LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] HELP!! Wat kan/ moet ik doen?

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
mc77
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 okt 2009 15:46

HELP!! Wat kan/ moet ik doen?

Ongelezen bericht door mc77 »

Drie maanden geleden, in juli, heb ik door een erkend bedrijf twee nieuwe voorbanden op mijn auto laten zetten. Kosten hiervan waren 150 euro voor twee banden. Vanaf het begin reed mijn auto niet meer zoals eerst, op de snelweg voelde ik wat trilling. Ik als vrouw dacht dat de nieuwe banden misschien "ingereden" moesten worden, wel meteen naar het bedrijf gebeld en daar werd me verteld dat het balanceren wellicht niet helemaal goed gedaan was. Mijn auto moest ook nog uitgelijnd worden en als ik daarvoor kwam zouden ze meteen nog eens kijken voor het opnieuw balanceren.
Door verschillende omstandigheden, oa 'n longontsteking waardoor 2 wkn in bed en 'n vakantie, en door mijn financiële situatie als alleenstaande moeder ivm het uitlijnen wat ik wél moest betalen ben ik afgelopen woensdag pas teruggegaan naar het bandenbedrijf. Auto werd keurig uitgelijnd maar bij het balanceren ging het mis. Eerst werd me gevraagd of die banden er daar wel opgezet waren maar ik had de bon speciaal meegebracht als bewijs. Uiteindelijk kwam de monteur me vertellen dat het probleem in de banden zat, deze waren niet rond. Maar... ze konden er twee nieuwe banden opzetten voor slechts 70 euro.
Even later kwam er een mevrouw die me nogmaals vertelde dat de banden niet goed waren en dat ze er nieuwe op wilden zetten voor "slechts" 70 euro, dus 35 euro per stuk en dat was een koopje verzekerde ze me. Ik was het hier uiteraard niet mee eens omdat ik 3 maanden geleden al 150 euro had uitgegeven voor banden die dus blijkbaar niet goed waren. 150 + 70 is bij mij 220 euro dus 110 euro per band. Kwam ook nog eens bij dat de banden die ze er nu op wilden zetten 63 euro per stuk kosten, dus 12 euro goedkoper dan de banden die ik oorspronkelijk gekocht heb. Dit mag toch niet zomaar?
Uiteindelijk, nadat ik niet met hun voorstel akkoord ging, hebben ze mijn wielen er terug opgezet zonder ze verder nog te balanceren, met als gevolg dat er nu niet meer veilig te rijden valt met mijn auto omdat het stuur van links naar rechts gaat.
Nu mijn vraag; wat kan/ moet ik doen? Mag dit zomaar? Het lijkt mij dat het hier gaat om een productiefout en dat het bandenbedrijf hun eventuele onkosten dus moet claimen bij de producent van de banden en niet bij mij. Wie weet raad??? Alvast bedankt!

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: HELP!! Wat kan/ moet ik doen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je mag van de verkoper kosteloos vervanging en gevolgschade vergoeding eisen. Je kunt ze er op wijzen dat de kosten van een proces geheel voor hen rekening komt. En dan hetzij zelf een dagvaarding schrijven of hetzij een jurist zoeken die voor het maximum toewijsbare tarief van 30 euro per punt, maximaal 3 punten wilt werken. Wat je meer betaald krijg dus niet terug.

bokito74
Berichten: 265
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:46
Locatie: Amsterdam

Re: HELP!! Wat kan/ moet ik doen?

Ongelezen bericht door bokito74 »

Niet helemaal juist in dit geval.

TS had dus per direct terug moeten gaan en niet achteraf na 3 maanden terwijl het probleem er al eerder was.
Nu krijg je het verhaal dat de auto 3 mnd op deze banden heeft gereden terwijl men wist dat ie niet goed reed.

Uitlijnen is bij deze dus al noodzaak geweest en heeft de ts dus ook niet laten doen dus slijtage van de banden tot gevolg.

Als je meteen was teruggegaan had men er kosteloos nieuwe banden op moeten zetten en het uitlijnen was dan wel voor uw rekening gekomen.

Balanceren is mijns inziens niet de fout, u schrijft nl erkende garage en die weten echt wel hoe een band uitgelijnd word dat apparaat geeft nl de plekken aan waar er lood bij moet en waar niet pas bij een groen vinkje mag de band eraf.

Ik denk ook dat het afronden van de band het gevolg is van niet uitlijnen, heb zelf vorige week ook 2 nieuwe banden erop laten zetten incl uitlijnen en dat was maar goed ook stond 1,5 cm uit het lood en daarom waren 2 banden rond afgesleten.

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: HELP!! Wat kan/ moet ik doen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Non-conformiteit staat vast, dus de kosten voor de nieuwe banden en het uitlijnen mogen niet in rekening worden gebracht. (art. 7:21 lid 2 BW)

Ik had de indruk dat er wat mis was met de banden, in welk geval er geen gebruiksvergoeding in rekening gebracht mag worden. (zie het Quelle arrest)

Je hebt een punt dat de schade ook het gevolg van zijn van het niet goed uitlijnen. Nu de koper hiervan op de hoogte was, verwacht ik dat in dat bijzondere geval wel een gebruiksvergoeding ex 6:212 BW in rekening kan worden gebracht. Voor alle duidelijk de gebruiksvergoeding is voor de oude banden, niet de nieuwe. De gebruiksvergoeding zal alleen niet erg hoog zijn daar de band nu slechts drie maanden is gebruikt.

Een beroep op artikel 6: 278 BW zal niet slagen omdat de koper daarvoor ontbinding moet inroepen. Artikel 7: 10 lid 4 BW juncto artikel 6: 78 BW lijkt dezelfde strekking te hebben als 6:212 BW. Hier wringt wel iets.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 18 okt 2009 00:16, 1 keer totaal gewijzigd.

bokito74
Berichten: 265
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:46
Locatie: Amsterdam

Re: HELP!! Wat kan/ moet ik doen?

Ongelezen bericht door bokito74 »

Non-conformiteit staat vast, dus de kosten voor de nieuwe banden en het uitlijnen mogen niet in rekening worden gebracht. (art. 7:21 lid 2 BW)
Dat weet ik dus wel zeker van wel.
TS is daar geweest voor 2 nieuwe banden en helaas niet voor uitlijnen dat was nl wel nodig maar heeft TS dus niet laten doen.

De slijtage aan de banden is dus geheel aan de TS te wijten.
De nieuwe banden dus ook.
Je hebt een punt dat de schade ook het gevolg van zijn van het niet goed uitlijnen. Nu de koper hiervan op de hoogte was, verwacht ik dat in dat bijzondere geval wel een gebruiksvergoeding ex 6:212 BW in rekening kan worden gebracht. Voor alle duidelijk de gebruiksvergoeding is voor de oude banden, niet de nieuwe.
Wel lezen TS had hem nog niet laten uitlijnen TS koos voor 2 nieuwe banden en geen uitlijning.
Dat is niet de schuld van de garage maar wel de verantwoordelijkheid van een klant.

RTD-Z
Berichten: 314
Lid geworden op: 04 mei 2009 19:30

Re: HELP!! Wat kan/ moet ik doen?

Ongelezen bericht door RTD-Z »

en weer dat gezanik wel/niet wel/niet ppfff

Als je nieuwe banden neemt hoef jeje auto NIET te laten uitlijnen helemaal nergens voor nodig , dat doe je alleen als je banden "vreemd" versleten zijn , je auto heftig links of rechts trekt als je een stoeprand oid heb geraakt dan lijn je uit niet bij vervangen.

en de TS starter is dus gewoon lui na 3 maanden terug omdat je toen niet wou uitlijnen terwijl er dus duidelijk wat aan de hand was kostenbesparing dus...!! kan ik me best voorstellen in deze tijd maar helaas moet je ook de gevolgen dragen.
(ok ziek kan je nik saan doen maar kan je ook iemand anders langs laten gaan)

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: HELP!! Wat kan/ moet ik doen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

bokito74 schreef:Wel lezen TS had hem nog niet laten uitlijnen TS koos voor 2 nieuwe banden en geen uitlijning.
Je hebt helemaal gelijk.
RTD-Z schreef:(ok ziek kan je nik saan doen maar kan je ook iemand anders langs laten gaan)
Als er tijdens de ziekte niet mee gereden wordt is dat geen noodzaak.

mc77
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 okt 2009 15:46

Re: HELP!! Wat kan/ moet ik doen?

Ongelezen bericht door mc77 »

Allereerst bedankt voor de reacties tot nu toe!

Even voor alle duidelijkheid: mijn auto uitlijnen laat ik gewoon standaard 1 keer per jaar doen omdat ik me daar zelf prettig bij voel. Dit was dus NIET op aanraden van deze bandenspecialist!

Het is dus niet zo dat de problemen te wijten zijn aan het niet uitlijnen van de auto. De monteur heeft geconstateerd dat de banden niet rond zijn en dat ook niet waren toen ze erop gingen, vandaar ook zijn vraag of die banden er daar wel opgezet waren omdat hij niet snapte dat ze dat niet eerder gezien hadden. Lijkt mij dat het hier dan om een productiefout gaat?
Overigens, in het begin reed de auto gewoon "anders" met lichte trilling op het stuur. Inmiddels was het trillen wel iets verergerd maar niet zo dat hij superslecht reed ofzo, je merkte alleen wel verschil met de oude banden. En mijn auto is nu 4,5 jaar oud en heeft 60.000 km op de teller, niet echt veel dus...

bokito74
Berichten: 265
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:46
Locatie: Amsterdam

Re: HELP!! Wat kan/ moet ik doen?

Ongelezen bericht door bokito74 »

De monteur heeft geconstateerd dat de banden niet rond zijn en dat ook niet waren toen ze erop gingen, vandaar ook zijn vraag of die banden er daar wel opgezet waren omdat hij niet snapte dat ze dat niet eerder gezien hadden
Ik ken zat bandenspecialisten in mijn kring maar ik ken er geen 1 die na 3 mnd rijden met een auto met een super slechte uitlijning (dat haal ik nl zo uit je verhaal) kan verklaren dat die banden er zo opgegaan zijn.
Dat kan ie nl niet.
Overigens, in het begin reed de auto gewoon "anders" met lichte trilling op het stuur. Inmiddels was het trillen wel iets verergerd maar niet zo dat hij superslecht reed ofzo, je merkte alleen wel verschil met de oude banden. En mijn auto is nu 4,5 jaar oud en heeft 60.000 km op de teller, niet echt veel dus...


Een auto die trilt moet uitgelijnd worden, misschien is de spoorstang wel krom.
U blijft doorrijden met zo'n gevaarlijke auto en komt naderhand klagen dat de banden versleten zijn ja dat vind ik niet gek he als je auto niet eens op de weg mag rijden zo.

Uiteraard rijd ie met nieuwe banden anders dan met de oude, je gaat van een slechte band naar een goede maar je auto is niet recht dus slijten je banden weer en dat gaat redelijk snel.

60.000 km is niet veel maar rijstijl des te meer, als je dit al voor elkaar krijgt op zo'n jonge auto vraag ik me terdege af of u wel geschikt bent om in een auto te rijden.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: HELP!! Wat kan/ moet ik doen?

Ongelezen bericht door ronald g »

Hoi ik lees dat er vaak twee dingen door elkaar gehaald worden, uitlijnen en balanceren zijn totaal verschillend. Balanceren wil zeggen dat door middel van lood het zwaarte punt van de band inclusief velg in balans gebracht wordt, is altijd noodzakelijk. Uitlijnen wil zeggen dat de voorwielen in lijn gezet worden zeg maar recht gezet, uitlijnen is enkel maar nodig als banden scheef afslijten. Ts is niet slim geweest om pas na drie maanden terug te gaan want de vraag is nu waren de banden onrond of is er toch een stoeprandje gepakt. Ik zou in ieder geval mijn verlies nemen en op de aanbieding in gaan.

Groet Ronald.

mc77
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 okt 2009 15:46

Re: HELP!! Wat kan/ moet ik doen?

Ongelezen bericht door mc77 »

bokito74 schreef:Een auto die trilt moet uitgelijnd worden, misschien is de spoorstang wel krom.
U blijft doorrijden met zo'n gevaarlijke auto en komt naderhand klagen dat de banden versleten zijn ja dat vind ik niet gek he als je auto niet eens op de weg mag rijden zo.

Uiteraard rijd ie met nieuwe banden anders dan met de oude, je gaat van een slechte band naar een goede maar je auto is niet recht dus slijten je banden weer en dat gaat redelijk snel.

60.000 km is niet veel maar rijstijl des te meer, als je dit al voor elkaar krijgt op zo'n jonge auto vraag ik me terdege af of u wel geschikt bent om in een auto te rijden.
Misschien zou je me ook even willen uitleggen wat ik dan volgens jou "voor elkaar gekregen heb" bij zo'n jonge auto???? Vind dat je me hier ten onrechte aan het beledigen bent.

Met de auto zelf is helemaal niks mis, altijd netjes bij de dealer in onderhoud en krijgt keurig op tijd z'n beurten.

Zoals Ronald al zegt haal jij uitlijnen en balanceren door elkaar. Toen de banden erop gingen zijn de wielen gebalanceerd, dit wordt met een speciale machine gedaan die precies aangeeft hoeveel gewicht op welke plek geplakt moet worden. Hier kan dus in principe niks in mis gaan. Vandaar ook dat ik dacht dat de lichte trilling aan de nieuwe banden lag, de oude banden waren van een zeer goed merk en toendertijd 150 euro per stuk en nu twee voor 150 euro van een goedkoper merk.
Het uitlijnen laat ik minimaal 1 keer per jaar doen, juist omdat ik zo zuinig ben op mijn auto.

Als jij, bokito74, even de moeite zou nemen om mijn verhaal eens GOED te lezen, dan zou je ook weten dat mijn auto na de nieuwe banden slechts een lichte trilling op het stuur had, niks gevaarlijks dus... Pas nadat ze woensdag de wielen er terug opgezet hebben, ZONDER ZE TE BALANCEREN zodat mijn stuur nu echt van links naar rechts gaat, is de gevaarlijke situatie onstaan. Vandaar dus dat mijn auto nu lekker voor de deur blijft staan want ik ga echt niet mijn leven en dat van mijn mede weggebruikers in gevaar brengen hoor!

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: HELP!! Wat kan/ moet ik doen?

Ongelezen bericht door ronald g »

Elk jaar uitlijnen is weggegooid geld maar eigen keuze. Feit blijft dat de banden niet goed zijn en ts rijkelijk laat is met de garantie claim. Als de aanbieding nog staat is aannemen de beste optie. Productiefout of niet is niet meer bewijsbaar.

bokito74
Berichten: 265
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:46
Locatie: Amsterdam

Re: HELP!! Wat kan/ moet ik doen?

Ongelezen bericht door bokito74 »

Ik weet het verschil tussen uitlijnen en balanceren. Een auto trilt ligt wel degelijk aan de uitlijning.

Buiten dat heb ik ook ervaring met diverse garages welke tussen haakjes wel ff snel uitlijnen en pretenderen het perfect te doen.

Garage 1 kosten 75 euro voor het uitlijnen, auto rijd niet perfect maar niet naar mijn zin dus terug nee uitlijning was goed.

Sec opinion bij een ander blijkt dat de rechtervoorzijde maar liefst 2,5 cm uit het lood staat.

Is meteen gemaakt maar kostte me dus ook 2 nieuwe banden, uiteraard dat met het bewijs meteen gedeclareerd daar, in 1ste instantie ook niet willen betalen maar grove nalatigheid was dus mooi aan te tonen.

Daar er al gesproken werd over uitlijnen heeft men dus duidelijk al gezien dat er iets niet klopt en u blijft er mee rijden.

[aangepast door Moderator (grof taalgebruik)]

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: HELP!! Wat kan/ moet ik doen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

mc77 schreef:Even voor alle duidelijkheid: mijn auto uitlijnen laat ik gewoon standaard 1 keer per jaar doen (...) Het is dus niet zo dat de problemen te wijten zijn aan het niet uitlijnen van de auto.
Ik heb niet veel verstand van auto's, maar dit lijkt mij een goed argument waarmee jij kunt uitsluiten dat de huidige staat van de banden niet door jou zijn veroorzaakt. Het lijkt mij dat de verkoper gewoon met de bewijslast blijft zitten.
mc77 schreef:De monteur heeft geconstateerd dat de banden niet rond zijn en dat ook niet waren toen ze erop gingen, vandaar ook zijn vraag of die banden er daar wel opgezet waren omdat hij niet snapte dat ze dat niet eerder gezien hadden. Lijkt mij dat het hier dan om een productiefout gaat?
Ja, daar lijkt het wel op. Misschien is het een idee om met de consuwijzer te bellen, kijken wat zij hiervan vinden.
mc77 schreef:En mijn auto is nu 4,5 jaar oud en heeft 60.000 km op de teller, niet echt veel dus...
Ook een goed argument.
ronald g schreef:Elk jaar uitlijnen is weggegooid geld maar eigen keuze. Feit blijft dat de banden niet goed zijn en ts rijkelijk laat is met de garantie claim. Als de aanbieding nog staat is aannemen de beste optie. Productiefout of niet is niet meer bewijsbaar.
Als ik TS goed begrijpt stelt de monteur dat de huidige staat van de banden niet verklaart kan worden door de drie maanden gebruik.

bokito74
Berichten: 265
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:46
Locatie: Amsterdam

Re: HELP!! Wat kan/ moet ik doen?

Ongelezen bericht door bokito74 »

Ik heb niet veel verstand van auto's, maar dit lijkt mij een goed argument waarmee jij kunt uitsluiten dat de huidige staat van de banden niet door jou zijn veroorzaakt. Het lijkt mij dat de verkoper gewoon met de bewijslast blijft zitten.
0,0 argument, als ik het verhaal zo lees dan is het wel degelijk de uitlijning die niet goed is.
Bij mij sleten mijn banden in een week tijd zoveel ( hagelnieuwe ) door die foutieve uitlijning.

Dus als TS hem naar de garage brengt 1 die gespecialiseerd is in uitlijnen, en kan aantonen dat de auto recht is heeft ze een kleine kans, die 3 maanden door blijven rijden spreekt immers niet in het voordeel.

Komt er bij de uitlijning uit dat ie teveel uit het lood staat vervalt heel je garantie

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: HELP!! Wat kan/ moet ik doen?

Ongelezen bericht door plumber »

Ik weet het verschil tussen uitlijnen en balanceren wel.

Jij schijnbaar niet.

Een auto trilt ligt wel degelijk aan de uitlijning maar ja blijf lekke
Volgens mij weet jij het ook niet bokito74.
Trillen komt door niet goed uit balanceren.
een goede garage balanceerd de wielen op de
auto uit.Extreme slijtage komt doordat de wielen
niet in lijn liggen merk je ook aan het sturen.

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: HELP!! Wat kan/ moet ik doen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

bokito schreef:0,0 argument, als ik het verhaal zo lees dan is het wel degelijk de uitlijning die niet goed is.
Waar maak jij dat dan uit op?

De koper stelt dat de banden niet goed waren en verkoper dat betwist. De verkoper moet nu aannemelijk maken hetzij dat de banden goed waren, hetzij dat er niet vermoed mag worden dat de banden goed waren.

Als de verkoper dat vermoeden wil weerleggen door te stellen dat de uitlijning niet goed is en de koper dat betwist, dan moet de verkoper bewijs aanleveren dat de uitlijning niet goed is. Dat de verkoper dat kan maak ik nergens uit op.

De koper kan daarin tegen, zo neem ik aan, bewijzen dat de auto ieder jaar uitgelijnd werd. Nadat de verkoper het eerder genoemde bewijs heeft geleverd, mag de de verkoper uitleggen waarom het verkeerd uitgelijnd zijn pas een probleem is geworden nadat de banden vervangen werden.

bokito74
Berichten: 265
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:46
Locatie: Amsterdam

Re: HELP!! Wat kan/ moet ik doen?

Ongelezen bericht door bokito74 »

Een auto die in het stuur trilt en je stuur de andere zijde op stuurt als jij links wilt gaat hij rechts heeft dus wel degelijk met de uitlijning te maken vriend.

Hij spoort gewoonweg niet recht, een auto moet met beperkte snelheid en rechte wielen recht blijven als je stuur meteen de andere kant opgaat het zgn zware trillen dan is er met je uitlijning toch het e.e.a. mis.

Daar er 3 maanden verstreken zijn hoeft de verkoper niks en mag TS aantonen dat het aan de banden ligt, een oud uitlijningsrapport is geen vergelijk.

Auto dient opnieuw uitgelijnd te worden bij een onafhankelijke garage zoals al eerder vermeld.
Komt daar uit uitlijning is niet goed dan heeft ts geen enkele poot om op te staan.
Is ie wel 100% goed dan maakt ze kans maar dan nog telt er het verhaal het 3 mnd op zijn beloop laten

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: HELP!! Wat kan/ moet ik doen?

Ongelezen bericht door plumber »

Ga niet in discussie met jou bokito 74 (heb ik vroeger ook niet gedaan)
zoals altijd heb he nu ook weer gelijk.

bokito74
Berichten: 265
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:46
Locatie: Amsterdam

Re: HELP!! Wat kan/ moet ik doen?

Ongelezen bericht door bokito74 »

Het gaat niet om gelijk hebben.
Het gaat erom dat je de oorzaak moet aantonen en gezien de opmerkingen van TS zeg ik de uitlijning is niet goed.

Gesloten