Misleidende informatie retourzending bol.com

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
alfatrion
Berichten: 15672
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door alfatrion » 06 nov 2019 13:39

Matrassen zijn nu net geen hygiënische artikelen. ;) Het gaat hier gewoon om een marktvraag.

In het algemeen geldt wel dat de verkoper geen onjuiste, onduidelijk of dubbelzinnige informatie mag geven waardoor de consument een besluit neemt over een transactie die hij ander niet genomen had. En ook mag de verkoper geen essentiële informatie verzwijgen. Ik denk alleen niet dat het dan om dit soort informatie gaat.

Lady1234
Berichten: 10767
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door Lady1234 » 06 nov 2019 13:46

Dus al die matrassen waar, zeg 100 dagen, op proef geslapen is, mogen als nieuw verkocht worden?

Klaas Jan
Berichten: 1573
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door Klaas Jan » 06 nov 2019 13:51

Lady1234 schreef:
06 nov 2019 10:25
Met die föhn kunt u stylen, dus er zit een borstel of kam bij. Zou u een gebruikte kam kopen?

Het draait hier niet om het geweten van @Steefje.B

Dit is de kern:
[email protected] Steefje.B is ontevreden over een product en stuurt het terug
-Wat de leverancier er vervolgens mee doet (retour producent, afvoeren, als 2e kansje aanbieden?) is een zaak van de leverancier en
daar heeft @Steefje.B helemaal niets mee te maken. Dat ligt volledig bij de leverancier.

Lady1234
Berichten: 10767
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door Lady1234 » 06 nov 2019 13:53

Het geweten? Volgens mij het gezond verstand.

ZeerPrivé
Berichten: 1158
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door ZeerPrivé » 06 nov 2019 14:27

Matrassen zijn nu net geen hygiënische artikelen. ;)
Oké, laat ik het beter zeggen dan: voor mij is een matras wel degelijk een hygiënisch artikel. Als ik dakloos zou worden en niet bij familie of vrienden terecht zou kunnen, ga ik nog liever op een bankje in het park slapen, dan bij de daklozenopvang.

moederslink
Berichten: 6109
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door moederslink » 06 nov 2019 14:55

Die matrassen zullen maar vol met bedwantsen zitten...iiee :shock:

ZeerPrivé
Berichten: 1158
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door ZeerPrivé » 06 nov 2019 15:05

moederslink schreef:
06 nov 2019 14:55
Die matrassen zullen maar vol met bedwantsen zitten...iiee :shock:
Ik griezel mee...

tttlocke
Berichten: 2115
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door tttlocke » 06 nov 2019 15:05

moederslink schreef:
06 nov 2019 11:23
De föhn is dus sowieso uitgeprobeerd .
In de voorwaarden staat het klip en klaar dat een (gebruikte) föhn niet geretourneerd mag worden.
De wet, moederslink, de wet.

moederslink
Berichten: 6109
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door moederslink » 06 nov 2019 15:12

Jaahaaa......heb je mijn reactie van 12.19 u niet gelezen ? :wink:

Theotrucker
Berichten: 3473
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door Theotrucker » 06 nov 2019 15:19

Ik weet nu dat als je graag nieuwe spullen hebt je beter in een stenen winkel kunt kopen. De föhn losjes in een doos? Laat maar zitten dan kun je ze meteen teruggeven voordat je betaalt.

ZeerPrivé
Berichten: 1158
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door ZeerPrivé » 06 nov 2019 15:31

Theotrucker schreef:
06 nov 2019 15:19
Ik weet nu dat als je graag nieuwe spullen hebt je beter in een stenen winkel kunt kopen. De föhn losjes in een doos? Laat maar zitten dan kun je ze meteen teruggeven voordat je betaalt.
Of bij Ikea. Die gooien geretourneerde matrassen in de koopjeshoek, dus niet naar die hoek als je een ongebruikt matras wilt.

alfatrion
Berichten: 15672
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door alfatrion » 06 nov 2019 15:38

Lady1234 schreef:
06 nov 2019 13:46
Dus al die matrassen waar, zeg 100 dagen, op proef geslapen is, mogen als nieuw verkocht worden?
Nee, als die als nieuw worden verkocht dan is er sprake van non-conformiteit.

tttlocke
Berichten: 2115
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door tttlocke » 06 nov 2019 15:44

moederslink schreef:
06 nov 2019 12:31
Ja hoor , uit een haarborstel ook en uit een scheerapparaat ook . 8)
Die mag je dan ook retourneren 8)

Lady1234
Berichten: 10767
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door Lady1234 » 06 nov 2019 15:45

Maar als ik een matras zou kopen, dan verwacht ik een nieuw matras. Nergens staat bij matrassen, ook niet bij die shops waar je 100 dagen kunt proefslapen, dat het een gebruikt matras is, er staat ook niet dat het nieuw is. Dus als ze er niets bijzetten zou je een gebruikte in je maag gesplitst kunnen krijgen. En dat is dan conform, want er staat geen ‘nieuw’ bij.

tttlocke
Berichten: 2115
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door tttlocke » 06 nov 2019 15:52

moederslink schreef:
06 nov 2019 15:12
Jaahaaa......heb je mijn reactie van 12.19 u niet gelezen ? :wink:
Jawel, jawel. Sorry, Ik liep een beetje achter.

tttlocke
Berichten: 2115
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door tttlocke » 06 nov 2019 15:58

Lady1234 schreef:
06 nov 2019 15:45
Maar als ik een matras zou kopen, dan verwacht ik een nieuw matras. Nergens staat bij matrassen, ook niet bij die shops waar je 100 dagen kunt proefslapen, dat het een gebruikt matras is, er staat ook niet dat het nieuw is. Dus als ze er niets bijzetten zou je een gebruikte in je maag gesplitst kunnen krijgen. En dat is dan conform, want er staat geen ‘nieuw’ bij.
Als er niets bij staat, mag je ervan uit gaan dat het matras dat je koopt (en waarop je begint met '100 dagen proef' slapen) nieuw is. Als er dan toch een gebruikt matras geleverd wordt, is er wel degelijk sprake van non-conformiteit.

moederslink
Berichten: 6109
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door moederslink » 06 nov 2019 16:02

tttlocke schreef:
06 nov 2019 15:44
moederslink schreef:
06 nov 2019 12:31
Ja hoor , uit een haarborstel ook en uit een scheerapparaat ook . 8)
Die mag je dan ook retourneren 8)
Ja...bah...ik koop dit producten overigens altijd bij een stenen winkel , bv een drogist .
Nooit online, ik ben daar gewoon vies van en dan te beseffen dat het misschien wel ik weet niet hóe vaak al heen en weer is verzonden .. :x

tttlocke
Berichten: 2115
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door tttlocke » 06 nov 2019 16:48

Ik vind dat onhygiënisch en ik wil zelf ook geen föhn met nog haren van een ander er in.
...Maar als die plicht er niet is en de verkoper is ook niet verplicht dat voor een lagere prijs te verkopen, lijkt het mij toch echt wenselijk dat zo'n plicht er eens gaat komen. Zeker nu het ook om hygiënische artikelen als bijv. matrassen gaat.
Het geweten? Volgens mij het gezond verstand.
Ik weet nu dat als je graag nieuwe spullen hebt je beter in een stenen winkel kunt kopen.
Ja...bah...ik koop dit producten overigens altijd bij een stenen winkel , bv een drogist .
Nooit online, ik ben daar gewoon vies van en dan te beseffen dat het misschien wel ik weet niet hóe vaak al heen en weer is verzonden .. :x
Omdat het belangrijk technologische ontwikkelingen zo breed mogelijk te kunnen inzetten, dus ook bij koop op afstand van producten waaraan een hygiëne-aspect zit, houd ik graag een pleidooi voor een ruime interpretatie van wat 'om redenen van hygiëne' precies betekent. Het is niet onmogelijk dat de uiteindelijk consensus die richting opgaat. Gewoon even wachten op het doorbreken van voortschrijdend inzicht bij (Duitse) rechters. Dan kunnen die wc-brillen, matrassen en föhns, mits verzegeld geleverd, gewoon uitgesloten worden van het herroepingsrecht.

alfatrion
Berichten: 15672
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door alfatrion » 06 nov 2019 17:18

Deze discussie (en eerdere) laten vooral zien dat mensen niet goed weten wat hygiëne is. Het wordt gebruik ter vervanging van vies, niet fris en meer van dat soort termen, maar het begrip heeft een duidelijke link met de gezondheidsbescherming en dat is ook niet voor niets samen opgenomen in de wet. Het begrip verwijst niet naar die dingen die jezelf niet prettig vind.
art. 6:230p sub f, onder 3° BW schreef:De consument heeft geen recht van ontbinding bij een consumentenkoop betreffende de levering van zaken die niet geschikt zijn om te worden teruggezonden om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne en waarvan de verzegeling na de levering is verbroken.
Zie Wikipedia over het begrip hygiëne:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hygi%C3%ABne

NeoDutchio
Berichten: 6054
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 06 nov 2019 17:44

alfatrion schreef:
06 nov 2019 17:18
Deze discussie (en eerdere) laten vooral zien dat mensen niet goed weten wat hygiëne is. Het wordt gebruik ter vervanging van vies, niet fris en meer van dat soort termen, maar het begrip heeft een duidelijke link met de gezondheidsbescherming en dat is ook niet voor niets samen opgenomen in de wet. Het begrip verwijst niet naar die dingen die jezelf niet prettig vind.
art. 6:230p sub f, onder 3° BW schreef:De consument heeft geen recht van ontbinding bij een consumentenkoop betreffende de levering van zaken die niet geschikt zijn om te worden teruggezonden om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne en waarvan de verzegeling na de levering is verbroken.
Zie Wikipedia over het begrip hygiëne:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hygi%C3%ABne
“Hygiëne is een verzamelnaam voor alle handelingen en handelingswijzen die ervoor zorgen dat mensen en dieren gezond blijven door ziekteverwekkers uit de buurt te houden of een besmettingsbron te isoleren.”

U wilt niet weten hoeveel ziektes er in haren kunnen zitten. Dus haren in een föhn heeft wel degelijk een besmettingsrisico als dat in andere haren terecht komt. En als de losse haren verwijderd worden, wie zegt dat er geen sporen achter blijven?

Plaats reactie