LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Deugdelijk of ondeugdelijk?

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Deugdelijk of ondeugdelijk?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Fleur71 schreef:De RC auto is niet de duurste; dat weten we.
Dat is niet van belang. Waar het om gaat is dat deze auto van model X en type Y niet veel goedkoper is dan een andere auto van model X en type Y. Dat beïnvloed namelijk de verwachtingen. Voor een a twee duizend euro heb je een deugdelijke auto waar je de weg mee op kan. Voor een fractie daarvan heb je een klusauto, waar je eerst aan moet klussen voordat er de weg mee opkan.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Deugdelijk of ondeugdelijk?

Ongelezen bericht door JvandeW »

alfatrion schreef:
Fleur71 schreef:De RC auto is niet de duurste; dat weten we.
Dat is niet van belang. Waar het om gaat is dat deze auto van model X en type Y niet veel goedkoper is dan een andere auto van model X en type Y. Dat beïnvloed namelijk de verwachtingen. Voor een a twee duizend euro heb je een deugdelijke auto waar je de weg mee op kan. Voor een fractie daarvan heb je een klusauto, waar je eerst aan moet klussen voordat er de weg mee opkan.
Het gaat om een radiografisch bestuurde auto. Zo'n ding:

Afbeelding

Dat is dan ook heel iets anders dan een auto en kan daarmee in de verwachtingen niet vergeleken worden.

alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Deugdelijk of ondeugdelijk?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dezelfde principes zijn van toepassing, alleen de bedragen zijn anders. Honderd euro lijkt mij een normale prijs voor zo iets.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Deugdelijk of ondeugdelijk?

Ongelezen bericht door Revoked »

alfatrion schreef:Dezelfde principes zijn van toepassing, alleen de bedragen zijn anders. Honderd euro lijkt mij een normale prijs voor zo iets.
Dan Google maar eens. Honderd euro is niks. Maar garantie heeft daar niets mee van doen. Verkoper is zeer fout bezig, en dat weet hij ook.
Mijn oudste zoon vliegt met FPV quadcopters en zelfs daar zit garantie op de rotorbladen. Die dingen overleven overigens opvallend veel....

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Deugdelijk of ondeugdelijk?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Voor zoiets wel, maar dat is speelgoed. Ik krijg de indruk dat TS (ook) met rc-auto's uit het hogere segment rijdt. Zoek maar eens op modelauto en racen, dan kom je heel andere auto's tegen, met verbrandingsmotoren op waterstof of nitrox, met een heel ander prijskaartje.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Deugdelijk of ondeugdelijk?

Ongelezen bericht door renewouters »

stofzuigertje schreef:Zo duur en slecht?

De bij Action gekochte RC heeft inmiddels al 8 jaren lang bierflesjes in slalom wedstrijden in diverse Horeca overleeft.
Ik gebruik deze om te laten zien of je nog kunt rijden of Taxi moet bellen!

Maar een slalom tussen 24 flesjes en soms stoel en biljard poten heeft deze van €14,95 wel overleeft.
Alleen nu nieuwe accu erin dus goedkoop = beter en op elke elektronica zit 2 jaren garantie die ik niet nodig had!

Plaatwerk of krassen uitsluiten lijkt me redelijk maar de bodem waar het belangrijkste op zit moet het wel redelijk overleven!
Mijn RC auto is nog redelijk goed, alleen de afstandbediening is met Tape hersteld...
Sorry, maar je moet gewoon niet rijden als je gedronken hebt. Als je, ondanks de RC auto test, in een auto stapt ben je een potentiële moordenaar.

alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Deugdelijk of ondeugdelijk?

Ongelezen bericht door alfatrion »

renewouters schreef:Sorry, maar je moet gewoon niet rijden als je gedronken hebt. Als je, ondanks de RC auto test, in een auto stapt ben je een potentiële moordenaar.
TS spreekt jargon. Dit is dus waarom TS de term "RC" auto had moeten duiden. Als jet het hebt over auto en rijden op de weg dan gaat iedereen, die niet weet wat een "RC auto" is, er van uit dat het hier gaat om een auto met een zeker gewicht. Het gaat om een radiografische speelgoedauto.

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Deugdelijk of ondeugdelijk?

Ongelezen bericht door juliomariner »

alfatrion schreef: TS spreekt jargon. Dit is dus waarom TS de term "RC" auto had moeten duiden. Als jet het hebt over auto en rijden op de weg dan gaat iedereen, die niet weet wat een "RC auto" is, er van uit dat het hier gaat om een auto met een zeker gewicht. Het gaat om een radiografische speelgoedauto.
Dat weet de stofzuigert heel goed want hij heeft het om een slalomrace om bierflesjes heen.

Nijogeth
Berichten: 9923
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Deugdelijk of ondeugdelijk?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

juliomariner schreef:
alfatrion schreef: TS spreekt jargon. Dit is dus waarom TS de term "RC" auto had moeten duiden. Als jet het hebt over auto en rijden op de weg dan gaat iedereen, die niet weet wat een "RC auto" is, er van uit dat het hier gaat om een auto met een zeker gewicht. Het gaat om een radiografische speelgoedauto.
Dat weet de stofzuigert heel goed want hij heeft het om een slalomrace om bierflesjes heen.
En als je nooit met zo'n ding hebt gespeeld, dan mag je bij Stofzuiger zelfs nuchter al niet meer in de auto stappen.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Deugdelijk of ondeugdelijk?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik heb nog nooit een rc-auto gehad, maar ik weet wel wat het is. Rc is een tamelijk gebruikelijke afkorting voor remote control, in tal van toepassingen. Dat neemt niet weg dat TS het voor de duidelijkheid had behoren te verklaren. (Ik hoop dat zij weet wat een TS is :wink:.)
Nog een suggestie: Laten we het niet meer hebben over die slalom-onzin van stofzuigertje en een beetje on topic blijven.

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Deugdelijk of ondeugdelijk?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ok ontopic. Het is natuurlijk te zot voor woorden om als bedrijf te denken op deze manier onder de wettelijke garantie uit te komen

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Deugdelijk of ondeugdelijk?

Ongelezen bericht door crazyme »

juliomariner schreef:Ok ontopic. Het is natuurlijk te zot voor woorden om als bedrijf te denken op deze manier onder de wettelijke garantie uit te komen
De verkoper zal de laatste tijd misschien iets teveel gecraste auto’s terug hebben ontvangen waarvan de schade als garantie wordt geclaimd. Dit is de minder professionele manier om daarmee te dealen.

Ik zou er verder geen aandacht aan besteden, of anders terugsturen wanneer je zenuwachtig wordt van dat briefje.

Speedy123
Berichten: 1058
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Deugdelijk of ondeugdelijk?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Fleur71 schreef:Gekocht:
RC Auto, waarde 100,-
Verkoper stuurt een word-kladje mee, 'let op' : product kan direct kapot gaan.
Er is geen enkele sprake van garantie, geen eerste kosteloze reparatie of vervanging .
Het zou hiermee dus kunnen voorkomen dat wanneer je het vijf minuten hebt en het stuk gaat, direct
moet bijbetalen aan het product.
(Dan zou je de koopovereenkomst mogen ontbinden volgens het consumentenrecht maar dat is niet
waar, zegt de verkopende partij, want je hebt het dan al gebruikt en kan sporen hiervan bevatten).

Wat ik me afvraag, is dat wanneer je iets verkoopt en direct na aankoop een kladje meestuurt
dat iets meteen stuk kan gaan er dan wel sprake kan zijn van een deugdelijk of goed product?
De wet schrijft voor dat een product goed/deugdelijk moet zijn wat onder andere inhoudt dat:
dat wat de verkoper zegt, in feite moet aantonen dat een product goed dan wel deugdelijk/goed is.
Maar als je in je kladje alleen spreekt van (meteen) stuk gaan en je creëert daar een juist opbouwend
verhaal toe bij-wat dus louter uit negativiteit bestaat (risico's, 'gevaren' , geen garanties, kosten aan reparaties) -
hoe kun je dan een product "goed/deugdelijk" noemen?

Ook zou je er met een deugdelijk/goed product van uit moet kunnen gaan dat je het tenminste
voor bepaalde tijd moet kunnen gebruiken.
Binnen vijf minuten stuk gaan valt hier dus ook onder, aldus de verkoper.
Over prijs-kwaliteit verhoudingen gesproken...

Hiermee zou het dus wettelijk toegestaan zijn voor de verkoper zich aan alle garantievoorwaarden te
'onttrekken', meteen kosten in rekening te brengen en een consument dus eigenlijk rechteloos te stellen.
Verkoper is namelijk op geen enkele wijze aansprakelijk of verantwoordelijk voor hetgeen hij verkoopt.
En áls het stuk gaat, is daar zonder bewijs reeds vastgesteld door de verkoper, dat het om
abnormaal, buitenproportioneel en ondeskundig gebruik van het product gaat.

Kortom: verkoper staat in zijn recht, consument is redelijk rechteloos na aankoop en moet het product
houden.

Iemand hier ervaring mee?
Gewoon meteen terugsturen en koop ontbinden. Met een dergelijk bedrijf wilt u toch geen zaken doen?

Gesloten