Aankoop ontbinden: airco niet sterk genoeg

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Joy67
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 okt 2018 11:37

Aankoop ontbinden: airco niet sterk genoeg

Ongelezen bericht door Joy67 »

Goede middag allemaal,

Ik heb 21 mei een airco gekocht bij een electro winkel,
Nu krijg ik de temperatuur niet verder dan 2 graden naar beneden en naar nu ik hoor zou deze airco te weinig capaciteit hebben om mij ruimte te coolen.
Volgens de verkoper die hem mij had verkocht, zou hij krachtig genoeg moeten zijn maar hoor net van mijn bezoek dat die gewoon het maar net aan zou moeten kunnen.
Ik vraag me af, kan ik deze airco die nog maar 2 dagen gedraaid heeft terug geven en het aankoop bedrag van terug krijgen?
Weet niet wat in deze mijn rechten zijn.

Hoop hier wat meer duidelijk te krijgen.

Mvg Joy67

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Aankoop ontbinden: airco niet sterk genoeg

Ongelezen bericht door kuklos »

Je vertelt heel veel dingen vooral niet. En noemt een aantal irrelevante zaken.

Heeft nog maar 2 dagen gedraaid. Niet van belang. Je hebt het apparaat al 2 maanden, dat is wel van belang.
Heb je bij aankoop de verkoper de juiste informatie gegeven aangaande de grootte van de ruimte? Staat zijn toezegging op schrift? Wat is het retourbeleid van de winkel?

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Aankoop ontbinden: airco niet sterk genoeg

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als u bewijs hebt van wat de verkoper gezegd heeft, dan is er een potje te breken. Maar op elke airco staat voor hoeveel m3 die geschikt is. Als u, als voorbeeld, een woonkamer hebt van 150m3 en u koopt een airco die 100m3 aan kan, kan is het te kort. Dan kan de verkoper nog zo makkelijk zeggen dat het kan, maar het product zegt wat anders.
Geen idee om welke winkel het gaat, maar overleg eens aan de balie. Wellicht zijn ze welwillend. Meteen over rechten beginnen is vaak een verkeerde start.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Aankoop ontbinden: airco niet sterk genoeg

Ongelezen bericht door newmikey »

Even terug gebracht tot de essentie:
Joy67 schreef:
18 jul 2021 16:44
Ik heb 21 mei een airco gekocht bij een electro winkel,
...
Ik vraag me af, kan ik deze airco die nog maar 2 dagen gedraaid heeft terug geven en het aankoop bedrag van terug krijgen?
Nee, dat recht hebt u niet meer. U kunt proberen er met de verkoper uit te komen om bijv in te ruilen met forse bijbetaling tegen een groter model maar dat hangt van de welwillendheid van de winkel af.

DeZevendeHenk
Berichten: 771
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Aankoop ontbinden: airco niet sterk genoeg

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Het klinkt niet of u een echte split level airco gekocht heeft maar zo'n mobiel onding Die zijn voor hun werking sterk afhankelijk van de mate waarin u de slang naar buiten hebt gekregen en de ruimte afgesloten hebt. Gek genoeg hoor ik u daar niet over. Reclameren mag altijd maar ik zou nergens op rekenen, dan kan het alleen maar meevallen.

J. Deltoer
Berichten: 3035
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Aankoop ontbinden: airco niet sterk genoeg

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Afgaande van de opmerkingen van uw bezoek lijkt het me dat u een kat in de zak hebt gekocht. Dit riekt naar oplichting

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Aankoop ontbinden: airco niet sterk genoeg

Ongelezen bericht door Justmeagain »

@deltoer, wat een belachelijke opmerking. Wie zegt dat het bezoek van ts enig verstand heeft van airconditioning. Waarom is dit oplichting, misschien heeft te ipv M3 zijn M2 opgegeven.

2 graden naar beneden is niet eens relevant. Het gaat erom dat je een koelere comfortabele kamer krijgt. Daarvoor hoeft niet per definitie de temperatuur ver te zakken, alleen de luchtvochtigheid moet flink afnemen.
Ts kan toch zeker op de doos zien voor hoeveel M3 de suc9 is.

Joy67
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 okt 2018 11:37

Re: Aankoop ontbinden: airco niet sterk genoeg

Ongelezen bericht door Joy67 »

Sorry ik had antwoord gegeven, dacht ik altans maar is in ieder geval door mijzelf niet terug te vinden dus blijkbaar is er wat fout gegaan.
Justmeagain ik heb de m2 zoals de woningbouw vermeld in mijn papieren op gegeven bij de aankoop waarna de winkelier heeft uitgerekend of de airco dit aan zou kunnen. 31 m2 is de ruimte die hij koelen moet en hij heeft een capaciteit van 80m3 en dat was volgens de winkelier meer dan genoeg om de ruimte hier te koelen.
Ik heb hem vanmorgen nog eens aangezet om nog eens te kijken en na 4 uur draaien is die 1 graad gezakt van 23,5 tot 22,5 terwijl ik de airco op 20 graden heb gezet.
Ik heb echt gedacht dat als de handleiding aangeeft dat hij koelen kan tot 18 graden hij dit ook zou doen als ik dit zou willen vandaar dat ik dan hooguit 2 graden minder dan erg af vind wijken van wat de handleiding aangeeft.
Ik ben naar de winkelier gegaan om het hierover te hebben en hij geeft aan dat geen enkele airco meer dan 3 a 5 graden koeler kan krijgen in huis en dat 2 graden helemaal niet zo slecht is.
Ook gaf hij idd aan dat het te maken heeft met de luchtvochtigheid in huis en die hiermee naar beneden gaat waarna het toch aangenaam zal zijn in huis.
Helaas heb ik geen hychrometer in huis dus kan dat niet controleren.

Methusalah
Berichten: 1134
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Aankoop ontbinden: airco niet sterk genoeg

Ongelezen bericht door Methusalah »

31m2 staat niet altijd gelijk aan 80m3. Gemiddelde verdieping is 2,5 - 3 meter hoog? Dus dat kan zeker meer zijn dan 80m3.

Maar dat kan dus inhouden dat de verkoper een beetje dom is en je het verkeerde advies heeft gegeven. Aan de andere hand, dit had had je makkelijk zelf na kunnen rekenen. Het is net aan of net niet.
Laatst gewijzigd door Methusalah op 22 jul 2021 14:20, 3 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aankoop ontbinden: airco niet sterk genoeg

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou zo hoog is de gemiddelde woonkamer niet, hooguit 2,4 of 2,6 meter.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 921
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Aankoop ontbinden: airco niet sterk genoeg

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Ik zou met de verkoper afspreken om de airco een tijdje te proberen om te kijken of de verkoper gelijk heeft. Maar dan wel met de voorwaarde dat de verkoper met een oplossing komt als het advies van de verkoper niet helpt.

Hoe hebt u die 1 graden temperatuurdaling zelf ervaren, nog steeds warm of toch iets aangenamer?

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Aankoop ontbinden: airco niet sterk genoeg

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Of de airco wel of niet aan de specificaties voldoet, hangt nogal af van de omstandigheden

Bij een standaard plafondhoogte voor een woonkamer (2,5-2,6 meter hoog) klopt het aantal m3 wat berekend is door de verkoper met de indicatie van de airco-fabrikant van 80m3. Maar bij een grotere plafondhoogte niet.
Daarnaast moet de ruimte die gekoeld wordt, natuurlijk wel volledig afgesloten worden. Dus ook de doorgang naar de keuken, gang en/of trap. Kan de kamer niet volledig afgesloten worden, dan moet ook de inhoud van de aangrenzende ruimte waarmee een open verbinding is worden gekoeld, en dat had de klant dan wel bij de verkoper moeten opgeven. De verkoper in de winkel weet immers niet hoe het huis van de klant er uit ziet en moet vertrouwen op de verstrekte informatie.

Vervolgens is het natuurlijk van uiterst belang om te zorgen dat geen warme 'valse lucht' in de kamer komt tijden het gebruik van de airco, uitgezonderd de noodzakelijke ventilatie om een goede luchtkwaliteit te behouden. Vermoedelijk gaat het hier om een mobiele airco. Er moet een raampje open om de afvoerslang naar buiten te hangen. Maar, zoals ook in de handleiding staat, zal u wel moeten voorkomen dat warme lucht via het open raam naar binnen komt. Bijvoorbeeld door dit met hout oid weer af te dichten.

Ook zal in de handleiding staan dat het instralen van zonnewarmte tegen gegaan moet worden met buitenzonwering wanneer er ramen aan de zonnige kant zijn. Want door één groot raam op het zuiden kan al meer stralingswarmte van de zon binnen komen dan wat de beste mobiele airco kan afvoeren. Met als resultaat dat de kamer ondanks een airco die op volle toeren draait toch verder opwarmt.

Voor een kamer direct onder een slecht of niet geïsoleerd dak geldt ook: eerst maar eens zorgen dat de warmte tegengehouden wordt: isoleren, plantjes op het dak zetten (groen dak) of het dak met speciale verf wit schilderen.

Dat de kamer 2 graden afkoelt doet mij in elk geval vermoeden dat het apparaat gewon werkt zoals dat zou moeten.

Joy67
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 okt 2018 11:37

Re: Aankoop ontbinden: airco niet sterk genoeg

Ongelezen bericht door Joy67 »

Ivo.w schreef:
22 jul 2021 15:48
Of de airco wel of niet aan de specificaties voldoet, hangt nogal af van de omstandigheden

Bij een standaard plafondhoogte voor een woonkamer (2,5-2,6 meter hoog) klopt het aantal m3 wat berekend is door de verkoper met de indicatie van de airco-fabrikant van 80m3. Maar bij een grotere plafondhoogte niet.

Mijn plafondhoogte is 2,5 meter hoog

Daarnaast moet de ruimte die gekoeld wordt, natuurlijk wel volledig afgesloten worden. Dus ook de doorgang naar de keuken, gang en/of trap. Kan de kamer niet volledig afgesloten worden, dan moet ook de inhoud van de aangrenzende ruimte waarmee een open verbinding is worden gekoeld, en dat had de klant dan wel bij de verkoper moeten opgeven. De verkoper in de winkel weet immers niet hoe het huis van de klant er uit ziet en moet vertrouwen op de verstrekte informatie.

Ik heb een open keuken en de 31 m2 is incl/ de open keuken. Alle deuren zijn gesloten, raam dicht gemaakt met windowkit, zelfs kieren onder de deur heb ik altijd tochtrol onder geklemd zitten ook voor de winterdag de warmte binnen te houden, heb buiten de luifel al als eerste uit staan en de gordijnen en overgordijnen dicht gedaan al meteen nadat ik beneden kwam. Heb de verkoper alle info gegeven die evt nodig zouden zijn zoals open keuken en dat dat bij de 31 m2 bij inzin, ook de m2 van de kamer en keuken afzonderlijk

Vervolgens is het natuurlijk van uiterst belang om te zorgen dat geen warme 'valse lucht' in de kamer komt tijden het gebruik van de airco, uitgezonderd de noodzakelijke ventilatie om een goede luchtkwaliteit te behouden. Vermoedelijk gaat het hier om een mobiele airco. Er moet een raampje open om de afvoerslang naar buiten te hangen. Maar, zoals ook in de handleiding staat, zal u wel moeten voorkomen dat warme lucht via het open raam naar binnen komt. Bijvoorbeeld door dit met hout oid weer af te dichten.
Zoals ik al schreef heb ik alles gedaan om de airco zijn ding te kunnen laten doen. Wel nu ik koken moet ( tja moet ook gebeuren), loopt de temp alweer op met tot nu een halve graad, weet natuurlijk dat daar veel warmte bij komt kijken en de airco hier tegenin moet werken.

Ook zal in de handleiding staan dat het instralen van zonnewarmte tegen gegaan moet worden met buitenzonwering wanneer er ramen aan de zonnige kant zijn. Want door één groot raam op het zuiden kan al meer stralingswarmte van de zon binnen komen dan wat de beste mobiele airco kan afvoeren. Met als resultaat dat de kamer ondanks een airco die op volle toeren draait toch verder opwarmt.
Ik zit met mjn tuin aan de zuidkant, en ja zoals ik schreef alles gedaan om de warmte aan die kant buiten te houden, door buitenzonwering en binnen de gordijnen dicht. Ook kan ik slecht tegen de zon en warmte waardoor ik ook niet steeds van buiten naar binnen loop waardoor de deur keer op keer open gaat. Blijft dus zo goed als gesloten

Voor een kamer direct onder een slecht of niet geïsoleerd dak geldt ook: eerst maar eens zorgen dat de warmte tegengehouden wordt: isoleren, plantjes op het dak zetten (groen dak) of het dak met speciale verf wit schilderen.
Huis is redelijk goed geisoleerd, kan ik ook weinig aan veranderen gezien het om een huurwoning gaat

Dat de kamer 2 graden afkoelt doet mij in elk geval vermoeden dat het apparaat gewon werkt zoals dat zou moeten.
Ik doe iets fout met antwoord geven dus bij voorbaat mijn excuus voor degene bij wie ik achteraf een antwoord in prive heb gegeven.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Aankoop ontbinden: airco niet sterk genoeg

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Joy67 schreef:
22 jul 2021 14:04
Ik heb hem vanmorgen nog eens aangezet om nog eens te kijken en na 4 uur draaien is die 1 graad gezakt van 23,5 tot 22,5 terwijl ik de airco op 20 graden heb gezet.
Er zijn hele mooie formules voor om te berekenen wat het effect is van 20 graden laten blazen in een ruimte van 23,5 graad. Te ingewikkeld om zo uit te leggen, maar vergelijk het eens met een bad vol met water. Deze koelt af zodat u er warm water bij gaat doen. Als het badwater nog maar 35 graden is en u wilt naar 40 graden gaan, dan kan je heel lang de kraan openzetten met een temperatuur van 42 graden, maar dat heeft weinig nut. Het water zal dan nooit 40 graden kunnen worden. Het water zal wel iets opwarmen, maar de curve vlakt dan steeds verder af. Zou je korte tijd met 60 graden gaan vullen, dan komt er voldoende warmte binnen om het hele bad te gaan verwarmen. En zo is het omgekeerd ook met een airco.
Joy67 schreef:
22 jul 2021 14:04
Ik heb echt gedacht dat als de handleiding aangeeft dat hij koelen kan tot 18 graden hij dit ook zou doen als ik dit zou willen vandaar dat ik dan hooguit 2 graden minder dan erg af vind wijken van wat de handleiding aangeeft.
Koelen tot 18 graden, of de uitgeblazen lucht is 18 graden? Daar zit nogal een verschil in.
Verder moet u wel rekening houden dat u 80 kuub moet gaan koelen. Geen idee welk type airco u heeft, maar er is een maximale capaciteit aan lucht die hij naar binnen blaast. Deze lucht moet de lucht daar omheen gaan koelen. Op temperatuur houden van een kamer is veel makkelijker dan veel koelen of verwarmen. Het verschil tussen 23,5 graad in de kamer en een blazertje die 20 graden naar binnen stuurt zal inderdaad niet snel effect geven. Om snel te gaan koelen zal u de temperatuur een stuk lager moeten zetten en de blazer op volle kracht. Daarna dient u de airco op automatisch te zetten op 20 graden zodat die deze temperatuur aanhoudt.
Joy67 schreef:
22 jul 2021 14:04
Ik ben naar de winkelier gegaan om het hierover te hebben en hij geeft aan dat geen enkele airco meer dan 3 a 5 graden koeler kan krijgen in huis en dat 2 graden helemaal niet zo slecht is.
Het ligt er maar helemaal aan wat voor type airco het is. De onze kan behoorlijk meer koelen.
Joy67 schreef:
22 jul 2021 14:04
Ook gaf hij idd aan dat het te maken heeft met de luchtvochtigheid in huis en die hiermee naar beneden gaat waarna het toch aangenaam zal zijn in huis.
Helaas heb ik geen hychrometer in huis dus kan dat niet controleren.
Als u een split unit airco hebt, dan zit daar een wateruitloop aan. U kunt zien of er water uit druppelt waardoor de ruimte dus ontvochtigd wordt.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Aankoop ontbinden: airco niet sterk genoeg

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Je moet geen wonderen verwachten van een mobiele airco. Het grootste probleem is de slang dat naar buiten moet door een open raam of deur. Op https://www.coolblue.nl/advies/mobiele-aircos.html staat een hoop uitgelegd.

Van een mobiele airco mag je verwachten dat het binnen 30 minuten 3 graden af is gekoeld. Verder dan 5 graden koelen is niet mogelijk. Als de airco te weinig BTU heeft dan kost het alleen maar stroom zonder resultaat. Ik heb een mobiele airco gekocht met te veel BTU.

Op https://www.juridischloket.nl/aankopen- ... aan-maken/ staat hoe je een koop kan ontbinden. Of dit in dit geval mogelijk is durf ik niet te zeggen. Hangt vanaf welke afspraken en beloftes zijn gemaakt.

Joy67
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 okt 2018 11:37

Re: Aankoop ontbinden: airco niet sterk genoeg

Ongelezen bericht door Joy67 »

Seinhuis schreef:
22 jul 2021 17:58
Je moet geen wonderen verwachten van een mobiele airco. Het grootste probleem is de slang dat naar buiten moet door een open raam of deur. Op https://www.coolblue.nl/advies/mobiele-aircos.html staat een hoop uitgelegd.

Van een mobiele airco mag je verwachten dat het binnen 30 minuten 3 graden af is gekoeld. Verder dan 5 graden koelen is niet mogelijk. Als de airco te weinig BTU heeft dan kost het alleen maar stroom zonder resultaat. Ik heb een mobiele airco gekocht met te veel BTU.
Hier staat hij nog steeds aan en het is in totaal niet verder afgekoeld dan 1,5 graden sinds vanmorgen half 11, met vanavond koken is er een halve graad bij gekomen en dat snap ik wel. Maar 3 graden in half uur dat red die echt niet.. Het gaat om een inventum AC907w

Op https://www.juridischloket.nl/aankopen- ... aan-maken/ staat hoe je een koop kan ontbinden. Of dit in dit geval mogelijk is durf ik niet te zeggen. Hangt vanaf welke afspraken en beloftes zijn gemaakt.

Joy67
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 okt 2018 11:37

Re: Aankoop ontbinden: airco niet sterk genoeg

Ongelezen bericht door Joy67 »

NeoDutchio schreef:
22 jul 2021 17:31
Joy67 schreef:
22 jul 2021 14:04
Ik heb hem vanmorgen nog eens aangezet om nog eens te kijken en na 4 uur draaien is die 1 graad gezakt van 23,5 tot 22,5 terwijl ik de airco op 20 graden heb gezet.
Er zijn hele mooie formules voor om te berekenen wat het effect is van 20 graden laten blazen in een ruimte van 23,5 graad. Te ingewikkeld om zo uit te leggen, maar vergelijk het eens met een bad vol met water. Deze koelt af zodat u er warm water bij gaat doen. Als het badwater nog maar 35 graden is en u wilt naar 40 graden gaan, dan kan je heel lang de kraan openzetten met een temperatuur van 42 graden, maar dat heeft weinig nut. Het water zal dan nooit 40 graden kunnen worden. Het water zal wel iets opwarmen, maar de curve vlakt dan steeds verder af. Zou je korte tijd met 60 graden gaan vullen, dan komt er voldoende warmte binnen om het hele bad te gaan verwarmen. En zo is het omgekeerd ook met een airco.
Joy67 schreef:
22 jul 2021 14:04
Ik heb echt gedacht dat als de handleiding aangeeft dat hij koelen kan tot 18 graden hij dit ook zou doen als ik dit zou willen vandaar dat ik dan hooguit 2 graden minder dan erg af vind wijken van wat de handleiding aangeeft.
Koelen tot 18 graden, of de uitgeblazen lucht is 18 graden? Daar zit nogal een verschil in.
Verder moet u wel rekening houden dat u 80 kuub moet gaan koelen. Geen idee welk type airco u heeft, maar er is een maximale capaciteit aan lucht die hij naar binnen blaast. Deze lucht moet de lucht daar omheen gaan koelen. Op temperatuur houden van een kamer is veel makkelijker dan veel koelen of verwarmen. Het verschil tussen 23,5 graad in de kamer en een blazertje die 20 graden naar binnen stuurt zal inderdaad niet snel effect geven. Om snel te gaan koelen zal u de temperatuur een stuk lager moeten zetten en de blazer op volle kracht. Daarna dient u de airco op automatisch te zetten op 20 graden zodat die deze temperatuur aanhoudt.
In het boekje staat gewenste kamertemperatuur tussen 18 en 32 graden
Ik heb de inventrum Ac907W.

Joy67 schreef:
22 jul 2021 14:04
Ik ben naar de winkelier gegaan om het hierover te hebben en hij geeft aan dat geen enkele airco meer dan 3 a 5 graden koeler kan krijgen in huis en dat 2 graden helemaal niet zo slecht is.
Het ligt er maar helemaal aan wat voor type airco het is. De onze kan behoorlijk meer koelen.
Joy67 schreef:
22 jul 2021 14:04
Ook gaf hij idd aan dat het te maken heeft met de luchtvochtigheid in huis en die hiermee naar beneden gaat waarna het toch aangenaam zal zijn in huis.
Helaas heb ik geen hychrometer in huis dus kan dat niet controleren.
Als u een split unit airco hebt, dan zit daar een wateruitloop aan. U kunt zien of er water uit druppelt waardoor de ruimte dus ontvochtigd wordt.
Zoals je eerder hebt kunnen lezen gaat het om een mobiele airco en geen split airco, die kan ik gewoon weg niet betalen.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Aankoop ontbinden: airco niet sterk genoeg

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een mobiele airco wil dus zeggen een doorgang naar buiten. De warmte komt dan net zo hard weer naar binnen toe. En mocht de slang te lang zijn, of te hoog, dan verliest die nog meer werking.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Aankoop ontbinden: airco niet sterk genoeg

Ongelezen bericht door scontra »

De inhoud van de te koelen ruimte is ongeveer bekend.
Wat ik echter mis in dit topic is het merk en type van de airco waar het over gaat, want zonder die gegevens blijft een advies geven niets anders dan gissen.

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Aankoop ontbinden: airco niet sterk genoeg

Ongelezen bericht door Jablan »

Is genoemd:
Het gaat om een inventum AC907w
(En voor Joy: je ziet 2x keer het woord 'quote' tussen vierkante haken staan. Als je na de 2e keer begint met reageren, gaat het beter)

Gesloten