Pagina 1 van 1

Deugdelijk/ondeugdelijk?

Geplaatst: 07 feb 2019 16:47
door Fleur71
Maart 2016 laptop aangeschaft, merk Lenovo, waarde € 649,=.

Begin mei (binnen twee maanden dus) moet ik de laptop al ter
reparatie aanbieden.
Daar waar de stroomaansluiting zit op de laptop, laat de boel los en
de aansluiting/voeding schiet zelfs naar binnen, de laptop in. Hij laadt niet meer op.

Februari 2017 wordt de laptop weer ter reparatie aangeboden; zelfde
euvel, het gapend gat is echter nu groter.
Als je het scherm opent hoor je ook duidelijk een knik waardoor
het scherm niet haaks op de laptop open kan maar naar binnen staat.

Mei 2017 wordt de laptop weer ter reparatie aangeboden.
Uitleg overbodig, ik beroep me inmiddels op het feit dat dit veel
wegheeft van een ondeugdelijk product en het onacceptabel is
dat dit steeds opnieuw blijft gebeuren. Dit is de derde keer al.
Men wijst per direct alles resoluut van de hand; het product is absoluut
deugdelijk; er mankeert verder niets aan en niets is bespreekbaar.
Deze keer echter 'móet' ik mijn wachtwoord afstaan anders kan de laptop
niet gerepareerd worden. Men kan echter totaal niet beargumenteren
waarom mijn wachtwoord ineens noodzakelijk is en ik weiger.
Dus ontvang ik mijn laptop leeg terug. Al mijn bestanden zijn dan verloren.
Eigen schuld, zegt de verkoper. Had ik mijn wachtwoord maar moeten
geven. Best apart.

December 2018: I rest my case.
Alhoewel, detail: op de behuizing, vanaf een usb aansluiting zit inmiddels
een fikse scheur welke steeds groter wordt. Deze is spontaan ontstaan.
De laptop staat zowat 24x7 op dezelfde plek. Ik meld dit eveneens.
Dus weer gaat hij terug; de door mij aangemelde reparatie is goedgekeurd.
Daar aangekomen- maar zonder mij ook maar te informeren- blijkt alles te
zijn afgekeurd. Ik weet dit dan niet; ik lees dit vanmorgen pas nadat ik na
een maand ging vragen waar mijn laptop bleef of wanneer ik een status
update kon verwachten.
Men had mij gemaild de 7e januari. Nou, dus niet. Ik kreeg een melding
de 7e van januari, dat hij in goede orde ontvangen was.
Lang verhaal kort:
Mijn probleem valt buiten de garantie, er zit maar twee jaar op hardware
en deze heb ik dan ruim overschreden.
Daarbij heeft men "geconstateerd" dat mijn apparaat ernstig was beschadigd.
Derhalve repareren ze hem niet.
Liegen kan men ook als de beste want na de laatste reparatie heeft de laptop
1 jaar en 23 maanden uitstekend gefunctioneerd, beweert dan de verkoper namelijk.
Bovenal, herhaalt men weer, is het een zeer deugdelijk product en is men niet
aan te spreken op wat dan ook.

Vervolgens moet ik per direct besluiten of ik hem doorstuur voor onderzoek
-wat forse kosten met zich mee zal brengen ongeacht de uitslag- of ik kan hem
nú nog kosteloos bij mij retour laten brengen. Anders gaat het me geld kosten.
Wat een klantenservice en wat een servicegerichtheid hier.

is hier ook maar enigszins tegen in te gaan? Ik heb eerder de hulp van een
jurist in opleiding gekregen maar de verkoper, Paradigit in dit geval, weigert
verder op zaken in te gaan. Zij zeggen dat het een zeer deugdelijk product is
en daarmee is voor hen de kous af.
Nog geen drie jaar oud en gewoon € 649,= weg zonder dat ook maar ergens
over te discussiëren valt, in principe.

Tips welkom, afzeiken mag je achterwege laten

Re: Deugdelijk/ondeugdelijk?

Geplaatst: 07 feb 2019 17:09
door NeoDutchio
In de eerste 6 maanden na aanschaf zal de verkoper moeten bewijzen dat het euvel door uw schuld is ontstaan. Op een afstand is het niet te controleren, maar het kan zijn dat de laadaansluiting in de laptop niet goed vast zat, of dat u teveel kracht hebt gezet bij het aansluiten. U zeg niet dat er betaald is, dus het lijkt er op dat het gewoon onder garantie gerepareerd is.
Alle reparaties daarna zijn na die 6 maanden gedaan. Bij u ligt dan de bewijslast dat een defect is ontstaan door een productfout en niet door gebruik.
Een scheur ontstaat natuurlijk niet vanzelf en ook een knik komt niet spontaan opzetten. In beide gevallen is externe druk nodig. Maar, nogmaals, u zal moeten aantonen dat het een productfout is en dat het bij normaal gebruik ontstaan is.

Re: Deugdelijk/ondeugdelijk?

Geplaatst: 07 feb 2019 17:30
door Fleur71
Dit is (was) mijn zesde laptop. Nooit heb ik iets dergelijks meegemaakt, niet van HP, niet van Dell, niet van Acer. Ik ga er normaal mee om maar idd: een productfout aantonen wordt dan lastig. Maar druk uitoefenen? Een scherm openen heb je - naar mijn bescheiden mening- niet echt druk voor nodig ;)

Re: Deugdelijk/ondeugdelijk?

Geplaatst: 07 feb 2019 18:24
door NeoDutchio
Fleur71 schreef:
07 feb 2019 17:30
Dit is (was) mijn zesde laptop. Nooit heb ik iets dergelijks meegemaakt, niet van HP, niet van Dell, niet van Acer. Ik ga er normaal mee om maar idd: een productfout aantonen wordt dan lastig. Maar druk uitoefenen? Een scherm openen heb je - naar mijn bescheiden mening- niet echt druk voor nodig ;)
Het ligt er aan hoe je een scherm open doet en waar je die druk legt. Het beste is om het scherm met 2 handen, aan beide kanten 1, open te doen. Sommige mensen doen het met 1 hand vanaf de zijkant waardoor het scherm niet recht open gaat. Het kost je teveel kracht aan de die zijde waardoor er storingen kunnen optreden.
Met druk bedoel ik dus meer druk of kracht dan noodzakelijk.

Re: Deugdelijk/ondeugdelijk?

Geplaatst: 07 feb 2019 18:35
door 16again
NeoDutchio schreef:
07 feb 2019 18:24
Het ligt er aan hoe je een scherm open doet en waar je die druk legt. Het beste is om het scherm met 2 handen, aan beide kanten 1, open te doen.
Dan til ik mijn Acer laptop op!

Een hand in het midden is ook OK

Re: Deugdelijk/ondeugdelijk?

Geplaatst: 08 feb 2019 18:41
door thecure
Gewoon HP kopen, altijd goed

Re: Deugdelijk/ondeugdelijk?

Geplaatst: 12 mar 2019 09:36
door alfatrion
Ik ben genegen om te oordelen dat de laptop ondeugdelijk is. Het gaat om een terugkerend probleem, dat weliswaar na de eerste reparatie maanden is weggebleven.

Re: Deugdelijk/ondeugdelijk?

Geplaatst: 12 mar 2019 12:54
door chrisd1
alfatrion schreef:
12 mar 2019 09:36
...genegen..
...geneigd..., alfa; verder eens.