LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Misleidende informatie retourzending bol.com

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Steefje.B
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 nov 2019 00:06

Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door Steefje.B »

Een paar dagen geleden heb ik een föhn besteld bij Beauty4u via bol.com, die na uitproberen, verreweg van kwaliteit leverde. Dan maar retour sturen, want ik ga niet met een föhn blijven zitten waar ik niks aan heb.

Blijkt mijn retour geweigerd te zijn omdat er in de retour voorwaarden zou staan dat een föhn door “hygiënische redenen” niet kan worden geretourneerd bij het bedrijf.
Er staat alleen wel doodleuk bij het artikel dat je 30 dagen bedenktijd hebt en gratis retour kan sturen. Ik ben dan ook vooraf op geen enkele wijze geïnformeerd dat er überhaupt voorwaarden waren op het retourneren van de föhn. Als ik dat had geweten had ik het nooit besteld!

Bol.com schuift het af met de koopovereenkomst die zij hebben met het bedrijf en de partner hierin zelf mag bepalen wanneer zij een retour afwijzen en bol.com mij daarin verder niet kan helpen.
Ik vind het echt schandalig.


Kunnen ze dit maken?

Volgens mij heb je als consument het recht om zonder opgaaf van reden het product binnen 14 dagen te retourneren.
Bijlagen
93D3779E-EE3B-4666-A679-109A81A091AB.jpeg
(82.56 KiB) 9606 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
24EEC38C-BFBF-4478-A5C1-C950353694A0.jpeg
(77.23 KiB) 9606 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

alfatrion
Berichten: 21896
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nee, dit kunnen ze niet maken. Hoewel er op het herroepingsrecht wel uitzonderingen zijn, is een föhn niet een product dat om wille van de hygiëne niet geretourneerd zou mogen worden. Bij producten die om wille van de hygiëne niet geretourneerd mogen worden kun je denken aan tandenborstel en scheermesjes. Dergelijke producten moeten wel verzegeld worden aangeboden en je kan de koop herroepen tenzij je de verzegeling hebt verbroken. Hier moet de verkoper ook op wijzen voor je de koop sluit (bijvoorbeeld via de algemene voorwaarden). Je kan verwijzen naar de uitspraken over matrassen en de WC-bril. De rechter gaf over de matrassen aan dat hierop door verschillende mensen werd geslapen in hotels en over de WC-bril dat deze schoongemaakt kon worden. De conclusie in beide gevallen is dat op deze producten het een herroepingsrecht van kracht is.

Bol.com geeft hier overigens aan dat u geen overeenkomst met hen heeft maar met de partner.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 06 nov 2019 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.


Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dit staat bij de voorwaarden:


Voorwaarden
De volgende artikelen kunnen niet geretourneerd worden:
Hygiene producten: -Make-up -Tandenborstels -Fitniss aparaten waar contact met de huid is - Fohns

Met die föhn kunt u stylen, dus er zit een borstel of kam bij. Zou u een gebruikte kam kopen?

Maar u was wel van te voren geïnformeerd, als u tenminste de voorwaarden had gelezen.

alfatrion
Berichten: 21896
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je gaat er nu naar opzoek Lady. Dat er in de voorwaarden iets stat betekent niet dat er geen sprake kan zijn van misleiding. Het gaat er om of je op basis van de tekst bij het product de verwachting mag hebben dat je deze kan herroepen.

Overigens zijn die voorwaarden in strijd met de wet.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik ga er niet “naar op zoek” . Ik klik de naam van de verkoper aan. En daar staat: Meer info....o.a. Retourvoorwaarden.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door Kolibrie »

De vraag is of de föhn in een verzegelde verpakking zat.
Bij het ontbreken van zo’n verzegelde verpakking mag het product retour ook al is het een hygiënisch product.
https://ictrecht.nl/juridisch-advies/recht-van-retour/
Laatst gewijzigd door Kolibrie op 06 nov 2019 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door moederslink »

Steefje.B schreef:
06 nov 2019 00:31
(....) die na uitproberen
, verreweg van kwaliteit leverde. (...)
De föhn is dus sowieso uitgeprobeerd .
In de voorwaarden staat het klip en klaar dat een (gebruikte) föhn niet geretourneerd mag worden.

alfatrion
Berichten: 21896
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door alfatrion »

- In de wet staat dat van het wettelijk herroepingsrecht niet van kan worden afgeweken in het nadeel van de consument.
- Een föhn valt niet onder de categorie van producten die om willen de hychiëne niet teruggezonden kunnen worden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door moederslink »

Een normale " droogblaas " föhn valt daar misschien niet onder, echter een föhn met hulpstukken die in en door de haren zijn gegaan wél .
Ik vind dat onhygiënisch en ik wil zelf ook geen föhn met nog haren van een ander er in.

alfatrion
Berichten: 21896
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door alfatrion »

Is er een verhoogd risico op aantasting van je gezondheid op het moment dat je een föhn gebruikt die in aanraking is geweest met haar van een ander?

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door Revoked »

Helaas, het kost ook mij moeite, maar Alfa heeft hier gelijk.
Voor de TS echter zal het het "gelijk krijgen" nogal wat kopzorgen geven.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door moederslink »

Wel of geen gezondheidsproblemen , je koopt toch geen föhn met nog haren van een ander er in ? Ik niet in ieder geval.
Bij de kapper weet je dit en accepteer je dit , maar als ik een föhn nieuw koop wil ik deze zónder haren van een ander in.
TS moet dan maar proberen om het te retourneren.
Als zij de wet aan haar kant heeft lukt het misschien.
We hebben eerder dit soort issues gehad op het forum.
Ik heb er verder geen zin in om nu weer 5 pagina.s vol te schrijven .
Laatst gewijzigd door moederslink op 06 nov 2019 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 21896
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door alfatrion »

Die haren zijn te verwijderen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door moederslink »

Ja hoor , uit een haarborstel ook en uit een scheerapparaat ook . 8)

ZeerPrivé
Berichten: 5406
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik zie dat TS eenzelfde klacht bij Bol.com heeft geplaatst op Klachtenkompas.nl.
Ondanks dat zij eigenlijk met haar klacht bij dropshipper Beauty4U moet zijn (= We Socialize You | FMB Products) heb ik gemerkt dat als je maar een lange adem hebt, Bol.com toch nogal eens over de brug komt. Zeker als het maar om kleine bedragen gaat.

De föhn is trouwens goedkope Chinese troep, o.a. verkrijgbaar voor heel wat minder geld bij AliExpress.

Ook ik moet er niet aan denken een gebruikte föhn te kopen. Als het wettelijk zo is geregeld dat zo'n artikel toch geretourneerd mag worden, zou het wel zo netjes om op de site te zetten dat het om een retourartikel gaat dat voor een lagere prijs wordt aangeboden. Dan is het voor de volgende koper duidelijk.

ZeerPrivé
Berichten: 5406
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Vraag @Alfatrion: als de rechter heeft bepaald dat o.a. matrassen, wc brillen e.d. geretourneerd mogen worden (neem ik zomaar aan), is er dan ook een wettelijk regeltje die de webshop/winkelier verplicht duidelijk aan te geven dat het om een geretourneerd / gebruikt artikel gaat?

alfatrion
Berichten: 21896
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nee, er bestaat geen regel die de verkoper verplicht om aan te gegeven dat het om een geretourneerd product gaat. Het aantal winkeliers dat dit doet stijgt wel. Deze winkeliers geven dan korting. Zo heb ik laatst een toetsenbord gekocht dat geretourneerd was en kreeg daarvoor wat korting.

Er bestaat wel een regel die de verkoper het recht geeft om waardevermindering in rekening te brengen bij de oud koper, mits het product echt is gebruikt d.w.z. verder is gegaan dan testen.

ZeerPrivé
Berichten: 5406
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

alfatrion schreef:
06 nov 2019 12:55
Nee, er bestaat geen regel die de verkoper verplicht om aan te gegeven dat het om een geretourneerd product gaat. Het aantal winkeliers dat dit doet stijgt wel. Deze winkeliers geven dan korting. Zo heb ik laatst een toetsenbord gekocht dat geretourneerd was en kreeg daarvoor wat korting.

Er bestaat wel een regel die de verkoper het recht geeft om waardevermindering in rekening te brengen bij de oud koper, mits het product echt is gebruikt d.w.z. verder is gegaan dan testen.

Bedankt voor je antwoord, je bevestigt mijn vermoeden. Maar als die plicht er niet is en de verkoper is ook niet verplicht dat voor een lagere prijs te verkopen, lijkt het mij toch echt wenselijk dat zo'n plicht er eens gaat komen. Zeker nu het ook om hygiënische artikelen als bijv. matrassen gaat.

alfatrion
Berichten: 21896
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door alfatrion »

Matrassen zijn nu net geen hygiënische artikelen. ;) Het gaat hier gewoon om een marktvraag.

In het algemeen geldt wel dat de verkoper geen onjuiste, onduidelijk of dubbelzinnige informatie mag geven waardoor de consument een besluit neemt over een transactie die hij ander niet genomen had. En ook mag de verkoper geen essentiële informatie verzwijgen. Ik denk alleen niet dat het dan om dit soort informatie gaat.

Gesloten