Garantie na reparatie ketel: wat zijn mijn rechten?

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Kibimie
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jun 2021 11:24

Garantie na reparatie ketel: wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Kibimie »

Sinds afgelopen najaar heb ik veel problemen gehad met mijn ketel, Remeha Avanta van 2008.
Het begon met een storing in de wisselklep waardoor deze begon te "tikken".
Een installateur erbij gehaald en deze heeft de klep vervangen waarna alles weer in orde leek.
Na de reparatie was echter het euvel ontstaan dat het tapwater niet meer echt warm werd, alleen handwarm maar niet de ingestelde temperatuur haalde.
Hiervoor weer dezelfde installateur erbij gehaald waarna de printplaat vervangen is, deze was kennelijk defect. Probleem leek verholpen maar niets was minder waar. Dezelfde installateur heeft vervolgens de motor van de wisselklep vervangen, dit was het euvel volgens hem. Helaas bleek dit ook niet waar te zijn waarna uiteindelijk de doorstroomsensor (?) vervangen is. Het probleem van het watertemperatuur is hiermee inderdaad opgelost. Al met al totaal voor bijna EUR 900,- aan rekeningen gekregen, volgens de installateur volledig terecht want hoewel de onderdelen het euvel niet verholpen hebben waren deze wel degelijk kapot. Misschien is het waar maar ik krijg er een vreemd gevoel bij...

Na de winter (na het stookseizoen) is echter het volgende euvel naar voren gekomen: bij het tappen van warm water wordt het volledige cv circuit ook opgewarmd, met als gevolg een gigantisch hoge en onnodige gasrekening.
Toch nog maar eens dezelfde installateur erbij gehaald waarna deze met de opmerking komt: Tja, soms is een ketel gewoon op en moet er maar een nieuwe komen.
Als alle essentiële onderdelen vervangen zijn kan is toch niks "op" zijn aan de ketel. Enkel de wisselaar maar deze is nog prima.

Ik heb het idee met een niet kundige installateur te maken te hebben. Wat zijn mijn rechten met betrekking tot de reparatie die de installateur heeft uitgevoerd?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Garantie na reparatie ketel: wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door sjohie »

Lang niet alle essentiële onderdelen zijn vervangen zo te lezen (pomp? blok/warmtewisselaar?), en net als elk apparaat heeft een CV ketel ook een technische levensduur, en die komt met een leeftijd van 13 jaar, al wel wat in zicht. Eea is ook wat afhankelijk van de rest van de CV installatie waar de ketel een belangrijk, maar zeker niet het enige, onderdeel van is.

Ik ken eigenlijk geen "wisselklep" in een ketel, maar wel een driewegklep, bedoel je die? Die doet kort gezegd wat de naam suggereert, nl de warm-water output uit het branderblok, schakelen tussen warmwaterlevering, en het CV circuit. Als die in ronde één is vervangen, zouden die laatste problemen niet moeten mogen, want dat duidt precies op een defect van dié klep. Dat is een bekend probleem, maar ook weer niet een onderdeel wat je standaard om de 2 jaar dient te vervangen. Dat deze mogelijk zo snel slijt, kan door diverse dingen komen, ondeskundige montage, of door redenen verderop in het CV systeem. Dat diagnosticeren is waar je een installateur voor inhuurt, dus die lijkt inderdaad wel wat door de mand te vallen.

Is die installateur ook aangesloten bij een keurmerk oid? Zo ja, dan zou je daar eens kunnen kijken wat die zeggen over klachtenprocedures.

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Garantie na reparatie ketel: wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Wij hebben ook gedoe gehad met een ketel, diverse reparaties en daarna de conclusie dat het essentiële ........ kapot was. Men wilde niet de 5 minuten daarvoor geplaatste thermostaat weghalen en de oude terugplaatsen want die was uit de verpakking en dus niet meer te verkopen. Uw ketel had beter meteen vervangen kunnen worden gezien de leeftijd (dus u bent slecht geadviseerd maar helaas is het niet verboden om kapotte onderdelen te vervangen).

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Garantie na reparatie ketel: wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Lijkt me dat de 3weg klep niet goed werkt.
Zou een andere cv monteur laten komen.

rvjapio
Berichten: 994
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Garantie na reparatie ketel: wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door rvjapio »

Rek die houdbaarheidstermijn van een ketel maar flink op.. mijn Nefit HR is nu 21 jaar oud en heeft de laatste decennia geen enkel probleem gehad. Als een reparateur maar blijft klooien zou ik de directie daar eens op het matje roepen en voorstellen tenminste de kosten van al die vervangingen te delen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Garantie na reparatie ketel: wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door sjohie »

rvjapio schreef:
24 jun 2021 14:33
Rek die houdbaarheidstermijn van een ketel maar flink op.. mijn Nefit HR is nu 21 jaar oud en heeft de laatste decennia geen enkel probleem gehad. Als een reparateur maar blijft klooien zou ik de directie daar eens op het matje roepen en voorstellen tenminste de kosten van al die vervangingen te delen.
Familielid van me is CV-servicemonteur, naja inmiddels manager van hele groep monteurs, en ~15 jaar is eigenlijk wel de vuistregel zegt hij. Langer kan/komt voor, dat bewijs je zelf, en hij kent ook anekdotale ketels die de 20+ jaar halen, maar dat eerder uitzondering dan regel, en dat wordt ook echt minder de laatste 30 jaar, met die veel strakker ingeregelde HR ketels. Zoals ik al zei, de CV-ketel is een deel van een systeem, en de totale kwaliteit daarvan bepaald doorgaans of er meer dan ~15 jaar aan leven in de ketel zit. En feit is dat veel CV-installaties, niet optimaal zijn ingeregeld, om een scala aan redenen.

Maar goed, TS heeft niks aan succesverhalen van anderen, die zit met een bokkende ketel, en een installateur die niet bijster kundig lijkt, of gewoon de makkelijke weg kiest, want die heeft vermoedelijk plenty werk op het moment.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Garantie na reparatie ketel: wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Vraag eens rond in de buurt over welke plaatselijke installateur men tevreden is. Die kunt u dan benaderen en de situatie uitleggen.

Met een beetje geluk vind hij na inspectie het echte gebrek en kan hij de ketel nog herstellen. Als u dan weer een paar jaar voort kunt, zijn uw eerdere investeringen dan niet helemaal voor niets geweest.

Als reparatie (waarschijnlijk) niet mogelijk is, kunt u hem een nieuwe ketel laten plaatsen. Het is dan wel erg jammer dat u veel onnodige kosten hebt moeten maken.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Garantie na reparatie ketel: wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Neem contact op met je rechtsbijstandverzekering of https://www.juridischloket.nl/ , maar ik denk dat er weinig te doen valt. Zeker omdat steeds een andere onderdeel kapot is gegaan.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Garantie na reparatie ketel: wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Persoonlijk denk ik dat het een prutser van een monteur is. Steeds iets vervangen en dan maar afwachten.

KR1275
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 mei 2006 19:55

Re: Garantie na reparatie ketel: wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door KR1275 »

Voor een paar honderd euro méér had je een nieuwe ketel gehad. Die paar honderd euro had je in een paar jaar terug verdiend, want de moderne ketels zijn een stuk zuiniger.

Ik denk dat die monteur meer een vervanger van onderdelen is, dan dat -ie echt repareert. Een monteur in een garage vervangt ook alleen onderdelen terwijl veel ook te repareren is.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Garantie na reparatie ketel: wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door crazyme »

KR1275 schreef:
25 jun 2021 21:09
Voor een paar honderd euro méér had je een nieuwe ketel gehad. Die paar honderd euro had je in een paar jaar terug verdiend, want de moderne ketels zijn een stuk zuiniger.

Ik denk dat die monteur meer een vervanger van onderdelen is, dan dat -ie echt repareert. Een monteur in een garage vervangt ook alleen onderdelen terwijl veel ook te repareren is.
Achteraf kijk je een koe in de kont.

Dus in het vervolg bij een storing direct maar een nieuwe ketel bestellen ?

Wat wil je nu zeggen ?

Dat een monteur een driewegklep moet repareren ipv vervangen ?

Franskia
Berichten: 127
Lid geworden op: 09 jan 2015 17:18

Re: Garantie na reparatie ketel: wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Franskia »

Er zijn genoeg "beunhazen" ook onder goed aangeschreven installatiebedrijven. De monteur die bij mij kwam is bij een ander bedrijf gaan werken omdat hij opdracht had iedere week minimaal voor € 200,00 aan extra onderdelen te vernieuwen. De oude, niet defecte onderdelen, werden dan weer hergebruikt. Vaak in het doosje van de nieuwe gestopt en meegenomen i.p.v. bij de klant achter te laten.

Gesloten