Pagina 1 van 1

Garantie op fabrieksfouten brilmontuur Hans Anders

Geplaatst: 02 dec 2020 14:28
door Toon Maartense
Na nog geen anderhalf jaar liet het scharniertje van mijn brilmontuur Pierre Cardin los, dus niet gebroken!
Terug naar winkel waar bediende het scharnier weer in elkaar lijmde, maar waarschuwde dat niet nog een keer gelijmd kon worden. De oorspronkelijke vering was er wel uit. Na twee weken liet het scharnier weer los. Heb een bericht gestuurd naar Hans Anders website omdat ik inmiddels had gelezen dat er twee jaar garantie op montuur werd gegeven.
Moest terug naar winkel voor beoordeling manager. Deze weigerde te erkennen dat het een fabrieksfout was door te beweren dat het een gebruikersfout was met het argument: een half jaar geleden was het toch nog heel?
Terug gemaild naar website, doch deze verwees me toch weer terug naar winkel.
Geprobeerd om op internet te zoeken wie de fabrikant van deze bril is, doch kan nergens iets vinden.
Wie kan mij helpen?

Re: Garantie op fabrieksfouten brilmontuur Hans Anders

Geplaatst: 02 dec 2020 17:10
door NeoDutchio
Met de fabrikant hebt u niets te maken. Wel met de oorzaak van de breuk. Dat is de vraag die als eerste beantwoord moet worden. Dat bepaald namelijk of het garantie is op niet. Als de pootjes bijvoorbeeld te vaak naar buiten geduwd zijn waardoor er teveel druk op de scharniertjes komt te staan, dan is het geen garantie.

Re: Garantie op fabrieksfouten brilmontuur Hans Anders

Geplaatst: 02 dec 2020 17:17
door J. Deltoer
Hans Anders, alleen de service is Anders...

Re: Garantie op fabrieksfouten brilmontuur Hans Anders

Geplaatst: 03 dec 2020 08:42
door Toon Maartense
NeoDutchio
Er is geen breuk in het scharnier! Het scharnier bestaat uit twee delen die in elkaar zijn geschoven met een intern veersysteem. Dat was ineens uit elkaar. En niet door grof geweld. Als je de pootjes niet eens meer dicht kunt vouwen zonder dat dit gebeurt, dan mankeert er iets aan de fabricage m.i.

Re: Garantie op fabrieksfouten brilmontuur Hans Anders

Geplaatst: 03 dec 2020 08:52
door sjohie
Kort gezegd werkt het als volgt; na 6 maanden gebruik is het aan de gebruiker om aan te tonen dat een defect komt door een fabricagefout, maw de bewijslast ligt bij ú. Hans Anders (HA) is de verkopende partij en biedt de garantie, dus dat is uw exclusieve gesprekspartner, niet een eventuele fabrikant. Als u sprekend bewijs heeft dat het niet door u, of uw dagelijks gebruik van de laatste 1½ jaar, is veroorzaakt, dan zou ik dit via een rechtsbijstandverzekering of eigen ingehuurde advocaat verder laten lopen. Als dat bewijzen niet mogelijk is, wat ik zeer aannemelijk acht na 1½ jaar gebruik, dan is volgens mij de kous wel ongeveer af. HA is duidelijk, die gaan niet uw kant op bewegen. Dan zou ik het enige doen wat u nog wel kan, en dat is uw handel meenemen naar een andere opticien.

Re: Garantie op fabrieksfouten brilmontuur Hans Anders

Geplaatst: 03 dec 2020 09:14
door Veldt01
Welkom in de wereld van dure glazen (die zijn doorgaans overal even duur) en iets te goedkoop gemaakte "gratis" monturen.
Een montuur zou bij normaal gebruik in ieder geval even lang mee moeten gaan als de glazen en dat gaat hier overduidelijk niet meer lukken.
Het ingeperste veersysteem is een kopie van een systeem van een iets hoogwaardiger brillenmerk waar hetzelfde systeem ook niet probleemvrij was echter dat wel de passende service (via de verkoper of rechtstreeks) leverde.
Uw bril wordt overigens onder licentie gemaakt door de Safilo group. Dit bedrijf koop de rechten op van allerlei voor het publiek bekende merken (buiten de brillenmarkt) en plakt deze op door hun (in China?) geproduceerde monturen. Met het merk heeft het product in ieder geval niets meer te maken en de modellen zijn eerder hip als dat ze uitblinken door goede kwaliteit.
Hans Anders zou zich voor deze service dood moeten schamen (als de rest van het montuur nog in nette staat is en de bril geen sporen van misbruik laat zien).

http://www.safilogroup.com/en/2-licensed-brands

Re: Garantie op fabrieksfouten brilmontuur Hans Anders

Geplaatst: 03 dec 2020 09:53
door NeoDutchio
Toon Maartense schreef:
03 dec 2020 08:42
NeoDutchio
Er is geen breuk in het scharnier! Het scharnier bestaat uit twee delen die in elkaar zijn geschoven met een intern veersysteem. Dat was ineens uit elkaar. En niet door grof geweld. Als je de pootjes niet eens meer dicht kunt vouwen zonder dat dit gebeurt, dan mankeert er iets aan de fabricage m.i.
Ook met licht geweld kan een bril kapot. Daarbij, ik mag aannemen dat u vaker de pootjes dicht hebt gevouwen. Dat dat op een bepaald moment niet meer gaat kan dat zijn door een fout in materiaal/ontwerp, of een externe factor. Zoals al meerdere keren vermeld, aan u is dat om aan te tonen.

Re: Garantie op fabrieksfouten brilmontuur Hans Anders

Geplaatst: 03 dec 2020 11:23
door crazyme
Toon Maartense schreef:
03 dec 2020 08:42
Als je de pootjes niet eens meer dicht kunt vouwen zonder dat dit gebeurt, dan mankeert er iets aan de fabricage m.i.
Er bestaat ook nog zoiets als slijtage.
Dingen kunnen kapot gaan. Anderhalf jaar ging het goed. Dat lijkt mij eerder een bewijs dat er niets mis was met de fabricage.
Omdat het product ouder is dan een half jaar moet u aantonen dat er sprake is van een fabricagefout.

Ik zou eerder inzetten op een korting op een nieuw montuur.

Re: Garantie op fabrieksfouten brilmontuur Hans Anders

Geplaatst: 03 dec 2020 11:58
door Veldt01
Die monturen zijn bij dit soort prijsstunters doorgaan gratis of kosten maar heel weinig. De kosten zitten doorgaans in de glazen, die zullen na anderhalf jaar nog niet op zijn en zijn meteen ook niet meer bruikbaar. Ik denk das Hans met alle plezier nogmaals een gratis montuur in rekening gaat brengen op voorwaarde dat de glazen gewoon betaald worden :mrgreen:

Re: Garantie op fabrieksfouten brilmontuur Hans Anders

Geplaatst: 03 dec 2020 13:21
door breien
Ik ben zelf jarenlang tevreden klant bij Hans Anders. De monturen gaan inderdaad evenlang mee als de glazen. Jaren, dus.
Ik ga echt niet naar een veel te dure opticien met merkmonturen, die totaal niet beter zijn. Ik betaal niet voor een chique naam.

Re: Garantie op fabrieksfouten brilmontuur Hans Anders

Geplaatst: 03 dec 2020 13:29
door 16again
Veldt01 schreef:
03 dec 2020 11:58
De kosten zitten doorgaans in de glazen, die zullen na anderhalf jaar nog niet op zijn en zijn meteen ook niet meer bruikbaar. :mrgreen:
Kun je de glazen niet hergebruiken in identiek montuur?
Bij mijn montuur zit een schroefje naast het scharnier , waarmee de boven- en onderkant van de ring om het glas mee aan elkaar zitten.
schroefje eruit.....dan is het glas te verwijderen.

Re: Garantie op fabrieksfouten brilmontuur Hans Anders

Geplaatst: 03 dec 2020 14:10
door sjohie
16again schreef:
03 dec 2020 13:29
Veldt01 schreef:
03 dec 2020 11:58
De kosten zitten doorgaans in de glazen, die zullen na anderhalf jaar nog niet op zijn en zijn meteen ook niet meer bruikbaar. :mrgreen:
Kun je de glazen niet hergebruiken in identiek montuur?
Bij mijn montuur zit een schroefje naast het scharnier , waarmee de boven- en onderkant van de ring om het glas mee aan elkaar zitten.
schroefje eruit.....dan is het glas te verwijderen.
Coatings op glazen kunnen ook minder worden, oa door schoonmaken of invloeden als UV licht etc. Los daarvan kunnen de ogen, naja de afwijkingen ervan, in de termijn waar we het hier over hebben, járen, ook veranderen. Dus die glazen meenemen voor tig jaar, is niet vanzelfsprekend.

Ik persoonlijk heb van dat laatste niet zoveel last, mijn afwijkingen, naja die van mijn ogen tenminste, zijn redelijk stabiel, dus ik kan fluitend 4 a 5 jaar doen met mijn bril, maar dat weet ik, omdat ik mijn ogen wel regelmatig laat checken.

Re: Garantie op fabrieksfouten brilmontuur Hans Anders

Geplaatst: 03 dec 2020 14:53
door Jose2501
Neem dag contactlenzen. Ben je ook van beslagen lenzen door mondkapje af.

Re: Garantie op fabrieksfouten brilmontuur Hans Anders

Geplaatst: 03 dec 2020 16:37
door Revoked
breien schreef:...
Ik ga echt niet naar een veel te dure opticien met merkmonturen, die totaal niet beter zijn. Ik betaal niet voor een chique naam.
Dat is aan jezelf. Echte merkmonturen zijn verkrijgbaar in verschillende breedtematen. Kleine productieruns dus, dat maakt het duur(der). Zitten door een betere pasvorm ook veel comfortabeler. Ik heb 1 keer, voor €38,-, een bril van HA aangeschaft. Knettergoedkoop in vergelijking met de €1000,- die ik normaal neerleg. De HA-bril ging ook precies 5 maanden mee. Montuur brak, coating van de glazen liet los en de service van de winkel was om te janken. Totaal geen kundig personeel, en allemaal brilloos. Maar goed, het was een goedkoop brilleke. Meer niet.

Re: Garantie op fabrieksfouten brilmontuur Hans Anders

Geplaatst: 03 dec 2020 17:45
door Veldt01
In principe ben ik het eens met het feit dat als je hetzelfde glas bij Hans Anders besteld en je het de mazzel dat je wel een goede / kundige medewerker treft je overall best een aardige bril kunt kopen.
Mijn glazen zitten doorgaans rond de 350 per stuk en die van Hans Anders met dezelfde eigenschappen (mulit focaal, extra dun en een goede coating) kosten rond de 300. Prijsverschil zit dan echt in het montuur en dat zit bij mij meestal tussen de 250 en 400 Euro. Daar zal dus de besparing in zitten.
Overall heeft dat duurdere montuur een veel betere kwaliteit, passing en garantie als het exemplaar van Hans Anders en is in mijn ogen de hogere prijs meer dan waard, komt nog bij dat ik voor het hele proces ook nog de service van een vakman bij (en die wordt nergens apart in rekening gebracht).
Persoonlijk heb ik niet zo'n probleem met het hogere kostenplaatje, maar als je je prioriteiten elders hebt of simpelweg het bedrag niet kunt missen kan ik me best een andere keuze voorstellen en kan een goedkoper adres best een optie zijn maar zoals voor heel veel dingen het geval is krijg je op bij brillen gewoon waar je voor betaald.

Re: Garantie op fabrieksfouten brilmontuur Hans Anders

Geplaatst: 04 dec 2020 08:25
door sjohie
Jose2501 schreef:
03 dec 2020 14:53
Neem dag contactlenzen. Ben je ook van beslagen lenzen door mondkapje af.
Niet iedereen kan lenzen (ver)dragen... :wink: