LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BCC Home Theater Systems

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
alexvandersluijs
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 apr 2007 13:52

BCC Home Theater Systems

Ongelezen bericht door alexvandersluijs »

Op 11 augustus 2005 koopt mijn moeder een apparaat bij BCC (Philips Home Theatre HTS3500S. Deze kost € 291,95. Na 19 maanden wil het apparaat ineens geen DVD's afspelen (legaal voordat ik daar weer allerlei opmerkingen over krijg) en wel CD's. Een korte analyse door een bevriende relatie was dat het loopwerk waarschijnlijk stuk is of niet goed is afgesteld/ingeregeld, een relatief dure reparatie vanwege de werkzaamheden.

Op 27-02-2007 brengen we het apparaat weg naar BCC Amersfoort (voordeel is dat je bij een willekeurige winkel je apparaat weg kunt brengen). De verkoper Dhr. ** zegt dat het inderdaad niet goed is dat een dergelijk gebrek na zo'n korte periode (19 maanden) zich voordoet. Hij stelt voor om het apparaat naar Philips te sturen en vraagt aan Philips om een "coulancehalve" reparatie, wat op zich meer zegt over het verdedigen van zijn eigen belangen, dan die van mijn moeder van 82 jaar. Immers is de garantie verlopen en heeft mijn moeder met BCC te maken. Deze dient een deugdelijk apparaat te leveren met een verwachte levensduur. Dit zou naar zeggen van BCC 6 jaar zijn.

Medio maart worden we gebeld. Het apparaat is gerepareert en zonder overleg worden ons ineens € 130,-- euro aan kosten voorgeschoteld. Telefonisch geef ik direkt aan het hier niet mee eens te zijn. Na wat heen en weer gedebatteer, is hij bereid om er € 110 van te maken. Ik ben het daar nog niet mee eens en uiteindelijk is zijn slotbieding € 90,-- euro, waarbij ik langzamerhand het gevoel krijg op de afslag in Aalsmeer te staan. Ik ben het daar nog niet mee eens en hij kon er helaas niets anders van maken. We sluiten af met de mededeling, dat ik dan de zaak maar uit handen geef aan mijn rechtsbijstandsverzekeraar. In de waan van zijn eigen succes wenst hij mij veel succes, met de mededeling dat als ik me mocht bedenken, het apparaat tegen betaling van € 90,-- euro ter beschikking staat en afgehaald kan worden.

Ik besluit uiteindelijke nog een poging te wagen. Ik scherp er genoegen in om in de winkel dan maar met de verkoper in kwestie het hierover te hebben. Uiteraard kies ik dan altijd een drukke zaterdag uit. Koud in de winkel wordt ik in no-time belaagd door minimaal 5 agressieve mislukte IVA autoverkopers (loosers, broekjes of vakantiewerkers volstaat ook). Of ze me kunnen helpen. Zelf ook niet onervaren in het verkoopvak, doorgrond hun tactiek en geef aan dat ik "eerste even rond wil kijken" in de wetenschap dat ik hiermee ongeveer 3 minuten per verkoper aan tijd creeer. Dit in de hoop de heer Kulik op een onbewaakt moment in zijn nek te kunnen springen. Helaas. Bij een 6e verkoopbenadering, geef ik me over. Vooruit dan maar, opening van zaken. Zodra ik aan dat ik graag de heer ** wil spreken over een reparatie. Die is helaas nergens te vinden en na lang wachten (minimaal 20 minuten), wordt ik uiteindelijk geholpen door een collega. Daar deze in de gaten krijgt dat ik niet op mijn mondje ben gevallen en redelijk thuis ben in het consumentenrecht, krijg ik na ongeveer een half uur de heer ** te spreken. Hij wist van het telefoongesprek en wist van de ins en outs. Gelukkig dacht ik. Scheelt weer een 20 minuten. Vrij snel al was zijn mening identiek aan het eerder ingenomen standpunt van BCC, maar voor de vorm ging hij ook nog even overleggen met zijn "sjef" die inderdaad van Oekel-achtige proporties aannam. Zoals in de autobranche gebruikelijk, komt de "verkoper" met de staat tussen de benen terug met de mededeling, dat er helaas geen ruimte is voor verdere onderhandeling. Hierbij er vanuit gaande dat het merendeel van de consumtenten, zich op dat moment neerlegt bij de "aanbieding" en de keuze heeft tussen € 90 euri neertellen of een nieuw apparaat kopen van € 290 euri. Met de vraag hoe ze tot dit bedrag zijn gekomen, komt hij helaas niet verder dan een vaag geluid als "hoofdkantoor" "leveringsvoorwaarden" verschuilt zich nog enige tijd hopeloos achter de garantie van Philips van een jaar, welke ik nodeloos onderuit schop. Met de minuut voelen niet alleen hij, maar ook de overige verkopers ongemakkelijker en worden al wat meer assertief. Een nieuwe vondst is ineens dat ik dan maar beter een verlengde garantie had moeten afsluiten, dan had ik dit "gezeur niet gehad". Gezien enkele reacties op dit forum, ben ik daar nog niet zo van overtuigd (zie reactie MP3 speler MediaMarkt).
Ook dat argument wordt bij hem platgewalst, door hem uitleg te geven over zijn leveranciersaansprakelijkheid, consumentenrecht en het feit dat hij hier sowieso aansprakelijk voor is. Daar hoef ik dus geen oplichtingsachtige "polis" voor te sluiten. Immers begeven ze zich nog steeds op het terrein van verzekeren, waar bij de AFM een vergunning voor vereist is, die ze niet hebben. Op de één of ander manier wordt dit "nog" steeds door de AFM geslikt.

In de wetenschap dat ik hiermee uiteindelijk geen oorlog ga winnen bij een zielepoot van een verkoper (had hij deze kennis namelijk gehad, dan had hij waarschijnlijk niet in deze winkel gewerkt), nok ik af. Ongeveer 30 bezoekers moeten toch wat hebben meegekregen van onze discussie, hetgeen de overige 5 verkopers ook erg nerveus maakte. Steeds meer mensen keken even rond en vertrokken.

Dan maar op de formele toer. Vandaag 3 mei het hoofdkantoor gebeld en aangegeven vandaag op oplossing te willen. Anders de zaak uit handen en een procedure. Ze gaan er natuurlijk vanuit dat iemand voor een dergelijk bedrag dat niet doet, maar dan hebben ze nu toevallig eens pech. Ik reken ze voor dat ik bereid ben om naar alle redelijkheid en billijkheid een deel van de reparatiekosten voor mijn rekening te nemen.

Mevrouw ** van het hoofdkantoor rekent uit. 130 euro maal 20/72 (aantal maanden gebruik versus de verwachte levensduur) is dus 90 euro voor onze rekening en 40 voor BCC.

Ik geef aan dat ze de boel nu omdraaien. Wij hebben immers het apparaat 19 maanden in gebruik. Ze gaat uit van 6 jaar levensduus, dus wil ik betalen: € 34,-- euro. Ze snapt er helemaal niets van, maar zou het gaan overleggen. Even later belt ze terug. Voor € 39,42 mag ik het apparaat gerepareerd komen ophalen. Hoe ze uiteindelijk aan dit bedrag komt, weet ik niet, maar het komt in de richting van wat reeel is. Als ze tekort komt, dan moet zij als leverancier dit maar verhalen op Philips. Dan moeten ze maar betere kwaliteitswaarborgen eisen, niet mijn probleem. Ik heb te maken met BCC en niets meer en niets minder. De garantie van een jaar is iets tussen hen en Philips. Ze moeten minimaal 6 maanden bieden naar de consument, maar mag, maar hoeft niet. Bovenstaande regels zijn in de wet beschreven.

Uiteindelijk hoef ik dus niet naar de rechter. Ik hou ze gewoon aan het recht en het is dus geen coulance verhaal. Jammer dat ze gewoonweg proberen de consument er in te leggen. Dat ze vervolgens proberen extra omzet te slepen uit de "zogenaamde garantieverzekeringen" waarmee ze op het randje gaan van het toezicht (WFT) van de AFM.

Jammer dat ze daarmee de consument laten betalen, voor aansprakelijkheid waar ze zelf voor verantwoordelijk zijn. Let op de zogenaamde garantie dat je elders goedkoper aangeboden producten het verschil (of meer) terugbetaald krijgt. De voorwaarden zijn dermate zo geformuleerd, dat je er nooit voor in aanmerking komt (lees ander geval op dit forum).

Mijn advies: ga lekker kijken bij BCC en bestel via de echte internetboeren (niet BCC, want die klooien ook mee op internet om de markt te behouden). Als ze toch geen toegevoegde waarde leveren in kwaliteit en service, help ze dan maar naar het faillissement. Steek het prijsverschil van internet in je zak en reserveer dat voor eventuele garantieclaims. Die internetboer, blijft overigens net zo goed aansprakelijk conform het consumentenrecht. Alleen hun kostprijs ligt een stuk lager, omdat ze niet die muskieten van verkopers hebben rondlopen, die nauwelijks verstand van zaken hebben, de grootst mogelijke onzin uitkramen als het om produktkennis gaat en service tot aan de deur leveren.


Ik ga het apparaat ophalen deze week. Kan ik gelijk even kijken voor een mooie flatscreen. Die bestel ik uiteraard via Kieskeurig of Kelkoo.

Groeten allemaal en wordt vooral consuwijzer.

Alex

Son of god
Berichten: 105
Lid geworden op: 06 aug 2004 16:17

Re: BCC Home Theater Systems

Ongelezen bericht door Son of god »

Dan wens ik je veel succes met het eventueel claimen van je garantie bij een internetboer.
Als je dan trouwens toch zo overtuigd bent van je eigen gelijk en kunnen gebruik dan de winkel ook niet om de artikelen te bekijken. Jouw kennis is toch zo geweldig dat je die winkel helemaal niet nodig hebt?

Verder vind ik je post zo tendentieus, stemmingmakend en narcistisch dat het me eigenlijk geen biet meer interesseert of je nu wel of niet gelijk hebt. Gedraag je normaal en heb respect voor een ander, daar bereik je vaak hetzelfde mee op een prettiger manier.

alexvandersluijs
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 apr 2007 13:52

Re: BCC Home Theater Systems

Ongelezen bericht door alexvandersluijs »

Jezelf de zoon van God noemen, haha.

Als je het over respect hebt, scheep je niet je klanten af en treedt je die met respect tegemoet. Daar is geen sprake van zoals je hebt kunnen lezen. Die prettige manier van jou, die werkt niet hoor. En dan gaat scenario B in werking, kun je zo hebben.

Enfin, je zult er zelf wel in de winkel lopen of in een soortgelijke winkel, anders reageer je niet zo. Dan zou je op redelijke gronden de minne houding van BCC veroordelen.

Groet,

Alex

mr Floppy
Berichten: 193
Lid geworden op: 29 jan 2006 13:49

Re: BCC Home Theater Systems

Ongelezen bericht door mr Floppy »

"Son of God",

Wat ben jij een grote nul (en dan moet je de n vervangen door een l)

Alexander,

Petje af dat je volgehouden hebt.
Inderdaad is het zo dat bijna elke winkelier onder zijn verantwoordelijkheden en de wet probeert uit te komen, als het ze zelf geld gaat kosten. (ze doen net of ze niet weten hoe het consumentenrecht werkt) Ze rekenen er inderdaad op dat bijna niemand er werk van maakt. (en jammergenoeg is dat ook zo, waardoor dit beleid schijnbaar winstgevend wordt)
Jammer dat de meeste Nederlanders het normaal zijn gaan vinden om als schoften behandeld te worden. (daardoor verpesten ze het voor iedereen)

Guylke
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:14

Re: BCC Home Theater Systems

Ongelezen bericht door Guylke »

Geachte alexander,

Je had de weg nog korter kunnen maken, je had namelijk philips knne bellen om te vragen wie opdracht heeft verstrekt tot reparatie.
Verder is het bij philips zo dat de meeste apparaten een zogenaamde ruilregeling hebben, en dat daar standaart prijzen voor gehanteerd worden, als je verder eens op internet gaat kijken zie je bij de ombudsman een formule staan die je mag hanteren om op een reparatie bedrag uit te komen dit heeft met aantal jaren van levens duur en reparatie bedrag te maken.

Mvg Guylke

martijnp
Berichten: 57
Lid geworden op: 20 jan 2006 22:56

Re: BCC Home Theater Systems

Ongelezen bericht door martijnp »

Ik snap niet dat dit soort tyrades niet gewoon door de redactie worden verwijderd. Verkopers die gewoon hun werk doen bij naam noemen, geen enkel respect tonen, minachtend t.o.v. winkelpersoneel. Je voelt jezelf blijkbaar erg goed. walgelijk verhaal. Je zou je kapot moeten schamen, echtwaar. bah.

Hoe vervelend je ervaring ook is met bcc, je doorspekt je verhaal met allerlei belachelijke en schaamteloze meningen en verwensingen. Verder loopt het hele verhaal over van arrogantie. Bah.

Uiteraard heb je in de kern gelijk over de juridische kant van dit verhaal. Uiteindelijk is dit ook naar genoegen opgeost. Bcc blijkt een winkelketen te zijn die (jammergenoeg blijkbaar wel na contact met het hoofdkantoor) zijn verantwoordelijkheid neemt. Een gemiddelde internetboer, zoals je dit zelf noemt, doet dit in de regel niet. Ik ben ervan overtuigd dat winkels als Dixons, BCC, Expert, Block qua service en coulance veel meer te bieden hebben dan internetwinkels. Denk bijvoorbeeld eens aan:
- verzendkosten defect product
-verzendkosten/belkosten buitenland bij een defect apparaat (Pixmania, een van de grootste internetwinkels in Nederland, houdt kantoor in Frankrijk en alle defecte apparaten moeten daar op eigen kosten naar worden verstuurd)
-Geen coulance buiten garantie, vaak moeilijk bereikbaar met klachten
-geen omruilservice, geen doa regeling voor producten die defect bezorgd worden

Om je ven uit je illusie te helpen, je rechtsbijstandsverzekering kijkt 5 minuten naar je zaak, belt je wat je girorekening is, en betaalt die 130 euro uit zonder blikken of blozen aan je uit. Dit soort zaken wordt door hen absoluut niet in behandeling genomen (lees je voorwaarden er maar eens op na).

Het bijkopen van garantie kan onzin zijn, maar dat hoeft het niet te zijn. Dat het illegaal is is de grootste onzin. Ook dat het grenst aan de regels bla bla bla onzin. Klaar. Ik reken je even voor:
- digitale fotocamera canon
- 1 jaar fabrieksgarantie
- economisch te verwachten levensduur volgens UNETO-VNI:30 maanden
- gaat defect na 2 jaar, 170 euro standaardtarief canon reparatie
-wettelijk gezien recht op tegemoetkoming in 1/5 van de reparatiekosten (blijft dus over 136 euro)
-als een winkel voor zeg 45 euro 5 jaar garantie biedt op deze camera, is dit geen oplichterij lijkt me. Ik wil niet zeggen dat het altijd zinnig is, dat moet je per product afwegen. Al met al, had ik liever gezien dat je je verhaal objectief en netjes had gehouden.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: BCC Home Theater Systems

Ongelezen bericht door 16again »

Martijn,

Je kan de verhaaltrant van Alex misschien niet waarderen, maar bedenk dat dit topic simpelweg niet had bestaan als BCC direct had aangegeven de reparatiekosten gedeeltelijk op zich te nemen en 40,- ipv 130,- berekend had.

martijnp
Berichten: 57
Lid geworden op: 20 jan 2006 22:56

Re: BCC Home Theater Systems

Ongelezen bericht door martijnp »

Dat erken ik ook ("op juridisch gebied heb je volledig gelijk schreef"). Uiteindelijk is het ook naar behoren opgelost (maar dit had al in de winkel en iig met de filiaalmanager opgelost moeten worden). De wetgeving op dit punt zou onder winkelpersoneel beter bekend moeten worden. Daarnaast zou het begrip economische levensduur gewoon beter gedefinieerd moeten worden (bijv. lijsten op internet) Ook onder consumenten zou er meer bekendheid aan moeten worden gegeven. Niet alleen rechten, maar ook reele levensduren.

Waar ik me mateloos aan ergerde zijn de zaken die de vraagsteller erbij betrekt (verlengde garantie als crimineel bestempelen, verkopers bij naam noemen en kleineren, arrogantie door zijn hele verhaal, zich duidelijk overal te goed voor voelen). Ik hoop toch dat je dat met me eens bent. Of krijg jij er wel een prettig gevoel bij als je het leest?

CFredrix
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jan 2007 23:08

Re: BCC Home Theater Systems

Ongelezen bericht door CFredrix »

Ik wens je ontzettend veel succes met die internetboeren!
Als je apparaat dan kapot gaat kun je sowieso fluiten naar je centen, als de internetwinkel al niet gesloten is, failliet verklaard of gewoon een witwashandeltje was. Dan kun je lekker bij de fabrikant gaan zeuren, en die doen het ook niet gratis hoor!

Wees blij dat je bij BCC in de winkel terecht kunt, war ze de producten in de winkel nog eens uitproberen je advies geven, dat kun je vergeten bij die internetwinkels.

De service van BCC is top, uit eigen ervaring, ik raad je aan volgende keer verlengde garantie te kopen, dan wordt ie binnen 3 of 5 jaar GRATIS gemaakt of omgeruild.
Waar ik me mateloos aan ergerde zijn de zaken die de vraagsteller erbij betrekt (verlengde garantie als crimineel bestempelen, verkopers bij naam noemen en kleineren, arrogantie door zijn hele verhaal, zich duidelijk overal te goed voor voelen)
Helemaal met je eens! en martijnp ook
Je zou je kapot moeten schamen
Nogmaals succes met je internet, ik heb al van veel mensen gehoord dat je daar VEEL meer problemen hebt bij garantie.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: BCC Home Theater Systems

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Kijk, die Alex had juridich gelijk maar had zijn verhaal in drie zinnen kunnen zeggen.
Al het andere komt voort uit een onaangenaam karakter.

Hij is dan wellicht beter af op het internetkopen.

Maar, Alex, dan hier niet komen klagen hè.

Grootvader.

Gesloten