LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe stoelen beschadigen pvc-vloer

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Mefp
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jun 2018 09:51

Nieuwe stoelen beschadigen pvc-vloer

Ongelezen bericht door Mefp »

Vraag aan forum: heeft iemand ervaring?

In april 2017 kocht ik 4 nieuwe eetkamerstoelen.
Binnen ‘n half jaar ontdekte ik dat er vilten dopjes onder de poten zaten die sleets raakte en m’n nieuwe pvc vloer mogelijk konden beschadigden.

Na contact met leverancier werden mn stoelpoten -na heftige discussie- van nieuwe viltjes voorzien.

Hoewel ik aangaf dat dit probleem zich zou blijven herhalen met deze -tijdelijke- oplossing kwam ik toen niet verder.

Nu we ongeveer weer een half jaar verder zijn, herhaling van het probleem.

Op m’n aandringen dat dit probleem efficiënter opgelost dient te worden door de leverancier, krijg ik het volgende antwoord door medewerkster/klacht behandelaar;
zij vertelt mij dat ik de stoelen niet mocht schuiven maar deze moest worden opgetild bij het plaatsnemen en/of opstaan. Bij aankoop zou men mij hierover hebben ingelicht.

Deze bewering van haar doet de werkelijkheid geweld aan.

NIETS is mij meegedeeld over de stoelen die ik zou moeten optillen bij het plaatsnemen en/of opstaan van de stoel.

Uiteraard zou ik dan absoluut niet gekozen hebben voor dit type stoel!

Mijn vraag; in hoeverre kan ik verhaal halen bij de leverancier? Het probleem zal zich blijvend herhalen!

Kan iemand mij adviseren? BVD.

NeoDutchio
Berichten: 12300
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Nieuwe stoelen beschadigen pvc-vloer

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Alles wat schuift kan krassen veroorzaken. Om die reden zal je dus al nooit met stoelen met schuiven. Daarbij is het ook maar de vraag of de stoelpoten de kracht aankunnen om, met gewicht erop, over een vloer te schuiven.
Dus of het wel of niet verteld is bij de aanschaf, het is algemeen bekend dat schuiven met meubels beschadigingen kan geven. Dat de viltjes slijten betekend dat er behoorlijke krachten gebruikt worden die niet normaal zijn. Vilt is bedoeld om de vloer niet te beschadigen als u op de stoel gaat zitten, het is geen glijmiddel.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuwe stoelen beschadigen pvc-vloer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb ook een pvc vloer en viltjes onder de meeste meubels. Uiteraard schuif ik die ook, te zwaar voor mij om te tillen, maar dat levert geen beschadigingen op. Hebt u zo’n slechte kwaliteit vloer dan?

stofzuigertje

Re: Nieuwe stoelen beschadigen pvc-vloer

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De meeste hebben laminaat, plavuizen of tapijt, en vinyl is te zacht.
De plakkers gaan vaker los, de spijkers met vilt in juiste maat, iets duurder gaan langer mee.

Zelf koos ik voor metalen kapjes die je eronder sla met hamer, schuift makkelijker en zelfs als je er op zit.
Dit is voor laminaat en plavuizen goed, bij vinyl is de dikte/ hoe zacht belangrijk of je met persoon of alleen stoel mag schuiven!

Dus glad metaal, te koop in elke bouwmarkt en die met die spijker er voorzichtig in slaan, anders gaan ze krom en heb je tekort aan doosje!
U heeft stoelen en vloer los gekocht en verkoper hoeft niet voor elke vloer een oplossing te leveren.
De IKEA stoelen van mijn zoon waren kaal hout... en daar zitten nu dus metalen doppen onder, ronde onder vierkante poten maar dat kan niet anders helaas...

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Nieuwe stoelen beschadigen pvc-vloer

Ongelezen bericht door crazyme »

Wanneer viltjes snel slijten komt dat omdat er veel wrijving ontstaat tussen vloer en stoel. Wanneer u op de stoel zit en naar achteren schuift is het belangrijk om de stoel te ontlasten. Ook is het belangrijk dat de vloer goed schoon is. Vuil kan ook negatief werken op de slijtvastheid.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Nieuwe stoelen beschadigen pvc-vloer

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat al naar voren komt, iedere stoel zal, op termijn, gaan krassen. Ook als je er viltjes onder doet. Hoe snel de viltjes sleets raken hangt onder meer af van hoeveel stof en zand er mee naar binnen komt en hoeveel andere viezigheid er wordt gemorst. En natuurlijk ook van de kracht op de viltjes en hoe vaak er wordt geschoven.

Het probleem zit hier dus niet in de stoelen. Dit zal namelijk net iedere stoel, goedkoop of duur, gaan gebeuren. Hoe snel en hoe zichtbaar hangt eerder van de vloer af dan van de stoel. Zowel van de kwaliteit als van de kleur of het motief van de vloer.

Bram Bonnewel
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 jan 2006 19:28
Locatie: Sluis

Re: Nieuwe stoelen beschadigen pvc-vloer

Ongelezen bericht door Bram Bonnewel »

Voor nog geen 2 euro heeft u bij de action een heel pak met viltjes..

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Nieuwe stoelen beschadigen pvc-vloer

Ongelezen bericht door hänschen klein »

U kunt ook bij de producent van het vloermateriaal gaan klagen ... 'dat het niet tegen stoelenschuiven bestendig is'.

Mijn oplossing: zoek een paar goede viltjes, koop die in een dozijn of kijk eens rond op de meegelinkte site:

https://www.vloerglijders.nl/

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Nieuwe stoelen beschadigen pvc-vloer

Ongelezen bericht door Sira »


gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Nieuwe stoelen beschadigen pvc-vloer

Ongelezen bericht door gosewijn »

Eetkamerstoelen hoor je niet te schuiven maar til je op om te verzetten. Nooit geen viltjes kopen die in een nylon huis zijn geplaatst en die met een spijker moet vastzetten ,een keer stoten en het viltje is er uit en maakt of de spijker of de nylon krassen.

In de handel is een goede vilt te koop ca 9 x 12 cm plakkend en ca 4 mm dik . wel 1 keer in de 3 maanden even met een harde borstel schoonmaken .

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuwe stoelen beschadigen pvc-vloer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat voorzichtig omgaan, valt reuze mee. Ik heb ook pvc, nou ongeveer een jaar en ik schuif alles. Onder de stoelen zitten wel heel oude viltjes, maar nog nergens een kras te zien.

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nieuwe stoelen beschadigen pvc-vloer

Ongelezen bericht door Moneyman »

snuffel1 schreef:@gosewijn, Hanschen klein heeft enigszins wel een punt want van PVC vloeren is bekend dat er zorgvuldig mee omgegaan dient te worden.
... zodat het dus juist geen nut heeft om bij de vloerleverancier te gaan klagen.

stofzuigertje

Re: Nieuwe stoelen beschadigen pvc-vloer

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Het dikke en zachte PVC is na enige tijd zitten een deukje en is schuiven zeer lastig.

Maar het dunne PVC is het nauwelijks ingedeukt en die gaan langer mee.

En nu bleek er ook dik PVC te zijn met harde toplaag dus welke PVC je koopt, en welke maat stoelpoten?
De dikke poten en beetje afgerond zijn beter dan dunne pootjes met scherpe hoeken !

Mefp
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jun 2018 09:51

Re: Nieuwe stoelen beschadigen pvc-vloer

Ongelezen bericht door Mefp »

Dank aan allen voor reacties.

Toelichting:
Het gaat om nieuwe stoelen die na enkele maanden -ca 4/5 mnd na aankoop- mn kwalitatief hoogstaande PVC vloer beschadigen. PVC uit hoogste sigment!

De stoelen worden normaal belast!
Max. lichaamsgewicht (65 tot 80 kg)

De stoelen zijn voorzien van stalen kokerprofiel poten die taps toelopen aan onderkant. Daardoor is de draagoppervlakte kleiner dan 10 eurocent en ook nog schuin waardoor de stoelpoot niet met het gehele -10 eurocent- oppervlak gelijk draagt.

Daardoor raakt op het minuscuul kleine draagpunt, het vilt eerder sleets waardoor het metaal dóór het vilt heen komt. Dus slechts de helft van de 10 eurocent opppervlakte slijt! Het overige vilt oppervlak is vrijwel onaangedaan.

Inmiddels weet ik van diverse meubel deskundigen dat het eerder normaal is dat er met een eetkamerstoel geschoven wordt dan andersom.

Het optillen van de stoel bij het plaatsnemen en/of opstaan is zéér ongebruikelijk en behoort niet tot de gebruiksvoorwaarden van stoelen in het algemeen.

Kortom, mi is dat bij constructie van de gekozen stoelpoot van mijn stoelen, door de fabrikant, gekozen is voor een ontzettend foute stoelpoot doordat deze a taps toeloopt (werkelijke draagvlak kleiner dan 10 eurocent en b door het afgeschuinde rakende draagvlak ten opzichte van de vloer-minder dan de helft van 10 eurocent)

Kortom mijn leverancier zou mi verhaal moeten halen bij de fabrikant i.p.v. mij met periodieke kosten te belasten.

Het is toch van de zotte dat je bij aanschaf van nieuwe stoelen er meteen een kapitaal bij moet rekenen voor het vervangen van de viltdoppen a 15,00 tot 20,00 per keer (is elke 5/6 maanden)

Nogmaals dank aan allen en wellicht was ik bij mn eerdere uitleg niet duidelijk genoeg. Zal verder onderzoeken hoe ik m’n verhaal kan halen.

Inmiddels is mij ook een fabrikant aanbevolen die wellicht geschikte doppen heeft. Blijft -wat mij betreft- dat ik niet zélf maar de leverancier van de stoelen daarvoor zn verantwoording dient te nemen!

Fijne dag aan iedereen. Grtz Mefp

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Nieuwe stoelen beschadigen pvc-vloer

Ongelezen bericht door hänschen klein »

@Mefp ...

Waarom zijn er zoveel verschillende stoelontwerpen op de markt?

Omdat iedere gebruiker/consument een eigen smaak heeft. Design met spitstoelopende pootjes heeft voor de één nèt dàt, wat het verschil uitmaakt en een ander wil juist stevige (keukenstoel-)poten. U heeft dus zèlf gekozen voor deze spits-toelopende smalle pootjes, die de druk op een minimaal plekje uitoefenen op de ondergrond. Voor de fabrikant is nu ook de oppervlakte voor het aanbrengen van slechts een klein rond viltje minimaal en m.i. niet te voorkomen, maar ook niet verwijtbaar.

Oplossingen voor het breder maken van het drukpunt zijn op dit topic al eerder aangedragen en natuurlijk heeft iedere oplossing dan ook invloed op het design. Mooi is echter niet altijd ook pràktisch, maar uiteindelijk heeft u hier zèlf voor gekozen ... met de consequenties die niet vermijdbaar zijn.

Naast de tips over het breder maken van de pootuiteinden, kunt u nog in overweging nemen om een vloerkleed of transparante folie te gebruiken, zoals aanbevolen word bij bureaustoelen met rolletjes.

Mefp
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jun 2018 09:51

Re: Nieuwe stoelen beschadigen pvc-vloer

Ongelezen bericht door Mefp »

Dank voor uw visie.

Bij de aankoop van de stoel koos ik vooral voor het ‘zit’ comfor. Daarbij niet eens op de poten gelet.

Ben van mening dat verkoper -deskundige- had dienen wijzen op de consequenties voor mij als leek.

Inmiddels -zoals aangegeven- heb ik ‘n bedrijf gevonden dat geschikte doppen kan leveren -in de hoek die ik nodig heb voor deze specifieke knik- voor deze stoelpoot.

Mijn inziens zou dit toch écht de taak van de leverancier moeten zijn.

Hij verkoopt mij nu ‘n product waar ik tot in lengte van jaren kosten aan blijf houden door de wijze van levering zonder mij daarvan in kennis te stellen.

Dank voor Uw aangedragen ideeën, deze zijn echter niet fraai. Hoewel smaken verschillen. Maar nogmaals dank. Grtz en fijne dag. Mefp

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Nieuwe stoelen beschadigen pvc-vloer

Ongelezen bericht door hänschen klein »

@Mefp ...

Bedankt voor uw reactie. Ik denk, dat het probleem in de verwachtingen zit, die je al stelt bij een aankoop.

Bij interieur-vàkzaken zou ik ervan uitgaan, dat dit al bij de aankoop aangesproken en ook opgelost zal worden.

Daarnaast zou het eerder een vorm van coulance zijn, wanneer de middelmoot-meubelzaak op uw opmerkingen zal ingaan, maar daar zijn geen rechten aan verbonden. De kans voor klantbinding ligt hier juist in tips geven voor een optimaal gebruik.

De service bij (on-line) ketens zal dit doorgaans ònder het gemiddelde liggen om de daar verwachte lagere aankoopprijs te kunnen waarmaken.

Ik wens u in ieder geval véél plezier met uw (gecorrigeerde) stoelen ... en misschien stuur u deze topic tòch eens dóór naar deze leverancier?

Lieke ehv
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 apr 2019 07:40

Re: Nieuwe stoelen beschadigen pvc-vloer

Ongelezen bericht door Lieke ehv »

Hoi mefp,
Hoewel je het type stoelen niet hebt vermeld, heb ik het vermoeden dat ik dezelfde stoel heb... en ook hetzelfde probleem!! De omg stoel van zuiver?
Wat een drama met de slijtage van de speciale dure viltconnectors die om de paar maanden alweer krassen geven... inderdaad een slimme continue inkomstenbron van de fabrikant..

Kun je delen welke oplossing je nu hebt gevonden??? Ik zocht online al naar extra brede vilt ondersteuners voor de stoelen, maar vind alleen de officiële Zuiver oplossing.
Dank je wel!

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Nieuwe stoelen beschadigen pvc-vloer

Ongelezen bericht door Costnix »

Elke bouwmarkten verkoopt viltjes voor onder de stoelpoten.
Zelf gebruik ik het restant van een vilten tapijt. Deze kan ik op elke maat knippen, doet ik nodig heb. Zulke restanten tapijt zijn bij tapijtwinkels, DHZ zaken, meubelstoffeerders en op de markt te koop

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Nieuwe stoelen beschadigen pvc-vloer

Ongelezen bericht door gosewijn »

meubelstoffeerders ???? :D

Gesloten