de wet al heeft.

Ik hoop u hierbij van voldoende informatie te hebben voorzien. "
Bosch heeft gelijk. Je moet naar de verkoper.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bosch "service"

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Relexer schreef:Met andere woorden: Bosch NL geeft geen support, doet niks met een reparatieverzoek, klachtafhandeling en slechte reviews mogen niet.
Wat snapt u niet aan de melding dat u niets met Bosch te maken heeft? Er staat wel Bosch op de stofzuiger, maar u heeft deze daar niet gekocht. U moet bij de verkoper zijn. Deze geeft de garantie, niet Bosch. U hebt een overeenkomst met de verkoper en met niemand anders.

Gesloten