LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coating zonnebril Hans Anders laat los

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coating zonnebril Hans Anders laat los

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Maar Dasty is inderdaad een eigen merk van Wibra. Als Dasty wordt een uitgebreid scala van schoonmaak en wasproducten verkocht. Dus alleen het woord Dasty is geen productspecificatie. Dasty wordt bij diverse fabrikanten in opdracht gemaakt. Je zult nergens een fabriek vinden die Dasty heet.

Lady1234
Berichten: 27072
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coating zonnebril Hans Anders laat los

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, eerst hadden ze alleen Dasty ontvetter, geel, nu met de aanduiding :classic.

Nu allerlei, compleet overbodige, afsplitsingen ervan.

Die gele is al gewoon goed voor alles.

Veldt01
Berichten: 989
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Coating zonnebril Hans Anders laat los

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Hier wil ik nog wel wat over kwijt. In een ver verleden heb ik ook een chemische studie gevolgd en kan van sommige termen nog wel eens iets terughalen. Als ik op internet kijk zie ik een LD50 waarde voor dit middel. De LD50 waarde betekent de hoeveelheid die van deze stof nodig is om bij 50% van de testgevallen dodelijk te zijn. Die is voor deze stof bij proeven met ratten gesteld op 4,4 g / kg lichaamsgewicht. Ik weeg bijna 100 kilo, naar boven afgerond 100 betekent dit dat ik dus bijna een halve kilo van dat spul moet opdrinken/inslikken om het dodelijk te laten zijn. Ter vergelijking, de LD50 waarde van gewoon keukenzout is 4 g / kg. Oftewel, bij orale inname is limoneen dus even dodelijk als gewoon zout.
Mooie som echter dan had je wellicht ook nog onthouden wat het effect van bepaalde stofcombinaties is en kun je ook nog uitleggen wat de stof Di-ethanolamine doet in combinatie met limoneen. Di-ethanolamine is een oppervlakte versterker waardoor je de door jou berekende effect al met extreem veel minder kunt bereiken.
Mij is een geval bekend op autolak waarbij onverdunde dasty na ca. 10 minuten onherstelbare lakschade opleverde (de ruiten werder er in dat geval wel mooi schoon van), dat zou eigenlijk voldoende signaal moeten zijn om er in ieder geval heel voorzichtig mee te zijn.

Erthanax
Berichten: 9665
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coating zonnebril Hans Anders laat los

Ongelezen bericht door Erthanax »

Van de waarschuwingen in een veiligheidsblad van ethanol wordt je ook niet vrolijk. Van een paar glazen á 12% juist wel.

Lady1234
Berichten: 27072
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coating zonnebril Hans Anders laat los

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Sommige mensen hebben juist een kwade dronk.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Coating zonnebril Hans Anders laat los

Ongelezen bericht door berndv »

Veldt01 schreef:
20 jun 2019 12:13
kun je ook nog uitleggen wat de stof Di-ethanolamine doet in combinatie met limoneen.
Wat de stoffen in combinatie met elkaar doen kan ik wel uitleggen, limoneen is slecht oplosbaar in water, vandaar dat er een emulgator gebruikt wordt, één van de mogelijke emulgatoren is DEA oftewel di-ethanolamine. Naast een schoonmaakmiddelen ook een veelgebruikte combinatie in bijvoorbeeld zeep.
Veldt01 schreef:
20 jun 2019 12:13
Di-ethanolamine is een oppervlakte versterker waardoor je de door jou berekende effect al met extreem veel minder kunt bereiken.
Is dat zo? Mijn scholing was op chemisch gebied, niet op het gebied van biologie of biochemie, misschien dat daar de term "oppervlakte versterker" vandaan komt, want ik kende hem nog niet (en google overigens ook niet). Misschien bedoelde je een oppervlakte actieve stof? In hoeverre de wisselwerking tussen DEA en limogeen een hogere toxiciteit veroorzaakt weet ik niet, het enige wat ik weet is dat beide stoffen juist samen gebruikt worden in uiteenlopende producten, niet om de werking te versterken, maar om egale oplossing te krijgen. Volgens jouw stelling zou dus shampoo giftiger zijn dan puur limogeen, aangezien het in shampoo samen met DEA gebruikt wordt. :?

Maar het zou kunnen natuurlijk. Ik heb al 15 jaar niet meer in de chemie gewerkt, dus ik houd mijn kennis op dat gebied ook niet echt actief meer bij ofzo, maar ik weet nog wel hoe ik veiligheidslabels moet interpreteren en hoe ik die in context moet plaatsen.
Erthanax schreef:
20 jun 2019 12:18
Van de waarschuwingen in een veiligheidsblad van ethanol wordt je ook niet vrolijk.
Juist. Alles in de juiste context. Water is dodelijk in een dosering van 90 gram per kilogram lichaamsgewicht. Maar geen water drinken is ook dodelijk.

Maar we dwalen af. Van de meeste schoonmaakmiddelen zou ik adviseren om deze niet oraal in te nemen, ongeacht in welke hoeveelheid. Dat doet niets af aan de werking van het schoonmaakmiddel.

Veldt01
Berichten: 989
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Coating zonnebril Hans Anders laat los

Ongelezen bericht door Veldt01 »

We leven in een vrij land dus wil je een slok Dasty nemen.....

We begonnen met de reactie van iemand die haar bril reinigde met Dasty en gezien de ingredienten is dat gewoon verre van verstandig als deze is voorzien van een (metaalhoudende) coating (ontspiegeling).
Ben zelf ook brildrager en mijn opticiën verteld herhaald over klanten die ondanks waarschuwingen toch gebruik maken van reinigignsmiddelen dit totaal niet geschikt zijn en toch menen aanspraak te kunnen maken op garantie.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Coating zonnebril Hans Anders laat los

Ongelezen bericht door Costnix »

Diverse keren is bij mijn brillen de coating losgelaten. Allemaal door de hitte. Moet ik ze maar niet in de vollezon op een metalen tafel laten liggen.
Één keer tijdens mijn vakantie op Sicilië is de coating en glazen vernield doordat het tefra op mijn bril regende, tijdens een uitbarsting van de Etna. Dat tefra bestaat uit vulkanisch glas en komt met grote snelheid naar beneden. (Het spul is nog slechter voor de lak van je auto)

OT: Ik heb weleens aan een healing massage deelgenomen. De “behandelaar” trok haar schoenen uit.
Op mijn vraag waarom zij dat deed, was het antwoord: “Om mij te aarden, zodat alle spanningen kunnen afvloeien naar Moeder Aarde”.
ik vond het een zinnig antwoord, want als de behandeling werkt, moet zij ook die spanning kwijt.
Er was geen earthing spray voor nodig. Wel heerlijk geurende amandelolie.

Gesloten