LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sparta komt garantieverplichtingen niet na !

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Annachristina
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:59

Sparta komt garantieverplichtingen niet na !

Ongelezen bericht door Annachristina »

Hallo Radar ,
wij hebben in 2016 twee E-bikes gekocht van het merk Sparta F8 ( nieuwprijs 2136,00 euro per stuk ) na 1,5 jaar stelde wij vast dat de fiets van mijn vrouw bij lange de km haalde ( met grootste accu 522 watt ) wat in boekje belooft was , in stand 4 van 5 zou er minimaal 58 km en tot 86 km halen met een acculading ! Ofschoon mijn fiets wel doet aan het aantal km , haalt de fiets van mijn vrouw bij zeer warm weer 48 km en bij koud weer 40 km , dat betekend dat de accu niet goed is !

Dit heb ik voor 3 maanden bij de fietshandelaar gemeld en de heeft de accu naar Sparta met het al verwachte antwoord "de accu is goed - ", dus ze willen geen nieuwe accu leveren alleen als ik 350,00euro zou toebetalen , dat is toch absuurd dat in de garantietijd de accu niet goed is en ze niet thuis zijn geven als er wat met is !

Heeft er iemand een advies hoe ik dit moet aapakken moet met Sparta Nederland en Fietshandelaar ??

Groet,
Theo Koers
.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Sparta komt garantieverplichtingen niet na !

Ongelezen bericht door mahadma »

Annachristina schreef:Hallo Radar ,
wij hebben in 2016 twee E-bikes gekocht van het merk Sparta F8 ( nieuwprijs 2136,00 euro per stuk ) na 1,5 jaar stelde wij vast dat de fiets van mijn vrouw bij lange de km haalde ( met grootste accu 522 watt ) wat in boekje belooft was , in stand 4 van 5 zou er minimaal 58 km en tot 86 km halen met een acculading ! Ofschoon mijn fiets wel doet aan het aantal km , haalt de fiets van mijn vrouw bij zeer warm weer 48 km en bij koud weer 40 km , dat betekend dat de accu niet goed is !

Dit heb ik voor 3 maanden bij de fietshandelaar gemeld en de heeft de accu naar Sparta met het al verwachte antwoord "de accu is goed - ", dus ze willen geen nieuwe accu leveren alleen als ik 350,00euro zou toebetalen , dat is toch absuurd dat in de garantietijd de accu niet goed is en ze niet thuis zijn geven als er wat met is !

Heeft er iemand een advies hoe ik dit moet aapakken moet met Sparta Nederland en Fietshandelaar ??

Groet,
Theo Koers
.
U stelt dat de accu niet deugd. Dat is na de 6 maanden, dus dat zult U moeten bewijzen. Probeer eens van fiets te ruilen, U die van uw vrouw en uw vrouw die van U. Het zou zo maar kunnen dat het bereik dan anders is door de andere berijder. Mogelijkheden zijn de rij instellingen, de hoeveelheid heuvels (in het vlakke NL haalt u meer km's als in het heuvelachtige Limburg met soms wel hellingen van 10%), en de mogelijk verschillende gewichten tussen u beiden. U moet overigens ALTIJD eerst naar de verkoper.

Annachristina
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:59

Re: Sparta komt garantieverplichtingen niet na !

Ongelezen bericht door Annachristina »

Hallo , wij hebben de accu al geruild met mijn fiets en het blijft bij het zelfde probleem , dus het ligt aan de accu . De fiets van mijn vrouw heeft ook al drie weken bij de verkoper gestaan voor onderzoek met het resultaat dat het accu ligt en Sparta dit alleen kan oplossen !

Groet,

Theo Koers.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Sparta komt garantieverplichtingen niet na !

Ongelezen bericht door scontra »

Annachristina schreef:Hallo Radar ,
wij hebben in 2016 twee E-bikes gekocht , na 1,5 jaar stelde wij vast dat de fiets van mijn vrouw bij lange de km haalde ( met grootste accu 522 watt ) wat in boekje belooft was , in stand 4 van 5 zou er minimaal 58 km en tot 86 km halen met een acculading ! Ofschoon mijn fiets wel doet aan het aantal km , haalt de fiets van mijn vrouw bij zeer warm weer 48 km en bij koud weer 40 km , dat betekend dat de accu niet goed is !
.
U gaat uit van exact dezelfde rij omstandigheden, ook als u dezelfde rit rijdt.
Maar er zitten wel degelijk verschillen in het gebruik, zoals o.a. : in welke versnelling wordt er gereden, wanneer wordt er wel en niet geschakeld en in welke ondersteuningsstand, in welke versnelling en ondersteuningsstand wordt er vanuit stilstand weggereden, wat is het gewichtsverschil tussen de beide berijders, zijn de accu's even vol geladen bij vertrek.
Dit zijn allemaal zaken die sterk van invloed zijn op het te behalen aantal kilometers met een accu lading.
U mag/kan deze vergelijking niet één op één maken, van verschillen zal altijd sprake zijn en blijven.
En wat de "belofte" in de boekjes betreft, daar kunt u niet zo veel warde aan hechting als aan de "belofte" in het boekje over het brandstofverbruik van uw auto. Geen dus !!

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Sparta komt garantieverplichtingen niet na !

Ongelezen bericht door mahadma »

Volgens de Sparta site heeft u 2 jaar garantie op de accu. U heeft de fietsen in 2016 gekocht, dus u kunt net nog in maar evengoed net uit de garantie zijn nu. U moet in elk geval (volgens de site) naar uw dealer. U zult dus als de verkoper zegt dat het aan de accu ligt en dat het met Sparta moet worden opgelost, dan zal de verkoper dit voor u moeten doen.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Sparta komt garantieverplichtingen niet na !

Ongelezen bericht door mahadma »

scontra schreef:
Annachristina schreef:Hallo Radar ,
wij hebben in 2016 twee E-bikes gekocht , na 1,5 jaar stelde wij vast dat de fiets van mijn vrouw bij lange de km haalde ( met grootste accu 522 watt ) wat in boekje belooft was , in stand 4 van 5 zou er minimaal 58 km en tot 86 km halen met een acculading ! Ofschoon mijn fiets wel doet aan het aantal km , haalt de fiets van mijn vrouw bij zeer warm weer 48 km en bij koud weer 40 km , dat betekend dat de accu niet goed is !
.
U gaat uit van exact dezelfde rij omstandigheden, ook als u dezelfde rit rijdt.
Maar er zitten wel degelijk verschillen in het gebruik, zoals o.a. : in welke versnelling wordt er gereden, wanneer wordt er wel en niet geschakeld en in welke ondersteuningsstand, in welke versnelling en ondersteuningsstand wordt er vanuit stilstand weggereden, wat is het gewichtsverschil tussen de beide berijders, zijn de accu's even vol geladen bij vertrek.
Dit zijn allemaal zaken die sterk van invloed zijn op het te behalen aantal kilometers met een accu lading.
U mag/kan deze vergelijking niet één op één maken, van verschillen zal altijd sprake zijn en blijven.
En wat de "belofte" in de boekjes betreft, daar kunt u niet zo veel warde aan hechting als aan de "belofte" in het boekje over het brandstofverbruik van uw auto. Geen dus !!
Inderdaad, de ideale testomstandigheden in het laboratorium.

HADES2001
Berichten: 539
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Sparta komt garantieverplichtingen niet na !

Ongelezen bericht door HADES2001 »

Van de site van sparta
"Garantie
De fietsen van Sparta worden uitvoerig getest en voldoen aan strenge kwaliteitseisen. Sparta geeft maar liefst 10 jaar garantie op een stalen of aluminium frame, 10 jaar garantie op de voorvork (2 jaar op verende voorvork) en 2 jaar op overige onderdelen voor zover deze niet aan normale slijtage onderhevig zijn. Verder krijg je 2 jaar garantie op het elektrisch aandrijfsysteem en op de batterijpakketten."
Dat de sommige accu's na 1,5 jaar minder presteren zoals ze op aanschafdatum deden is redelijk normaal en valt ook onder normale slijtage.
Mocht de accu volledig defect zijn dan valt deze te claimen voor garantie.

Annachristina
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:59

Re: Sparta komt garantieverplichtingen niet na !

Ongelezen bericht door Annachristina »

dat de accu met de tijd ( na jaren ) minder presteert weet ik ook , maar niet veel minder ! Als nieuw moet de accu 86 km ( maximum ) in de zelfde stand 4 van 5 halen , en niet zoals in voorjaar 40 km ! Dit is geen reclame voor de Sparta , zo kinderachtig de doen !!

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Sparta komt garantieverplichtingen niet na !

Ongelezen bericht door mahadma »

Wanneer heeft u precies de fietsen gekocht? En hoeveel Km mee gereden?

Annachristina
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:59

Re: Sparta komt garantieverplichtingen niet na !

Ongelezen bericht door Annachristina »

Wij hadden in de winter 2018 alvast gesteld dat de accu niet het aantal km haalde als onze andere fiets met een km stand van ongeveer 8000 km , dat hebben wij de verkoper gemeld en kregen het antwoord dat wordt straks wel beter als het warmer wordt ,daarom hebben wij gewacht tot het voorjaar en samen in de gelijke stand en versnelling gefietst in een test van 4 dagen met het resultaat 20 km minder per acculading !
Daarna heeft de verkoper de fiets 3 weken gehad voor onderzoek op stroomverlies maar niets gevonden ,daar was de fiets 1,5 jaar oud !

Gesloten